كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

منتور كيست و منتوريگ به چه صورت است؟ دنياي تجارت و مديريت نيز مانند ديگر علوم دچار تغييرات و پيشرفت هايي شده است. يكي از مفاهيم تازه اي كه به اين عرصه وارد شده منتوري است كه معناي بسيار نزديكي با كوچينگ دارد. اما تفاوت هاي اجرايي و نتايج حاصل از به كارگيري اين دو استراتژي در سازمان ما را بر آن داشت تا مقاله مختص منتوري بنويسيم. براي درك بهتر منتوري و منتورينگ در ادامه مطلب با ما همراه باشيد.

 

براي دريافت مشاوره كسب و كار از كارشناسان مجرب مركز كاردوك مي توانيد از طريق شماره 09351520300 تماس حاصل نماييد.

 منبع : منتور و منتورينگ

منتور و منتورينگ چيست؟

منتورينگ به عنوان يك رابطه حرفه اي اطلاق مي شود كه در آن يك فرد با تجربه (منتور) به يك فرد ديگر با تجربه و دانش كمتر (منتوري) كمك مي كند تا مهارت و دانشش را در يك زمينه تخصصي مشخص ارتقا دهد. منتور در واقع شخصي است حرفه اي در يك زمينه كاري كه مي تواند به كسي كه داراي مهارت و تجربه كمتر هست براي شروع و يادگيري فوت و فن كار به عنوان يك راهنما و همراه حضور داشته باشد و تا حد امكان از اتلاف انرژي بكاهد. در اين رابطه به كسي كه تجربه كمتري دارد منتوري گفته مي شود.

منتور چي كار مي كند؟

زماني كه رابطه منتور و منتوري شكل مي گيرد، منتور كارهاي زير را انجام مي دهد؛

_ منتوري را درمورد يك موضوع خاص آموزش مي دهد

_ يك مهارت خاص منتوري را پرورش مي دهد

_ رشد منتوري را با در اختيار گذاشتن منابع و شبكه ها تسهيل مي كند

_ منتوري را به چالش مي كشد تا پيشرفت بكند

_ايجاد يك محيط امن يادگيري براي پذيرش ريسك

_ بر روي پيشرفت كلي منتوري تمركز دارد

چرا سازمان ها برنامه رسمي منتوري را اجرا مي كنند؟

علاقه به منتورينگ در طي سال ها تحت تاثير وضعيت اقتصادي تغييرات زيادي كرده است. براي مثال نيروي كار متشكل از زنان نسبت به گذشته بيشتر شده است و يا با پيشرفت تكنولوژي و خودكار شدن بسياري از كارها، كارمندان  خود را در جايگاه متفاوتي مي بينند، همين موضوع بر عملكرد آن ها تاثير مي گذارد.

با اين تغييرات، استخدام و حفظ پرسنل براي كارفرمايان دشوارتر مي شود. با كوچك تر شدن شركت ها، كارفرمايان به دنبال ايجاد محيطي هستند كه كارمندان فرصت كافي براي رشد و پيشرفت داشته باشند. از طرفي نگاه بالا به پايين به كارمند ديگر نمي تواند موجب ترقي و رسيدن به اهداف سازمان شود.

از طرفي سازمان ها دريافته اند كه امروزه كارمندان رويكرد انعطاف پذيرتري نسبت به كار دارند. همين موضوع باعث شده كاركنان وفاداري كمتري نسبت به سازمان داشته باشند. با توجه به مطالب گفته شده سازمان ها به دنبال يك برنامه استراتژيك با كمك منتوري هستند. يك نمونه برنامه منتوري شامل موارد زير مي باشد.

استخدام

حفظ

توسعه حرفه اي

توسعه نيروي كار چند فرهنگي

آيا منتوري به طور طبيعي اتفاق مي افتد؟

بله منتوري به طور طبيعي در يك سازمان اتفاق مي افتد؛ اما در اين حالت تنها تعداد معدودي از كاركنان مي توانند از مشاوره و مزاياي منتور استفاده كنند. در حالي كه آموزش رسمي يا ساختاري منتوري را در سطح گسترده تر شركت اجرا مي كند، اينگونه سود و ارزش شركت رشد بيشتري خواهد داشت.

چرا سازمان ها به يك برنامه ساختاري منتوري احتياج دارند؟

با وجود آن كه مديران بسياري از رفتارهاي منتوري را به صورت غير رسمي انجام ميدهند، اما شكل دهي يك برنامه ساختار يافته آموزشي تفاوت زيادي دارد. تفاوت كيفي مشخصي بين روابط مدير- كارمند و منتور ومنتوري وجود دارد.

نقش مديريتي

مدير در رابطه با كارمندان تلاش مي كند تا به اهداف بخش و شركت برسد. مدير وظايف را تعيين مي كند، نتيجه و عملكرد را ارزيابي مي كند و بر اين اساس افزايش حقوق و ارتقا را در نظر مي گيرد.

كاركنان در رابطه با مديرشان تنها نقاط قوت خود را نشان مي دهند و نقاط ضعف خود را در محيط كار پنهان مي كنند. چرا كه زندگي كاري آن ها به نگرش مديرشان نسبت به آن ها ارتباط دارد.

نقش منتوري و منتورينگ

يك رابطه منتور و منتورينگ بر توسعه مهارت هاي حرفه اي و ابعاد شخصيتي تمركز دارد. به اين ترتيب منتور كار فعلي منتوري را ارزيابي نمي كند و در مورد افزايش حقوق و ارتقا تصميم گيري نمي كند.

اين نوع رابطه منجر به ايجاد يك محيط امن براي يادگيري مي شود. جايي كه منتوري احساس مي كند مي تواند به صورت آزادانه و صادقانه بحث كند و نگران پيامدهاي منفي آن هم نباشد.

پس نقش مدير و منتور متفاوت است، به همين دليل هيچ وقت برنامه منتوري با گزارش كار منتور در يك رديف قرار نمي گيرند.

منافع حاصل از منتورينگ چيست؟

برنامه ساختار يافته منتورينگ براي سازمان، منتور و منتورينگ عوايدي زيادي دارد. يك برنامه موفق منتوري براي سازمان فوائد زير را به ارمغان مي آورد.

بالا بردن ابتكار استراتژي كسب و كار كاهش هزينه هاي مالي بهبود بهره وري

بالا بردن حس همكاري بين بخش هاي مختلف شركت

افزايش سرعت انتقال اطلاعات و حفظ تجربه كارمندان با تجربه

ايجاد ارتباط ميان كارمندان براي به دست آوردن اطلاعات و دانش لازم

ايجاد فرهنگ منتوري ميان كارمندان، به طوري كه به طور مداوم باعث رشد و پيشرفت همه كارمندان مي شود

چطور يك سازمان زمان مناسب منتوري به صورت يك ساختار را تشخيص دهد؟

در سازمان هايي كه كارمندان مورد ارزيابي قرار مي گيرند و فرصت هايي براي آن ها فراهم مي شود تا بتوانند رشد كنند؛ مي توان گفت شروع يك برنامه منتوري نتيجه بخش خواهد بود. در بهترين حالت براي شروع برنامه منتوري سازمان داراي ويژگي هاي زير مي باشد.

  • برنامه مديريت عملكرد
  • شايسته سازي
  • سيستم آموزشي ارزشمند
  • آموزش تنوع
  • فرايند برنامه ريزي متوالي
  • برنامه توسعه مديريت
  • اهداف استراتژيك تجارت

به علاوه تمام موارد گفته شده بايد افرادي در رده هاي بالاتر وجود داشته باشند كه داراي ابتكار عمل در برنامه منتوري باشند و به پيشروي و اجراي برنامه كمك كنند.

براي اجرا و هماهنگي برنامه منتوري يك مدير نيز لازم است. اين شخص بايد فردي مورد اعتماد، با اقتدار، داراي مهارت هاي ارتباطي و مديريتي باشد. سمت مديريت برنامه منتوري تمام وقت نيست، بنابراين اين فرد معمولا شخصي در واحد منابع انساني يا بخش آموزش است.

بنابر آن چه كه گفته شد، منتورينگ يكي از راه هاي توسعه و پيشرفت كاري است كه شما مي توانيد از همان شروع كارتان از مزايا و كمك افراد متخصص بهره مند شويد. ما در مركز مشاوره كسب و كار كاردوك با استفاده از تجربه افراد موفق و آموزه‌هاي لازم براي موفقيت در مشاغل مختلف مي‌توانيم شما را جهت شروع به كار در هر زمينه شغلي راهنمايي كنيم. مشاوران ما مي‌توانند به شما كمك كنند تا با برآورد سرمايه لازم، بهره‌مندي از امكانات موجود، استفاده از يارانه‌ها و تسهيلات مربوطه براي ايجاد كار و.... شما را در ارتقاي سازمان‌تان ياري دهند.

همچنين مشاوران مركز كاردوك به شما مي توانند در زمينه عارضه يابي سازماني جهت ارتقاي بهره وري فعاليت‌تان مشاوره ارائه دهند. 

 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه كسب و كار مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كاردوك از طريق شماره 09351520300 تماس بگيريد.

 

 منبع : منتور و منتورينگ

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۶:۲۵:۰۰ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی