كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

طرح توجيهي توليد سيبك خودرو در واقع نقشه‌اي است كه شما براي شروع كار و استفاده از فرصت‌هاي سرمايه گذاري به آن احتياج داريد. توليد سيبك خودرو در كشور از مزيت اقتصادي مناسبي برخوردار بوده و سودآوري قابل توجهي دارد با توليد اين محصول مي‌توانيد در زنجيره تامين هم فروشندگان قطعات و لوازم يدكي خودرو و همچنين توليدكنندگان خودرو قرار بگيريد. شما مي توانيد براي نوشتن و يا خريد طرح توجيهي به مركز كاردوك مراجعه كنيد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه ايده‌ و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري صنعتي از مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي‌توانيد با شماره09351520300 تماس بگيريد.

 منبع: طرح توجيهي توليد سيبك خودرو

 

 

طرح توجيهي توليد انواع سيبك خودرو | معرفي انواع سيبك خودرو

سيبك (‌Ball Joint) قطعه‌ايست كه از يك گوي فلزي دسته‌دار تشكيل شده و داخل محفظه‌اي كروي از جنس فولاد سخت قرار دارد، اطراف اين گوي با بوش‌هاي لاستيكي پوشيده شده است. سيبك در واقع قطعه ايست كه باعث چرخش چرخ‌ها حول يك محور مي شود، سيبك با تحمل وزن اجازه مي دهد تا چرخ‌ها در هنگام گردش فرمان نيز حركت بالا به پايين (براي مثال افتادن در يك دست انداز) داشته باشند. سيبك معمولا از يك طرف به طبق و از طرف ديگر به چرخ ها متصل هست. اين قطعه اغلب در محور جلو و در سر طبق ها ديده مي شود. ديگر انواع سيبك ها (كه كوچك تر از سيبك هاي سيستم تعليق هستند) در اتصالات ميل فورج وجود دارد. شما مي‌توانيد در ادامه خلاصه طرح توجيهي سيبك را مشاهده نماييد. همچنين براي نوشتن طرح توجيهيكليك كنيد.

 

طرح توجيهي توليد انواع سيبك خودرو | سيبك فرمان

براي آنكه اصطكاك فرمان كاهش پيدا كند نياز به يك سري قطعات كروي هست. سيبك فرمان در سيستم فرمان و هدايت خودرو اين وظيفه را به عهده دارد. لرزش فرمان و يا سخت شدن گردش فرمان مي تواند دليلش خرابي سيبك فرمان باشد. اين قطعه در دو محور جهت حركت دوراني به صورت همزمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. سيبك فرمان به همراه بازوهاي كنترل امكان حركت در سه محور مختصاتي را ايجاد مي‌كنند. به اين صورت اجازه هدايت خودرو  و خنثي كردن حركت هاي ناخواسته را به قسمت جلويي ماشين مي‌دهد. 

 

طرح توجيهي توليد انواع سيبك خودرو | سيبك طبق خودرو

طبق خودرو به قطعه از جنس فلز گفته مي شود كه از دو طرف بوش هاي محوري دارد. اين قطعه از يك سمت به قطعات متحرك سيستم تعليق و از طرف ديگر به شاسي خود وصل هست. در واقع شاسي را به قطعات سيستم تعليق متصل مي كند. گاهي طبق خودر به شكل A هستند، در اين  حالت از سمتي كه به شاسي وصل هست به دو محور تقسيم مي‌شود.

 

خودرو سازان با در نظر گرفتن نوع سيستم تعليق هر خودرو از طبق هاي خاصي استفاده مي‌كنند. پس ممكن است در هر دو محور و يا يكي از محورهاي ماشين طبق به كار برود. محل قرارگيري طبق ها نيز در هر خودرويي تفاوت دارد، گاه در نيمه بالا و گاه در نيمه پايين چرخ ها كار گذاشته مي شود. 

از ديگر وظايف طبق ها انتقال نيروهاي عرضي و طولي از جاده به سگ دست، ميل موجگير و شاسي است. 

طرح توجيهي توليد انواع سيبك خودرو | سيبك بغل شاسي خودرو

سيبك بغل شاسي در دسته‌ي جلوبندي و زير بندي قرار مي‌گيرد و در قسمت بدنه‌ي موتور خودرو نصب مي‌شود. سيبك بغل شاسي به نوعي تكيه گاهي براي حفظ تعادل خود است. اين قطعه از يك سر به سيبك تعادل و سر ديگر آنبه هزار خار جعبه فرمان وصل مي‌شود. به طور كلي سيبك بغل شاسي جلوبندي را به بدنه وصل مي كند. همچنين اين قطعه باعث نرم شدن فرمان و از بين رفتن لرزش ماشين مي شود. 

 

طرح توجيهي توليد انواع سيبك خودرو | سيبك مفصل

سيبك مفصل در دو نوع معمولي و هيدروليك در دسته قطعات جلوبندي و سيستم تعليق در ماشين سازي به كار مي رود. وظيفه اين قطعه اتصال جعبه فرمان به سيبك و انسجام جعبه فرمان است.

 

طرح توجيهي توليد انواع سيبك خودرو | سيبك تعادل

سيبك تعادل يا ميل موجگير بخشي از سيستم تعليق خودرو است كه به دليل فنر مانند بودنش موجگير محسوب مي شود. وظيفه آن حفظ تعادل خودرو است. به كارگيري سيبك تعادل با دو بوش در دو سر آن باعث كاهش صدا مي شود. اين قطعه بين دو چرخ در ميان دسته اي از لاستيك هاي تعادل قرار مي‌گيرد.

 

طرح توجيهي توليد انواع سيبك خودرو | سيبك زير اكسل

تا به حال متوجه شديد كه سيبك به قطعه اي كروي شكل گفته مي شود كه در نقطه اتصال اصطكاك را كاهش مي‌دهد. سيبك زير اكسل يا همان سيبك زير كمك هم در سيستم تعليق و در زير اكسل نصب مي‌شود و يكي از اجزاي مهم اين سيستم است.

 

استانداردهاي محصول

سيبك ها در ايران داراي سري استاندارهاي ثبت شده ملي و تاييد شده توسط موسسه استاندارد ايران با روش آزمون 3390 و 3391 هستند. در ادامه مواردي كه در هر كدام از اين استانداردها مورد بررسي قرار مي دهند را ذكر كرده ايم.

استاندارد 3390 (خودرو  سيبك  ويژگي‌ها)

در اين استاندارد براساس معيارهاي تعريف شده  ابعاد فيزيكي، نوع و جنس مواد و پرداختها، روان كاري، وضعيت درپوش‌هاي مانع گرد و غبار، مهارت در كار از نقطه نظر نبود زوائد ،پليسه، صيقل و... كنترل مي‌گردد.

 استاندارد3391  (خودرو  سيبك  روش آزمون )

در اين استاندارد آزمون‌هاي ذيل تعريف و براي استاندارد سازي و اخذ مجوز استاندارد محصول انجام و انطباق محصول با معيارهاي پيش بيني شده الزامي است :

  • آزمون مقاومت مفصل در برابر ضربه
  • آزمون تنش تسليم كروي
  • آزمون باركششي مفصل كروي
  • آزمون گشتاور پيچشي و نوساني اعمال شده بر مجموعه سيبك
  • آزمون مقاومت دربرابر حركت بادامكي مفصل نسبت به كاسه مفصل
  • آزمون خستگي و حرارتي مجموعه سيبك
  • آزمون مرحله 1- حداكثر بار ( بار )
  • آزمون مقاومت مجموعه در برابر تورفتن و بيرون آمدن
  • آزمون مرحله 2- آزمون طول عمر
  • آزمون زاويه دار شدن مجموعه سيبك

كالاهاي جايگزين سيبك خودرو

ماهيت طرح حاضر، قطعه سازي است و در صنعت قطعه سازي نيز توليد براساس مستندات فني، نقشه، روش توليد و دستورالعملهاي آن صورت مي‌گيرد و لذا خارج از فرايند فوق، نمي‌توان قطعه‌اي را توليد و عرضه كرد.

هر كدام از قطعاتي كه در طرح ارائه ميشه وظيفه و كاربردي دارد كه حذف و يا جايگزيني آن را غير ممكن مي كند. اما تهيه اين قطعات از ديگر توليدي ها و يا واردات آن ها موضوع ديگري است.

فرآيند توليد

توليد سيبك داراي مراحل پيچيده و گسترده اي است كه در طي آن قطعات ديگر هم توليد مي شود. معمولا توليد اين قطعه به صورت سفارشي و مونتاژ صورت مي گيرد. در ادامه به طور خلاصه شرحي از فرايند توليد را بيان كرده‌ايم.

مراحل توليد سيبك خودرو 

 ۱-برش: در اين فرآيند مواد اوليه مثل مفتول‌ها و ورق‌ها بريده مي‌شوند.

 ۲-پيش گرم كردن: بدنه هاي چپقي و طبق محورهاي سيبك چيني و طبق كه از مفتول ساخته مي‌شوند جهت عمليات فورجينگ پيش گرم ميشوند.

۳-فورجينگ: يا شكل دهي قطعات فوق توسط چكش پس از رسيدن به دماي مورد نظر

 ۴-آرايش دادن: زوايد و پليسه‌هايي كه پس از فرم دهي تحت فورجينگ باقي مانده‌اند به وسيله پرس ضربه اي حذف مي‌شوند.

 ۵-گرده بري: پس از برش اوليه ورق‌ها عمليات گرده بري به وسيله پرس ضربه اي انجام مي شود.

 ۶-نرماله كردن: پس از آرايش دادن قطعات بدنه ها جهت رسيدن به خواص مطلوب كريستال در كوره مخصوص نرماله مي‌شود.

 ۷-سفت كاري: قطعات محورها تحت عمليات سخت كاري قرار مي‌گيرند.

 ۸-بازگشت: بازگشت قطعات محورها پس از سخت كاري در كوره با مكانيزم هوا صورت مي‌گيرد.

 ۹-تراشكاري: تراشكاري براي كليه قطعات مفتول شامل بدنه‌ها و محورها صورت مي‌گيرد.

 ۱۰-سختكاري سطحي: قطعات محورها به لحاظ گشتاور قرار داشتن بايد سخت كاري سطحي نيز بشوند.

11-رينگ كوچك و بزرگ: پس از طي مراحل  رينگ­زني، تنش­زدايي و رنگ­آميزي توليد مي‌گردند . ياتاقان نيز در پروسه توليد به روش تزريق پلاستيك متناسب با نوع سيبك توليد و آماده مي‌گردد. گردگير نيز پس از امتزاج كائوچو با ديگر افزودني‌ها متناسب با نوع سيبك در پروسه طولاني و فني توليد قطعات لاستيكي توليد  مي گردد.

۱۱-مونتاژ قطعات: به وسيله عمليات جازدن اجزا و نصب درپوش‌ها صورت مي‌گيرد .

 ۱۲-بسته بندي: بسته بندي محصول در كارتن و جعبه‌هاي چوبي انجام مي‌شود.

 

نكته در مورد 12 مرحله توليد 

شرح فرآيند فوق مختص به واحدهايي است كه با حجم قابل ملاحظه اي از سرمايه‌گذاري اقدام به خريد كليه ماشين آلات و تجهيزات از طراحي و ساخت كليه قطعات تا مونتاژ و كنترل نهايي محصول را كرده اند. فرآيند مورد نظر در اين طرح و ماشين آلات پيش بيني شده صرفاً در بخش مونتاژ نهايي و تست و كنترل كيفي محصول و بسته بندي و عرضه آن خلاصه مي‌گردد. شرح فرآيند بر اساس اين روش به شرح ذيل مي باشد.              

بخشي از ماشين آلات وتجهيزات آزمايشگاهي توليد سيبك

 

بررسي بازار و رقبا

جدول 11- پيش بيني ميزان تقاضاي داخلي انواع سيبك خودرو ( عدد )

زمان‌بندي 1399 1400 1401 1402 1403
تقاضاي آتي 18600000 19100000 19600000 20100000 20600000

سرمايه گذاري مورد نياز

بر اساس  مطالعات انجام شده  احداث و توليد سيبك خودرو  در سال جاري با ظرفيت اقتصادي حدود  55 ميليارد ريال سرمايه اوليه نياز دارد. نرخ بازدهي سرمايه گذاري بيشتر از 42 درصد بوده و كمتر از 4 سال سرمايه اوليه خود را برداشت مي‌كنيد. در ادامه خلاصه‌اي از نيازمندي‌هاي احداث اين واحد با ظرفيت عملي توليد ساليانه 300000 عدد سيبك در سال ارائه شده است:

مشخصات عمومي طرح

رديف موضوع برآرود واحد
1 زمين   2000 متر مربع
2 زيربنا كل( توليدي ،خدماتي و ستادي ) 700 متر مربع
3 ماشين آلات داخلي 13150 ميليون ريال

جدول سرمايه گذاري طرح

رديف موضوع هزينه ها  (ميليون ريال )
1 سرمايه گذاري ثابت 22965
2 سرمايه گذاري  درگردش 9558
3 كل سرمايه گذاري 25965
4 هزينه توليد ساليانه 55850

شاخص هاي مالي

موضوع هزينه ها 
نرخ بازده داخلي IRR 89/42 درصد
دوره برگشت سرمايه 82/3
اشتعال نيروي انساني 20

مزاياي اجراي طرح

با توجه به مصارف متعدد سيبك به عنوان كالايي ضروري و مصرفي در خودرو در كشور تقاضاي بالا و جذابيت قابل قبولي در اين زمينه جهت جايگزيني  سيبك‌هاي وارداتي با مونتاژ داخل موجود مي باشد. در ادامه برخي از مزاياي اجراي اين طرح ارائه شده است:

  • سودآوري، بازده و دوره برگشت مناسب سرمايه­ گذاري
  • كاربرد گسترده و رو به رشد محصولات طرح هم بعنوان كالاي جايگزين محصول خارجي
  • امكان صادرات اين محصول در صورتي كه استانداردهاي لازم در اين محصول رعايت شوند.

نتيجه مطالعات مالي و اقتصادي

با ارايه معيارهاي محاسبه هريك از موارد برآورد سرمايه ثابت و در گردش و توضيح پيرامون  هزينه‌هاي ثابت و متغير طرح، پيش‌بيني و قيمت تمام‌شده و همچنين سود ساليانه طرح كه محاسبه گرديده است.

مهم‌ترين شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با محاسبات مالي توسط نرم‌افزار Comfar III Expert، وضعيت قابل قبولي را به لحاظ مالي نشان مي دهد و بدليل وجود تقاضاي مازاد در طول چند سال اول زمينه بسيار مساعدي براي ايجاد اين واحد فراهم است. براي اطلاع از ساير زمينه هاي سرمايه گذاري مقاله طرح توجيهي را مطالعه نماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ايده‌ و فرصت هاي سرمايه گذاري صنعتي از مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توانيد با شماره09351520300 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي توليد سيبك خودرو

امتیاز:
بازدید:
[ ۹ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۳۴:۳۰ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی