كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

در بسياري از مواقع موانع خلاقيت باعث از بين رفتن استعدادها و فرصت‌هايي هستند كه مي توانستند تحولات بزرگي در زندگي شما ايجاد بكنند. شناخت اين موانع و جستجو براي رفع آن‌ها به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد از توانايي‌هاي خود بيشترين بهره برداري را داشته باشيد. اصولاً يك تعريف دقيق و مشخصي از خلاقيت وجود ندارد، اما معمولا به انساني كه انديشه‌اي نو و تازه ارائه مي‌دهد، گفته مي‌شود. به ياد داشته باشيد هميشه هر ايده‌اي در ابتدا خام بوده و نياز به پرورش دارد؛ در اين مسير بايد موانع را بشناسيد تا بخش هاي پنهان وجودتان را شكوفا كنيد. در ادامه با ما همراه باشيد تا موانع خلاقيت و راه هاي پرورش آن ها را بشناسيد.

 

براي دريافت مشاوره از كارشناسان مركز كاردوك جهت شروع كار و بهره برداري از خلاقيت هودتان مي توانيد با شماره09351520300 تماس بگيريد.

 منبع : موانع خلاقيت 

 

 

موانع خلاقيت و نحوه مقابله با آن

خلاقيت در ذهن همه افراد وجود دارد، اما برخي آن را عملي مي‌كنند و براي برخي فقط در حد يك ايده باقي مي‌ماند. بعضي مواقع نيز فرد نمي‌تواند آنطور كه بايد از تفكر خلاق خود استفاده كند. اين‌ها همان عواملي هستند كه اجازه شكل گيري ايده‌هاي تازه را در ذهن ما نمي‌دهند. پس بايد بتوانيم موانع خلاقيت را شناسايي كرده و آن را از سر راه خود برداريم تا بتوانيم فردي با تفكر خلاق باشيم. در ادامه به موانع خلاقيت و راهكارهاي برطرف كردن آن‌ها مي‌پردازيم.

1- موانع خلاقيت | غرق شدن در رويا

همه ما در طول روز رويا پردازي مي‌كنيم. انسان بدون رويا معنايي ندارد. اما وقتي هيچ كنترلي روي روند روياپردازي و خيال بافي خود نداشته باشيد، نمي‌توانيد به افكار خلاقانه خود اجازه رشد و ظهور بدهيد. غرق شدن بيش از حد در روياها باعث مي‌شود تا از واقعيت زندگي و امور روزانه خود دور شويد.

راه حل: رسيدن از رويا به واقعيت

روياهاي خود را مديريت كنيد. سعي كنيد به صورت آگاهانه روياپردازي كنيد. اجازه ندهيد رشته خيال بافي شما از دست‌تان خارج شود و در جهت نامعلوم حركت كند. براي انجام اين كار به درستي، يك مشكل را در نظر بگيريد و در مورد آن روياپردازي كنيد. از طريق همين رويا بافي به راه حل برسيد و در دنياي واقعي آن را اجرا كنيد تا مشكل حل شود. اين به شما كمك مي‌كند تا خلاقيت خود را از دست ندهيد.

2- موانع خلاقيت | آشفتگي ذهني

وقتي كنترلي روي افكار خود نداشته باشيد دچار آشفتگي ذهني مي‌شويد. ذهن فرد ممكن است به دلايل مختلفي به هر سمت و سويي كشيده شود. گاهي اوقات ديدن يك تصوير و يا شنيدن يك صدا فرد را وارد جزئياتي مي‌كند كه هيچ ربطي به هم ندارند. اين ذهن پريشان قدرت خلاقيت فرد را از بين مي‌برند. چون اصلاً فكر نمي‌كند و فقط از يك شاخه به شاخه ديگر مي‌پرد.

راه حل: استفاده از تكنيك بي ذهني

رام كردن ذهن سركش كه فرد را به هر سمت و سويي مي‌كشاند سخت نيست اما نيازمند تمرين مداوم است. شما بايد هر چيز اضافه و نكته‌هاي بي استفاده را از ذهن خود دور كنيد. هر كاري كه انجام مي‌دهيد فقط تمركزتان را روي همان كار قرار دهيد. مثلاً وقتي غذا مي‌خوريد، فقط غذا بخوريد و يا وقتي فيلم مي‌بينيد فقط فيلم ببينيد و روي تك تك ديالوگ‌هاي فيلم تمركز كنيد. انجام دادن اين تمرين براي چند بار اول سخت خواهد بود اما به مرور مي‌توانيد كنترل ذهن سركش خود را به دست بگيريد.

3- موانع خلاقيت | مشغوليت‌هاي بيش از حد روزانه

شايد شما هم جزء آن دسته افراديد كه بيشتر طول روز خود را با كار سپري مي‌كنند. اين افراد هيچ وقتي براي فكر كردن ندارند. وقتي نتوانيد براي انديشيدن زماني را تعيين كنيد، چگونه مي‌خواهيد خلاق باشيد و يا به خلاقيت برسيد؟ اين يكي از مهم‌ترين موانع خلاقيت است كه بيشتر انسان‌ها درگير آن هستند، يعني "نداشتن زمان مشخص براي انديشيدن".

راه حل: تعيين زمان مشخص براي فكر كردن

شايد نتوانيد در وضعيت كاري خود تغييري ايجاد كنيد، اما مي‌توانيد زماني را براي انديشيدن تعيين كنيد. موفقيت در اين كار به خصوصيت‌هاي شما برمي‌گردد. بررسي كنيد در چه زماني از روز حالتان بهتر است، در آن زمان چند دقيقه را به تفكر بپردازيد و اجازه ندهيد چيزي تمركزتان را بر هم بريزد.

4- موانع خلاقيت |نگراني بيش از حد

يكي از مشكلات بشر امروزي نگراني بيش از حد بر سر هر موضوعي است. وقتي كه افراد بيش از حد بر سر موضوعات كاري، شخصي، اخبار و حوادث و هر چيز سطحي و غير سطحي، ذهن خودشان را درگير مي‌كنند، از تفكر خلاق فاصله مي‌گيرند. با اينكه مي‌دانند نگراني آن‌ها در بيشتر مواقع چيزي را برطرف نمي‌كند، اما به اين رفتار خود ادامه مي‌دهند.

راه حل: نگران نباشيد

قدرت اينترنت و شبكه‌هاي مختلف تلويزيون، دنياي جديدي براي ما ايجاد كرده كه مي‌توانيم هر لحظه در جريان به روزترين اخبار قرار بگيريم. اما يك بار با خودتان فكر كنيد كه آيا اين حجم از اطلاعات بي ربط براي زندگي شما لازم است!. توجه كردن به اخباري كه در يك كشور ديگر رخ مي‌دهد و از قضا دردناك هم هست جز نگران كردن شما چيزي را به همراه ندارد. يادتان باشد شما نمي‌توانيد همه نگراني‌هاي دنيا را برطرف كنيد و هيچ مشكلي در كره زمين باقي نگذاريد. اتفاقات تلخ و غمناك هميشه وجود دارند. شما بايد سعي كنيد كمتر در جريان اخبار و حوادث مختلف قرار بگيريد تا سطح نگراني خود را كاهش دهيد.

يادتان باشد شايد بتوانيد با كمك‌هاي خود فقط بخشي از مشكلات ديگران را حل كنيد نه همه آن را. بنابراين نگراني را در خود برطرف كنيد تا فرصتي داشته باشيد كه خلاقيت خود را شكل دهيد. همانطور كه بودا مي‌گويد:«اگر مشكل قابل حل شدن است پس چرا نگراني؟اگر مشكل قابل حل شدن نيست پس نگراني هيچ سودي برايت ندارد».

5- موانع خلاقيت | كارهاي يكنواخت

هيچ چيز بدتر از يكنواختي نيست. بدون شك همه ما گاهي دچار اين مشكل مي‌شويم كه هيچ تنوعي در روزهاي زندگي‌مان وجود ندارد و تنها تكرار مكررات در حال آمد و شد است. معمولاً يكنواختي به خاطر فشار زياد كاري اتفاق مي‌افتد. اين مشكل عوارض زيادي همچون عدم تمركز، احساس ايستايي، بي حوصلگي و بدتر از همه مانع خلاقيت فرد مي‌شود.

راه حل: ايجاد تنوع در زندگي

براي ايجاد خلاقيت و برون رفت از وضعيت يكنواختي مي‌توانيد از موارد زير كمك بگيريد:

1- در محيط كاري پروژه‌هاي جديد و متنوعي دريافت كنيد.

2- مسئوليت‌هاي تازه‌اي به عهده بگيريد.

3- مهارت‌هاي حرفه‌اي را بياموزيد.

4- ورزش كنيد.

5- با افراد جديدي رفت و آمد كنيد.

شايد به نظرتان اين موارد خيلي ساده باشند اما به شما كمك مي‌كند از يكنواختي خارج شويد و به خلاقيت‌هاي تازه‌اي دست پيدا كنيد.

كوتاه سخن اينكه…

اگر بتوانيم مسائل مختلف زندگي‌مان را به گونه‌اي ديگري حل كنيم و به ايده‌هاي تازه‌تري برسيم، به مهارت تفكر خلاق دست پيدا مي‌كنيم. خلاقيت از ذهن ما سرچشمه مي‌گيرد و ما بايد شرايط محيط بيرون از ذهن خود را طوري تغيير دهيم كه منجر به خلاقيت در ما شود. در اين صورت است كه شما مي‌توانيد در زندگي كاري و شخصي خود به موفقيت برسيد. همچنين خوب است كه با شناخت ويژگي هاي افراد خلاق آن ها را در خود نيز پرورش دهيد.

سؤالات متداول

آيا تفكر منفي مي‌تواند يك مانع براي خلاقيت در نظر گرفته شود؟

قطعاً همينطور است. تفكر منفي به عنوان يك سد بزرگ ذهني، مانع از اين مي‌شود تا فرد ايده‌هاي خود را به اجرا بگذارد چون مي‌ترسد كه ايده‌هايش از بين بروند و يا دزديده شوند.

آيا شركت در كلاس‌هاي يوگا و تمركز مي‌تواند به خلاقيت در ما منجر شود؟

بله. يوگا ورزشي است كه به مهار تفكرهاي انباشته شده در ذهن كمك مي‌كند و همچنين تمرينات تجسم سازي يوگا به آزاد شدن انرژي خلاق كمك مي‌كند و قوه تخيل را تقويت مي‌نمايد. بنابراين يوگا مي‌تواند باعث خلاقيت در افراد شود.

 

براي دريافت مشاوره از كارشناسان مركز مشاوره كسب و كار كاردوك جهت شروع كار و بهره برداري از خلاقيت هودتان مي توانيد با شماره 09351520300 تماس بگيريد.

 

منبع : موانع خلاقيت 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: موانع خلاقيت،
موضوع:
[ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۴۹:۴۶ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی