كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

اقتصاد رفتاري مطالعه تصميم‌گيري علم اقتصادي توسط افراد و نهادهاست. اقتصادرفتاري به انتخاب مشتري، رويدادهاي بازار و روانشناسي انساني مي‌پردازد تا به درك تصميمات آن‌ها كمك كند و سعي در ايجاد مدل‌هاي اقتصادي دقيق‌تر داشته باشد. اقتصاد رفتاري تلاش مي‌كند زمينه‌هاي روانشناسي رفتاري و اقتصاد را متحد كند. شما با دريافت مشاوره كسب و كار از مركز كاردوك مي توانيد از اين علم در جهت بالا بردن بهره وري سازمان خود استفاده كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه پيش بيني هاي اقتصادي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كاردوك از طريق شماره 09351520300 تماس بگيريد.

 

منبع: اقتصاد رفتاري

 

 

اقتصاد رفتاري

در واقع اقتصاد رفتاري به معناي تحقق واقعيت در تحليل اقتصادي است. روانشناسي، جامعه‌شناسي، سياست و اقتصاد نهادي (كه بر قوانين بازي اقتصادي متمركز است) براي توصيف و توضيح رفتار انسان و پديده‌هاي اقتصادي به كار برده مي شود. اين علم به مطالعه انتخاب ها و رفتارهاي جامعه در فعاليت‌هاي بازار مي‌پردازد و براي توصيف رفتار انتخابي مردم از تئوري آينده نگر استفاده مي‌كند.

ويژگي‌هاي اقتصاد رفتاري

1- رويكرد بين رشته‌اي و توجه به تمامي شاخه‌هاي علوم اجتماعي و انساني مثل روانشناسي، جامعه‌شناسي، انسان‌شناسي و...

2- بهره‌گيري از تمام جنبه‌هاي ديگر شاخه‌هاي علوم اجتماعي شامل نظريه‌ها، ابزارها، روش‌ها و ...

3- اصلاح فرضيات در اقتصاد متعارف

4- ارايه نظريه‌هاي واقعگرايانه‌تر و مطابق با رفتار واقعي انسان‌ها كه جنبه‌هاي مختلف ابعاد رفتاري افراد شامل: نيات، اعتقادات و گرايشات را مورد توجه قرار مي‌دهد.

5- ارايه پيش‌بيني‌هاي دقيق‌تر و سياست‌هاي مناسب‌تر و كاراتر.

هدف مهم اقتصاد رفتاري

اقتصاديرفتاري به دنبال اين است كه علم اقتصاد را از طريق بنيان‌هاي روانشناسي توضيح دهد. اقتصاد رفتاري به دنبال روش‌هايي است كه توضيح دهد چرا مردم و گروه‌هاي مختلف در مورد خريد يك كالا رفتارهاي متفاوتي نشان مي‌دهند. يعني مي‌خواهند واقعيت را با نظريه‌هاي اقتصادي وارد عرصه رقابت كنند. نظريه‌هاي اقتصادي معمولاً يك جانبه هستند، اما هدف اقتصاد رفتاري اين است كه نشان دهد واقعيت‌ها از نظريه‌هاي خسته كننده اقتصادي جداست. همين اقدام باعث بهبود و تغيير نظريه‌هاي اقتصادي در عرصه خرد و كلان مي‌شود.

روش‌هاي مورد استفاده در اقتصاد رفتاري

روش‌هايي كه اين علم آن را به كار مي‌گيرد همان روش‌هايي است كه در اقتصاد متعارف استفاده مي‌شود. اقتصاد رفتاري به شواهد و آزمون خطا نيز وابسته است. اما امروزه اين علم براي اينكه به نتايج بهتري برسد از روش‌هاي اقتصاد متعارف نيز به شكل‌هاي مختلف استفاده مي‌كند.

مهم‌ترين موضوعات مورد توجه اقتصاد رفتاري

رفتار مالي

در رفتار مالي، اين موضوع را مورد توجه قرار مي‌دهد كه چرا افراد در بازار خطاهاي سيستماتيك را انجام مي‌دهند. اين نوع خطاها قيمت‌ها و بازدهي‌هاي بازار را تحت تأثير قرار مي‌دهد و باعث مي‌شود بازار كارآمد بودن خود را از دست بدهد.

رفتارهاي كمّي مالي

اين علم براي بررسي اين موضوع از روش‌هاي رياضي و آمار براي بررسي تبعيض‌هاي موجود در بازار و تأثير آن بر خريد مردم استفاده مي‌كند. رفتارهاي كمّي مالي روي سيستم بازاريابي نيز تأثير مي‌گذارد و اقتصاد رفتاري و متخصصان آن در پي بررسي اين دست از موضوعات هستند.

انتقادگرايي

انتقادگرايي به دنبال انتقاد و مخالفت از رفتارهاي كمِّي مالي است. از اين رو در اين موضوعات اقتصاد رفتاري به دنبال اين است كه هر چيزي كه عامل اصلي عدم موفقيت بخش جزئي و يا كلي در بازار است را مورد توجه و بررسي قرار دهند و آن را انتقاد كنند.

نظريه بازي رفتاري

نظريهٔ بازي با استفاده از مدل‌هاي رياضي به تحليل روش‌هاي همكاري يا رقابت موجودات منطقي و هوشمند مي‌پردازد. نظريهٔ بازي، شاخه‌اي از رياضيات كاربردي است كه در علوم اجتماعي و به ويژه در اقتصاد، زيست‌شناسي، مهندسي، علوم سياسي، روابط بين‌الملل، علوم رايانه، بازاريابي، فلسفه و قمار مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اقتصادرفتاري روابط متقابل در اين موضوع و تأثير آن بر رفتارهاي اقتصادي مردم را مورد تحليل و بررسي قرار مي‌دهد.

نقدهاي وارده

اين علم مورد انتقاد بسياري از پژوهشگران و رفتارشناسان قرار گرفته است. آن‌ها معتقدند كه اقتصادرفتاري عموماً بر عقلانيت كنشگران اقتصادي تأكيد دارد. آن‌ها معتقدند كه رفتارهاي انجام شده در محيط آزمايشگاهي نمي‌تواند كاربرد زيادي در محيط بازار داشته باشد و براي بررسي وضعيت بازار و رفتارهاي اقتصادي مردم بايد در بطن بازار حضور پيدا كرد.

كوتاه سخن اينكه...

اقتصادرفتاري يك شاخه جديد در دانش اقتصادي است كه در كشور ما به صورت نادرستي به كار گرفته مي‌شود. اگر بتوانيم اهداف اساسي و اصلي اقتصاد رفتاري كه به بررسي چند و چون رفتارهاي مردم در خريد (يا نخريدن) يك كالا را به درستي درك كنيم، مي‌توانيم براي تغيير وضعيت اقتصادي كشور و بهبود آن اقداماتي اساسي صورت دهيم. براي ارتقاي هوش مالي كليك كنيد.

سؤالات متداول در خصوص اقتصاد رفتاري

آيا اين نوع از اقتصاد افراد و نابغه‌هايي هم در خود داشته است؟

بله. افرادي بودند كه در شكل‌گيري و به اوج رساندن اقتصادرفتاري بسيار موفق عمل كردند. دانيل آريلي، كولين كمرر، ارنست فهر، دانيل كاهنمن، ديويد ليبيسون از جمله اين افراد هستند.

چه موضوعاتي باعث مي‌شود اقتصاد رفتاري آن را مورد بررسي قرار دهد؟

مسائلي چون وجود بيكاري غير ارادي،  تأثير سياست پولي بر توليد و اشتغال، خطاي شتاب تورم منفي هنگام بالا بودن بيكاري، شيوع پس‌انداز كم براي دورۀ بازنشستگي، بي‌ثباتي زياد در قيمت‌هاي سهام نسبت به قيمت پايۀ آن‌ها، پايداري سرسختانۀ طبقۀ فقير خودويرانگر از جمله مسائلي است كه ذهن اقتصاد دان‌هاي رفتاري را به خود مشغول مي‌كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه پيش بيني هاي اقتصادي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 09351520300 تماس بگيريد.

 

منبع: اقتصاد رفتاري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اقتصاد رفتاري،
موضوع:
[ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۳۹:۳۲ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی