كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

فرهنگ سازماني به اعتقادات و رفتارهايي اطلاق مي‌شود كه تعيين مي‌كند چگونه كارمندان و مديريت يك سازمان، خارج از معاملات تجاري، با هم تعامل برقرار كنند. غالباً فرهنگ سازماني دلالت دارد كه فرهنگ يك شركت در كد لباس، ساعات كاري، راه اندازي دفتر، مزاياي كارمندان، گردش مالي، تصميم گيري در مورد استخدام، رفتار با مشتري، رضايت مشتري و ساير جنبه‌هاي عملكرد منعكس خواهد شد. در ادامه مطلب درباره ويژگي‌ها و نحوه ساخت فرهنگ سازماني آشنا مي شويد. براي دريافت مشاوره كسب و كار كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه امور اداري و سازماني مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كاردوك از طريق شماره 09351520300 تماس بگيريد.

 

منبع: فرهنگ سازماني

 

 

فرهنگ سازماني

نكته اصلي يك سازمان موفق اين است كه يك فرهنگ مبتني بر مجموعه‌اي از اعتقادات بسيار محكم و گسترده داشته باشد كه توسط استراتژي و ساختارهاي اصولي پشتيباني مي‌شود. وقتي سازمان داراي فرهنگ قوي باشد، سه چيز اتفاق مي‌افتد: كارمندان مي‌دانند كه مديريت ارشد چگونه مي‌خواهد در هر شرايطي به آن‌ها پاسخ دهد، كارمندان معتقدند كه پاسخ‌هاي مورد انتظار آن‌ها مناسب است و آن‌ها مي‌دانند كه براي نشان دادن ارزش‌هاي سازمان مورد نظر پاداش‌ دريافت مي‌كنند. همه اين موارد باعث استحكام ساختار داخلي سازمان‌ها مي‌شود. براي درك بهتر فرهنگ سازماني لطفاً تا انتها همراه ما باشيد.

مفهوم فرهنگ سازماني

فرهنگ شركت با هدف شركت شروع مي‌شود. به طوري كه ديدگاه كلي سازمان با هدف و موضوع اصلي ارتباط برقرار مي كند. سپس، فرهنگ سازماني ديكته مي‌كند كه مردم چگونه هنگام كار بايد رفتار كنند، چه ارزش‌هايي بايد عملكرد آنها را هدايت كند و براي دستيابي به چشم انداز بايد چه شيوه‌هايي را اجرا نمايند.

فرهنگ سازماني چه كاري انجام مي‌دهد؟

- فرهنگ سازماني به اعتقادات و رفتارهايي اطلاق مي‌شود كه چگونگي تعامل كارمندان و مديريت شركت را تعيين مي‌كند.

- فرهنگ سازماني همچنين تحت تأثير فرهنگ‌ها و سنت‌هاي ملي، روندهاي اقتصادي، تجارت بين‌المللي، اندازه شركت و محصولات است.

- فرهنگ‌هاي شركتي، چه به صورت ارادي و چه به صورت ارگانيك، شكل مي‌گيرند، به هسته اصلي ايدئولوژي و عملكرد يك شركت مي‌رسند و بر هر جنبه‌اي از تجارت تأثير مي‌گذارند.

ويژگي‌هاي فرهنگ سازماني

ويژگي‌هاي زير به ما كمك مي‌كند تا ماهيت فرهنگ سازماني را بهتر بشناسيم.

1- استقلال فردي

ميزان مسئوليت، آزادي و فرصت‌هاي انجام ابتكار عمل افراد در سازمان مشخص است. اين مهم كمك مي كند تا عدالت و تعادل در سازمان هميشه بين كاركنان برقرار باشد.

2- ساختار

ساختار درجه‌اي است كه سازمان، اهداف مشخص و انتظارات عملكردي را ايجاد مي‌كند. ساختار همچنين شامل ميزان نظارت مستقيم مي‌شود كه براي كنترل رفتار كاركنان ضروري محسوب مي‌شود.

3- پشتيباني مديريت

درجه‌اي كه مديران، ارتباطات و كمك‌هاي روشني دارند كه موجب گرمي و حمايت از زيردستانشان مي‌شود.

4- هويت

درجاتي كه اعضاي آن به جاي يك گروه كاري خاص يا حوزه تخصص حرفه‌اي خود با سازمان به عنوان يك كل شناخته مي‌شوند.

5- سيستم پاداش عملكرد

درجه‌اي كه سيستم پاداش در سازمان مانند افزايش حقوق، ارتقاء و غيره بر اساس عملكرد كارمندان است نه بر اساس سنوات، نفع و غيره.

6- تحمل درگيري

افزايش ميزان درگيري موجود در روابط بين همكاران و گروه‌هاي كاري و همچنين ميزان تشويق كارمندان به درگيري‌هاي هوايي و انتقادات آشكار.

7- تحمل ريسك

درجاتي كه كاركنان ترغيب مي‌شوند نوآورانه، جسور و خطر پذير باشند. اين ويژگي ها اغلب از جانب كارفرما و بالادستان سازمان تقويت و پرورش پيدا مي كنند.

8- الگوهاي ارتباطي

ميزان ارتباطات سازماني محدود به سلسله مراتب رسمي اقتدار است. الگوهاي ارتباطي در طول زمان و بر اغلب بر اساس رفتار سازماني كارمندان و مسئولان اوليه اي كه به سازمان ورود پيدا كرده اند شكل مي گيرد. جالب آن كه بعد از گذشت سال ها با خارج شدن افراد پيشين، تغيير الگوهاي كار آساني نيست.

9- جهت گيري نتيجه

درجاتي كه، مديريت بيشتر بر نتايج يا نتايج متمركز است تا تكنيك‌ها و فرآيندهاي استفاده شده براي دستيابي به اين نتايج. چنين رويكردي بستگي به اهداف سازمان و روش هاي رسيدن آن ها به نتايج دلخواه را دارد.

10- جهت گيري افراد

درجه‌اي كه، تصميمات مديريتي تأثير نتايج را بر افراد درون سازمان در نظر مي‌گيرند. وقتي سازمان را بر اساس خصوصيات فوق ارزيابي مي‌كنيم، از فرهنگ سازمان تصوير كاملي به دست مي‌آوريم. اين تصوير به پايه و اساس هنجارها، اعتقادات و درك مشترك اعضا در مورد سازمان، چگونگي انجام كارها در آن و چگونگي رفتار اعضا تبديل مي‌شود.

نحوه ساخت فرهنگ سازماني قوي

1- ساخت فرهنگ سازماني با تعيين هدف

وقتي شركتي تازه شكل مي‌گيرد، هنوز مشكلاتي جدي را آغاز نكرده است، از اين رو داشتن يك هدف به اركان مختلف شركت جهت مي‌دهد، ارتباطات را حفظ مي‌كند و مراحل دستيابي به اهداف را نيز براي افراد ساده مي‌كند. معمولا اهداف زماني كه بر اساس بالاترين سطح كيفيت خدمات و يا محصولات تعيين مي شود، احتمال موفقيت و ماندگاري آن سازمان را بالا مي‌برد.

2- تعيين ارزش‌ها و معيارهاي مشترك

براي شركت خود ارزش‌ها و معيارهاي مشترك ايجاد كنيد. به همه همكاران چك ليست‌هايي بدهيد كه بر اساس اهداف، ارزش‌ها و معيارهاي تعيين شده در سازمان حركت كنند و مسائل و مشكلات را نيز بر همين اساس حل و برطرف نمايند.

3- براي فرهنگ سازماني در سازمان رهبري كنيد

براي اينكه فرهنگ سازماني شما تكميل شود، اعضا نياز به مديري دارند كه تواني به عهده گرفتن رهبري تيم را داشته باشد. رهبري وظيفه هدايت و متحد كردن اعضاي يك سازمان را بر عهده دارد تا اهداف، معيارها و ارزش‌هاي دروني شركت بر اساس منافع سازماني اجرا شوند.

4- برقراري ارتباط درست

براي ساخت يك فرهنگ سازماني قوي شما به عنوان مديريت بايد با اعضا خود صادق باشيد و برقراري ارتباط درست و صادقانه را نيز در رأس امور قرار دهيد. هر كاري را كه انجام مي‌دهيد، هميشه بايد از همه افراد موجود در شركت خود بخواهيد كه راستگو باشند و در مورد همه چيز با نهايت صداقت نزديك شوند. شما به عنوان رهبر يك سازمان بايد در مورد نقاط ضعف و قوت خود نيز صادق باشيد.

5- رفتار اصولي براي ساخت فرهنگ سازماني

به عنوان مدير عامل يا رهبر شركت، شما بايد به خوبي با كارمندان خود رفتار كنيد، در غير اينصورت فرهنگي كه مي‌خواهيد براي ايجاد آن استفاده كنيد، اگر نرخ گردش مالي بالايي هم داشته باشيد، براي شما مفيد نخواهد بود.

6- شناسايي و دادن پاداش

از كاركناني كه فرهنگ شركت را پاس مي دارند تجليل و قدرداني كنيد. بخاطر رفتار ارزش مدارانه به آنها پاداش و اعتبار بدهيد. در يك شركت آمريكايي براي ايده هاي خلاقانه ۵۰۰۰ دلار جايزه تعيين شده است كه يكي از اين ايده ها باعث شد يك فرآيند كاري ۴ ساعته به ۱۶ دقيقه كاهش يابد.

كوتاه سخن اينكه...

در نظر داشته باشيد فرهنگ سازماني هويت و ارزش واقعي سازمان مورد نظر شما را به دنيا نشان نمي‌دهد. وقتي بتوانيد براي سازمان مورد نظر خود در هر زمينه‌اي ارزش و اهميت قائل شويد، فرهنگي ايجاد مي‌كنيد كه ديگران نيز آن را الگو سازمان خود قرار خواهند داد.

سؤالات متداول در خصوص فرهنگ سازماني

چه چيزي باعث تداوم فرهنگ سازماني مي‌شود؟

گزينش هدف، جامعه پذيري، مديريت عالي، جامعه پذيري كاركنان از جمله مواردي است كه باعث تداوم فرهنگ سازماني مي‌شود.

قدرت فرهنگ در يك سازمان چگونه است؟

فرهنگ سازماني به كاركنان، هويتي سازماني مي‌بخشد، تعهد گروهي را آسان مي‌سازد، ثبات نظام اجتماعي را ترغيب مي‌كند، به شكل دادن رفتار كاركنان كمك مي‌كند و بر وظايف و نحوه عملكرد مديريت تأثير مي‌گذارد.

براي دريافت مشاوره در زمينه امور اداري و سازماني مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كاردوك از طريق شماره 09351520300 تماس بگيريد.

 

منبع: فرهنگ سازماني

امتیاز:
بازدید:
برچسب: فرهنگ سازماني،
موضوع:
[ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۳۹:۰۵ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی