كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

آيا با قانون عيدي و پاداش آشنايي داريد؟ با نزديك شدن به فصل بهار و آغاز نوروز، هر سال مبلغ مشخصي را به كارگران ساعتي، روزمزد، فصلي و پاره وقت جهت عيدي پرداخت مي‌كنند. اين مبلغ در پايان سال به آن‌ها داده مي‌شود. اين نوع از پاداش از حقوق اصلي هر كارگري به حساب مي‌آيد و كارفرما نبايد آن را لطف در نظر بگيرد. هر ساله اين مبلغ بايد پرداخت شود و اگر كارگري آن را دريافت نكرد مي‌تواند با مراجعه به اداره مربوطه از كارفرماي خود شكايت كند و حق خود را بگيرد.

براي دريافت مشاوره كسب و كار مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كاردوك از طريق شماره 09351520300 تماس بگيريد.

 

منبع: قانون عيدي و پاداش به كارگر

 

 

قانون پرداخت عيدي و پاداش به كارگر

در واقع اين پاداش و عيدي به كارگران داده مي‌شود. كساني كه طبق قانون، قانون كار شاملشان مي‌شود كارگر هستند و در پايان سال بايد عيدي خود را دريافت كنند. البته ميزان پاداشي كه كارمندان دولتي و ساير كاركنان مي‌گيرند و با پاداش كارگران متفاوت است. مبالغ عيدي با توجه به پايه و مبناي حقوق آن‌ها تغيير مي‌شود. عيدي هر كارگر برابر با دو ماه يعني 60 روز دستمزد آن‌ها است. به دليل اهميت اين موضوع و نزديك شدن به سال جديد، امروز در مورد قانون پرداخت عيدي و پاداش به كارگر با شما صحبت مي‌كنيم. لطفاً تا انتها همراه ما باشيد.

تعيين ميزان عيدي كارگران

در قانون كار قوانيني براي ميزان و نحوه پرداخت عيدي و پاداش به كاركنان تعيين شده است. اين حد از نظر قانون كار اينگونه است كه نبايد از سقف سه برابر دستمزد فرد بيشتر باشد. مبناي محاسبه آن يك سال كار معادل شصت روز آخرين مزد، به عنوان عيدي و پاداش مي‌باشد و مبلغ پرداختي از اين بابت به هر يك از كاركنان نبايستي از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانوني تجاوز كند. بر همين مبنا مبلغ عيدي كارگران امسال حداقل ۲ ميليون و ۲۲۲ هزار و ۵۳۸ تومان و حداكثر ۳ ميليون و ۳۳۳ هزار و ۸۰۷ تومان است.

ميزان عيدي كارگران دولتي

قانون كار براي كارگران دولتي نيز حداقل و حداكثر عيدي و پاداش را بر مبناي حقوق دريافتي آنان تعيين كرده است. دستگاه‌هاي اجرايي و دولتي موظف هستند به تمام كارگران دولتي خود يعني ثابت، رسمي و موقت عيدي و پاداش پرداخت كنند. ميزان عيدي و پاداش اين دست از افراد بسته به مجرد و متأهل بودن تفاوت دارد. به طور كلي ميزان عيدي محاسبه شده برابر جمع يك ماه دستمزد، مزاياي شغل و تفاوت دستمزد پايه دريافتي به نسبت مدت زمان كاركرد آن‌ها در طول سال است.

قانون عيدي و پاداش آخر سال كارگران فصلي و كارمزدي

مبلغ پرداختي بابت عيدي و پاداش به كارگران كارگاه‌هاي فصلي مشمول قانون كار و همچنين كارگران ساير كارگاه‌هاي مشمول كه كمتر از يك سال در كارگاه كار كردند بايد بر مأخذ ۶۰ روز و به نسبت ايام كاركرد در سال محاسبه شود. ضمناً مزد مورد عمل در محاسبه وجوه عيدي و پاداش پايان سال به كارگران كارمزدي عبارت از متوسط كارمزد دريافتي آنان بر حسب مدت ايام كاركرد در سال است.

محاسبه عيدي و پاداش كارگران پاره وقت

بر اساس ماده ۳۹ قانون كار، مزد و مزاياي كارگراني كه به صورت نيمه وقت يا كمتر از ساعات قانوني تعيين شده به كار اشتغال دارند به نسبت ساعات كار انجام يافته محاسبه و پرداخت مي‌شود كه عيدي‌و‌پاداش نيز از اين قاعده كلي مستثني نيست.

ميزان عيدي و پاداش كارگران ساعتي

كاركناني كه به صورت ساعتي كار مي‌كنند حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغير است لذا براي محاسبه عيدي و پاداش، ميانگين حقوق ۳ ماه آخر خدمت آنان مبناي محاسبه قرار خواهد گرفت.

اگر شما نيز كارگر هستيد بايد بدانيد كه دريافت پاداش و عيدي حق شماست و كارفرماي شما موظف است كه در موعد مقرر آن را به شما پرداخت كرد. در غير اين صورت اگر كارفرماي شما در خصوص پرداختي‌ها كوتاهي كرد و مدام آن را به تعويق انداخت و يا حتي بدتر از آن قصد پرداخت آن را نداشت، مي‌توانيد به اداره كار مراجعه كرده و شكايت خود را تنظيم كنيد تا كارفرما نسبت به پرداخت پاداش شما اقدام كند. براي اطلاع از ساير بندهاي مربوط به قانون كار كليك كنيد.

سؤالات متداول در خصوص قانون پرداخت عيدي و پاداش به كارگر

آيا دولتي يا خصوص بودن كارگاه و نوع فعاليت آن در ميزان عيدي و پاداش سالانه كارگران تأثيري دارد؟

با توجه به ماده واحده قانون مربوط به تعيين عيدي‌و‌پاداش سالانه كارگران شاغل در كارگاههاي مشمول قانون كار مصوب مورخ 70/12/6 مجلس شوراي اسلامي، كليه كارگران مشمول قانون كار صرف‌نظر از محل اشتغال و نوع كارگاه (دولتي، خصوصي، تعاوني، صنعتي، كشاورزي و خدماتي) به ميزان مقرر در مصوبه فوق از عيدي‌و‌پاداش سالانه برخوردار خواهند بود.

آيا پرداخت عيدي و پاداش را كه قانوناً مي‌بايست در آخر سال صورت گيرد در مقاطع مختلف سال نيز مي‌توان انجام داد؟

بر اساس ماده واحده قانون مربوط به تعيين عيدي‌و‌پاداش سالانه كارگران مصوب 1370 مجلس شوراي اسلامي و تبصره يك آن، پرداخت عيدي‌و‌پاداش موضوع مصوبه ياد شده تنها در پايان سال مورد پيدا كرده و هر گونه پرداخت از اين بابت در طول سال مي‌تواند صرفاً علي الحساب عيدي و پاداش آخر سال محسوب گردد.

براي دريافت مشاوره كسب و كار مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كاردوك از طريق شماره 09351520300 تماس بگيريد.

 

منبع: قانون عيدي و پاداش به كارگر

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۴۶:۰۱ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی