كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

آجر يكي از پرمصرف‌ترين محصولات در صنايع ساختمان محسوب مي‌شود كه در بخش‌هاي مختلف عمراني كاربردهاي فراواني دارد. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختماني در ايران قدمتي چند هزار ساله دارد. هر روزه نياز به اين محصول به دليل مقاومت‌اش در برابر شرايط جوي و تحمل بارهاي فشاري رو به افزايش است. بديهي است رشد تكنولوژي توليد و كاربرد آن به گونه‌اي بوده كه در طول قرن‌ها استفاده از اين محصول را در سطح جهان بيشتر كرده است. خلاصه‌اي از طرح توجيهي توليد آجر در ادامه شرح داده شده است. شما مي‌توانيد براي نوشتن طرح توجيهي با شماره هاي درج شده تماس حاصل نماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه طرح توجيهي توليد آجر مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كاردوك از طريق شماره 09351520300 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي توليد آجر

 

 

طرح توجيهي توليد آجر | معرفي محصول

آجر فرآورده‌اي مصنوعي است كه از پخت قالب‌هاي خشت خشك شده در كوره‌هاي پخت به روش‌هاي مختلف همانند قالب‌گيري فشاري يا اكسترود كردن به شكل‌هاي مختلف به دست مي‌آيد.

ابعاد آجر به گونه‌اي است كه به راحتي در يكديگر قفل و بست مي‌شوند. اين ويژگي‌ها باعث شده كه اين مصالح به منظور اجراي دهانه‌هاي وسيع به صورت قوس، طاق و گنبد، كارايي منحصر به فردي داشته باشند و انواع آن شامل آجر ماشيني، آجر ماشيني توپر، آجر ماشيني سوراخدار، آجر سفالي مجوف هستند.

آجرها از نظر مقاومت و شكل ظاهري متفاوت بوده و بسته به موارد استفاده با ابعاد گوناگون تهيه مي‌شوند. جهت تهيه كالاي نيم ساخته در فرايند توليد آجرهاي ماشيني از دستگاه‌هاي قالب زني خودكار استفاده مي‌شود، بنابراين مي‌توان ابعاد آن‌ها را مطابق نياز بازار تغيير داد. آجر بر اساس نوع مصرف به آجر فشاري، آجر ماشيني، آجر لعابي، آجر نسوز، آجر ماسه آهكي و آجر جوش تقسيم مي‌شود.

آجر ماشيني يا آجر سوراخ‌دار

آجر ماشيني يا آجر سوراخ‌دار در بازار ايران به آجرهاي هشت يا ده سوراخه ماشيني معروف است. علت وجود اين سوراخ‌ها اين است كه در هنگام ديوارچيني ملات به طور عمودي نيز در آجر نفوذ كرده و باعث استحكام بيشتر ديوار شود.

در ساخت ديوارهاي حمال به دليل اينكه مي‌توان به وسيله سوراخ‌هاي موجود در سطح آجر آنرا با ميلگرد، مسلح كرد از اين نوع آجر استفاده مي‌شود. ديوار آجري مسلح براي مقابله با نيروي زلزله ساخته مي‌شود. آجر سفالي از نظر ساخت، شكل، رنگ و مشخصات فني در نهايت دقت تهيه‌ مي‌شوند و بسته به شكل آنها در نقاط  مختلف ساختمان استفاده مي‌شوند.

آجر ماشيني

به علت جذب كم آب در آجرهاي سفالي و چسبندگي مناسب با ملات از انواع آجر سوراخ‌دار مورد استفاده قرار مي‌گيرند. از ديگر خواص آنها سبكي است كه باعث بالا رفتن سرعت اجرا مي‌شود. بلوك‌هاي سفالي خود به دو دسته ديواري و سقفي تقسيم مي‌شوند. بلوك هاي سفالي معمولاً داراي پاشنه‌اي هستند كه با استفاده از اين پاشنه‌ها مي‌توان به راحتي آنها را مابين تيرچه‌هاي پيش ساخته قرار داد.

 

طرح توجيهي توليد آجر | ويژگي‌هاي آجر

مشخصات فني آجرها

براي ارزيابي كيفيت آجرها، شاخص هاي فني متعددي به لحاظ شيميايي و فيزيكي نوع آجر تعيين و براي آن استانداردها و آزمون هاي كنترل كيفيت در سطح بين المللي و در سطح ملي توسط اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران تدوين و منتشر گرديده است توليد كنندگان لازم است اين استانداردها را مورد استفاده قرار دهند. تعدادي از اين شاخص ها كه بر روي كيفيت آجر اثر مهمي دارند عبارتند از:

چگالي يا وزن حجمي آجر، ميزان دوام، رنگ آجر، ميزان جذب پذيري آب، تلورانس و تغييرات ابعادي و شكل آجر، مقاومت آجر در مقابل سايش، آتشسوزي و حرارت

مواد اوليه توليد آجر

نظر به اينكه توليد آجر از صنايع تبديلي بخش صنعت محسوب مي‌شود لذا وجود مواد اوليه نزديك به محل كارخانه از الزامات احداث كارخانه‌ي توليد آجر صنعتي است.

سرمايه‌گذار از قبل بايد با انجمن تحقيقات زمين شناسي نسبت به وجود خاك مورد استفاده‌ي طرح براي حداقل بيست سال طول عمر كارخانه در يك ظرفيت اقتصادي اطمينان حاصل كرده و مجوزهاي استفاده از معدن خاك رس را در زمان شروع احداث طرح دريافت كرده باشد. مواد اوليه مورد نياز شامل تامين خاك و آب مورد نياز توليد صنعتي است ولي بيشتر از خاك رس آبرفتي براي تهيه اين محصول استفاده مي‌شود. در صورت افزايش مقداري ماسه، آجر سفال ترد و پوك مي‌شود.

موارد كاربرد آجر

بيشترين كاربرد آجر به عنوان مصالح پركننده ديوارهاي محوطه و ديوار و سقف ساختمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بسته به نوع و زيبايي رنگ آجر در بسياري از بناها به عنوان نما، در داخل و در خارج ساختمان، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. يكي از موارد ديگر مصرف آجر استفاده از آن به عنوان سنگ فرش كف محوطه ها و پلكان در مناطقي با اقليم خشك است.

دانش فني و روش توليد آجر

در فرايند توليد آجر صنعتي از تكنولوژي‌هاي مختلفي جهت آماده‌سازي خاك توليد خشت و پخت آن استفاده مي‌شود. در طرح‌هاي صنعتي خاك پس از نمونه‌گيري و افزودن بهبود دهنده‌هاي مورد نياز پس از مخلوط كردن با آب و ميكس نمودن (بصورت پرسي و تحت فشار و يا بصورت اكسترود كردن)، به شكل خشت خام آجر مورد نظر در مي‌آيد كه مي‌بايست در شرايط مناسبي خشك و به كوره جهت پخت منتقل گردد.

هم سيستم‌هاي خشك كن و هم كوره‌هاي پخت داراي تكنولوژي‌هاي متفاوتي مي‌باشند كه مي‌توانند به صورت اتوماتيك يا نيمه اتوماتيك انجام شوند. مدرنترين تكنولوژي، خشك كن‌هاي ريلي و كوره‌هاي پخت آجر تونلي مي‌باشند كه در آن فرايند توليد بدون توقف و بطور مستمر است. فرايند توليد آجر به شرح زير بيان مي گردد:

الف)تهيه و آماده نمودن مواد اوليه

خاك رس آبرفتي با مقدار لازم ماسه و افزودني‌هاي لازم براي استاندارد سازي خاك از معدن براي تهيه گل و خشت خام ضمن همگن شدن به سايت كارخانه وارد مي‌شوند.

 ب)تهيه گل وخشت خام

خاك آماده شده با مقدار مناسبي آب تركيب و در صورت لزوم براي عمل آوري به آن اجازه خواب داده و سپس با انتقال آن به دستگاه تحت فشار خشت متناسب با قالب آجر مورد نظر توليد مي‌گردد.

زماني كه محصول نيم ساخته از ماشين‌هاي شكل دهي خارج مي‌شوند مقدار قابل توجهي رطوبت به همراه دارند كه لازم است قبل از پخت بطور مناسب خشك گردد تا از تغيير شكل زياد و ترك در سطح خشت جلوگيري به عمل آيد. همچنين از صرف هزينه سوخت بيشتر در كوره اصلي و امكان دوده گرفتن كوره به سبب رطوبت زياد اوليه و سوخت ناقص جلوگيري شود. در تمامي مراحل لازم است رطوبت و گرما كنترل شود.

ج)پختن آجرسفال

پس از خشك شدن خشت, آنرا در كوره ميچينند بطوريكه كه به همديگر نچسبند، تا هوا، ‌شعله و گاز از لاي آجرها بگذرند. كوره‌هاي آجرپزي مد نظر در اين طرح كوره با آتش رونده و آجرسفالي ثابت است كه به نام كوره هوفمن اشتهار دارد.

كار اين كوره پيوسته است و گرماي آن خيلي كم هدر مي‌رود. چون حلقه‌ايي ساخته مي‌شود آنرا كوره حلقه‌ايي هوفمن ناميدند. گداختن يكي ازمهمترين قدم‌ها درساختن آجرسفال مي‌باشد.

د) خارج كردن آجر از كوره

آجر سفال بعد از پخته شدن يك مرتبه از كوره خارج نمي‌شود چون ترك مي‌خورد. آجر در كوره در دماي ۸۰۰ تا ۸۵۰ درجه سانتيگراد مواد زودگداز همراه با رس گداخته مي‌شوند و اجزاي ديرگداز را احاطه مي‌نمايند و بعد طولي رس‌ها نقصان مي‌يابد و خشت حرارت ديده به مصالح يكپارچه‌اي تبديل مي‌شود. در حلقه كوره هوفمن دو جريان هوا وجود دارد؛ هوايي كه در نيم‌دايره اول، از اتاق پخت به سمت بيرون جريان دارد و اتاق‌هاي بعدي را پيش‌گرم مي‌كند و هوايي كه در نيم‌دايره مقابل، از بيرون به سمت اتاقك پخت جريان دارد و اتاق‌هاي قبلي را خنك مي‌كند.

با اتمام عمليات پخت در اتاق پخت، در اتاق روبرويي حلقهٔ هوفمن نيز عمليات بارگيري تمام مي‌شود و درب آن به بيرون بسته مي‌شود. در اين مرحله، مشعل‌ها از سقف اتاق پخت به سقف اتاق بعدي منتقل مي‌شوند و درب اتاق روبرويي اين اتاق (اتاق پخت جديد) براي تخليه و بارگيري گشوده خواهد شد.

 

طرح توجيهي توليد آجر | بررسي بازار و رقبا

بر اساس آمار رسمي وزارت صنعت و معدن و تجارت تا تاريخ پايان اسفند سال98 تعداد 1677 واحد صنعتي با سرمايه گذاري 12104ميليارد ريال، اشتغال 80 هزار نفر و با ظرفيت اسمي 5/11ميليارد قالب در سال را در واحدهاي توليد انواع آجر در كشور مشغول به فعاليت مي باشند كه بيشترين تعداد واحدهاي مستقر كشور در 3 استان خراسان رضوي، اصفهان و قزوين قرار دارند.

با توجه به تحقيقات ميداني طول عمر متوسط و فرسودگي ماشين آلات، بررسي راندمان توليد عملي و پايش آماري واحدهاي راكد، آمار واقعي توليد در كشور كمتر از 50 درصد مقدار اسمي است كه امكان سرمايه گذاري در واحدهاي جديد و يا به سازي و نوسازي واحدهاي قديمي را مي‌تواند در دستور بررسي قرار دهد.

آمار واردات و صادرات

بر اساس آمار منتشر شده گمرك جمهوري اسلامي واردات انواع آجرهاي مختلف به كشور معادل 1ميليون دلار با وزن 340تن تا پايان فروردين 1398 بوده است. در همين زمان آمار صادرات 5400 تن بوده كه ارزش دلاري معادل نيم ميليون دلار داشته است. چنانچه 30 درصد مجوزهاي طرح هاي جديد صادره با پيشرفت صفر تا 99 درصد به بهره برداري برسند پيش بيني امكان عرضه طي سال‌هاي آتي تا افق سال 1402 به ظرفيت اسمي معادل 20ميليارد قالب انواع آجر در سال خواهد بود.

برآورد صرفه توليد جغرافيايي

با توجه به هزينه بالاي حمل آجر سفال به نسبت فروش درب كارخانه آن بررسي توان توليد و ميزان تقاضا به صورت استاني در شرايطي كه تامين مواد اوليه با مشكل مواجه نباشد بسيار منطقي و مقعول است چرا كه بسياري از استان هاي كشور وارد كننده آجر با قيمت تمام شده بسيار بالا به دليل هزينه هاي حمل هستند. بر همين اساس غير از آجرهاي بسيار تخصصي و ويژه، واردات آجرهاي سفال و فشاري داراي توجيه اقتصادي نمي باشد.

همچنين به دلايل ساختار زمين شناسي كشورهاي همسايه و عدم امكان تامين مواد اوليه توسط آن‌ها، امكان صادرات آجر سفال به كشورهاي همسايه وجود دارد. با بررسي تعداد پروانه هاي ساختماني صادره از طريق شهرداري ها در بخش هاي مسكوني، تجاري، آموزشي، بهداشتي و صنعتي مي توان واحدهايي با ظرفيت حداقل 6000 تن توليد آجرهاي سفالي را در استان‌هاي مختلف جهت تامين تقاضاي آتي به ميزان 20ميليارد تا افق 1402 را در دستور كار قرار داديم.

 

طرح توجيهي توليد آجر | سرمايه گذاري مورد نياز

مشخصات عمومي طرح

رديف موضوع برآرود واحد
1 زمين  10000 متر مربع
2 زيربنا كل توليدي ،خدماتي و ستادي ) 2690 متر مربع
3 دستگاههاي  خريد  داخلي 21699 ميليون ريال
4 تعداد روزهاي كاري 210 روز

 

جدول سرمايه گذاري طرح

رديف موضوع هزينه ها  (ميليون ريال )
1 سرمايه گذاري ثابت 45،548
2 سرمايه گذاري  درگردش 4663
3 كل سرمايه گذاري 50،211
4 هزينه توليد ساليانه 27،185

   شاخص هاي مالي

موضوع  
نرخ بازده داخلي IRR 38/7  درصد
دوره برگشت سرمايه 2/18

 

طرح توجيهي توليد آجر | مزاياي اجراي طرح

  1. اشتغال زايي در محل اجراي طرح
  2. مصرف انرژي پايين‌تر نسبت به ساير مصالح ساختماني
  3. دسترسي به مواد اوليه طبيعي
  4. طول عمر بالا
  5. شيوه‌ي توليد و تكنولوژي قابل دسترس
  6. داراي توجيه اقتصادي در مناطقي كه امكان تهيه مواد اوليه آن ميسر باشد
  7. كمك به توسعه عمران و نوسازي كشور

 

نتايج مطالعات فني، اقتصادي و مالي

با توجه به بررسي هاي به عمل آمده در حوزه عرضه و تقاضا و پيش بيني توليد و مصرف در صورت وجود پتانسيل، كانسارهاي معدني مورد نياز در سطح شهرهاي مختلف استان هاي كشور اللخصوص در شهرهايي از كشور كه واردكننده انواع آجر و مصالح ساختماني هستند به دليل نقش عمده هزينه حمل بر قيمت تمام شده آجر كاملا توجيه اقتصادي دارد.

لذا لازم است جهت بررسي امكان وجود مواد اوليه مورد نياز توليد آجر، راه اندازي طرح، كسب مجوزهاي مختلف و اجراي درست پروژه مي‌توانيد از كارشناسان خبره كاردوك مشاوره بگيريد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه طرح توجيهي توليد آجر مي‌توانيد با مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 09351520300 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي توليد آجر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: طرح توجيهي توليد آجر،
موضوع:
[ ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۲۱:۲۸ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی