كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

نوشتن طرح توجيهي نان صنعتي با توجه به نياز صنعت نان به بازنگري و بررسي توليد به لحاظ داشتن توجيه اقتصادي لازم و ضروري است. عرضه نان از خريد حبوباتي همانند گندم، جو و چاودار شروع شده و به تحويل نان به دست مردم مي‌انجامد. نان در بسياري از كشورها و ايران به عنوان يكي از منابع اصلي تامين غذاي مردم مطرح است. بنابراين كيفيت، ضايعات و ميزان توليد و مصرف و هر تغيير موثري در آن اثر مهم اقتصادي و بهداشتي را بر زندگي مردم دارد. اگر شما هم قصد اجراي طرح توليد نان صنعتي داريد، مي توانيد براي نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه طرح توجيهي توليد نان مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كاردوك از طريق شماره 09351520300 تماس بگيريد.

 

منبع : طرح توجيهي توليد نان صنعتي

 

 

طرح توجيهي نان صنعتي | معرفي محصول

امروزه نان در تنوع شكلي فراوان توليد و مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه از آن جمله مي‌توان به نان لواش، نان سنگك، نان تافتون، نان بربري، نان حجيم، نان جو، نان تيره، نان پتيا، نان ترش، نان برنجي، نان زنجبيلي، نان فانتزي، نان كامل ( سبوس دار)، نان هات داگ، نان غني شده، نان قهوه اي، نان مشهدي، نان ميوه اي و غيره اشاره كرد.

هركدام از اين نان‌ها به لحاظ نوع آرد مورد استفاده، ميزان مخمرها و همچنين فرايند پخت نسبت به همديگر متفاوت هستند و در اين ميان نان‌هاي صنعتي به لحاظ قابليت فرايندي توليد انبوه، تكرارپذيري كيفيت مناسب، كميت و امكان تكنيكي كنترل مطلوب‌تر در شاخص‌هاي كنترلي خط توليد، مواد اوليه و افزودني‌هاي مورد استفاده نسبت به نان‌هاي سنتي روند رو به رشدي در جهان دارد.

طرح توجيهي نان صنعتي | ويژگي‌هاي نان  

غلات حدود ۵۰ درصد انرژي، ۵۰ درصد پروتئين و بخش اعظم ويتامين‌ها و مواد معدني مورد نياز افراد جامعه را تامين مي‌كند. گندم به عنوان يكي از غلات مورد مصرف در رژيم غذايي انسان، يك سوم از توليدات غلات سراسر دنيا را در برمي‌گيرد.

پوسته خارجي گندم كه تحت عنوان سبوس شناخته شده حدود ۱۵ درصد از وزن دانه را تشكيل مي‌دهد و جداسازي سبوس از آرد گندم غالباً موجب كاهش كيفيت غذايي آن مي‌شود. نان تهيه شده از آرد كامل، تقريباً داراي تمام ريز مغذي‌هاي مورد نياز بدن است. به واسطه غني بودن از فيبر، با القاي حس سيري از چاقي جلوگيري كرده و داروي شفا بخش يبوست است.

نان تهيه شده از آرد كامل سرشار از ويتامين E است كه مي‌تواند در تقويت هوش و افزايش قد كودكان در حال رشد، درمان ضعف اعصاب و كم خوني، جلوگيري از تشكيل سنگ هاي صفرا مفيد باشد.

ويژگي هاي نان مورد نظر براي توليد

در اين طرح انواع نان سبوس دار از آرد كامل، با تخمير كامل تهيه و عرضه مي‌گردد. فرآيند تخمير در توليد محصولات بر پايه غلات كامل از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. از جمله مزاياي آردهاي كامل توليد آرد تك مرحله‌اي است. در اين فرايند آسياب گندم بدون سبوس‌گيري انجام مي‌شود و دانه گندم به طور كامل آسياب مي‌شود. ريز، يكنواخت و همگن شدن سبوس دانه با ساير اجزاء دانه بهترين بستر را براي فرآيند تخمير مناسب فراهم مي‌كند.

فيبرهاي غذايي موجود در آرد كامل به عنوان يكي از مهم‌ترين تركيبات سلامتي بخش در رژيم غذايي انسان مطرح است. فيبر هاي غذايي اجزايي از سلول‌هاي گياهي هستند كه در برابر آنزيم‌هاي دستگاه گوارش انسان مقاومت مي‌كنند. فيبرهاي غذايي وظايف خود را در بدن از طريق مكانيسم‌هاي فيزيولوژيكي متعددي جهت تحريك سيستم ايمني، توليد زنجيرهاي كوتاه اسيد چرب، كاهش ميزان كالري، از بين بردن راديكال‌هاي آزاد، حجم دادن به مواد غذايي و تسهيل انتقال سموم بدن از طريق دستگاه گوارش را انجام مي‌دهند.

نقش بهبود دهنده ها در فرايند توليد

در فرايند عمل آوري خمير نان نيازمند بهبوددهنده‌هاي آرد هستيم. بهبود دهنده‌ها تركيباتي هستند كه با ايجاد انعطاف‌پذيري و افزايش قدرت تحمل خمير در كليه مراحل توليد نان اعم از ميكس كردن، تخمير و پخت، سبب بهبود كيفي محصول نهايي مي‌شوند.

بهبود دهنده‌ها به توليدكنندگان نان‌هاي صنعتي كمك مي‌كنند تا محصولي با حجم و شكل ظاهري بهتر را با قابليت حفظ تازگي بيشتر و تأخير در بيات شدن نان توليد نمايند. در فرايند توليد، نان بايد داراي پخت متعادل، كافي و عاري از سوختگي باشد. نان ضمن داشت طعم و بوي خوشايند لازم است داراي ضخامت مطلوب، رنگ مناسب و عاري از صدمه ديدگي فيزيكي باشد. در نهايت بايد استاندارهاي شيميايي فيزيكي بهداشت محصول غذايي را داشته باشد.

 مواد اوليه توليد نان صنعتي 

مواد اوليه مورد نياز توليد نان صنعتي از آرد كامل و يا آرد غني شده با ويتامين‌ها و مواد مفيد معدني از غلاتي همانند گندم، جو، جو دو سر و چاودار، آب، مايه خمير يا بهبود دهنده‌ها، مخمر، نمك طعام، شكر و مواد شيرين كننده، شير خشك، روغن، مخمر مواد كمك پخت و افزودني‌ها و تخم‌مرغ مي‌باشد .

موارد كاربرد نان صنعتي

نان و محصولات آردبر مهم‌ترين منبع غذايي در تغذيه مردم ايران و تأمين كننده قسمت عمده كالري، پروتئين و ويتامين‌هاي گروه B بوده و از نظر مواد معدني نيز داراي اهميت ويژه‌اي است. به طور كلي، نان يكي از اقلام پايه و اساسي در رژيم غذايي مردم است. مصرف سرانه نان در كشور 120 كيلوگرم گزارش شده است. در حالي كه ميانگين مصرف سرانه نان در كشورهاي اتحاديه اروپا 68 كيلوگرم است كه در مقايسه با كشور ما تفاوت چشمگيري ديده مي‌شود.

البته بخش زيادي از نان‌هاي سنتي در كشور ما ضايع مي‌شود. در چند سال اخير مصرف نان به دلائل متعدد از جمله بالا رفتن هزينه ساير مواد غذايي افزايش قابل ملاحظه‌اي يافته است. بديهي است جهت رفع نيازهاي اساسي تغذيه‌اي مردم به ويژه اقشار كم درآمد بايد از روش‌هاي بهينه توليد و عرضه استفاده گردد.

يكي از اين راه‌ها تهيه نان‌هايي با ارزش غذايي بيشتر و قابليت ماندگاري طولاني‌تر با حداقل ضايعات و حتي‌الامكان غني شده با پروتئين، املاح و ويتامين‌ها است. لذا بايد از يك سو با فرهنگ‌سازي معرفي و شناساندن نان خوب به مردم و آشنا ساختن افراد جامعه با ايرادات وارد بر تعدادي از نان‌هاي سنتي زمينه را براي استفاده بيشتر از نان‌هاي صنعتي در جامعه بيشتر فراهم نمود. از سوي ديگر امكان توليد نان به شكل صنعتي و مدرن و سالم فراهم‌تر گردد.

 دانش فني و روش توليد  نان

توليد با استفاده از ماشين آلات صنعتي شامل خط توليد آرد كامل، فرگردان، ميكسر، دستگاه‌هاي برش، دستگاه بسته‌بندي، دستگاه بخار، خميرگير، رول كن در يك فرآيند مشخص امكان توليد انواع مختلف نان حجيم، نيمه حجيم و مسطح را ميسر مي‌كند. درتوليد نان به روش صنعتي كيفيت محصول بالاتر و هزينه‌هاي توليد و قيمت تمام شده و نان توليدي پايين‌تر مي‌آيد. با توجه به حساسيت موضوع نان به عنوان يك كالاي استراتژيك، كليه استانداردهاي فرآيندي و بهداشتي بايد در توليد مد نظر قرار گيرد.

طرح توجيهي نان صنعتي | خط توليد

در فرايند توليد نان‌هاي صنعتي عمليات توليد بصورت زنجيروار در مراحل متعدد وابسته، پشت سر هم و داراي تقدم و تاخر صورت مي‌گيرد. در هر مرحله محصول تحويلي از مرحله قبل طي عمليات فرآوري تكميل‌تر مي‌گردد. در نتيجه در يك خط توليد صنعتي مراحل مختلف فرآوري به شرح ذيل از توليد آرد تا بسته‌بندي نان وابسته به هم هستند.

توليد و آماده سازي آرد

اولين مرحله خط توليد نان‌هاي صنعتي توليد آرد يك مرحله‌اي كامل و آماده‌سازي آرد مي‌باشد. در آماده‌سازي آرد الك كردن و اختلاط آرد به همراه رساندن درجه حرارت آن به حد مطلوب انجام مي شود. در طي اين فرايند ضمن جداسازي ناخالصي‌هاي احتمالي و كاهش رطوبت آرد، ذرات آرد به هم چسبيده نيز جدا شده و امكان كپك زدگي هم كاهش مي‌بايد.

 

به همين منظور از دستگاه الك مجهز به ويبراتور كه مشتمل بر چند الك روي هم استفاده مي‌شود. با توجه به فرمول اختلاط آردهاي مختلف به منظور ايجاد يكنواختي و بهبود كيفيت آرد مورد نياز تهيه نان در هر مرحله از ورودي سيلوهاي جداگانه به همراه مواد بهبوددهنده با رعايت نسبت اختلاط توسط فيدرهاي كنترل شده وارد خط توليد خمير نان مي‌شود. جهت دستيابي به خميري مناسب لازم است حرارت آرد كامل و آب مورد نياز رگوله و تنظيم شود.

آماده سازي و مخلوط كردن خمير

روش مخلوط مواد اوليه جهت تهيه خمير، به نوع نان و مشخصات مورد نياز محصول بستگي دارد. ظرفيت و نوع مخلوط كن بايد براساس بالانس خط توليد و نوع نان توليدي در نظر گرفته شود. در فرايند اختلاط سريع پچ آماده شده با آب، ذرات و اجزاء آرد همگن، يكنواخت، حل و متورم مي‌شوند.

پوك كردن خمير

عوامل داخلي موجود درخمير نان سبب توليد گاز مي‌شود، اين گاز به صورت حباب‌هاي ريز در كل حجم خميرنان پخش شده و سبب پف دار شدن نان توليد مي‌شود. عمل ورز دادن خمير را پوك كردن خمير مي‌گويند.

چانه گيري و پخت

بعد از آماده شدن خمير در بخش اختلاط به منظور دستيابي به نان مورد نظر ضمن انجام فرايندهاي مغز دار كردن در صورت لزوم با توزين و تقسيم خمير آماده شده نهايي به شكل چانه‌هاي مورد نظر خمير آماده شده براي بريدن و توزين به دستگاه چانه‌گير اتوماتيك وارد مي‌شود. در اين مرحله پس از آماده سازي رويه چانه‌هاي مسطح يا فرم داده شده به صورت آماده به فرايند پخت وارد و پس از اتمام فرايند پخت نان در فرهاي ويژه يا تونل پخت در دما و شرايط ترموديناميكي مناسب (بسته به نوع نان) وارد فرايند سرد و بسته بندي مي‌شود.

سرد كردن و بسته بندي

محصول پس از خنك كاري به منظور حفظ بهداشت و كيفيت كالا از نظر مصرف كننده مطابق استاندارهاي نگهداري محصول شامل دما، رطوبت و نوع مواد بسته‌بندي سلولزي، پليمري يا فلزي همانند كاغذ، مقوا، سلفون و آلومينيوم بسته‌بندي مي‌شوند.

طرح توجيهي نان صنعتي | بررسي بازار و رقبا

براساس آمار‌هاي فائو، هر ايراني سالانه ١٦٧,٦كيلوگرم گندم، تقريبا معادل ٢.٥ برابر بيشتر از ميانگين جهاني گندم مصرف مي‌كند. براساس آمار اعلام شده كشورهاي آلمان و اتريش سالانه ٨٠ كيلوگرم، فرانسه ٥١ كيلوگرم، انگليس، ايرلند و آمريكا كمتر از ٥٠ كيلوگرم نان مصرف مي‌كنند.

ايراني ها با مصرف حدوده 120 كيلوگرم نان در سال يكي از ركوردداران جهان به شمار مي‌آيند. براي اين ميزان از مصرف در ايران سالانه حدود 10 ميليون تن انواع نان توليد مي‌شود كه از اين ميزان تا پايان سال 1398 تعداد 650 بنگاه صنعتي با نزديك به 20000 نفر اشتغال و سرمايه گذاري 12588 ميليارد ريال در كشور با ظرفيت توليد 85000 تن نان صنعتي را بر عهده دارند. حدود 115 برابر اين ظرفيت نان‌هاي  سنتي است كه در كشور توليد مي‌شود. از اين ميزان توليد تا رسيدن به سفره خانوار ١٥ تا ٢٠درصد آن ضايعات مي‌شود و ضرري بيش از 2هزارميليارد توماني به كشور وارد مي‌كند. 

بازار مصرف اين‌ گونه محصولات عموماً در شهرهاي بزرگ‌تر كه ذخيره زمان براي مردم مهم‌تر است دامنه مصرف بالاتري نسبت به شهرهاي كوچك و روستاها دارد. به همين دليل استقرار اين گونه واحدها غالبا در جوار مراكز پر جمعيت و مراكز استان‌هاي بزرگ موجه‌تر است. نان‌هاي صنعتي در تمامي ايام روز از طريق شبكه فروش كليه فروشگاه‌هاي بزرگ و زنجيره اي و حتي سوپر ماركت‌ها مي‌توان در دسترس مشتريان قرار داد.

طرح توجيهي نان صنعتي | سرمايه گذاري مورد نياز

بر اساس  مطالعات انجام شده احداث يك واحد با حداقل ظرفيت اقتصادي 3000 تن انواع نان معادل 103 ميليارد ريال سرمايه اوليه نياز دارد. نرخ بازدهي سرمايه‌گذاري با احتساب 300 روز فعاليت سالانه نزديك به ۳ سال برگشت سرمايه اوليه خود را خواهد داشت. در ادامه خلاصه‌اي از نيازمندي‌هاي احداث اين واحد ارائه شده است. بديهي است با گذشت زمان و تغيير شرايط اقتصادي لازم به مطالعات به روز جهت پيش امكاسنجي وجود دارد.

مشخصات عمومي طرح

رديف موضوع برآرود واحد
1 زمين   3000 متر مربع
2 زيربنا كل توليدي ،خدماتي و ستادي ) 1200 متر مربع
3 دستگاههاي  خريد  داخلي و خارجي 37799 ميليون ريال

جدول سرمايه گذاري طرح

رديف موضوع هزينه ها  (ميليون ريال )
1 سرمايه گذاري ثابت 79,019
2 سرمايه گذاري  درگردش 24,371
3 كل سرمايه گذاري 103,391
4 هزينه توليد ساليانه 93,658

 

   شاخص هاي مالي

موضوع  
نرخ بازده داخلي IRR 31/1  درصد
دوره برگشت سرمايه 3/07

طرح توجيهي نان صنعتي | مزاياي اجراي طرح

نان صنعتي با توجه به ضايعات زياد توليد در روش توليد سنتي نان، قيمت تمام شده بالاتر و كيفيت پايين‌تر محصول ضرر مالي فراواني را نصيب كشور نموده است. با توجه به در دسترس بودن تكتولوژي‌هاي موجود جايگزيني تدريجي نان صنعتي؛ به عنوان يك الزام اقتصادي مي‌تواند مورد حمايت دولت قرار گيرد. اين مخصول بسته به سطح اتوماسيون مي‌تواند با كمترين نيروي انساني به نسبت روش‌هاي سنتي راه اندازي شده و بهره‌وري منابع را به همراه داشته باشد.  امتيازات فوق به موازات تقاضاي رو به گسترش در مراكز جمعيتي بزرگ كشور جذابيت قابل قبولي براي سرمايه‌گذاري را بر اساس نقاط قوت ذيل به همراه دارد:

  1. سودآوري، بازدهي و دوره برگشت مناسب سرمايه­‌گذاري
  2. مصرف رو به گسترش به عنوان كالاي جايگزين نان‌هاي سنتي و هم به عنوان توليد نان‌هاي جديد
  3. امكان استفاده از زنجيره‌هاي بزرگ فروشگاهي عرضه كالا در كشور براي فروش محصولات
  4. عدم نياز به نيروي انساني زياد
  5. امكان ارتقا سطح تكنولوژي و اتوماسيون خط توليد جهت افزايش ظرفيت توليد و ايجاد تنوع در توليد
  6. امكان تامين مالي و حمايت دولتي در راستاي كاهش ضايعات نان صنعتي
  7. امكان تامين به موقع و همچنين وافر مواد اوليه
  8. امكان استفاده از معافيت مالياتي و نرخ بهره پايين تسهيلات در زمان راه‌اندازي و بهره‌برداري

نتايج  مطالعات فني ، اقتصادي و مالي

اخذ مجوزهاي لازم و تامين زير ساخت بر اساس پلان‌هاي مهندسي حوزه‌هاي ساختماني، صنعتي، مكانيكال و الكتريكي و به صورت قانوني فراهم شده است. وجود حمايت‌هاي مديريت شده براي جايگزين نان‌هاي سنتي با نان‌هاي صنعتي و تغيير ذايقه مصرف‌كنندگان با توجه به امكان توليد محصولات جديد و امكان كاهش ضايعات نان در سطح كشور؛ راه اندازي اين طرح را در ظرفيت‌هاي مختلف اقتصادي در دستور كار قرار داده است. براي اين كار لازم است جهت اخذ مشاوره و اطلاعات در تمامي مراحل انجام كار از زمان بررسي اوليه طرح توجيهي تا پياده سازي و به بهره‌برداري رساندن آن از كارشناسان خبره و با تجربه كاردوك كمك بگيريد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه طرح توجيهي توليد نان مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوكاز طريق شماره 09351520300 تماس بگيريد.

 

 

منبع : طرح توجيهي توليد نان صنعتي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: طرح توجيهي نان صنعتي،
موضوع:
[ ۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۰۹:۴۱ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی