كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

يكي از فاكتورهاي مهم و اساسي در طرح كسب و كار، اندازه بازار است. در واقع اين فاكتور براي آن دسته از افرادي كه مي‌خواهند روي پروژه‌هايي سرمايه‌گذاري كنند نيز حائز اهميت است. از اين رو شما در مقام صاحب يك كسب و كار بايد سرمايه‌گذار را قانع كنيد كه حرفه‌تان در بازار جايگاه ويژه‌اي دارد. اگر نتوانيد اين كار را انجام دهيد و چيزي كه بزرگي كسب و كار شما را نشان دهد نداشته باشيد، كار سختي پيش رو خواهيد داشت.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه شروع كار و يا توسعه كار خود مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 09351520300 تماس بگيريد.

 

منبع : اندازه بازار

 

 

اندازه بازار

محاسبه اندازه بازار براي شروع و جذب سرمايه گذار از مهم ترين اقداماتي است كه بايد قبل از پرداخت هر هزينه اي انجام شود. شركت‌هايي كه مي‌خواهند در كسب و كار شما سرمايه‌گذاري كنند بيشتر از اينكه به دنبال محصولات شما باشد، به دنبال اين هستند كه بدانند اندازه بازار تجارت شما چقدر است و چه بازه زماني براي بازگشت سرمايه اوليه و رسيدن به سودآوري نياز است. به همين دليل اندازه بازار يك عنصر مهم و حياتي است كه شما بايد با روش‌هاي محاسبه و تخمين آن آشنا باشيد. 

اندازه بازار، معمولا براي يك بازه زماني يك ساله محاسبه مي شود، مقدار به دست آمده، حجم كل بازار را به صورت بالقوه به شما نشان مي‌دهد.

زماني كه شما طرح خود را نزد سرمايه گذار مي‌بريد بايد آن را هم آناليز بالا به پايين و هم آناليز پايين به بالا بايد كرده باشيد، تا بتوانيد نشان دهيد كه بازار بزرگي براي محصول يا خدمت مورد نظر وجود دارد. اندازه بازار توان بالقوه شما براي رشد را نشان مي دهد. 

تعداد مشتريان و ارزش مالي هر بازاري نيز اهميت دارد، گاه با وجود متقاضيان پايين، سرمايه گذاران به دليل ارزش مالي بالاي بازار تصميم به شروع كار مي‌گيرند.

 

مهم‌ترين فاكتورها در تخمين بازار

1- بايد تعريف و دركي از بازار داشته باشيد.

2- منابع مورد نظر خود را انتخاب كنيد.

3- تحقيق در مورد رويكردهاي اندازه بازار را انجام دهيد.

4- تحقيق به همراه تحليل مدل‌هاي رقابتي و قيمت بايد انجام شود.

5- نوع شناسي و ساختاردهي داده‌ها را زير نظر بگيريد.

6- ارزيابي كردن داده‌ها را فراموش نكنيد.

براي محاسبه اندازه‌بازار حجم و پتانسيل آن در كنار هم در نظر گرفته مي‌شود.

 

مفاهيم SAM، TAM و SOM در اندازه بازار

TAMيا Total Available Market: ميزان كل نياز بازار براي يك محصول يا سرويس است. براي مثال فرض كنيد پوشك بچه مي خواهيد در شهري بفروشيد. جمعيت شهر مورد نظر 3 ميليون نفر و نرخ رشد جمعيت دو درصد براي سال هاي گذشته تعيين شده است. بنابراين TAM، شصت هزار خواهد بود.

SAMيا Served Addressable Market: بخشي از TAM است كه براي محصول يا سرويس شما، مورد هدف قرار مي‌گيرد. اگر محصول خود را در داروخانه هاي شبانه تنها پخش مي كنيد، متقاضيان محصول شما در اين محل ها چه تعدادي است؟ جواب اين سوال ميزان SAM مي‌باشد.

SOM يا Serviceable Obtainable Market: بخشي از بازار را كه هنوز خدمت يا محصول مشابه را دريافت نكرده اند SOM گفته مي‌شود. براي محاسبه آن نياز به مطالعه دقيق تر بازار وجود دارد. اگر ميزان سهم بازار رقبا را داشته باشيد، راحت تر مي توانيد بازار بالقوه دست نخورده را محاسبه كنيد. اين بخش بيشتر منحصر به سال‌هاي ابتدايي كسب و كار است.

در واقع بسياري از استارت آپ‌ها زماني كه بخواهند جايگاه خود را در بازار تجزيه و تحليل كنند سه مدل بالا را به كار مي‌برند.

 

مهم‌ترين نكات در محاسبه اندازه بازار

1- شناسايي زيرمجموعه بازار

بايد بر روي مشتريان اوليه و بزرگ خود تمركز داشته باشيد و قبل از اينكه كار را گسترش دهيد اين اطمينان را پيدا كنيد كه به گروهي از بزرگترين و مهم‌ترين مشتريان اوليه دسترسي داريد. يادتان باشد حتي مطرح‌ترين شركت‌ها هم نمي‌توانند همه بازار را به دست بگيرند.

2- براي محاسبه اندازه بازار اين كار را از بالا به پايين انجام دهيد

در اين مرحله شما بايد در ابتدا به اندازه كلي يك بازار توجه كنيد. بعد از آن كه سهم احتمالي رقباي خود را بررسي كرديد، حالا بايد يك سهمي واقع‌بينانه از آن بازار را براي خودتان محاسبه كنيد.

3- تحليل‌هاي شما بايد از پايين به بالا باشد

بررسي كه كنيد كه قرار است محصول شما در كجا فروخته شود. تخمين بزنيد كه براي فروش محصول چه مكان‌هايي و چقدر از آن را در اختيار داريد و در اين بين كالاهاي رقيب شما در چه وضعيتي قرار دارند و چه حجمي از بازار را در دست گرفته‌اند.

در اين زمينه شما بايد كمي هدف گرا باشيد و تحليل‌هايتان بايد رشد 5 ساله آينده شما را نشان دهد. بعد از آن مي‌توانيد محاسبات خود را با كل بازار مقايسه كنيد.

4- رقابت‌ها را فراموش نكنيد

بايد ببينيد كه شما در اين صنعت تنها هستيد يا نه و يا رقبايي داريد كه حرفي براي گفتن دارند و بنگاه‌هاي آن‌ها بيشترين ميزان سود را از حضور در بازار به دست مي‌آورند. اما اگر شما تنها محصولي منحصر به فرد در زمينه تجارت خود را توليد كنيد به راحتي مي‌توانيد اندازه بازار را به دست بگيريد.

5- به ركود بازار هم توجه كنيد

اگر شما در بازاري راكد فعاليت مي‌كنيد اين نشان مي‌دهد كه رقابت شما در آينده تحت تأثير اين ركود قرار خواهد گرفت. به همين دليل بايد نسبت به جريان ركود در بازار نيز اطلاعاتي داشته باشيد.

در شرايط ركود شما بايد به نياز مشتري هم پاسخ دهيد. وقتي محصولات شما رضايت مشتري را جلب كند، حتي اگر اندازه بازار تجارت شما پايين باشد، محبوبيت خواهيد داشت و نام برند شما سر زبان‌ها خواهد افتاد.

 

ويژگي مدل بازاريابي از بالا به پايين و پيش‌بيني‌هاي پايين به بالا

تحليل بالا به پايين (Top Down)

در آناليز بالا به پايين ابتدا با به دست آوردن TAM سهم شما از بازار تخمين زده مي شود. براي مثال خمير دندان در منطقه اي كه بررسي كرديد داراي 3 ميليون TAM است. اگر بتوانيد فقط 5 درصد اين بازار را به دست بياريد، 150 هزار بار در يك دوره فروش خواهيد داشت.

-تحليل پايين به بالا (Bottom UP)

در تحليل پايين به بالا ابتدا فروش بالقوه مشخص مي‌شود. از اين طريق ميزان كلي فروش به دست مي آيد. در اين روش مي‌توانيد محصولات مشابه را در منطقه‌‌اي كه مي‌خواهيد فروش داشته باشيد بررسي كنيد. در واقع بايد ميزان فروش فعلي محصول مشابه را به دست آوريد، بنابراين اين نوع تحليل تلاش زيادي نياز دارد.

اهميت تعيين اندازه بازار

تعيين اندازه بازار براي همه نوع از كسب و كارها اهميت دارد. با اين حال براي برخي از تجارت‌ها دسترسي به اندازه بازار سخت است. تعيين اندازه بازار مي‌تواند هر گونه سؤال استراتژيك در خصوص سطوح سرمايه‌گذاري در كسب و كارها را پاسخ دهد.

همچنين مي‌تواند در خصوص اهداف رشد و سودآوري تجارت شما تحليل‌هاي خوبي ارائه دهد و شما بدانيد كه در كدام قسمت‌ها ضعف داريد و بايد آن را برطرف سازيد. از اين رو به شما كمك مي‌كند تا تصميم‌گيري‌هاي خوبي براي بهبود محصولات و حذف رقباي خود انجام دهيد.

 

سختي محاسبه اندازه بازار در ايران

بازار ايران در چند سال اخير دچار بحران‌هاي مختلفي شده و بسياري از كسب و كارها تحت تأثير اين بحران‌ها درآمدهاي كمي را به دست آورده‌اند. از آنجايي كه در ايران هيچ استارت آپي در خصوص درآمدهاي مالي خود گزارشي ارائه نمي‌دهد، محاسبه اندازه بازار با سختي مواجه است. اگر هم كسي بخواهد اندازه بازار را محاسبه كند بايد ماه‌ها وقت بگذارد تا بتواند در خصوص اطلاعات مالي به منابعي برسد كه به دليل سختي و زمان‌بر بودن آن، كسي چنين كاري را نمي‌كند.
كارشناسان كاردوك با مطالعه چندين ساله در زمينه عرضه و تقاضاي بازار ايران مي توانند به شما مشاوره كسب و كار جهت شروع و ورود به بازار ارائه دهند.

 

سرعت تغيير اندازه بازار در ايران

اقتصاد ايران بسيار بي ثبات است از اين رو اندازه بازار آن دائم دچار تغيير و تحولات مي‌شود. به عنوان مثال در دو سال گذشته رشد مهاجرت‌ها افزايش يافته و اين نشان دهنده بالا رفتن اندازه بازار در حوزه مهاجرت است در صورتي كه در بازارهاي الكترونيكي اندازه آن نصف شده است. به همين دليل از اهميت اطلاعات اندازه بازار در ايران كاسته شده است.

 

سخن پاياني...

حقيقتاً اندازه بازار براي مشاغل بسيار مهم است و كسب و كارهاي ايراني در صورتي كه اطلاعات سال مالي خود را به درستي ارائه دهند يك بازار رقابتي خوبي ايجاد خواهد شد و سرمايه‌گذاران مي‌توانند با اطمينان بيشتري كارهاي سرمايه‌گذاري خود را انجام دهند. كشورهايي كه نرخ فعاليت‌شان در خصوص اندازه بازار بالاست، اقتصاد رو به رشدي دارند. براي اطلاع از چگونگي راه اندازي كسب و كار كليك كنيد.

 

سؤالات متداول در خصوص اندازه بازار

در تحليل اندازه بازار كسب و كارها به چه سؤالاتي بايد پاسخ داده شود؟

اين مهم از شغلي به شغل ديگر متفاوت است. اما به طور كلي مي‌توانيد اين سؤالات را مورد بررسي قرار دهيد:

1- سالانه چند عدد دستگاه كارت خوان در كشور توليد مي‌شود؟

2- شركت‌هاي بزرگ چه هزينه‌هايي را براي توليد پلاستيك فريزر پرداخت مي‌كنند؟

3- حجم بازار موكت در تهران چقدر است؟

4- چند جايگاه سوخت سي ان جي در شيراز فعال است؟

در بررسي اندازه بازار چه چيزي را بايد مورد بررسي قرار دهيم؟

در اندازه بازار رشد و پويايي بازار تجارت شما بايد مرتب مورد بررسي قرار گيرد. چون در اين صورت مي‌دانيد كه بايد در چه زمينه‌هايي تجديد نظر كنيد. شركت‌هايي كه پويايي و رشد خود را دائم محاسبه مي‌كنند از نظر شركا و سرمايه‌گذاران، ارزشمند و قابل اعتماد هستند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه شروع كار و يا توسعه كار خود مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كاردوك از طريق شماره09351520300 تماس بگيريد.

 

منبع : اندازه بازار

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اندازه بازار،
موضوع:
[ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۴۱:۰۳ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی