كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

تهيه طرح توجيهي توليد رب گوجه فرنگي طبق چهارچوب ارگان مورد نظر و با ضمانت دريافت تاييد يكي از خدماتي است كه مركز كاردوك به متقاضيان محترم ارائه مي‌دهد. گوجه فرنگي يكي از سبزيجات و يا ميوه‌اي سرخ‌رنگ و خوش‌بو و آبدار است كه در انواع مختلف قابل كشت مي‌باشد؛ به دليل اهميت اقتصادي اين گياه بذر آن از آمريكاي جنوبي به سرتاسر دنيا منتقل و پرورش داده شد. توليد رب گوجه فرنگي علاوه بر رفع نياز بازار، موجب ارزش افزوده در اقتصاد نيز مي‌شود. بنابراين با رفع نياز بازار داخلي و صادرات آن به بازار اروپا و ساير كشورها، موجب سوددهي بالايي مي‌شود. در ادامه خلاصه‌اي از طرح توجيهي توليد رب گوجه فرنگي ارائه شده است. براي سفارش نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه طرح توجيهي رب گوجه فرنگي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كاردوك از طريق شماره 09351520300 تماس بگيريد.

 

منبع : طرح توجيهي رب گوجه فرنگي

 

 

 

طرح توجيهي رب گوجه فرنگي | آشنايي با گياه

اين گياه چند ساله بومي آمريكاي جنوبي و مركزي است كه از آنجا به ساير نقاط جهان منتقل شد. انواع مختلف اين گياه امروزه بدليل اهميت اقتصادي در سراسر جهان پرورش داده مي‌شود. البته «گوجه فرنگي» از نظر علم باغباني و نداشتن هسته در دسته سبزيجات محسوب مي‌شود.

گوجه فرنگي سرشار از ويتامين C و ليكوپن است. اين ميوه امروزه به روش‌هاي مختلفي، به‌طور خام يا به عنوان يكي از مواد لازم براي تهيه  غذا، انواع سس و نوشيدني مصرف مي‌شود و بخش مهمي از رژيم غذايي مردم بسياري از كشورها را شكل مي‌دهد. كشت و پرورش گوجه فرنگي به طور كلي، مساحتي حدود سه ميليون هكتار معادل يك سوم كل مساحت مختص به كشت تره‌بار در جهان است.

گوجه‌فرنگي ماده اوليه تهيه محصول رب بايد از كيفيت مناسب براي تغليظ شدن برخوردار بوده و پارامترهاي مورد نياز استاندارد ملي ايران به شماره 40 را برآورده نمايد. شكل ظاهري، ميزان رسيدگي، نوع بارگيري و درجه بريكس گوجه‌فرنگي پارامترهاي‌ مهم كارخانه براي خريد گوجه‌فرنگي است. براي تهيه رب بايد از ارقام خاصي از گوجه فرنگي استفاده شود كه به قدر كافي گوشتي و شيرين باشند.

طرح توجيهي رب گوجه فرنگي | معرفي محصول

رب گوجه فرنگي با كد آيسيك 1513512419 فرآورده‌اي است كه از حذف پوست و دانه‌هاي گوجه فرنگي و با تغليظ آب گوجه فرنگي حاصل مي‌شود. رب گوجه فرنگي سرشار از مواد مغذي و موثر بر روي سلامتي انسان همانند آب، آنتي‌اكسيدان، آهن، پتاسيم و ويتامين‌هاي B ،A وK است. ليكوپن بيشتر به عنوان يك آنتي‌اكسيدان شناخته مي‌شود؛ در نتيجه خوردن دو قاشق رب گوجه فرنگي در روز، شما را از خواص درماني رب گوجه فرنگي بهره‌مند خواهد كرد.

1-  كالاهاي جايگزين  

كالاهاي جايگزين رب استفاده و فراوري گوجه فرنگي تازه در هنگام مصرف است كه با توجه به اينكه امكان تلغيظ  و فراوري آن به صورت سريع و در زمان مصرف نه تنها ميسر نيست؛ بلكه امكان خريد، نگهداري دراز مدت با قيمت مناسب در ايام مختلف سال نيز  وجود ندارد. با اين شرايط بايد فرايند سالم سازي و بهداشتي توليد در محيط صنعتي كه در محيط‌هاي خانگي و توليد سنتي وجود ندارد را فراهم نمود.

2- موارد استفاده از رب گوجه فرنگي

بهترين شيوه مصرف رب گوجه فرنگي در غذاها رقيق كردن آن در آب است. خواص مفيد رب گوجه فرنگي با حل شدن حين مصرف حفظ شده و ميزان رقيق كرد آن وابسته به كيفيت و غلظت رب گوجه فرنگي است. هر چه رب گوجه فرنگي غليظ‌تر باشد، به آب بيشتري براي رقيق كردن نياز خواهد داشت.

مصرف رب گوجه فرنگي به همراه سير، پياز و ادويه در غذاها طعم لذت بخشي به غذا مي‌دهد. رب گوجه فرنگي در بسياري از غذاهاي حاوي گوشت استفاده  مي شود و مزه گوشت را بهتر مي‌نمايد. تعداد غذاهاي محلي و بين المللي كه در آن رب گوجه فرنگي به عنوان طعم دهنده و مكمل غذايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بسيار متنوع است. 

 

طرح توجيهي رب گوجه فرنگي |دانش فني پروژه و روش توليد

دانش فني و ماشين آلات توليد در كيفيت مناسب و در ظرفيت‌هاي متفاوت و قابل رقابت هم از خارج و هم در داخل كشور قابل تامين است. ظرفيت‌هاي اقتصادي خط توليد رب گوجه فرنگي داراي تعداد نيروي انساني و سطوح اتوماسيون متفاوت مي‌باشند.

ظرفيت خط توليد، مهم‌ترين پارامتر در برآورد كردن تامين زير ساخت‌هاي مورد نياز و هزينه راه‌انداري خط توليد رب گوجه فرنگي است. در نتيجه ميزان ورود مواد اوليه به خط توليد در يك روز كاري كارخانه بر حسب ظرفيت متفاوت خواهد بود. ماشين آلات، تاسيسات و زيرساخت‌هاي خط توليد رب گوجه فرنگي از ظرفيت‌هاي فرآوري روزانه ۵ الي ۴۵۰۰ تن گوجه فرنگي قابل توليد، نصب و پياده سازي است.

محاسبه سرمايه مورد نياز

سرمايه مورد نياز براي راه‌‌ اندازي خط توليد رب گوجه فرنگي ارتباط تنگاتنگي با نياز بازار، ظرفيت  عملياتي، سطح تكنولوژي ماشين‌آلات ،تاسيسات عمومي و محل اجراي طرح دارد. پس لازم است از همان ابتدا با در نظر داشتن متغيرهاي اقتصادي وابسته به زمان احداث، امكاسنجي طرح بصورت دقيق مشخص شود.

خط توليد رب گوجه فرنگي را مي توان با توجه به سطح اتوماسيون فرايند توليد پيش بيني و جانمايي نمود. در فرايندهاي توليد داراي كنترلرهاي اتوماتيك هزينه‌هاي نيروي انساني و در نتيجه هزينه‌هاي متغير وابسته به نيروي انساني كاهش پيدا خواهد كرد. در مقابل با افزايش ميزان سرمايه گذاري لازم ناشي از خريد و نصب تجهيزات مورد نياز و اتوماتيك كردن خط توليد مواجه هستيم كه در طول زمان مي‌تواند با پايين آوردن هزينه‌هاي توليد و سوددهي بيشتر جبران شود.

در اين طرح، توجيه‌پذيري خط توليد رب گوجه فرنگي با ظرفيت ۲۰۰  الي ۲۵۰  تن گوجه در روز به لحاظ اقتصادي و فني مورد بررسي قرار مي‌گيرد. ماشين‌آلات خط توليد در سه بخش دريافت، آماده‌سازي و توليد (شامل دريافت آبگيري و تلغيط  و بسته‌بندي) در ادامه شرح داده شده است.

 

معرفي خط توليد محصول 

پله اول | دريافت و شتشوي گوجه فرنگي

در مرحله دريافت، به دليل حساسيت بالاي گوجه فرنگي در برابر خرابي و له شدن، نحوه ورود بسيار اهميت دارد. سيستم دريافت به دو صورت دستي يا اتوماتيك مي‌تواند صورت پذيرد. گوجه فرنگي‌ها ابتدا در سبد يا جعبه‌هاي پلاستيكي تقريبا 25 كيلويي توسط كاميون يا وانت وارد كارخانه شده و پس از توزين و تخليه از سكوي بارگيري كارخانه توسط اپراتورها، با فشار زياد آب، به سمت وان دريافت اوليه جهت شتشو هدايت مي‌شوند و با باز كردن دريچه هاي خروجي اين وان، گوجه‌ها به راحتي همراه آب در كانال مربوطه جاري شده و ضمن شستشوي اوليه به سمت خط توليد حركت مي نمايد. در اين مرحله گوجه‌هاي داراي كيفيت قابل قبول براي انتقال وارد دستگاه بالابر مي‌شوند.

پله دوم | شستشوي نهايي و سورتينگ

محصول شسته شده و آماده ورود توسط بالابر به بخش وان دريافت ثانويه كه ارتفاع بيشتري دارد وارد مي‌شود. در فرايند آب اضافي گوجه‌ها گرفته و پس از شستشوي نهايي توسط دوش‌هاي آب تعبيه شده روي نوار سورتينگ قرار مي‌گيرند. در اين دستگاه محصول هم بر روي ميز به جلو حركت مي‌كند و هم بر روي محور خود مي چرخد تا اپراتور بتواند كيفيت محصول را بررسي و سالم بودن آنها را تائيد كند. بدين صورت كارگران از دو طرف نوار نقاله بازرسي مي‌توانند كيفيت محصول را بررسي و سالم بودن آن‌ها را تائيد كنند.

جداسازي گوجه‌هاي نامناسب و كال و له شده و يا خار و خاشاك و چوب و غيره از گوجه‌ها در اين مرحله فراهم مي‌شود.

پله سوم | خرد كردن گوجه ها

براي تسهيل در فرايند تغليظ، گوجه هاي تميز شده ابتدا وارد خردكن شده و توسط يكسري تيغه‌هاي متحرك موجود در آن خرد مي‌شوند. گوجه‌ها پس از خرد شدن قبل از ورود به فرايند تلغيظ به مخزن ذخيره انتقال مي‌يابند.

پله چهارم | پخت اوليه

گوجه‌هاي خرد شده  جهت نرم شدن از مخزن با پمپاژ به پيش گرمكن براي رسيدن به حرارت حدود  85 الي 90  منتقل مي‌شود. در نتيجه آن ضمن كاهش بار ميكروبي و افزايش راندمان آبدهي در مرحله فيلتراسيون سبب دستيابي به غلظت، رنگ و قوام مناسب محصول خواهد شد.

پله پنجم | فيلتراسيون

پس از عمليات پيش گرم كني، پوست ها، پالپ و ناخالصي‌هاي ديگر مخلوط آب و گوجه جدا مي‌شود. با توجه به نوع و حساسيت محصول صافي ها متفاوت هستند، اما عملكرد همه آن ها يكي است. در اين فرايند از انواع صافي هاي روتاري با دور كم يا صافي هاي توربو با دورهاي بالا مي توان استفاده كرد. 

پله ششم | تانك فرموله يا مخزن ذخيره

پس از فيلتراسيون آب گوجه وارد مخزن ذخيره آب گوجه شده و آماده پمپاژ به سيستم تلغيظ مي‌گردد. جنس اين مخزن از نوع استيل مي‌باشد.

پله هفتم | تغليظ آب گوجه

آب گوجه موجود در مخزن ذخيره جهت افزايش غلظت و تبديل شده به رب توسط پمپ به داخل ديگ تغليظ وارد مي‌گردد. در يك يا دو يا چند مرحله غلظت سازي محصول نهايي توليد مي‌شود. آب گوجه در ديگ تغليظ تحت خلاء و تحت تاثير حرارت غيرمستقيم آب خود را تا رسيدن به درجه بريكس مناسب يا غلظت مورد نظر از دست مي‌دهد. در اين مرحله نمك نيز به رب اضافه مي‌شود.

خلاء مورد استفاده در اين سيستم از يك طرف سبب حفظ كيفيت رنگ و ويتامين‌ها و از يك طرف ديگر موجب افزايش سرعت توليد و صرفه‌جويي در انرژي مورد نياز مي‌شود. رب گوجه فرنگي آماده شده از ديگ تغليظ وارد مخزن ذخيره مي‌شود و از آنجا با پمپ به دستگاه پاستوريزاسيون انتقال مي‍‌يابد، تا در دماي حدود 85 درجه سانتيگراد حرارت ديده و ميكرواورگانيسم‌هاي آن غير فعال شوند.

پله هشتم | استريل و پركردن قوطي و دربندي

جهت اطمينان از عاري بودن قوطي‌ و شيشه‌ها از آلودگي، لازم است تا قوطي‌ها پيش از عمليات پر كردن كاملا تميز شوند. براي استريل كردن ظروف از دستگاهي به نام قوطي‌شور استفاده مي‌شود. سپس به سمت دستگاه پركن هدايت شده و بطور همزمان رب گوجه فرنگي پاستوريزه شده، بلافاصله وارد دستگاه فيلر و پركن مي‌شود. خروج قوطي‌ها از دستگاه نيز به شكل اتوماتيك صورت مي‌گيرد. پس از پرشدن، قوطي‌ها به دستگاهي نيمه اتوماتيك و يا تمام اتوماتيك كه وظيفه مهر و موم كردن درب قوطي و پرس را دارد، وارد مي‌شود. پس ازآن و در نهايت قوطي‌هاي پر شده به بخش بسته بندي و شرينك پك منتقل مي‌شوند.

پس از فرآيند دربندي، قوطي‌هاي رب جهت استريليزاسيون به دستگاه پاستوريزاتور هدايت مي‌شوند.

پله نهم | اتيكت زني و بسته بندي

پس از خشك شدن قوطي ها اتيكت خورده و توسط دستگاه جت پرينتر بر روي قوطي‌ها تاريخ توليد، تاريخ مصرف، سريال و قيمت مصرف‌كننده زده مي‌شود. سپس در كارتن يا با دستگاه شرينگ پك با كشيدن يك نايلون روي قوطي‌هاي رب بسته‌بندي اتمام مي‌يابد.

طرح توجيهي رب گوجه فرنگي | بخش تاسيسات

بخش تاسيسات شامل ماشين‌آلات مربوطه به تامين انرژي خط توليد، از جمله بخار آب مورد نياز جهت پخت و پاستور كردن رب مي‌باشد. ديگ بخار يا بويلر به منظور تامين بخار و كولينگ تاور جهت خنك كردن آب كاهش‌دهنده دماي دستگاه تغليظ، مهم‌ترين ماشين‌آلات تاسيسات خط توليد رب گوجه‌فرنگي مي‌باشند.

طرح توجيهي رب گوجه فرنگي | بررسي بازار و رقبا

بررسي بازار نشان مي‌دهد در كشور تعداد382 واحد صنعتي توليد كننده رب وجود دارد. اين واحدها به ارزش‌هاي دفتري 15359 ميليارد ريال براي توليد 1448520 تن رب گوجه فرنگي سرمايه گذاري شده‌اند.

66 واحد در حال احداث داراي پيشرفت فيزيكي بيش از 60 درصد است كه مي‌تواند ظرقيت 390070 را به ظرفيت توليد كشور اضافه نمايد. توليد حاضر در صورت تحقق ظرفيت عملياتي سرانه مصرف 18 كشور در سال و 50 گرم در روز را با ملحوظ نداشتن صادرات مي‌تواند ايجاد نمايد. اما طبق بررسي‌هاي ميداني تعداد زيادي از واحدهاي موجود قادر به توليد با ظرفيت پروانه خود نبوده‌اند.

اين در حالي است كه از مجموع ۸۵ هزار هكتار سطح زير كشت كشور؛ پيش بيني مي‌شود كه توليد گوجه فرنگي به بيش از ۴ ميليون و ۲۰۰ هزار تن برسد. در حال حاضر قريب به يك ميليون تن مازاد توليد گوجه معادل ۱۷ هزار هكتار سطح زير كشت در كشور وجود دارد.

جدول 1- پروانه بهره برداري كشور
تعداد سرمايه اشتغال ظرفيت واحد
382 15359 26500 1448520 تن
 
جواز تاسيس  هاي  كشور بيش از  60 پبشرفت فيزيكي
تعداد سرمايه اشتغال ظرفيت واحد
66 12346 4169 390070 تن

                                                                                             

طرح توجيهي رب گوجه فرنگي | وضعيت صادرات محصول

كشور آذربايجان و روسيه از كشورهاي مصرف كننده رب گوجه فرنگي ايراني هستند. كشورهاي هدف صادرات رب گوجه ايران عمدتاً كشور عراق، افعانستان، كشورهاي عربي حاشيه خليح فارس، تاجيكستان و قزاستان است. كشور ايران به لحاظ توليد رب گوجه فرنگي در جايگاه هفتم و به لحاظ صادرات رب گوجه فرنگي در جايگاه ششم دنيا قرار گرفته است.

كشورهاي همسايه ايران به خصوص دو كشور عراق و افغانستان به دليل قرابت فرهنگي و ذائقه‌اي كه با ايران دارند، بيشترين وارد كنندگان رب گوجه فرنگي از ايران مي‌باشند. ميزان صادرات در سال گذشته رب گوجه فرنگي به عراق، افعانستان و روسيه حدود ۱۵۷ ميليون دلار است.

 

طرح توجيهي رب گوجه فرنگي | سرمايه گذاري مورد نياز

مطالعات براساس توان مالي متقاضي در دو ظرفيت پيش بيني شده است. بر اين اساس احداث طرح توليد رب و سس گوجه فرنگي در سال جاري با ظرفيت اقتصادي ساليانه 3000 تن و با ماشين آلات داخلي؛ 117 ميليارد ريال سرمايه اوليه نياز دارد. نرخ بازدهي سرمايه گذاري بيشتر از 30درصد بوده و كمتر از 3 سال سرمايه اوليه بازگشت داده مي‌شود. در ادامه خلاصه‌اي از نيازمندي‌هاي احداث ارائه شده است:

مشخصات عمومي طرح

رديف موضوع برآرود واحد
1 زمين   4000 متر مربع
2 زيربنا كل توليدي ،خدماتي و ستادي ) 1830 متر مربع
3 ماشين آلات  ريالي 28699 ميليون ريال

 

جدول سرمايه گذاري طرح

رديف موضوع هزينه ها  (ميليون ريال )
1 سرمايه گذاري ثابت 83530
2 سرمايه گذاري  درگردش 33730
3 كل سرمايه گذاري 117260

 

   شاخص هاي مالي

موضوع هزينه ها 
نرخ بازده داخلي IRR 31  درصد
دوره برگشت سرمايه 2.73
اشتعال نيروي انساني 30

 

مزاياي اجراي طرح

  • وجود دانش فني طراحي و ساخت ماشين آلات در كشور
  • امكان تامين مواد اوليه و مواد اوليه مورد نياز در كشور براساس فضاي آب هوايي توليد محصول
  • سودآوري، بازده و دوره برگشت مناسب سرمايه گذاري با توجه
  • امكان توليد چند محصول در يك خط توليد

نتيجه گيري

بازار رب گوجه فرنگي با توجه به ظرفيت مازاد گوجه فرنگي در كشور، داراي مزيت‌هاي ايجاد صنايع فراوري است و اين روند توليد كشاورزي و صنايع تبديلي با شتاب بيشتر در ساليان آينده نيز ادامه دارد.

در صورت توليد محصول ارگانيك مي‌توان عرصه صادرات را به ارويا و كشورهاي آمريكاي لاتين نيز توسعه داد. از نظر نوع توليد، انتظار مي‌رود، توليد رب گوجه در كشورهاي در حال توسعه، رشد قابل ملاحظه‌اي تجربه كند. رب گوجه فرنگي ارگانيگ اگرچه هنوز بازار بزرگي را به دست نياورده است، اما با رشد تقاضاي جهاني براي مصرف محصولات ارگانيك، به خصوص در مناطق مرفه‌تر جهان، انتظار مي‌رود كه بازار رب گوجه فرنگي ارگانيك نيز جايگاه ويژه‌اي پيدا كند.

بسياري از واحدهاي توليدي كشور نيز ظرفيت بسيار مطلوبي را هم براي ايحاد صنايع بسته بندي و هم براي توليدات سفارش محور جهت سرمايه‌گذاري متقاضيان داراي برند؛ توليد بدون كارخانه را فراهم نموده است. در سيستم توليد سفارش محور مبتني بر برندينگ و سرمايه در گردش در صورت برقراري ارتباط ارگانيك با شبكه پخش عمده و مويرگي تامين نياز بازار، سود دهي بسيار سريع اتفاق مي‌افتد. در اين مدل كسب و كار تسلط بر كيفيت و قيمت مواد اوليه در زنجيره تامين، قيمت و كيفيت توليد محصول و ايجاد برند معتبر در بازار بسيار اهميت دارد.

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرحها و واحدهاي

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارايه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب، راه اندازي ماشين آلات و تاسيسات عمومي طرح
  • مشاوره بازاريابي و صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي 
  • مشاوره ارتقا بهروري بنگاه
  •  

براي دريافت مشاوره در زمينه طرح توجيهي رب گوجه فرنگي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره09351520300 تماس بگيريد.

 

منبع : طرح توجيهي رب گوجه فرنگي

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۲۱:۳۴ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی