كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

آيا هنور توليد چيپس داراي توجيه اقتصادي است؟ طرح توجيهي توليد چيپس توسط چه كساني بايد نوشته شود؟ يكي از عوامل مهم ايحاد مزيت رقابتي در توليد و فروش محصولات صنعتي استفاده بهينه ازمزيت‌هاي نسبي كشور و منطقه است. ايران با توليد بيش از 5 ميليون تن سيب زميني در سال بعد از كشورهايي همانند چين و هندوستان در مقام سيزدهم توليدكنندگان جهان قرار دارد. وجود مواد اوليه و تكنولوژي مناسب توليد در كشور زمينه‌اي فراهم كرده تا با منابع كافي و مديريت كارا در بازار حضوري سودمندي داشت. با اين حال براي شروع چنين پروژه‌اي بايد مطالعات لازم انجام شود، كارشناسان كاردوك با تجربه چندين ساله در انواع پروژه‌هاي صنعتي و غيرصنعتي مي‌توانند به شما جهت شروع كار وطرح توجيهي خدمات ارائه دهند. در ادامه خلاصه اي از طرح توليد چيپس آورده شده است.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه انواع طرح هاي توجيهي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي توليد چيپس

 

طرح توجيهي توليد چيپس | معرفي محصول

چيپس بسته‌بندي شده با كد آيسيك 1513412460 سيب زميني‌هاي برش و سرخ شده در محيط روغن است كه به صورت برگ مانند تهيه مي‌شود. اين محصول به دو صورت ساده و چاشني‌دار توليد مي‌گردد، در نوع اول براي طعم دادن از نمك استفاده مي‌شود، چيپس‌هاي طعم‌دار علاوه بر نمك با ادويه‌هاي مجاز طعم‌دار مي‌شوند. در صورت نياز به تغيير و خوش رنگ كردن فراورده الزام به استفاده از رنگ‌هاي مجاز طبيعي بايد رعايت شود.

طرح توجيهي توليد چيپس | ويژگي‌هاي محصول

توليد چيپس مشمول اخذ و رعايت ضوابط استاندارد شماره ملي شماره 3764 است كه بر كيفيت و فرايند توليد آن نظارت مي‌كند. براساس مصوبات قانوني ادارات نظارت بر غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي عرضه چيپس سيب زميني به صورت فله در كشور بدليل ضرورت رعايت  استادندارهاي توليد و بهداشت محصول ممنوع شده است.

عرضه اين محصول الزاما بايد در بسته بندي‌هايي باشد كه امكان نفود عوامل خارجي به داخل آن همانند رطوبت، نور و بو وجود نداشته باشد و از داخل بسته نيز چيزي به بيرون خارج نشود. طعم و رنگ آن بايد از استانداردها تبعيت نمايد. براي دستيابي به كيفيت مناسب چيپس بايد عاري از وجود هر گونه قارچ زدگي و خرابي باشد و از كمترين تعداد گره و حفره سطحي برخوردار بوده و ظاهر و يا داخل سيب زميني‌ها سالم باشد.

بر روي بسته‌بندي چيپس نام برند، نوع محصول، نام و نشاني توليدكننده، علامت تجاري و شماره سريال توليد، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به انضمام قيمت فروش و تاريخ توليد، تاريخ انقضاي قابليت مصرف و وزن خالص محصول بايد درج شده باشد.

طرح توجيهي توليد چيپس | كالاهاي جايگزين و رقيب

فرنچ فرايز و چيپس خشك شده ميوه‌ها و انواع فرآورده‌هاي حجيم شده بر پايه ذرت همانند؛ پفك، پاپ كورن، انواع تنقلات خشكبار نيز مي‌تواند به عنوان كالاهاي جايگزين باشد.

طرح توجيهي توليد چيپس | موارد كاربرد

از انواع چيپس در طعم‌هاي متفاوت هم به عنوان تنقلات و هم به عنوان كمك غذا استفاده مي‌شود.

طرح توجيهي توليد چيپس | دانش فني پروژه و روش توليد محصول

سيب زميني مرغوب ابتدا در آب شسته مي‌شود، سپس به بخش پوست كني منتقل مي‌گردد. تراش نازك پوست سيب زميني در دستگاه‌هاي سايش، ضايعات سيب زميني را تا 4 درصد كاهش داده، در ادامه سيب‌زميني پوست كنده شده از طريق هاپر به درون دستگاه برش سرازير شده و در محوطه آب برش داده مي‌شود تا نشاسته از اسلايس‌ها با جريان دائمي آب شسته شده و در هنگام سرخ شدن به هم نچسبند.

تعيين شكل و ضخامت برش تراشه‌ها به جنس (نوع) سيب‌زميني، زمان ماندگاري در انبار، ميزان آماس سيب‌زميني وابسته است كه معمولا بين يك الي سه ميلي‌متر متغير مي‌باشد. در اين بخش نيز در طول برش يك درصد از وزن سيب‌زميني كاهش مي‌يابد. سيب‌زميني برش خورده شده به صورت اسلايس قبل از سرخ شدن به دستگاه بلانچر منتقل مي‌شود. در اين دستگاه در دو مرحله، محصول داخل آب گرم و آب سرد قرار مي‌گيرد. اين شوك وارد شده باعث ترد شدن محصول در مرحله سرخ كردن مي‌شود.

اسلايس خشك شده و با رطوبت تنظيم شده ضمن ضدعفوني شدن و رنگبري در محلول‌هاي مجاز وارد مرحله سرخ شدن مي‌شود. چيپس سرخ و برشته شده بعد از روغن‌گيري به شكل ورقه ورقه شده در آمده و پس از آن سيب‌زميني به دستگاه بلانچر منتقل مي‌شود. در اين مرحله توسط نوار نقاله به داخل دستگاه‌هاي نمك و طعم‌زني هدايت مي‌گردد. در نهايت پس از خشك و سرد شدن به سمت دستگاه بسته‌بندي با وزن 50 الي 220 گرمي در محيط گاز خنثي انتقال مي‌يابد.

طرح توجيهي توليد چيپس | ماشين آلات و تجهيزات خط توليد

ماشين آلات و تجهيزات توليدي مورد نياز توليد چيپس سيب‌زميني عبارتند از:

دستگاه شستشوي سيب زميني

داراي شاسي و بدنه از جنس تمام استيل صنايع غدايي جهت عمليات شستشوي سيب‌زميني داراي باله‌هاي گردشي و سيستم ضدعفوني سيب زميني.

الاواتور و پوست كن سيب زميني

الواتور براي انتقال سيب‌زميني خام شسته شده به دستگاه پوست كن مي‌باشد. جنس دستگاه‌ها استيل است.

دستگاه پوست كن سيب زميني

دستگاه پوست كن با تكنولوزي سايشي داراي مخزن مخصوص بوده و وظيفه جداسازي پوست از سيب‌زميني را به عهده دارد.

سيستم بازبيني سيب زميني

اين مرحله جهت كنترل سيب‌زميني‌ها قبل از برش خوردن مي‌باشد.

هاپر اسلايس سيب زميني

سيب‌زميني پس از بازبيني از طريق بالابر و قيف هدايت به دستگاه برش زن منتقل مي‌شود.

دستگاه اسلايسر سيب زميني

دستگاه برش زن سيب زميني به شكل ورقه‌هاي مد داراي يك محور ده تيغه دوار مي‌باشد.

دستگاه بلانچر سيب زميني

در اين سيستم اسلايس‌هاي سيب‌زميني‌ها شسته شده و شرايط ايجاد مي‌شود كه در مرحله پخت بهم نچسبند.

دستگاه سرخ كن سيب زميني

فراير سيب زميني سرخ كردن و پخت اسلايس‌هاي سيب زميني را به شيوه غوطه وري انجام مي‌دهد.

دستگاه جداسازي روغن

دستگاه  انتقال روغن‌گيري جهت جداسازي روغن از سيب‌زميني سرخ شده  به كار مي‌رود. در اين دستگاه روغن‌هاي بازيابي شده از چيپس به مخزن دستگاه هدايت مي‌شود.

دستگاه طعم دهنده چيپس

چيپس سيب‌زميني بعد از سرخ شدن براي طعم‌دار شدن به اين دستگاه منتقل مي‌شود.

سيستم بسته بتدي چيپس

در اين سيستم از بالابر توزين‌دار مشتمل بر ظرف‌هاي خاص جهت انتقال چبپس به دستگاه بسته‌بندي مجهز به سنسورهاي الكترونيكي و PLC استفاده مي‌شود كه در آن ضمن پركردن و دوخت بسته با محصول داخل آن را با گاز خنثي ازت پر مي‌كند. سيستم بسته‌بندي مجهز به جت پرينت درج مشخصات قيمت و تاربخ روي بسته‌ها مي‌باشد. محصول توليد خروجي از دستگاه بسته در كارتن‌هاي آماده حمل به انبار و بازار قرار مي‌گيرد.

طرح توجيهي توليد چيپس | بررسي بازار و رقبا

تا پايان سال 1398  تعداد 74 واحد صنعتي با اشتغال 3856 با ظرفيت اسمي  123975تن چيپس سيب‌زميني در طعم‌هاي مختلف در كشور در حال فعاليت مي‌باشند. در اين طرح با تحقيقات بازار و محاسبه مصرف داخلي براساس مجموع عرضه داخلي و واردات و كم كردن از ميان صادرات در طول يك دهه گذشته و با پيش‌بيني تقاضاي 5 سال آينده و تحليل موازنه مطالعه توليد در 5 سال گذشته ميزان واقعي تفاضا مشخص شده است؛ براين اساس اين طرح در راستاي پاسخگويي به مازاد كمبود توليد محصول در آينده ارايه گرديده است.

با اين توضيح كه نسبت تبديل جوازهاي تاسيس صادره به پروانه بهره‌برداري اندك بوده و از 684 مجوز تاسيس صنعتي صادره تنها 23 واحد در راستاي عرضه داخلي با ظرفيت اسمي 47110 در حال فعاليت هستند. بنابراين در صورت رفع موانع پيشرو در طول پنج سال آينده بخشي از مازاد ظرفيت توليدي مورد نياز را تامين نمايند.

تعداد كل جواز تاسيس هاي صادره كشور 684

 

جواز تاسيس  بالاي 60 درصد پيشرفت فيزيكي
تعداد سرمايه اشتغال محصول كد آيسيك ظرفيت واحد
23 4569346 1714 چيپس سيب زميني 1513412460 47110 تن

 

تعداد پروانه بهره برداري صادره كشور تا پايان سال 1398
تعداد سرمايه اشتغال محصول كد آيسيك ظرفيت واحد
74 5582763 3856 چيپس سيب زميني 1513412460 123975 تن

طرح توجيهي توليد چيپس | سرمايه گذاري مورد نياز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث واحد توليد چيپس سيب زميني در سال جاري با ظرفيت اقتصادي حدود 59 ميليارد ريال سرمايه نياز دارد. نرخ بازدهي داخلي سرمايه گذاري بيشتر از 34 درصد بوده و در كمتر از 3 سال بعد از به توليد رسيدن سرمايه اوليه برگشت خواهد شد. در ادامه خلاصه‌اي از نيازمندي‌هاي احداث اين واحد با ظرفيت عملي توليد 300 تن در سال ارائه شده است:

مشخصات عمومي طرح

رديف موضوع برآرود واحد
1 زمين   1500 متر مربع
2 زيربنا كل توليدي ،خدماتي و ستادي و روباز 720 متر مربع
3 ماشين آلات  صنعتي 1329 ميليون ريال

 

جدول سرمايه گذاري طرح

رديف موضوع هزينه ها  (ميليون ريال )
1 سرمايه گذاري ثابت 33,454
2 سرمايه گذاري  درگردش 5,648
3 كل سرمايه گذاري 39,103
4 هزينه توليد ساليانه 29273

شاخص هاي مالي

موضوع  
نرخ بازده داخلي IRR 34
دوره برگشت سرمايه 2/49
درصد فعاليت در نقطه سر به سر 41/8

 

طرح توجيهي توليد چيپس | مزاياي اجراي طرح

  • كاربرد گسترده و رو به رشد محصولات طرح (وجود تفاضاي مستمر)
  • سودآوري، بازده و دوره برگشت مناسب سرمايه گذاري
  • امكان صادرات اين محصول در صورتي كه استانداردهاي لازم و تكنولوژي مناسب در تنوع بخشي به توليدات استفاده شود.
  • امكان دسترسي به سازندگان داخلي جهت توليد ماشين‌آلات با كيفيت مطلوب
 

طرح توجيهي توليد چيپس | نتيجه مطالعات مالي و اقتصادي

شاخص‌هاي مالي و اقتصادي برگرفته از محاسبات مالي كه از نرم‌افزار Comfar III Expert  و برمبناي طرح توجيهي استخراج شده وضعيت قابل قبولي را به لحاظ مالي براي توليد چيپس با كيفيت نشان مي‌دهد. به دليل  وجود تقاضاي مازاد در طول چند سال اول زمينه بسيار مساعدي براي ايجاد اين واحد فراهم است.

جهت اخذ مجوزهاي توليد اين محصول و تامين زيرساخت براساس پلان‌هاي مهندسي توليد استاندارد و صادرات محور مي‌توانيد در تمامي مراحل انجام كار از زمان بررسي ايده تا پياده‌سازي و زمان بهره‌برداري از مشاوران و كارشناسان خبره و باتجربه كاردوك كمك بگيريد. براي اطلاع از نحوه نوشتن طرح توجيهي و دريافت خدمت از كارشناسان كاردوك كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه انواع طرح هاي توجيهي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي توليد چيپس

امتیاز:
بازدید:
برچسب: طرح توجيهي توليد چيپس،
موضوع:
[ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۵۲:۱۷ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی