كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

ظرفيت توليد جهاني انيدريد فتاليك در سال 2018 بالغ بر 5.87 ميليون تن بوده است و پيش بيني مي‌شود تا سال 2023 اندكي افزايش يابد و به بيش از شش ميليون تن برسد. انيدريد فتاليك به اختصار با نماد PA مشخص مي‌شود. براي اولين بار با فرايند اكسيداسيون نفتالين توليد شد، اين ماده از مهم‌ترين مشتقات توليد روغن‌هاي نرم‌كننده و رزين‌هاي پلي‌استر و پيگمنت‌هاي رنگ هستند. تكنولوژي توليدPA به مرور با رشد صنعت و تحقيق و توسعه جهت بهينه‌سازي فرايندهاي توليد تغيير كرده و روش‌هاي جايگزين اكسيداسيون نفتالين در فاز مايع با كاتاليست جيوه و در محيط اسيدي با فرايند توليد اكسيداسيون نفتالين يا ارتوزايلين در فاز گازي درمعرض جريان هوا و كاتاليست اكسيد واناديم و دي اكسيد تيتانيم جايگزين گرديد. اينگونه امكان توليد افتصادي‌تر و با درجه خلوص و كيفيت بالاتر فراهم شد. در ادامه خلاصه اي از امكان‌سنجي توليد اين ماده در ايران آورده شده است. جهت اطلاع از ساير طرح توجيهي ها كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه انواع طرح هاي توجيهي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع : توليد انيدريد فتاليك

توليد انيدريد فتاليك | معرفي محصولات

انيدريد فتاليك ماده شيميايي مهم صنعتي و از اولين اسيدهاي انيدريد دي كربوكسيليك (دو ظرفيتي) با فرمول شيميايي C8H4O3 مي‌باشد.

وزن مولكولي آن 148.11g/mole و به صورت‌هاي متفاوت جامد و مايع عرضه مي‌گردد. شكل مايع آن براي توليد نرم كننده‌ها استفاده مي‌شود. در دو گريد خالص و تكنيكال با درجه خلوص تا 99/9 درصد توليد مي‌شود.

توليد انيدريد فتاليك | ويژگي‌هاي محصول

PA به عنوان انيدريد حلقوي يك ماده فعال شيميايي است كه حلقه پايدار آروماتيك آن نيز سبب سهولت تركيب شيميايي آن با مواد ديگر مي‌گردد. مهم‌ترين واكنش‌هاي فتاليك اسيد تركيب آن با الكل‌ها يا دي ال‌ها (الكل‌هاي دو ظرفيتي) براي توليد استرها يا پلي استرها مي‌باشد. ويژگي شيميايي و فيزيكي انيدريد فتاليك بايد مبتني بر الزامات استاندارد ASTM D563-88 و روش‌هاي تست استاندارد آن براي محتواي رزين‌هاي آلكيد و محلول‌هاي رزين باشد.

توليد انيدريد فتاليك | كاربردهاي محصول

كاربرد عمده انيدريدفتاليك PA به عنوان يك ماده واسط توليد عبارتند از:

1- مصرف در پلاستي سايزرها شامل انواع پليمرها، روغن و نرم‌كننده‌هاي مورد مصرف در مواد اوليه توليد زيره و كفي كفش كابل و واير، پوشش‌هاي ديوار و كف، چسب‌ها، لاستيك‌هاي نرم و منسوجات و پوشش‌ها.

2-مصرف در رزين‌هاي پلي استر غيراشباع مورد مصرف در پلاستيك‌هاي ترموست و پلاستيك‌هاي فايبرگلاسي و پلي استر و ايزوسيانات مورد مصرف در پلي اورتان

3-  مصرف در رزين هاي الكيدي مورد مصرف در صنايع رنگ و پيگمنت‌هاي  مورد مصرف در فتالوسيائين آبي و سبز و رنگ شب نما يا فلوئورسين

توليد انيدريد فتاليك | كالاي جايگزين و مكمل محصول

كالاي جايگزيني PA مي‌تواند دي سيكلوپنتادين (DCPD) باشد كه در ساخت رزين‌هاي پلي استر غيراشباع، رزين‌هاي غيرنفتي، الاستومرها، حشره كش‌ها، مواد آتش نشاني مورد استفاده دارد.

توليد انيدريد فتاليك | دانش فني پروژه و فرايند توليد

در فرايند توليد انيدريد فتاليك مخلوط هواي گرم شده با ارتوزايلين تصعيد  شــده وارد راكتور لوله‌هاي محتوي كاتاليزور گرديده و انيدريد فتاليك خام توليد مي‌شــود، بعد از خنك شــدن در كندانســور و ميعان انيدريد فتاليك مجددا گرم و وارد سيســتم برج تقطير درخلاء مي‌شــود تا محصول با كيفيت مطلوب مطابق فرايندهاي مشروحه ذيل توليد و در نهايــت به صــورت پولــك يــا حالت مذاب در مخازن، ذخيره گردد.

 واحد اكسيداسيون

 دراين بخش هواي فيلتر شده تحت فشار متراكم و پس از حرارت‌دهي توسط بخار وارد تبخير و مخلوط‌كننده مي‌شود. ارتوزايلين ذخيره شده نيز بعد از كنترل كيفيت توسط مبدل پيش گرم شده، وارد تبخيركننده مي‌شود. ارتوزايلين تزريق شده به جريان هواي گرم بعد از رسيدن به شرايط ايده‌آل  به همراه هوا وارد راكتور اكسيداسيون مي‌شود. جريان و دماي هوا و ارتوزايلين بايد به دقت كنترل شود راكتور اكسيداسيون بستري ثابت و قابل قبولي دارد و در داخل پوسته‌هاي آن تعدادي تيوب عمودي كه به دقت با كاتاليست از جنس پنتااكسيد واناديم و دي‌اكسيد تيتانيوم به همراه مقداري فعال‌كننده پر شده وجود دارد.

مخلوط هوا و ارتوزايلين از ميان كاتاليست عبور كرده، سپس گازهاي حاصل از واكنش از انتهاي محفظه خارج مي‌شود. واكنش در فاز گاز گرمازا مي‌باشد، لذا بايد حرارت از گازهاي واكنش گرفته شود، اين كار با استفاده از نمك‌هاي مذاب صورت مي‌گيرد كه در بيرون از تيوب‌ها در پوسته راكتور جريان دارد.

براس داشتن حداقل افت فشار، حداكثر فعاليت و مقاومت خيلي زياد از كاتاليست‌ها با حلقه‌هاي مخصوص سراميكي محافظت استفاده مي‌شود. براي تثبيت شرايط از كنترل‌كننده‌ها و ابزار دقيق براي اطمينان از ايمني وسايل و عمليات استفاده مي‌شود.

واحد كندانسيون

بخش عمده انيدريد فتاليك موجود در گازهاي واكنش با تصفيه دوباره توسط تجهيزات خاصي جدا مي‌شود. اين تجهيزات در واقع تيوب‌هاي پره‍‌اي محتوي روغن‌هاي مخصوص حرارتي هستند كه دماي آن‌ها با تهويه در حلقه‌هاي بسته كنترل مي‌شود. اين تجهيزات سوئيچ كندانسور ناميده مي‌شوند.

در اين سيستم دماي گاز خروجي تقريبا ثابت بوده و جريان و دماي روغن به گونه‌اي كنترل شده و براي دستيابي به ماكزيمم بازيافت محصول تنظيم مي‌شود. سيستم كنترلي كامپيوتري به صورت اتوماتيك فرآيندها و عمليات را كنترل مي‌كند. سپس PA خام مذاب را در يك تانك حرارتي براي انتقال به واحد خالص سازي يا تصفيه ذخيره مي‌نمايد. گازهاي فرآيندي خروجي كه شامل مقدار اندكي انيدريد مالئيك، انيدريد فتاليك و محصولات جانبي ديگر و مونوكسيد كربن و دي‌اكسيد كربن مي‌باشد، نيز وارد محفظه احتراق كاتاليستي مي‌شود.

براي بهبود كيفيت انيدريد فتاليك توليدي و همچنين پايداري حرارتي و رنگ محصول قبل از تقطير، ابتدا PA توليدي تصفيه مي‌شود. در اين فرايند زمان اقامت، دما و حرارت در طول تصفيه حرارتي مقدماتي دقيقا كنترل شده و يك ستون تصفيه كوچك به همراه يك سيستم مكش از آلودگي هوا جلوگيري مي‌كند.

بعد از تصفيه حرارتي، انيدريد فتاليك خام به تانك ذخيره و سپس به يك واحد تحت خلأ مي‌رود تا انيدريد فتاليك خالص بدست آيد. ستون تقطير خلأ پيوسته انيدريد فتاليك خالص را از محصولات بالاسري جدا كرده و انيدريد فتاليك خالص بدست آمده در نهايت به بخش ذخيره سازي و پرك‌ساز هدايت مي‌شود. كيفيت و رنگ انيدريد فتاليك در طول فرايند تقطير و پرك شدن به دقت كنترل و در انتهاي خط توليد به طور اتوماتيك توسط دستگاه توزين،  بسته‌بندي و انبار مي‌شود.

تجهيزات اصلي خط توليد

تجهيزات و ماشين آلات خارجي و داخلي به اختصار عبارتند از:

تبخيركننده ارتوزايلين راكتور عمودي لوله‌اي، سيركولاسيون نمك مذاب، سيركولاتور الكتريكي نمك مذاب، تصفيه‌كننده با كولر داخلي، راكتور دي‌هيدراسيون انيدريد فتاليك، سيستم پرك ساز PA تصفيه شده، بخش احتراق كاتاليست و اكولوژي، توربين بخار جهت توليد برق كندانسور سوئيچ، هيترهاي ارتوزايلين و هوا، درام‌هاي و كندانسور بخار، سيستم‌هاي تصفيه، مبدل‌هاي حرارتي، دستگاه‌هاي جداكننده و سپراتورها، وسل‌ها و دستگاه‌هاي بازيابي، كاتاليست‌ها و پروموترها و سيستم‌هاي كنترلي، برج تقطير و ستون بارومتريك، پرك‌ساز، بسته‌بندي و مخازن مختلف.

 مواد اوليه

مواد اوليه اصلي توليد، ارتوزايلين بوده كه در داخل كشور توليد مي‌شود، كاتاليست‌ها، نمك اتكتيك، روغن‌هاي صنعتي انتقال حرارت نيز در فرايند توليد مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

بررسي بازار و رقبا

تا پايان سال 1398 تعداد سه واحد توليدكننده، مواد اوليه هفت واحد توليد فتاليك اندريد در كشور با ظرفيت توليد 168700 تن را تامين مي‌كنند. از تعداد 25 جواز تاسيس صنعتي صادره در طول ساليان گذشته دو طرح با پيشرفت فيزيكي بالاي 60 درصد و پيش بيني توليد 40000تن محصول در حال احداث مي‌باشند.

بر اساس آمار اتاق بازرگاني صادرات منتهي به اسفندسال 1397 صادرات PA معادل 18,073 هزار دلار و واردات آن 981 هزار دلار بوده است.

تعداد واحدهاي توليد كننده اورتو زايلين كشور
تعداد سرمايه اشتغال ظرفيت واحد كد آيسيك
3 19758646 2279 220000 تن 2411412563

 

تعداد كل واحدهاي داراي پروانه بهر برداري  اندريد فتاليك كشور
تعداد سرمايه اشتغال ظرفيت واحد
7 1942650 1407 169700 تن

 

تعداد كل طرحهاي درخال اخداث بالاي 60 درصد پيشرفت انديد فتاليك كشور
تعداد سرمايه اشتغال ظرفيت واحد
2 513748 140 40000 تن

 

آمار صادرات  منتهي به سال اسفند سال 1397
كالا ارزش ميليون  ريالي ارزش دلاري تعرفه گمركي كد آيسيك
انيدريد فتاليك 984,842 18,073,184 29173500 24113677

سرمايه گذاري مورد نياز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث واحد اندريد فتاليك با ظرفيت اقتصادي در سال جاري 4360 ميليارد ريال سرمايه نياز دارد. نرخ بازدهي داخلي بيشتر از 22درصد بوده و در كمتر از 4 سال بعداز به توليد رسيدن سرمايه اوليه خود را برداشت مي‌كنيد. در ادامه خلاصه‌اي از نيازمندي‌هاي احداث اين واحد با ظرفيت اسمي توليد به شرح ذيل در سال ارائه شده است:

محصول ظرفيت
فتاليك  انيدريد تن 20000

                 

 نحوه مشاركت و تأمين سرمايه طرح (ميليون ريال)

شرح جمع درصد
سهم شركت جمع سهم شركت 2,049,236 47%
سهم بانك تسهيلات ريالي بلند مدت 2,113,500 48%
كوتاه مدت 200,000 5%
جمع تسهيلات ريالي 2,313,500 53%
جمع سهم بانك 2,313,500 53%
جمع  كل 4,362,736          100%

 

مشخصات عمومي طرح

رديف موضوع برآرود واحد
1 زمين  25000 متر مربع
2 زيربنا كل توليدي ،خدماتي و ستادي سرپوشيده و روباز   8200 متر مربع
3 ماشين آلات و تاسيسات  صنعتي 3690185 ميليون ريال

 

جدول سرمايه گذاري طرح

رديف موضوع هزينه ها  (ميليون ريال )
1 سرمايه گذاري ثابت 4,074,210
2 سرمايه گذاري  درگردش 288,525
3 كل سرمايه گذاري 4,362,736

 

شاخص هاي مالي

موضوع  
نرخ بازده داخلي IRR(درصد) 22
دوره بازگشت سرمايه گداري انجام شده(سال) 6/3
درصد فعاليت در نقطه سر به سر 38

توليد انيدريد فتاليك | مزاياي اجراي طرح

  • قابليت صادرات محصول
  • نياز صنايع داخلي به محصول به عنوان مواد اوليه توليد بسياري از محصولات
  • امكان ساخت داخلي بخشي از تجهيزات و ماشين آلات
  • امكان تامين مواد اوليه اصلي توليد محصول در داخل كشور
  • قابليت رقابت به لحاظ كيفيت و قيمت تمام شده                 

 

نتيجه مطالعات مالي و اقتصادي

قيمت جهاني عمده فروشي بسيار بيشتر از قيمت تمام شده براساس نرخ روز ساير ارزها مي‌باشد. لذا براساس تحقيقات بازار و ارايه معيارهاي محاسبه هر يك از موارد برآورد سرمايه ثابت و در گردش و توضيح پيرامون  هزينه‌هاي توليد پيش‌بيني و قيمت تمام‌ شده و همچنين سود ساليانه طرح محاسبه گرديده است. بررسي مهم‌ترين شاخص‌هاي اقتصادي طرح با  محاسبات مالي كه از نرم‌افزار Comfar III Expert استخراج شده وضعيت قابل قبولي به لحاظ مالي براي توليد فتاليك اندريد استاندارد را نشان مي‌دهد و به دليل وجود تقاضاي مازاد در طول چند سال اول زمينه مساعدي  براي ايجاد اين واحد فراهم است.

جهت اخذ مجوزهاي توليد اين محصول و تامين زيرساخت براساس پلان‌هاي مهندسي توليد استاندارد و صادرات محور مي‌توانيد در تمامي مراحل انجام كار از زمان بررسي ايده تا پياده‌سازي و زمان بهره‌برداري از مشاوران و كارشناسان خبره و با تجربه كاردوك كمك بگيريد. جهت سفارش نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه انواع طرح هاي توجيهي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع : توليد انيدريد فتاليك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: توليد انيدريد فتاليك،
موضوع:
[ ۱۲ تير ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۴۱:۲۶ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی