كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

طرح توليد لنت ترمز در داخل كشور آيا هنوز توجيه اقتصادي دارد؟ قطعه سازي يكي از صنايع مادر و اساسي در هر كشور به شمار مي‌آيد. فقط در سال 2018 تعداد 96,850,046 دستگاه خودرو در جهان توليد شد. در ايران طي سال ۹۸ در مجموع ۹۲۷ هزار و ۱۹۷ انواع خودرو توليد شده است كه سهم شركت‌هاي توليد‌كننده خودروهاي سبك و سواري از اين تعداد ۸۵۵ هزار دستگاه و سهم شركت‌هاي توليدكننده خودروهاي سبك و سنگين ۷۲ هزار و ۱۹۷ دستگاه بوده است. ايران در شرايط مطلوب بازار ظرفيت توليد يك ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه را در سال 1399 دارا مي‌باشد. قطعات خودرو به عنوان كالاي واسطه‌اي مورد مصرف در توليد انواع خودرو يا در بازار خدمات پس از فروش اهميت اقتصادي زيادي دارد.

از اين رو توسعه صنعت قطعه‌سازي به مفهوم توسعه صنعت خودروسازي كشور است و لذا مجموعه قطعه سازي همانند توليد لنت ترمز را مي‌توان به عنوان يكي از محورهاي توسعه صنعتي كشورها تلقي كرد. محصولات آن هم در خودروهاي صنعتي و هم ادوات كشاورزي استفاده مي‌شود و از درجه اهميت بالايي برخوردار است. در ادامه خلاصه اي از طرح توليد لنت ترمز آورده شده است. جهت ارائه سفارش و يا مشاوره در زمينه نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه انواع طرح هاي توجيهي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توليد لنت ترمز

 

 

طرح توليد لنت ترمز | معرفي محصول

لنت ترمز يكي از قطعات مصرفي در خودرو با درجه ايمني بسيار بالا يـا فـوق ايمني است كه نشان از اهميت فوق‌العاده آن در ترمزگيري‌هاي شديد در موقعيت‌هاي حساس مسير دارد. حفظ ايمني و جان سرنشينان خودرو و ميزان خسارات مالي سنگين در تصادفات رابطه مستقيمي با ميزان كاركرد موثر لنت ترمز دارد. 

تعريف ترمز

ترمز وظيفه توليد نيروي اصطكاكي مناسب جهت غلبه بر انـرژي جنبشـي چـرخ متحرك خودرو  را كه تحت تاثير نيروي موتور مي‌باشد را دارد. اتلاف انرژي ناشي از اصطكاك به صورت حرارت آزاد و در فضا پخش مي‌شود، اين عمل اتومبيل را از حالت حركت به حالت سكون و يا كاهش سرعت در مي‌آورد.

سيستم ترمز

سيستم ترمز خودرو از مجموعه قطعات زير تشكيل شده است:

ا- پدال ترمز

٢- سيلندر اصلي ترمز كه شامل ميله فشاري و تشتكي‌هاي عقب و جلو و فنر برگردان، پيستون و سوپاپ كنترل فشار و مجاري روي سيلندر مي‌باشد.

٣- لوله‌هاي فشار قوي انتقال روغن 

٤- سوپاپ‌هاي كنترل هيدروليكي

٥- سيلندر ترمز چرخ‌ها شامل پيستون، تشتكي و فنر و پيچ هواگيري

٦- لنت‌ها

٧- كاسه چرخ در ترمزهاي كاسه‌اي

٨- ديسك در ترمزهاي ديسكي

٩- بوستر يا افزاينده قدرت

١٠- ترمز دستي

طرز كار ترمز

زماني كه راننده به وسيله پاي خود روي پدال ترمز فشار مي‌آورد، اين فشار باعث جلو رفتن پيستون پمپ اصلي ترمز شده و پيستون روغن ترمز موجود در سيلندر ترمز كه جلوي آن قرار دارد را تحت فشار قرار داده و هم‌زمان با حركت خود در داخل سيلندر آن را با فشار زياد از طريق لوله‌هاي فولادي رابط كه در مقابل فشارهاي جانبي بسيار مقاوم مي‌باشد به سمت سيلندر چرخ‌ها مي‌راند.

اين حركت باعث جابجائي پيستون‌هاي داخل سيلندر كاسه چرخ يا روي ديسك شده و پيستون‌ها فشار خود را به كفشك و لقمه ترمزها منتقل كرده و كفشك و لقمه ترمزها را به كاسه و ديسك چرخ‌ها مي‌چسباند. واضح است كه اين عمل باعث به وجود آمدن اصطكاك ما بين كاسه، ديسك و كفشك و لقمه‌ها شده و آن‌ها را از حركت باز و يا حركت آن‌ها را كند مي‌كند.

طرح توليد لنت ترمز | كد آيسيك و تعرفه گمركي 

كد ISIC نوعي طبقه‌بندي استاندارد براي فعاليت‌هاي اقتصادي توليدي است. هدف اصلي ISIC فراهم كردن مجموعه‌اي از رده‌هاي فعاليتي است. به طوري كه در آن بتوان محصولات صنعتي را بر اساس نوع فعاليتي كه انجام مي‌دهند طبقه‌بندي كرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت از اين طبقه‌بندي براي دسته‌بندي فعاليت‌هاي صنعتي استفاده مي‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه‌بندي آيسيك، عدد 34  مربوط به ساخت وسايل نقليه موتوري، 3430 مربوط به ساخت قطعات و ملحقات وسائل نقليه موتوري و موتور آن‎ها مي‌باشد. كد آيسيك و تعرفه گمركي لنت‌هاي مختلف به شرخ ذيل مي‌باشد. 

رديف نام محصول كد گروه محصول   (آيسيك ) تعرفه گمركي
1 لنت صفحه كلاچ 34301251 ٨٧٠٨٣١١٠
2 لنت ترمزوصفحه كلاچ 34301416
3 نواع لنت ترمز 34301417
4 لنت ترمزديسكي 34301418 ٦٨١٣١٠٠٠
5 لنت ترمز خودرو (ديسكي-كفشكي) 3430412477
6 لنت كلاچ خودرو 3430512355
7 لنت ترمز خودرو 3430512495

طرح توليد لنت ترمز | ويژگي‌هاي و استاندارها

لنت ترمز براساس استانداردهاي مصوب بايد خواصي به شرح ذيل را داشته باشند:

  • طول عمر موثر آن‌ها يكنواخت باشد و فاقد عيوبي همانند ترك خوردگي، كنده‌شدگي‌، ناهمواري، بادكردگي، پوسته‌شدگي، غيريكنواختي و ساير عيوبي كه در طول عمر و كيفيت عملكرد لنت ترمز تاثير گذارند باشند.
  • فرايند و كيفيت توليد آن‌ها بايد به گونه‌اي باشد كه حداقل يكسال پس از تاريخ ساخت از عهده آزمايشات استاندارد برآيد.
  • سطح خارجي كفشك فلزي بايد با رنگ كاري در مقابل زنگ‌زدگي محافظت شده باشد.
  • لنت ترمز پرچي بايد داراي مقاومت مكانيكي كافي بوده تا در هنگام سوراخ كردن و پرچ كردن آن روي كفشك ترك بر ندارد و نلغزد.
  •  لنت‌هاي ترمز چسپي، چسپندگي لنت و كفشك بايد داراي استحكام كافي باشند و روي كفشك ترك برندارد و نلغزد.

طرح توليد لنت ترمز | استانداردهاي محصول

در مورد انواع لنت خودرو سري استانداردهاي ملي ايران كه در موسسه استاندارد ايران به ثبت رسيده است به شرح ذيل ارائه شده است.

شماره استاندارد ملي شرح
11011 خودروهاي جاده اي -مواد ايجاد كننده اصطكاك در لنت هاي ترمز -بازرسي چشمي
13351 خودروهاي جاده اي – مواد سايشي لنت ترمز- ارزيابي رفتار سايشي براي سيستم هاي ترمز خودرو
12034 – خودروهاي جاده اي -مجموعه هاي لنت ترمز -روش آزمون دينامومتر اينرسي
14151 خودروهاي جاده اي – مواد اصطكاك لنت ترمز-دستورالعمل آزمون سايش استاندارد براي وسايل نقليه تجاري با ترمز هاي بادي
20396 ترمزها-ترمزهاي ديسكي و كاربردهاي آن ها-شرايط عمومي جهت تائيد لنت هاي ترمز
2798 خودروهاي جاده اي – لنت ترمز -روش آزمون مقاومت برشي لنت ترمز ديسكي و مجموعه ترمز هلالي
3099  مقاومت لنت ترمز در مقابل مايعات
3100 روش تعيين چگالي نسبي لنت ترمز   
3101 تعيين روش اندازه‌گيري تاثير حرارت بر روي شكل و ابعاد لنت ترمزهاي ديسكي
5823 خودروهاي جاده اي -لنت ترمز – روش هاي آزمون كرنش فشاري 
586 لنت ترمز-ويژگيها و روشهاي آزمون  
6105  خودرو-لنت ترمز -چسبندگي موقت ناشي از خوردگي به سطح تماس آهني -روش آزمون
6106 خودرو-لنت ترمز-مقاومت برشي داخلي لنت ترمز-روش آزمون

طرح توليد لنت ترمز | كالاهاي جايگزين 

با توجه به عملكرد اين وسيله در خودرو و توجه به اين نكته كه لنت ترمز قطعه‌اي است از مجموعه قطعاتي كه حضور آن بر روي كليه خودروها امري اجتناب‌ناپذير است. اين قطعه هيچ گونه جايگزيني ندارد و از طرفي امكان حذف آن از روي خودرو وجود ندارد.

طرح توليد لنت ترمز | موارد استفاده

لنت ترمز به عنوان يكي از قطعات فوق حفاظتي خودرو محسوب مي‌گردند كه در ساخت و همچنين به عنوان قطعات مصرفي در دوره بهره‌برداري از آن مورد استفاده مي‌شود. لنت ترمز قطعه تند مصرف است و پس از دوره‌هاي نسبتا” كوتاه بر روي خودروهاي تعويض مي‌گردند.

طرح توليد لنت ترمز | دانش فني پروژه و روش توليد

فرايند توليد لنت ترمز شامل چهار مرحله مي‌باشد.

1- ساخت پايه فلزي

2- ساخت قسمت غيرفلزي

3- اتصال قسمت‌هاي فلزي و غيرفلزي

4- كنترل كيفيت و بسته‌بندي

ساخت  قسمت فلزي

در ابتداي فرايند توليد ساخت پايه‌ها، صفحات فلزي با استفاده از گيوتين آهن برش و تبديل به نوار به عرض مورد نظر ميشود. جهت فرم‌دهي اوليه از اين نوارها استفاده مي‌شـود. براي فرم دهي ثانويه از يك پرس ضربه‌اي استفاده  و نهايتا لنت‌هاي كفشكي قبل از رنگ‌كاري به قسمت “تميز نمودن قطعات فرم داده شده” مي‌رود. چربي‌ها و ساير آلودگي‌هاي موجود بر روي ورق‌هاي آهن در مرحله چربي‌گيري اوليه و چربي‌گيري ثانويه زدوده و بعداً توسط ماشين سندبلاست گشته و آماده نصب قطعه غيرفلزي بر روي آن مي‌شود.

ساخت قسمت غير فلزي

در اين بخش پودرهاي معدني و فلزي مورد نياز توسط باسكول توزين مي‌شوند و جهت اختلاط كامل مواد با درصدهاي مختلف مطابق فرمولاسيون از دستگاه ميكسر استفاده مي‌گردد. بعد از تكميل عمل اختلاط مواد را جهت فرم‌دهي اوليه درون قالب‌هاي پرس هيدروليكي مي‌ريزند. مواد درون قالب متراكم شده و به شكل مورد نظر در مي‌آيند. 

بخش مونتاژ

جهت اتصال بخش فلزي و غير فلزي از پرس گرم استفاده مي‌شود. بدين ترتيب كه قطعه فلزي چسب كاري و آماده شده در بخش يك را درون قالب گذاشته و محصول فرم گرفته شده بخش دو را روي آن مي‌گذارند و سپس با استفاده از پرس گرم  عمليات فرم‌دهي نهايي با اتصال دو قطعه به يكديگر انجام مي‌شود. عمليات تكميلي بعدي شامل پرداخت سطح غيرفلزي لنت توسط گريندر و سپس پخت قطعه كامل شده در حرارت كوره انجام مي‌گردد. تا بدين ترتيب استحكام لازم در حرارت‌هاي بالاي ناشي از اصطكاك به لنت داده شود.

آزمون هاي استاندارد و بسته‌بندي

كنترل كيفيت حين توليد انجام و محصول نهايي نيز مطابق الزامات آزمون‌هاي استاندارد تست و در صورت نداشت عيب به بخش بسته‌بندي منتقل مي‌شود.

مواد اوليه مورد استفاد در توليد لنت ترمز

مواد اوليه توليد لنت‌هاي سراميكي بخش مهمي از دانش فني توليد محصول بوده و به صورت جنرال از الياف آهن، رزين فنوليك، الياف سلولزي، گرافيت، باريت، كربنات كلسيم، اكسيد آهن قرمز، پودربرنج، پودر پلاستيك، چسب، كفشك آهن، كارتن بسته‌بندي مي‌باشد.

طرح توليد لنت ترمز | بررسي بازار و رقبا

بر اساس آمارهاي منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پايان تيرماه سال 1399 تعداد 121 واحد صنعتي با ظرفيت توليد اسمي 48072000 دست در زمينه توليد انواع ترمز خودرو به ثبت رسيده است كه براساس طول عمر متوسط و فرسودگي ماشين آلات، راندمان توليد عملي و پالايش آماري واحدهاي راكد براساس تجارب قبلي و بررسي انجمن‌هاي صنفي مربوطه آمار واقعي اين توليد در كشور به حدود 50 درصد مقدار اسمي تقليل مي‌يابد.

پروانه بهره‌برداري توليد ترمز خودرو به تفكيك محصول تا پايان تير ماه سال 1399

رديف نام محصول تعداد واحد ظرفيت ساليانه واحد سنجش
1 لنت ترمز خودرو 49 11502 تن
2 لنت ترمز خودرو 60 121135120 عدد
3 لنت ترمز خودرو 5 2100000 دست
4 لنت كلاچ  خودرو 5 3239 تن
5 لنت كلاچ  خودرو 1 650000 دست
6 لنت كلاچ  خودرو 1 100000 عدد

 

طرحهاي داراي پيشرفت فيزيكي بالاي 60 درصد پيشرفت فيزيكي توليد لنت كشور تا پايان تبر ماه 1399
تعداد سرمايه اشتعال ظرفيت واحد
19 1847498 771 91781000 دست

 وضعيت صادرات محصول

براساس آمار اتاق بازرگاني در سال 1397 صادرات محصول با تعرفه 87083029  مربوط به ترمزها و ترمزهاي خود مهار و غير از لنت‌هاي ترمز سوار شده و غير از انواع مورد استفاده درسواري، سواري كار، وانت و تراكتور كشاورزي معادل 3,046,939 دلار و با تعرفه گمركي 87083011 مرتبط با لنت‌هاي ترمز سوار شده براي سواري، سواري كار، وانت و تراكتور كشاورزي معادل 135432 دلار بوده است.  

طرح توليد لنت ترمز | سرمايه گذاري مورد نياز

مطالعات براساس توان مالي متقاضي در دو ظرفيت پيش بيني شده است.

بر اساس مطالعات انجام شده احداث طرح توليد انواع لنت ترمز در سال جاري با ظرفيت اقتصادي ساليانه توليد1200000دست 89/9ميليارد ريال سرمايه‌گذاري نياز دارد. نرخ بازدهي بيشتر از 30درصد بوده و نزديك به 3  سال بازگشت سرمايه اوليه را خواهد داشت در ادامه خلاصه‌اي از نيازمندي‌هاي احداث ارائه شده است:

مشخصات عمومي طرح

رديف موضوع برآرود واحد
1 زمين   3000 متر مربع
2 زيربنا كل توليدي ،خدماتي و ستادي ) 990 متر مربع
3 ماشين آلات  32699 ميليون ريال

جدول سرمايه گذاري طرح

رديف موضوع هزينه ها  (ميليون ريال )
1 سرمايه گذاري ثابت 35031
2 سرمايه گذاري  درگردش 54887
3 كل سرمايه گذاري 89919

شاخص هاي مالي

موضوع هزينه ها 
نرخ بازده داخلي IRR 35  درصد
دوره برگشت سرمايه 3/16
درصد فعاليت در نقطه سر به سر 34/18

طرح توليد لنت ترمز | مزاياي اجراي طرح

  • نياز به توليد با كيفيت جهت جايگزيني واردات
  • امكان تامين مواد اوليه مورد نياز در كشور
  • سودآوري، بازده و دوره برگشت مناسب سرمايه‌گذاري با توجه به امكان توليد چند محصول در يك خط توليد
  • امكان استفاده از سيستم‌هاي مجهز به كنترل PLC با عملكرد اتوماتيك
  • امكان ايجاد تنوع در محصول با توجه به نياز بازار  
  • امكان اخذ مجوزهاي استانداردهاي كيفيت و فرايند

 

نتيجه گيري

توليد و مصرف اين محصولات با توجه به امكان مشكلات تامين ارز واردات محصول و مصرفي بودن كالا براي تمامي خودروها  منوط به بررسي‌هاي دقيق فني مالي و اقتصادي و نياز روز افزون داخلي و صادراتي كشور يكي از زمينه‌هاي موجه براي فعاليت اقتصادي مي‌باشد.

 

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرحها و واحدهاي

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارايه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • كمك به تامين نيروي انساني نصب، راه‌اندازي ماشين آلات و تاسيسات عمومي طرح
  • مشاوره بازاريابي و صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي 
  • مشاوره ارتقا بهروري بنگاه

 

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توليد لنت ترمز

امتیاز:
بازدید:
برچسب: طرح توليد لنت ترمز،
موضوع:
[ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۱۰:۵۵ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی