كاردوك مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك
|
طرح توليد لنت ترمز در داخل كشور آيا هنوز توجيه اقتصادي دارد؟ قطعه سازي يكي از صنايع مادر و اساسي در هر كشور به شمار ميآيد. فقط در سال 2018 تعداد 96,850,046 دستگاه خودرو در جهان توليد شد. در ايران طي سال ۹۸ در مجموع ۹۲۷ هزار و ۱۹۷ انواع خودرو توليد شده است كه سهم شركتهاي توليدكننده خودروهاي سبك و سواري از اين تعداد ۸۵۵ هزار دستگاه و سهم شركتهاي توليدكننده خودروهاي سبك و سنگين ۷۲ هزار و ۱۹۷ دستگاه بوده است. ايران در شرايط مطلوب بازار ظرفيت توليد يك ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه را در سال 1399 دارا ميباشد. قطعات خودرو به عنوان كالاي واسطهاي مورد مصرف در توليد انواع خودرو يا در بازار خدمات پس از فروش اهميت اقتصادي زيادي دارد. از اين رو توسعه صنعت قطعهسازي به مفهوم توسعه صنعت خودروسازي كشور است و لذا مجموعه قطعه سازي همانند توليد لنت ترمز را ميتوان به عنوان يكي از محورهاي توسعه صنعتي كشورها تلقي كرد. محصولات آن هم در خودروهاي صنعتي و هم ادوات كشاورزي استفاده ميشود و از درجه اهميت بالايي برخوردار است. در ادامه خلاصه اي از طرح توليد لنت ترمز آورده شده است. جهت ارائه سفارش و يا مشاوره در زمينه نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.
براي دريافت مشاوره در زمينه انواع طرح هاي توجيهي ميتوانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.
منبع: طرح توليد لنت ترمز
طرح توليد لنت ترمز | معرفي محصوللنت ترمز يكي از قطعات مصرفي در خودرو با درجه ايمني بسيار بالا يـا فـوق ايمني است كه نشان از اهميت فوقالعاده آن در ترمزگيريهاي شديد در موقعيتهاي حساس مسير دارد. حفظ ايمني و جان سرنشينان خودرو و ميزان خسارات مالي سنگين در تصادفات رابطه مستقيمي با ميزان كاركرد موثر لنت ترمز دارد. تعريف ترمزترمز وظيفه توليد نيروي اصطكاكي مناسب جهت غلبه بر انـرژي جنبشـي چـرخ متحرك خودرو را كه تحت تاثير نيروي موتور ميباشد را دارد. اتلاف انرژي ناشي از اصطكاك به صورت حرارت آزاد و در فضا پخش ميشود، اين عمل اتومبيل را از حالت حركت به حالت سكون و يا كاهش سرعت در ميآورد. سيستم ترمزسيستم ترمز خودرو از مجموعه قطعات زير تشكيل شده است: ا- پدال ترمز ٢- سيلندر اصلي ترمز كه شامل ميله فشاري و تشتكيهاي عقب و جلو و فنر برگردان، پيستون و سوپاپ كنترل فشار و مجاري روي سيلندر ميباشد. ٣- لولههاي فشار قوي انتقال روغن ٤- سوپاپهاي كنترل هيدروليكي ٥- سيلندر ترمز چرخها شامل پيستون، تشتكي و فنر و پيچ هواگيري ٦- لنتها ٧- كاسه چرخ در ترمزهاي كاسهاي ٨- ديسك در ترمزهاي ديسكي ٩- بوستر يا افزاينده قدرت ١٠- ترمز دستي طرز كار ترمززماني كه راننده به وسيله پاي خود روي پدال ترمز فشار ميآورد، اين فشار باعث جلو رفتن پيستون پمپ اصلي ترمز شده و پيستون روغن ترمز موجود در سيلندر ترمز كه جلوي آن قرار دارد را تحت فشار قرار داده و همزمان با حركت خود در داخل سيلندر آن را با فشار زياد از طريق لولههاي فولادي رابط كه در مقابل فشارهاي جانبي بسيار مقاوم ميباشد به سمت سيلندر چرخها ميراند. اين حركت باعث جابجائي پيستونهاي داخل سيلندر كاسه چرخ يا روي ديسك شده و پيستونها فشار خود را به كفشك و لقمه ترمزها منتقل كرده و كفشك و لقمه ترمزها را به كاسه و ديسك چرخها ميچسباند. واضح است كه اين عمل باعث به وجود آمدن اصطكاك ما بين كاسه، ديسك و كفشك و لقمهها شده و آنها را از حركت باز و يا حركت آنها را كند ميكند. طرح توليد لنت ترمز | كد آيسيك و تعرفه گمركيكد ISIC نوعي طبقهبندي استاندارد براي فعاليتهاي اقتصادي توليدي است. هدف اصلي ISIC فراهم كردن مجموعهاي از ردههاي فعاليتي است. به طوري كه در آن بتوان محصولات صنعتي را بر اساس نوع فعاليتي كه انجام ميدهند طبقهبندي كرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت از اين طبقهبندي براي دستهبندي فعاليتهاي صنعتي استفاده مينمايد. بر اساس سيستم طبقهبندي آيسيك، عدد 34 مربوط به ساخت وسايل نقليه موتوري، 3430 مربوط به ساخت قطعات و ملحقات وسائل نقليه موتوري و موتور آنها ميباشد. كد آيسيك و تعرفه گمركي لنتهاي مختلف به شرخ ذيل ميباشد.
طرح توليد لنت ترمز | ويژگيهاي و استاندارهالنت ترمز براساس استانداردهاي مصوب بايد خواصي به شرح ذيل را داشته باشند:
طرح توليد لنت ترمز | استانداردهاي محصولدر مورد انواع لنت خودرو سري استانداردهاي ملي ايران كه در موسسه استاندارد ايران به ثبت رسيده است به شرح ذيل ارائه شده است.
طرح توليد لنت ترمز | كالاهاي جايگزينبا توجه به عملكرد اين وسيله در خودرو و توجه به اين نكته كه لنت ترمز قطعهاي است از مجموعه قطعاتي كه حضور آن بر روي كليه خودروها امري اجتنابناپذير است. اين قطعه هيچ گونه جايگزيني ندارد و از طرفي امكان حذف آن از روي خودرو وجود ندارد. طرح توليد لنت ترمز | موارد استفادهلنت ترمز به عنوان يكي از قطعات فوق حفاظتي خودرو محسوب ميگردند كه در ساخت و همچنين به عنوان قطعات مصرفي در دوره بهرهبرداري از آن مورد استفاده ميشود. لنت ترمز قطعه تند مصرف است و پس از دورههاي نسبتا” كوتاه بر روي خودروهاي تعويض ميگردند. طرح توليد لنت ترمز | دانش فني پروژه و روش توليدفرايند توليد لنت ترمز شامل چهار مرحله ميباشد. 1- ساخت پايه فلزي 2- ساخت قسمت غيرفلزي 3- اتصال قسمتهاي فلزي و غيرفلزي 4- كنترل كيفيت و بستهبندي ساخت قسمت فلزيدر ابتداي فرايند توليد ساخت پايهها، صفحات فلزي با استفاده از گيوتين آهن برش و تبديل به نوار به عرض مورد نظر ميشود. جهت فرمدهي اوليه از اين نوارها استفاده ميشـود. براي فرم دهي ثانويه از يك پرس ضربهاي استفاده و نهايتا لنتهاي كفشكي قبل از رنگكاري به قسمت “تميز نمودن قطعات فرم داده شده” ميرود. چربيها و ساير آلودگيهاي موجود بر روي ورقهاي آهن در مرحله چربيگيري اوليه و چربيگيري ثانويه زدوده و بعداً توسط ماشين سندبلاست گشته و آماده نصب قطعه غيرفلزي بر روي آن ميشود. ساخت قسمت غير فلزيدر اين بخش پودرهاي معدني و فلزي مورد نياز توسط باسكول توزين ميشوند و جهت اختلاط كامل مواد با درصدهاي مختلف مطابق فرمولاسيون از دستگاه ميكسر استفاده ميگردد. بعد از تكميل عمل اختلاط مواد را جهت فرمدهي اوليه درون قالبهاي پرس هيدروليكي ميريزند. مواد درون قالب متراكم شده و به شكل مورد نظر در ميآيند. بخش مونتاژجهت اتصال بخش فلزي و غير فلزي از پرس گرم استفاده ميشود. بدين ترتيب كه قطعه فلزي چسب كاري و آماده شده در بخش يك را درون قالب گذاشته و محصول فرم گرفته شده بخش دو را روي آن ميگذارند و سپس با استفاده از پرس گرم عمليات فرمدهي نهايي با اتصال دو قطعه به يكديگر انجام ميشود. عمليات تكميلي بعدي شامل پرداخت سطح غيرفلزي لنت توسط گريندر و سپس پخت قطعه كامل شده در حرارت كوره انجام ميگردد. تا بدين ترتيب استحكام لازم در حرارتهاي بالاي ناشي از اصطكاك به لنت داده شود. آزمون هاي استاندارد و بستهبنديكنترل كيفيت حين توليد انجام و محصول نهايي نيز مطابق الزامات آزمونهاي استاندارد تست و در صورت نداشت عيب به بخش بستهبندي منتقل ميشود. مواد اوليه مورد استفاد در توليد لنت ترمزمواد اوليه توليد لنتهاي سراميكي بخش مهمي از دانش فني توليد محصول بوده و به صورت جنرال از الياف آهن، رزين فنوليك، الياف سلولزي، گرافيت، باريت، كربنات كلسيم، اكسيد آهن قرمز، پودربرنج، پودر پلاستيك، چسب، كفشك آهن، كارتن بستهبندي ميباشد. طرح توليد لنت ترمز | بررسي بازار و رقبابر اساس آمارهاي منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پايان تيرماه سال 1399 تعداد 121 واحد صنعتي با ظرفيت توليد اسمي 48072000 دست در زمينه توليد انواع ترمز خودرو به ثبت رسيده است كه براساس طول عمر متوسط و فرسودگي ماشين آلات، راندمان توليد عملي و پالايش آماري واحدهاي راكد براساس تجارب قبلي و بررسي انجمنهاي صنفي مربوطه آمار واقعي اين توليد در كشور به حدود 50 درصد مقدار اسمي تقليل مييابد. پروانه بهرهبرداري توليد ترمز خودرو به تفكيك محصول تا پايان تير ماه سال 1399
وضعيت صادرات محصولبراساس آمار اتاق بازرگاني در سال 1397 صادرات محصول با تعرفه 87083029 مربوط به ترمزها و ترمزهاي خود مهار و غير از لنتهاي ترمز سوار شده و غير از انواع مورد استفاده درسواري، سواري كار، وانت و تراكتور كشاورزي معادل 3,046,939 دلار و با تعرفه گمركي 87083011 مرتبط با لنتهاي ترمز سوار شده براي سواري، سواري كار، وانت و تراكتور كشاورزي معادل 135432 دلار بوده است. طرح توليد لنت ترمز | سرمايه گذاري مورد نيازمطالعات براساس توان مالي متقاضي در دو ظرفيت پيش بيني شده است. بر اساس مطالعات انجام شده احداث طرح توليد انواع لنت ترمز در سال جاري با ظرفيت اقتصادي ساليانه توليد1200000دست 89/9ميليارد ريال سرمايهگذاري نياز دارد. نرخ بازدهي بيشتر از 30درصد بوده و نزديك به 3 سال بازگشت سرمايه اوليه را خواهد داشت در ادامه خلاصهاي از نيازمنديهاي احداث ارائه شده است: مشخصات عمومي طرح
جدول سرمايه گذاري طرح
شاخص هاي مالي
طرح توليد لنت ترمز | مزاياي اجراي طرح
نتيجه گيريتوليد و مصرف اين محصولات با توجه به امكان مشكلات تامين ارز واردات محصول و مصرفي بودن كالا براي تمامي خودروها منوط به بررسيهاي دقيق فني مالي و اقتصادي و نياز روز افزون داخلي و صادراتي كشور يكي از زمينههاي موجه براي فعاليت اقتصادي ميباشد.
خدمات قابل ارايه كاردوك به طرحها و واحدهاي
براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها ميتوانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.
منبع: طرح توليد لنت ترمز
امتیاز:
بازدید:
|
|
||
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |