كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

طرح توجيهي الكل طبي جهت دريافت مجوزهاي لازم براي شروع كار و يا ارائه به ساير ارگان ها ضروري است. ايالات متحده بزرگترين توليدكننده اتانول در جهان است كه بيش از 15.7 ميليارد گالن در سال 2019 توليد كرده است.  ايالات متحده و برزيل 84درصد از اتانول جهان را توليد مي‌كنند. توليد اتانول جهاني به طور پيوسته از حدود 90 ميليارد ليتر در سال 2013 به 115 ميليارد ليتر در سال 2019 افزايش يافته بود. انتظار مي‌رود با افزايش تقاضاي اتانول در چين ميزان توليد در سال 2020 افزايش پيدا كند. كل توليد اتانول برزيل در سال آينده ميلادي با رشد 7درصدي به 35.5ميليارد ليتر خواهد رسيد. با اين رقم برزيل همچنان پس از آمريكا (با 51ميليارد ليتر) دومين توليدكننده بزرگ اتانول دنيا مي‌باشد. بيشترين مصرف اتانول در برزيل با همكاري و سرمايه‌گذاري شركت‌هاي خارجي براي تامين سوخت است.

ايران به علت كشت چغندر و نيشكر داراي مزيت توليد الكل از ضايعات كارخانه‌هاي توليد قند مي‌باشد. با صرفه‌ترين گزينه براي توليد اتانول استفاده از ملاس چغندر است. هر چند كه از ملاس ساير محصولات كشاورزي از جمله خرما، گندم، نيشكر نيز مي‌توان اتانول توليد نمود. در ادامه خلاصه‌اي از طرح توجيهي الكل اتانول ارائه داده‌ايم. براي اطلاع از شرايط سفارش نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه انواع طرح هاي توجيهي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي الكل طبي

 

 

طرح توجيهي الكل طبي | معرفي محصول

اتانول يا اتيل الكل داراي فرمول شيميايي CH3CH2OH T، مايعي فرار، قابل اشتعال، زلال و بي رنگ است كه از تخمير قندهاي طبيعي و نشاسته توسط باكتري ساكارومايسيس سروزيه حاصل شده و در ستون و برج هاي تقطير به خلوص مورد نظر مي‌رسد. بوي آن آشنا و ويژه است، گريدهاي مختلف آن نيز وابسته به ميزان آب و روش تهيه در بازار وجود دارد.

اتانول 99درصد كه اتانول مطلق ناميده مي‌شود به طور گسترده در صنايع دارويي به عنوان حلال، نگهدارنده، گندزدا و در ادكلن‌ها استفاده مي‌شود. اتانول جز اصلي نوشيدني‌هاي الكلي نيز است كه از تخمير كربوهيدرات‌هاي قابل تخمير حاصل مي‌شود.

الكل اتانول غير خوراكي

اگر از الكل براي مصارف غيرآشاميدني استفاده شود، به آن متانول، پيريدين، فرمالدهيد به عنوان حلال صنعتي اضافه مي‌شود. اتانول همچنين جهت ساخت برخي از مواد شيميايي و در برخي كشور به عنوان سوخت خودرو مصرف مي‌شود. اتانول نه تنها از طريق سنتز شيميايي با استفاده فرآورده‌هاي نفتي، بلكه از طريق تخمير مواد آلي در دسترس نيز توليد مي‌شود. از اين رو اهميت اقتصادي اتانول به عنوان يك ماده خام براي ساخت مواد شيميايي گوناگون رو به افزايش است.

اتيل الكل از تخمير كربوهيدرات‌هاي قابل تخمير همانند غلات، سيب زميني و بسياري از محصولات كشاورزي و ضايعات غذايي ديگر نيز قابل استحصال است. به طور كلي هر ماده‌اي كه قند، سلولز و نشاسته داشته باشد، پس از تخمير و تقطير قابليت تبديل شدن به اتانول را دارد.

 

طرح توجيهي الكل طبي | انواع اتانول

اتانول طبي داراي حداقل نود و شش درصد اتانول خالص مي‌باشد و به عنوان الكل طبي در موارد پزشكي استفاده مي‌شود . اتانول مطلق به لحاظ وزني حاوي 99/4 الي 100 درصد اتانول بوده و در دماي 20 درجه سانتيگراد وزن مخصوص مابين0/793 الي 0/793 است. الكل تقليبي‌، الكلي است كه با افزودن موادي، غيرقابل شرب مي‌شود. از الكل صنعتي با درجه الكلي 90 در مصارف صنعتي همانند توليد رنگ، لاك الكل و سوخت استفاده مي‌شود و با درجه الكلي 96 در موارد بهداشتي و آرايشي استفاده مي‌گردد.

مفهوم درجه الكلي

درجه الكلي يك محلول الكلي، حجم الكل خالص موجود در 100 ميلي ليتر آن را نشان مي‌دهد. به عنوان مثال، الكل 90 درصد يعني محلولي كه در هر 100 ميلي‌ليتر آن، 90 ميلي‌ليتر الكل خالص وجود دارد. براي تعيين درجه الكلي يك محلول از دستگاه الكل سنج استفاده مي‌شود. الكل سنج در آب خالص صفر و در الكل مطلق 99 درجه را نشان مي‌دهد كه حاكي از دشواري بسيار زياد تهيه الكل با درجه 100 مي‌باشد.

طرح توجيهي الكل طبي | كدهاي آيسيك و تعرفه گمركي

محصول تعرفه گمركي كد آيسيك
متانول 22071010 29051100
اتانول (الكل اتيليك، هيدرواكسيد) 100درصد خالص 22071010
الكل اتيليك تقليب نشده بالاتر از 80% حجمي الكل به غير از 100 22071090

طرح توجيهي الكل طبي | استانداردهاي توليد اتانول

استانداردهاي ملي تدوين شده در خصوص ويژگي‌هاي الكل اتيليك و اصلاحيه‌هاي آن به شرح ذيل است.

 استاندارد ملي ايران 161:  ” الكل اتيليك-ويژگيها”

 استاندارد ملي ايران 337-1:   ” الكل تقليبي”

 استاندارد ملي ايران 337-2 : “الكلهاي تقلبي – ويژگيها – بازنگري”  

 استاندارد ملي ايران 337-2:  “الكلهاي تقلبي – ويژگيها – بازنگري “

 استاندارد ملي ايران 337-2:  ” الكلهاي تقلبي – ويژگيها – بازنگري “

 

طرح توجيهي الكل طبي | ويژگي‌هاي فني اتانول

خواص شيميايي اتانول ناشي از گروه عاملي هيدرواكسيل(OH) آن مي‌تواند واكنش‌هاي شيميايي متفاوتي مانند آبگيري، هالوژن دار كردن و تشكيل استر انجام شود.

ويژگي اتانول به لحاظ فيزيكي و شيميايي مايعي بي‌رنگ، فرار، اشتعال‌پذير با ظاهري شفاف و بوي ملايمي است كه از اتم‌هاي كربن، هيدروژن و اكسيژن تشكيل شده، اين ماده در ساختار مولكولي يك گروه هيدروكسي دارد كه موجب مي‌شود بتواند به هر ميزان در آب حل شود.

گرانروي اتانول همانند آب است و بوي نسبتاً تندي هم دارد، جرم مولي اتانول 07/46گرم بر مول و چگالي آن 0/7893 گرم بر سانتي متر مكعب مي‌باشد.  دماي ذوب مايع اتانول 14/114- درجه سانتي گراد است و در دماي 24/78درجه سانتي گراد تبخير مي‌شود. اشتعال‌پذيري بالايي در 14 درجه سانتي گراد را دارد. اتانول به طور طبيعي در فرايند تخمير قندها توليد مي‌شود، اما در روش‌هاي صنعتي، يكي از مشتقات پتروشيمي مي‌باشد كه براي سنتز برخي تركيبات شيميايي ديگر به كار مي‌رود.

 

طرح توجيهي الكل طبي | موارد مصرف، فوايد و كاربرد اتانول

اتانول به عنوان يك ماده شيميايي آلي كاربردهاي زيادي در توليد سوخت و نوشابه‌هاي الكلي، ماده اوليه در سنتزها و حلال‌هاي شيميايي دارد. عمده‌ترين كاربرد اتانول به عنوان حلال بسيار خوب در ساخت محصولات آرايشي و بهداشتي (عطر و ادكلن‌سازي، دئودورانت‌ها، اسپري مو)، شوينده‌ها، ضدعفوني كننده‌ها، داروها، رنگ‌سازي و در فرآيندهاي غذايي و دارويي از جمله استامينوفن، مكمل‌هاي آهن، رانيتيدين، فوروزمايد، مانيتول، فنوباربيتال، تري‌متوپريم/سولفامتازول و داروهاي ضد سرفه است.

اتانول به عنوان يك ماده ضدعفوني كننده، جز مهم نوشيدني الكلي، سوخت و حلال و يك حد واسط شيميايي مهم براي ساخت مواد شيميايي نظير اتيلن هاليدها، اتيلن استرها، دي اتيلن اتر، استيك اسيد و اتيل آمين مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به دليل نقطه ذوب بسيار پائين خود در توليد ضد يخ نيز استفاده مي‌شود.

چرا اتانول به عنوان ضد عفوني كننده مصرف مي شود؟

اتانول قادر به تغيير دادن پروتئين‌ها و حل كردن چربي‌ها بوده و ميكروارگانيسم‌هاي آن‌ها را از بين برده و در نتيجه متابوليسم سلولي آن‌ها را مختل مي‌نمايد. اين توانايي در مقابله با باكتري‌ها و ويروس‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از همين رو به صورت گسترده‌اي در توليد دستمال مرطوب‌هاي پزشكي استفاده مي‌شود. يكي از رايج‌ترين تركيبات محلول‌هاي شستشوي دست و ژل‌هاي ضد باكتري و ضد عفوني كننده سطوحي از جمله، پلاستيك، شيشه و چوب است.

كالاهاي جايگزين

كالاي رقيب اتانول تخميري توليد الكل اتيلك به روش سنتزي است كه به دليل قيمت تمام شده بالاتر بخصوص در كشورهايي كه امكان تامين ملاس با كيفيت از ضايعات كارخانه‌هاي قند سازي را دارند توجيه اقتصادي ندارد.

 

طرح توجيهي الكل طبي | دانش فني توليد و بسته‌بندي اتانول

اتانول به دو شيوه سنتزي و تخميري توليد مي‌شود. اتانول سنتزي حاصل از فرآورده‌هاي نفتي معمولاً از واكنش آب دار كردن اتيلن حاصل مي‌شود.

 روش سنتزي توليد اتانول

دو روش كلي براي ساخت اتانول از طريق سنتز ماده اوليه اتيلن وجود دارد. يكي روش آب دار كردن غيرمستقيم اتيلن است، دومين روش آب دار كردن مستقيم اتيلن شامل آب دار كردن كاتاليتكي اتيلن در فاز بخار است. مزيت روش آب دار كردن مستقيم اتيلن نسبت به آب دار كردن غيرمستقيم اتيلن حذف سولفوريك اسيد در فرآيند توليد اتانول مي‌باشد كه فرايندي بسيار پر هزينه‌اي است. علاوه بر آن، تشكيل مواد كربني در سولفوريك اسيد يكي از مشكلات ناشي از غلظت زياد اسيد و در نتيجه ايجاد خوردگي در سيستم است.

روش تخميري توليد اتانول

در ايران اتانول فقط از طريق تخمير توليد مي‌شود. اتانول تخميري را مي‌توان از هر ماده‌اي كه داراي قند، نشاسته‌ها و مواد سلولزي باشد يا بتواند تحت عمل آنزيم‌ها به قند تبديل شود، تهيه نمود.

 روش توليد اتانول تخميري به دو شيوه batch كلاسيك و پيوسته انجام مي‌گيرد. شيوه batch به دليل سادگي براي توليد اتانول در ظرفيت‌هاي كم جذاب است، ولي معايب زيادي دارد. از جمله معايب اين روش بهره‌وري پايين، دشواري در اتوماتيك سازي فرآيند، ميزان خواب طولاني ماشين آلات و هزينه بالاي نيروي انساني است. در مقابل فرآيندهاي پيوسته توليد اتانول تخميري معايب قبلي را نداشته و ماشين آلات و تجهيزات توليدي مي‌توانند براي مدت زمان زيادي بطور مستمر كار كنند، بدون اين كه نيازي به توقف باشد.

در نتيجه ميزان بهره‌وري منابع و كيفيت محصول افزايش مي‌يابد. حجم راكتور در سيستم‌هاي پيوسته نسبت به سيستم‌هاي batch كوچك‌تر بوده و فرآيندها را مي‌توان به طور دقيق و كاملاً اتوماتيك و كنترل شده پياده‌سازي و مديريت كرد. در ابتداي فرايند توليد اتانول تخميري ملاس حاصل از آسياب تر در مخازن ذخيره مواد خام قرار گرفته و پس از اضافه شدن تركيباتي مورد نياز به آن آماده ورود به مرحله محلول سازي مي‌گردد. ملاس با آب و ساير تركيبات در مخازن محلول سازي تركيب شده و با اضافه شده افرودني‌هاي ديگر به مرحله تخمير چند مرحله‌اي با استفاده از مخمر يا باكتري‌هايي كه از قند تغذيه مي‌كنند انتقال مي‌يابد.

مرحله تخمير محلول

در مرحله تخمير محلول به دستگاه‌هاي بيوراكتور در چند مرحله‌اي پمپاژ و مرحله به مرحله تخمير انجام مي‌شود. سپس محلول پس از طي فرايند تخمير وارد مخزن نگهداري و ذخيره شده تا به مرحله بعد كه ورود محلول به برج تقطير انتقال يابد. فرايند تقطير به صورت پيوسته تا آنجا انجام مي‌گيرد كه اتانول به غلظت مورد انتظار برسد. فرايند تقطير شامل چندين برج سيني‌دار مي‌باشد كه مراحل جداسازي و تقطير توسط آن‌ها انجام مي‌گيرد. محصول نهايي پس از طي اين فرايند الكل طبي مي‌باشد.

اتانول از چه موادي به دست مي‌آيد؟

اتانول تخميري از فرآورده‌هاي مختلف كشاورزي مانند غلات، چغندر قند، نيشكر، انواع ميوه‌ها مي‌توان به دست آورد. برخي از فرآورده‌هاي كشاورزي به دليل قيمت بالا براي توليد اتانول مقرون به صرفه نيستند. برخي ديگر نيز به دليل حجم پايين توليد اتانول و هزينه حمل و نقل بالا براي توليد اتانول اقتصادي نيستند.

طرح توجيهي الكل طبي | ماشين آلات توليد اتانول تخميري

ماشين آلات خط توليد الكل تخميري عبارتند از:

  • تجهيزات پخت و استريل ملاس با تجهيزات جانبي كامل 
  • تجهيزات فراوري كامل شامل مخازن كوچك و بزرگ
  • تجهيزات تخمير نهايي به همراه مخازن
  • دستگاه تقطير اوليه با تجهيزات كامل كويل‌ها و كندانسورها
  • تجهيزات و ماشين آلات تقطير نهايي
  • مخازن نگهداري الكل نگهداري  40 – 70 درجه
  • مخازن نگهداري الكل نگهداري 90 – 100 درجه
  • دستگاه‌هاي پركن و لبل زن برقي اتوماتيك
  • دستگاه درب بند اتوماتيك
  • انواع الكتروپمپ مكش اسيد، لجن‌كش جهت انتقال الكل، جابه‌جايي مواد در جريان ساخت و آب
  • مخازن نگهداري اسيد
  • ماشين‌آلات و تجهيزات تعميرگاه و آزمايشگاه
  • ساير لوازم و متعلقات خط توليد

طرح توجيهي الكل طبي | مواد اوليه توليد اتانول تخميري

ماده اوليه اصلي توليد الكل اتيليك ملاس چغندر قند داراي 50درصد قند كارخانه توليد قند و شكر است. در فرايند توليد محصول غير از ملاس از شكر، مخمر، سولفات و دي فسفات آمونيوم، سولفوريك اسيد 98%، آنتي فوم و ظرف و وسايل مورد نياز بسته‌بندي استفاده مي‌شود.

 بررسي بازار و رقبا

با توجه به مزيت توليد اتانول در كشور از ملاس كارخانه‌هاي توليد قند چغندر و نيشكر و يا از گندم، تعداد 47 واحد توليد صنعتي الكل اتيلك در كشور با ظرفيت اسمي 1226 هزار تن وجود دارد. تعداد طرح‌هاي در حال احداث كشور كه داراي پيشرفت فيزيكي بالاي 60 درصد مي‌باشند، فقط 4 طرح است كه پيش‌ببني ايجاد ظرفيت جديدي به ميزان 7هزار تني را دارند. ميزان صادرات اتانول ايران در سال ۹۷، 1/18 ميليون ليتر اتانول به ارزش ارزي 1/4 ميليون دلار به كشور‌هاي تركيه و افغانستان بوده است.

 

تعداد كل جواز هاي تاسيس توليد اتانول صادره
348
واحدهاي داراي پروانه هاي بهره برداري توليد اتانول كشور
تعداد سرمايه گذاري (م.ر) اشتغال (نفر) ظرفيت واحد
26 2424747 2022 1226233 تن
تعداد كل طرح‌هاي توليد اتانول داراي پيشرفت فيزيكي بالاتر از 60 درصد
تعداد سرمايه گذاري اشتغال ظرفيت واحد
4 514457 182 7050 تن

 

طرح توجيهي الكل طبي | سرمايه گذاري مورد نياز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث و توليد اتانول در سال جاري حدود 105 ميليارد ريال سرمايه نياز دارد. نرخ بازدهي داخلي سرمايه‌گذاري بيشتر از 23درصد بوده، ظرف حدود سه سال و نيم بعد از توليد، برگشت سرمايه‌گذاري را خواهيد داشت. در ادامه خلاصه‌اي از نيازمندي‌هاي احداث اين واحد با ظرفيت عملي 900 تن اتيل الكل در سال ارائه شده است.

مشخصات عمومي طرح

رديف موضوع برآرود واحد
1 زمين   5000 متر مربع
2 زيربنا كل توليدي ،خدماتي و ستادي و روباز 1950 متر مربع

 

جدول سرمايه گذاري طرح

رديف موضوع هزينه ها  (ميليون ريال )
1 سرمايه گذاري ثابت 72310
2 سرمايه گذاري  درگردش 32782
3 كل سرمايه گذاري 105092

                                

شاخص هاي مالي

موضوع  
نرخ بازده داخلي IRR 3/23
دوره برگشت سرمايه 35/3
درصد فعاليت در نقطه سر به سر 9/37

 

طرح توجيهي الكل طبي | مزاياي اجراي طرح

  • نياز بازار با توجه به تنوع مصارف استفاده از اتانول در حوزه‌هاي مختلف پزشكي و صنعتي و صادراتي
  • مزيت وجود مواد اوليه كارخانه‌هاي صنايع تبديلي بخش كشاورزي در كشور
  • كمك به ارتقا سطح بهداشت عمومي در كشور
  • توجيه فني افتصادي علل الخصوص در شرايط اپيديمي كرونايي
  • ارزش افزوده مناسب در ظرفيت اقتصادي  

 

نتيجه مطالعات مالي و اقتصادي

تحقيقات بازار وبرآورهاي مالي فني واقتصادي تهيه شده طرح در سال 1399 نشان دهنده  و تحليل شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با  محاسبات مالي كه از نرم‌افزار Comfar III Expert وضعيت قابل قبولي را بلحاظ مالي براي  توليد اتانول  نشان مي دهد. حهت  اخذ مجوز هاي توليد اين محصول  وتامين زير ساخت براساس پلان هاي مهندسي  توليد استاندارد و صادرات محور  مي توانيد در تمامي مراحل انجام كار  از زمان بررسي  ايده تا پياده سازي و زمان بهره برداري از مشاوران و كارشناسان خيره وباتجربه كارد.وك كمك بگيريد.

 

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد كاشي سراميكي مختلف
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه ،لعاب و انگوب
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي 

 

 

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي الكل طبي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: طرح توجيهي الكل طبي،
موضوع:
[ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۱۲:۳۶ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی