كاردوك مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك
|
طرح توجيهي توليد اگزوز خودرو به جهت احداث و يا جذب سرمايه با در نظر گرفتن رشد روز افزون به كارگيري در صنعت خودروسازي از نوشته ميشود. قطعهسازي خودرو يكي از فعاليتهاي مولد در هر كشور به شمار ميآيد. در ايران طي سال ۹۸ در مجموع ۹۲۷ هزار و ۱۹۷ دستگاه انواع خودرو توليد شده است. در شرايط مطلوب ظرفيت ساليانه توليد خودرو كشور يك ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه ميباشد. توليد قطعات خودرو به عنوان كالاي واسطهاي مورد مصرف در توليد انواع خودرو و در بازار خدمات پس از فروش و تعميرات خودرو اهميت اقتصادي مهمي دارند. از اينرو توسعه صنعت قطعهسازي به مفهوم توسعه صنعت خودروسازي كشور است. جهت سفارش نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.
براي دريافت مشاوره در زمينه انواع طرح هاي توجيهي ميتوانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد. منبع : طرح توجيهي توليد اگزوز خودرو طرح توجيهي توليد اگزوز خودرو | معرفي محصولاگزوز خودرو يكي از اجزاء اصلي در كليه خودروها با كاربرد سوخت بنزيني، گاز و گازوئيلي بوده و وظيفه كاهش صدا و آلودگي صوتي، تصفيه و كم كردن ذرات معلق گازهاي خروجي متصاعد شده ناشي از احتراق داخلي موتور خودرو و هدايت آن به خارج را بر عهده دارد. گازهاي خروجي خودرو پس از عبور از فيلترهاي موجود در مخازن و منبع انبساط اگزوز با سطح آلايندگي شيميايي كمتر و صداي كاهش يافته به خارج خودرو هدايت ميشوند. براي ارتقا كيفيت كارايي اگزوز در خودروهاي جديد از مبدلهاي كاتاليستي جهت كاهش بيشتر سطح آلودگي شيميايي گازهاي خروجي اگزوز استفاده شده است. طرح توجيهي توليد اگزوز خودرو | گازهاي خروجي از اگزوزهيدروكربنهاي باقيمانده سوخت كه در عمليات احتراق درون سيلندرهاي خودرو مصرف نشده و از طريق خروجي موتور به بيرون هدايت ميشوند. اكسيدهاي نيتروژن (يكي از تركيبات مسبب بارانهاي اسيدي) و منواكسيد كربن (گازي سمي، بي بو، بي رنگ و به شدت خطرناك) دو نوع از گازهاي خروجي اگزوز هستند. به همين دليل جهت كاهش و كنترل تغييرات شيميايي در آلايندههاي فوق از مبدلهاي كاتاليستي در طراحي و نصب اگزوز به گونهاي استفاده ميگردد تا بتواند مواد آلايندههاي خروجي موتور را به تركيباتي همچون آب و يا دي اكسيد كربن تبديل نمايند.
طرح توجيهي توليد اگزوز خودرو | طرز كار سيستمجهت كاهش آلايندگي، گازهاي خروجي و ذرات معلق خروجي از مبدلهاي كاتاليستي فلزي و يا سراميكي عبور ميكنند كه قادر هستند با استفاده از ساختار موجود در لايههاي بسيار نازك پوشيده شده از فلزات گرانبها و سطح مجراهاي هسته مركزي مواد آلاينده را به تركيباتي همچون آب، دي اكسيد كربن و يا نيتروژن تبديل نمايند. نحوه كاهش صداي خروجي اگزوز نيز بر اساس كنترل تداخل فركانسهاي خروجي از موتور خودرو در منبع انبساط در يك مسير رفت و برگشتي مابين دو ديواره منبع انبساط عمل مينمايد. از اگزوز خودرو نيز توسط مبدلهاي كاتاليستي انجام ميشود. كد آيسيك و تعرفه گمركي اگزوز خودرواگزوز خودرو براساس استانداردهاي مصوب بايد متناسب به ويژگيهاي مصوب استاندارد و ضوابط مندرج در پلتفرم خودروسازان توليد شود. ضمن داشتن طول عمر موثر مناسب، كارايي يكنواخت و فاقد عيوب فيزيكي با ضوابط استاندارهاي ملي ايران به شرح ذيل مطابقت داشته باشد.
طرح توجيهي توليد اگزوز خودرو | كالاهاي جايگزيناين وسيله در خودروهاي نيازمند مصرف سوخت فسيلي يك كالاي واسطهاي بوده و چون وظيفه كنترل و انتقال گازهاي خروجي را به عهده دارد؛ لذا جايگزيني براي آن وجود ندارد. از مجموعه قطعاتي است كه حضور آن بر روي كليه خودروها امري اجتنابناپذير بوده و امكان حذف آن از روي خودرو وجود ندارد. اما براساس نتايج ناشي از فرايندهاي تحقيق و توسعه توليد ورژنهايي كه قابليت بالاتري در كـاهش اثـرات مخـرب زيـست محيطي گازهاي خروجي را دارند، در اولويت توليد قرار ميگيرند. موارد استفاده از اگزوز خودروموارد كاربرد و مصرف اگزوز در خودروهاي بنزيني، گازوئيلي و گاز سوز انتقال گازهاي خروجي ناشي از احتراق داخلي موتور، كاهش صداي كاركرد موتور و كاهش آلايندههاي زيست محيطي خروجي مصرف سوخت در موتور خودروها ميباشد.
طرح توجيهي توليد اگزوز خودرو | دانش فني پروژه و روش توليدمهمترين ماشينآلات مورد استفاده در توليد اگزوز خودرو عبارتند از دستگاههاي گيوتين برش ورق فلزي هيدروليكي، اره لنگ، خم كن، نورد غلطكي هيدروليكي رولكن، نورد برقي لبه برگردان غلطكي، نقطه جوش پدالي، پرسهاي ضربهاي و هيدروليك، جوش برقي 250 آمپر و جوش گاز CO2، جك هيدروليك فرم دهي بيضي و كمپرسور هوا به انضمام تجهيزات رنگ كاري، دستگاه فارسي زن پنوماتيكي كه با توجه به توان ساخت داخل كشور شركتهاي سازنده فعال اين تجهيزات وجود دارند؛ از اينرو جهت تهيه اين محصولات احتياج به وارد كردن آنها از خارج از كشور نميباشد. طرح توجيهي توليد اگزوز خودرو | فرايند توليدفرايند توليد محصول به شرخ ذيل با طراحي ابعاد، مشخصات و تعيين جنس مواد اوليه تمامي قطعات مورد نياز در ساخت اگزوز شروع ميشود. قطعات اگزوز با توجه به ساختار آن با فلزكاري از ورق و لوله فلزي مختلف ساخته ميشوند. مراحل اصلي توليد قسمتهاي آن شامل برش ابعادي، سوراخ كاري، خمكاري قطعات و ورقهاي فلزي، فرمدهي ورق با نورد و جوشكاري بوده كه به تناسب نوع اگزوز از شابلون، قالب و فيكسچر و طراحيهاي ويژه در عمليات فلزكاري استفاده ميشود. عمليات نهايي فرايند مونتاژ قطعات نيمساخته نيز شامل درزكوبي، پرس كاري، جوش مقاومتي و جوش برق و رنگكاري است. اين فرايندها با توجه به ظرفيت و سطح اتوماسيون توليد شامل مراحل مختلف فلزكاري با كمترين ضايعات پس از تعيين فرايندها و تخصيص ماشينآلات و تجهيزات امكان توليد قطعات انواع اگزوز خودروها عملياتي ميگردد. به طور كلي اگزوز خودرو از سه قسمت مجزاي لوله جدا، انباره وسط و انباره عقب تشكيل شده است. در توليد انبارهها به دليل خوردگي شديد ناشي از فشار و درجه حرارت بالا از ورق فولاد آلياژي استفاده ميشود. فرآيند توليد دو انباره تقريبا مشابه بوده اما به لحاظ تمايز قطعات و تفاوت جزئي در فرآيند توليد هر يك به طور مجزا توليد ميگردند. فرآيند توليد لوله جدا اگزوز نيز شامل برش، خم و جوشكاري لوله فلزي ميباشد. در انتها فرآيند مونتاژ قسمتهاي توليد شده براي سرهم بندي محصول كامل به شرح ذيل انجام ميشود . فرايند ساخت بدنه انباره عقبعمليات ساخت بدنه انباره عقب اگزوز از ورق گالوانيزه بدين صورت است كه ابتدا ورق توسط گيوتين هيدروليك به نوارهايي با عرض خاص و در طول فواصل گسترش يافته استوانه بدنه برش ميخورند. پس از آن با استفاده از خم كن دو لبه عرض ورق جهت عمليات درزكوبي روي هم خم ميشوند و پس از آن در دستگاه نورد غلطكي برقي به شكل استوانه رول و به وسيله نورد لبه برگردان لبههاي فوقاني و تحتاني استوانه به صورت قايم خم ميگردند. لبههاي خم شده روي هم قرار داده و استوانه را در داخل پرس ضربهاي با اعمال نيرو درزكوبي ميگردد. پس از درزكوبي به جهت محكم شدن اتصال نقطه جوش مقاومتي ميشود. فرايند ساخت شبكه و درب انباره عقبابتدا ورق توسط گيوتين برش و بعد از سوراخكاري و مشبك شدن ورق با پرس، آن را به شكل رول استوانه تبديل نموده و براي اين كار از دستگاه نورد غلطكي برقي استفاده ميشود. پس از روي هم قرار دادن لبههاي ورق به وسيله دستگاه جوش به هم متصل ميگردد. جهت ساخت دو عدد درب انباره عقب اگزوز نيز ابتدا ورق توسط گيوتين به شكل دايره برش داده ميشود. رول فلزي در زير پرس ضربهاي به كمك قالب برشي و كششي توام، در هر ضرب يك قطعه تشتكي شكل را از ورق جدا ميكند و براي انجام عمليات سوراخ كاري به ايستگاه بعدي منتقل ميشود. در كف قطعه تشتكي شكل سوراخي به منظور عبور لوله اگزوز با پرس كاري توسط قالبهاي سنبه ماتريس نيز ايجاد ميشود. ساخت لوله هاي انبار عقب (قسمت جلو و عقب)اين لولهها با دو طول متفاوت براي لوله جلو و لوله عقب مورد نياز ميباشند. لولهها توسط اره لنگ بريده ميشود. پس از برش لولهها يك سري عمليات خمكاري و پرسكاري روي آنها صورت ميگيرد. خمكاري بايستي در هر لوله به صورت خاص انجام پذيرد، براي لوله قسمت جلو عمليات چاك زدن چهار طرف محيط يك سر به وسيله پرس ضربهاي انجام ميشود و لوله جلوي انباره عقب يك مرحله گشاد كردن توسط دستگاه پرس را نيز دارد. مونتاژ قطعات انباره عقباولين مرحله مونتاژ انباره عقب مربوط به درب منبع ميباشد. بدين ترتيب كه درب عقب انباره با شبكه به وسيله دستگاه جوش قوس الكتريكي اتصال مييابد، سپس جهت اتصال دربهاي منبع به بدنه انباره، دربها را در طرفين بدنه قرار داده و در بين فكهاي دستگاه پرس، لبه درب منبع روي لبه بدنه پيچيده خواهد شد. اتصال پشم شيشه در هنگام فتيله پيچ كردن دو سر منبع صورت ميگيرد. به مجموعه حاصل، لولههاي جلو و عقب انباره جوش داده شده و در مرحله پاياني اگزوزهاي غير گالوانيزه را رنگ پاشي ميكنند. ساخت بدنه انبار وسطشكل اين انباره به دو صورت بيضي و كتابي ميباشد. در ساخت انباره وسط ورق بريده شده توسط خم كنبيش از 90 درجه خم كاري ميشود و سپس نورد بيضي شده و طرفين قطعه به وسيله نورد لب برگردان، لبهزني ميشود. پس از آن لبههاي خم شده روي هم قرار گرفته و توسط ضربه پنوماتيكي درزكوبي ميشوند و براي رسيدن به استحكام بيشتر توسط دستگاه جوش مقاومتي، چند نقطه در طول درز نقطه جوش ميشود. محافظ پشم سنگوظيفه محافظ پشم سنگ ايجاد فاصله مجاز بين دو پرده وسط و مانعي براي جلوگيري از باز شدن پشم سنگ پيچيده شده به دور شبكه ورودي دود است. فرآيند توليد اين قطعه شامل برش و خم كاري مي باشد به اين صورت كه ورق توسط گيوتين به نوارهايي برش زده مي شود و سپس اين نوارها از طول به فواصل معين بريده ميشوند و پس از آن به وسيله خم كن فرم مورد نظر را مييابد. ساخت بدنه و شبكه و درب انباره وسطاين قطعه به منظور طولاني كردن مسير دود و تكيهگاه استقرار شبكههاي ورودي و خروجي دود در نظر گرفته شده است. شكل اين قطعه بستگي به مقطع بدنه اگزوز داشته و مانند درب اگزوز ميباشد. فرآيند ساخت آن دقيقاً مانند عمليات ساخت درب منبع وسط ميباشد. با اين تفاوت كه در اينجا ابتدا ورق گردبري شده و سپس با پرس كشش و بعد از آن سوراخ كاري ميشود. تعداد شبكه انباره وسط دو عدد است و فرآيند توليد و ابعاد آن دقيقا مانند شبكه انباره عقب ميباشد. فرآيند ساخت درب انباره وسط دقيقا مشابه فرآيند توليد درب انباره عقب اگزوز ميباشد. ليكن شكل ظاهري آن به صورت بيضي يا كتابي است. ورق آن توسط گيوتين به شكل نوارهايي با عرض مشخص بريده ميشود، اين نوار به زير پرس ضربهاي هدايت ميشود و عمليات كشش و برش همزمان بر روي آن انجام ميگيرد، مراحل ساخت آن مشابه درب انباره عقب ميباشد. ساخت لوله جلو و عقب انباره وسط اگزوزفرآيند ساخت اين لوله مانند فرآيند ساخت لولههاي انباره عقب ميباشد. به اين منظور ابتدا لولههاي فولادي به وسيله اره لنگ بريده شده، سپس با استفاده از خم كن شكل عمليات خمكاري لولهها با فيكسچر مناسب انجام و در مرحله بعدي براي چاك زدن يك سر لولهها از پرس ضربهاي استفاده ميشود. مونتاژ قطعات انباره وسطپس از توليد قطعات انباره وسط، ابتدا عمليات مونتاژ محافظ پشم سنگ، دو عدد پرده انباره وسط و دو عدد شبكه انباره وسط در يك ايستگاه به كمك فيكسچر مناسب و با استفاده از دستگاه جوش و برق به صورت جوش موضعي در محل اتصال انجام ميگيرد. مرحله بعدي، اتصال پشم شيشه به مجموعه فوق ميباشد. با اتمام دو مرحله مونتاژ قطعات داخلي، عمليات درون جازدن آنها در داخل بدنه به وسيله برس هيدروليك صورت ميگيرد. مرحله بعدي شامل جوش كاري پرده به بدنه با استفاده از نقطه جوش ميباشد و پس از آن جوشكاري لبه انباره به روي لبه بدنه انباره انجام خواهد شد كه در اين فرآيند دو لبه بر روي يكديگر پرس ميشوند. تا اين مرحله تمام قطعات انباره وسط غير از لولهها مونتاژ شدهاند، براي مونتاژ لولهها از جوشكاري Co2 استفاده ميشود و در انتها عمليات نهايي انباره وسط رنگ كاري ميشود. فرآيند ساخت لوله اگزوزلوله اگزوز وظيفه انتقال دود از مانيفولد خروجي به انباره وسط را بر عهده دارد و از دو قطعه لوله جدا و فلانج تشكيل شده ابتدا لوله جدا با اره لنگ بريده و سپس توسط خم كن هيدروليكي خم ميگردد. به منظور اتصال لوله اگزوز به مانيفولد با فلانچ كه از ورق فولادي ساخته شده است، جوش داده ميشود و در آخر رنگكاري لوله اگزوز انجام ميگيرد. طرح توجيهي توليد اگزوز خودرو | بررسي بازار و رقبابر اساس آمارهاي منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پايان تير ماه سال 1399 تعداد 52 واحد صنعتي با ظرفيت اسمي مندرج در جدول در زمينه توليد انواع اگزوز خودرو داراي پروانه بهرهبرداري ميباشند كه براساس طول عمر متوسط و فرسودگي ماشينآلات، راندمان توليد عملي و پالايش آماري واحدهاي راكد براساس تجارب قبلي و انجمنهاي صنفي مربوطه آمار واقعي اين توليد كمتر از ظرفيت اسمي است. تعداد طرحهاي در حال احداث داراي پيشرفت فيزيكي در كشور 6 طرح بوده و براساس آمار اتاق بازرگاني در سال 1397 واردات انواع اگزوز و متعلقات آن به كشور معادل 131793980 دلار با ارزش ريالي 5422616 ميليون ريال بوده است.
طرح توجيهي توليد اگزوز خودرو | سرمايه گذاري مورد نيازبر اساس مطالعات انجام شده احداث طرح توليد انواع اگزوز خودرو در سال جاري با ظرفيت اقتصادي ساليانه توليد 60000 عدد مجموعه اگزوز انواع خودرو 156ميليارد ريال سرمايه گذاري نياز دارد. نرخ بازدهي بيشتر از 21 درصد بوده و نزديك به چهار سال بازگشت سرمايه اوليه را خواهد داشت. در ادامه خلاصهاي از نيازمنديهاي احداث ارائه شده است. مشخصات عمومي طرح
جدول سرمايه گذاري طرح
شاخص هاي مالي
طرح توجيهي توليد اگزوز خودرو | مزاياي اجراي طرح
نتيجه گيريتوليد و مصرف اين محصولات با توجه به امكان مشكلات تامين ارز واردات محصول و مصرفي بودن كالا براي تمامي خودروها منوط به بررسيهاي دقيق فني مالي و اقتصادي و نياز روز افزون داخلي و صادراتي كشور يكي از زمينههاي موجه براي فعاليت اقتصادي ميباشد.
خدمات قابل ارايه كاردوك به طرحها و واحدهاي
براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها ميتوانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.
منبع : طرح توجيهي توليد اگزوز خودرو
امتیاز:
بازدید:
|
|
||
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |