كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

اگر به فكر توليد و بسته بندي كشمش هستيد، پس بايد اقدامات لازم جهت توليد را پيش بيني نماييد. در طرح توجيهي بسته بندي كشمش پلتفرم اجراي توليدي و هزينه‌هاي پيش بيني شده برآورد مي‌شوند. ميزان جهاني توليد كشمش در سال 2018 برابر 1149402 تن و در سال 2019 معادل 1205000 تن بوده است، كشورهاي برتر توليد و صادره‌كننده كشمش جهان در سال 2020 آمريكا، تركيه، ايران هستند. ايران با ۱۷۵هزار تن توليد كشمش در سال، سومين توليدكننده كشمش پس از امريكا و تركيه بوده و بيشترين باغ‌هاي زيركشت انگور آن در استان‌هاي آذربايجان‌غربي، آذربايجان‌شرقي و همدان قرار دارد. در ايران كشمش بعد از پسته دومين كالاي مهم غيرنفتي به‌شمار مي‌آيد و به بسياري از كشورهاي دنيا صادرات انجام مي‌شود. در ادامه خلاصه اي طرح بسته بندي كشمش آورده شده. جهت سفارش و نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه انواع طرح هاي توجيهي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي بسته بندي كشمش

طرح توجيهي بسته بندي كشمش | معرفي محصول

انگور به روش‌هاي مختلفي از جمله تازه‌خوري و تهيه كشمش، كنسانتره، آبميوه، فرآورده‌هاي تخميري، مربا، شيره و روغن دانه انگور مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ بدين لحاظ نقش مهمي را در اقتصاد كشورها ايفا مي‌نمايد. كشمش فرآورده‌اي خشك شده از انگور  همانند سلطاني بيدانه (به رنگ روشن) و كورنت (به رنگ تيره) است؛ از جمله انگورهايي كه براي صادرات به كشمش تبديل مي‌شوند مي‌توان به انگور سفيد يا سلطاني و انگور عسكري براي توليد كشمش سبز اشاره كرد. انگور سياه براي توليد مويز استفاده مي گردد. رايج‌ترين كشمش‌هاي مورد استفاده عبارتند ازكشمش‌هاي سبز قلمي، زرد قلمي، آفتابي كاشمري، مويز پولويي كه با استفاده از انواع انگور و افزودني‌هاي مجاز توليد مي‌شوند.

كدهاي آيسيك و تعرفه گمركي  فرآوري و بسته بندي كشمش

تعرفه گمركي و كدهاي آيسيك آماده‌سازي و بسته‎بندي انواع كشمش به شرح ذيل مي‌باشد.    

محصول تعرفه گمركي كد آيسيك
تصفيه وبسته بندي كشمش 071134000 15131911
توليد انواع كشمش و خرما 15131910
توليد كشمش تيزآبي 15131912
درجه بندي و شستشوي كشمش 15131913
كشمش 1513512366

استانداردهاي آماده سازي و بسته بندي كشمش

در بسته بندي كشمش از مرحله آماده سازي، بسته بندي و انبارداري از آيين نامه كار بهداشتي و الزامات استاندارد ملي ايران به شماره 17 پيروي مي‌شود. هدف از تدوين اين آيين كار، راهنمايي توليدكنندگان در تأمين حداقل نيازمندي‌هاي بهداشتي توليد و عرضه و تطبيق ويژگي‌هاي آن با استانداردهاي مرتبط  مي‌باشد. ساير استاندارهاي ملي و و موثر در فرايند توليد كشمش بشرح ذيل است.

استاندارد ملي ايران 2494 :  ” ويژگي‌ها و روش‌هاي آزمون كشمش جهت مصارف صنعتي”

 استاندارد ملي ايران 2387 : ” ويژگي‌ها و روش‌هاي آزمون كشمش دانه دار  جهت مصارف صنعتي “

استاندراد ملي ايران 10777 : ” راهنماي برنامه و پيش نياز و سيستم تحليل نقاط بحراني در فراوري و بسته بندي  كشمش “

استاندارد ملي ايران 2204 : “مقررات بهداشتي كارگران كارگاه‌هاي توليد مواد غذايي “

استاندارد ملي ايران 19461 : ” كشمش ويژگي‌ها و روش‌هاي آزمون ميكروبي  “

استاندارد ملي ايران 4470 : ” برچسب گذاري مواد غذايي از پيش بسته بندي شده “

استاندارد ملي ايران 61 :  ” كارگاه‌ها و كارخانه‌‏هاي برگه زردآلو و كشمش “

 

طرح توجيهي بسته بندي كشمش | ويژگي‌هاي فني

كشمش‌هاي توليدي مطابق الزامات استاندارد بايد عاري از آفت‌هاي زنده بوده و عاري از شن و سنگريزه باشد. ميزان رطوبت قابل قبول از شانزده درصد نبايد تجاوز كند و ميزان انيدريد سولفور در كشمش بايد كمتر از ۲ در هزار بوده و كشمش‌هاي دم دار و چوب خوشه در محصول بسيار اندك باشد. كشمش نبايد لهيده، نارس و يا شكرك زده باشد و سطح سموم احتمالي باقيمانده آن نبايد از سطح مجاز استاندارد تجاوز كند.

معيارهاي درجه‌بندي كيفي كشمش براساس اندازه‌گيري درصد رطوبت، درصد كشمش آلوده، درصد كشمش آفت زده، درصد كشمش نارس، شكرك زده و لهيده بين درجه يك تا 4 تقسيم‌بندي مي‌شوند.

 

طرح توجيهي بسته بندي كشمش | موارد كاربرد

از كشمش بسته بندي شده به عنوان كالاي نهايي مصرفي در دسته خشكبار و  همچنين به عنوان تنقلات استفاده مي‌شود. البته بعضي از انواع كشمش با عنوان كشمش پلويي در مصارف غذايي به كار گرفته مي‌شوند.

 

طرح توجيهي بسته بندي كشمش | فوايد كشمش

كشمش سرشار از مواد مفيد مورد نياز بدن انسان همانند آهن، پتاسيم، كلسيم و ويتامين‌هاي گروهB مي‌باشد و به دليل داشتن خواص آنتي اكسيداني از تخريب سلولي نيز جلوگيري مي‌كند. كشمش نسب به انگور حجم كمتري داشته و در شرايط انبار معمولي داراي ماندگاري طولاني است.

مصرف كشمش سستي و رخوت را از بدن دور كرده و موجب تقويت آن مي‌گردد. كشمش حاوي مقدار مناسبي از فيبر و آنتي اكسيدان است، فيبر زياد موجود در كشمش موجب كنترل قند خون شده و براي درمان بي‌نظمي معده و يبوست و كاهش كلسترول و بهبود عملكرد روده‌ها مفيد است. وجود پتاسيم در آن موجب كاهش فشارخون و جلوگيري از دفع مايعات بدن مي‌شود. مصرف كشمش به دليل داشتن كلسيم فراوان براي سلامت استخوان‌ها مفيد و از پوكي استخوان جلوگيري مي‌كند.

 

طرح توجيهي بسته بندي كشمش | كالاهاي جايگزين

كشمش به عنوان تنقلات را مي‌توان با انواع ميوه‌جات خشك، مغزها و دانه‌هاي خشك شده و ساير تنقلات مانند چيپس، انواع غلات حجيم، مانند پفك جايگزين كرد. در سال‌هاي اخير و با رشد و عرضه فراوان ساير تنقلات، عملا استفاده از كشمش به عنوان ماده‌اي با ارزش و انرژي‌زا جايگاه واقعي خود را از دست داده است و تنقلاتي كه از نظر ارزش تغذيه‌اي چندان غني نيستند مصرف بيشتري يافته و اثرات سويي بر سلامت افراد جامعه دارند.

مورد استفاده ديگر كشمش مصرف آن در توليد انواع غذا است كه همانند كشمش پلويي كه در حال حاضر براي آن جايگزيني وجود ندارد.

 

طرح توجيهي بسته بندي كشمش | دانش فني و فرايند توليد

فرآوري انگور برايتوليد كشمش پس از برداشت به دو روش سنتي و صنعتي صورت مي‌گيرد. در روش سنتي كشاورزان فرايند خشك كردن انگور را در قطعه زميني از تاكستان به نام ورزن و فرايند عمل‌آوري آن را در خانه باغ‌هايي در مجاورت تاكستان‌ها به شيوه‌هاي مختلف انجام مي‌دهند.

اما در روش صنعتي انگورهاي تحويلي به كارخانه فرآوري با كمترين دخالت دست و عوامل آلاينده وارد جوي شتشو، خشك، غربال و بسته بندي مي‌شوند. روش توليد كشمش تيزآبي يكي از رايج‌ترين شيوه‌هاي كشمش سازي، آغشته كردن سطح خارجي انگورها به مايعات قليايي است. براي تهيه تيزآب مورد استفاده از مخلوط كربنات پتاسيم، روغن و آب استفاده مي‌شود.

دستگاه هاي مورد نياز

توليد مرغوب‌ترين نوع كشمش، در كارخانه‌هاي مجهز به دستگاه‌هاي تمام اتوماتيك شامل خوشه جداساز، شن‌گير، بوجاري، سانتريفوژ، بالابر، بلانچر، خشك كن تونلي، اتاقك خنك سازي، بالابرهاي Z، بوجاري ثانويه، دم گير، كارنوايرهاي انتقال و بازبيني، تامبلر، كيسه پركن، سيستم توزين و بسته بندي، دستگاه دوخت، چت پرينت، چسب زن، نوار نقاله انتهايي و شرينگ پك هستند.

 

طرح توجيهي بسته بندي كشمش | فرآيندهاي توليد

فرايند توليد شامل مراحل انبار مواد اوليه كشمش، تحويل انگور، بوجاري مقدماتي، شستشو، گوگردزني، خشك كردن، دم‌گيري و بوجاري، غربال كردن، طبقه‌بندي، سورتينگ، بسته بندي انبار و نگهداري به شرح ذيل است.

بوجاري  اوليه

پاكسازي محصول از ساقه‌ها، چوب خشك، خوشه‌ها و نظاير آن به وسيله دستگاه اتوماتيك بوجاري انجام مي‌شوند. اين دستگاه‌ها داراي محورهاي مخروطي شياردار و چرخان بوده كه دانه‌هاي كشمش از داخل آن عبور كرده و برگ‌ها، دم‌ها و قطعات بزرگ آن جدا مي‌شوند. در اين مرحله بايد رطوبت كشمش مناسب باشد. براي جدا كردن قطعات فلزي، شن، سنگريزه و نظاير آن‌ها، محصول از كانال‌هاي مخصوص شن‌گير و آهن‌گير يا آهن‌ربا عبور مي‌كند.  

شستشو ، شن و دم گيري

كشمش در حال فرآوري در مراحل مختلف برداشت، آماده‌سازي، خشك كردن و حمل و نقل به گرد و غبار آلوده مي‌شود. براي رفع اين آلودگي كشمش‌ها در دستگاهي استوانه‌اي مشبك كه حول محور خود درون استوانه‌اي بزرگتر مي‌چرخد توسط فشار آب شسته شده و توسط كفه‌هايي به جلو رانده مي‎شود. بعد از خروج استوانه مشبك بر روي نوار نقاله ريخته و به قسمت شن‌گير مي‌روند.

دستگاه شن گير استوانه‌اي است كه در مركز آن محوري با  چندين دستك  قرار دارد كه مي‌تواند كشمش را توسط جريان آب به جلو هدايت كرده و متناسب با وزن مخصوص، كشمش معلق را از سنگ‌ريزه به روش ته‌نشيني جدا نمايد. كشمش‌هاي جداسازي شده جهت آبگيري و خشك شدن به دستگاه سانتريفوژ كه توسط نيروي جانب مركز مي‌چرخد، منتقل و پس از آن در ماشين ريزگيري كشمش‌هاي ريز و غوره جداسازي مي‌شود. محصول خروجي توسط سيستم مستقر روي كانواير پوش‌گيري و كشمش تميز براي دم‌گيري در سانتريفوز دوراني (با استوانه خاص) تحت تاثير پرتاب نيروي جانب مركز دم‌گيري و آماده ورود به مرحله بعد مي‌شود.

گوگردزني

محصول نهايي براي شفافيت رنگ و نيز مقابله با نفود حشرات و قارچ‌ها  گوگردزني مي‌شود. دود دادن آن در اطاقك‌هاي خاص انجام مي‌گيرد، دود گوگرد را مي‌توان در داخل يا خارج از محفظه توليد توسط منافذ مرتبط به قسمت بالاي اطاق هدايت نمود و يا با مكانيزم فني به طور يكنواخت در لابلاي طبقات حاوي كشمش پخش كرد.

خشك و سورت كردن

براي جلوگيري از فساد و تخمير كشمش بعد از شستشو و دود دادن، محصول بايد بلافاصله خشك شود. براي اين كار از گرم‌خانه و يا دستگاه خشك كن تونلي استفاده مي‌شوند. بدين ترتيب كه طبق‌هاي محتواي كشمش را در داخل تونل‌ها و يا اطاقك‌هاي مخصوص (هواي گرم با درجه حرارت مناسب در آن جريان دارد) قرار مي‌دهند. كشمش‌ها تا رطوبت كمتر از ۱۷ درصد خشك شده و سپس وارد سيستم طبقه‌بندي و سورتينگ مي‌شود كه قادر است محصول ريز و درشت را جداسازي و مواد احتمالي ناخواسته باقيمانده را نيز جدا نمايد. در نهايت كشمش‌هاي تفكيك و كنترل شده توسط كانواير وارد بخش بسته‌بندي مي‌شود.

بسته بندي و انبار كشمش

ظرف‌هاي استاندارد بسته‌بندي بايد تميز، خشك و بدون بو باشد. در اين مرحله محصول به صورت اتوماتيك توسط دستگاه‌هاي بسته بندي چند توزين به صورت كنترل شده  در بسته‌هاي كوچك سلوفاني يا بسته‌هاي بزرگ جعبه‌اي يا مقوايي يا چوبي قرار گرفته و اغلب در زمان بسته بندي به كشمش، روغن مايع خاصي براي جلوگيري از چسبندگي و درخشندگي اضافه مي‌شود.

يكي از مراحل مهم نگهداري محصول، شيوه درست نگهداري آن در انبار با رعايت كامل بهداشت و حفاظت در مقابل ميكرو ارگانيسم‌هاي مضر است. ساختمان انبار بايد تميز و امكان آلودگي و يا فساد در آن وجود نداشته باشد و همواره خشك و خنك باشد. به گونه‌اي كه بتوان تا مدت يكسال كشمش را در آن نگهداري كرد.

 بررسي بازار و رقباي صنعت كشمش

با توجه به مزيت صنايع تبديلي كشور علل الخصوص فرآوري تبديل انگور به كشمش تعداد 108 واحد توليد صنعتي آماده سازي، سورت و بسته بندي انواع كشمش با ظرفيت اسمي 204478تن در كشور وجود دارد. تعداد طرح‌هاي در حال احداث كشور با پيشرفت فيزيكي بالاي 60 درصد، 15طرح است كه پيش‌بيني ايجاد ظرفيت جديد 54710هزار تني را دارند.

ارزش ريالي صادرات كشمش كشور در سال 1397 برابر 3843651 ميليون ريال به كشورهاي ويتنام، كانادا، مقدونيه، پاكستان، عراق، روسيه، فرانسه، تركمنستان، اكراين، ليتواني، قطر، كويت، اسپانيا، اتريش، قزاقستان، تركيه، هلند، روماني، مالزي، عمان، ايتاليا، آلمان، امارات، افغانستان، آذربايجان، گرجستان و استراليا بوده و ارزش ارزي آن معادل 59,183,715 دلار بوده است.

تعداد جوازهاي تاسيس توليد كشمش كشور
534
تعداد جوازهاي تاسيس داراي پيشرفت فيزيكي بالاي 60 درصد توليد كشمش كشور
تعداد سرمايه (م ر) اشتغال ظرفيت واحد
15 187008 503 54710 تن
تعداد پروانه‌هاي بهره برداري توليد كشمش كشور
تعداد سرمايه(م.ر) اشتغال ظرفيت واحد
108 52266 3106 204478 تن

سرمايه گذاري مورد نياز سورت و بسته بندي كشمش

براساس مطالعات انجام شده احداث طرح با توجه به موارد فوق در ظرفيت اقتصادي، 3000 تن در سال و در يك شيفت ۸ ساعته در سال حدود 243 ميليارد ريال سرمايه نياز دارد. نرخ بازدهي داخلي سرمايه‌گذاري بيشتر از 25درصد بوده و ظرف چهار سال بعد از به توليد رسيدن برگشت سرمايه خواهيد داشت. در ادامه خلاصه‌اي از نيازمندي‌هاي احداث اين واحد با ظرفيت عملي 3000 تن آماده سازي، سورت و بسته بندي انواع كشمش در سال ارائه شده است.

مشخصات عمومي طرح

رديف موضوع برآرود واحد
1 زمين   5000 متر مربع
2 زيربنا كل توليدي، خدماتي و ستادي و روباز 2250 متر مربع

 جدول سرمايه گذاري طرح

رديف موضوع هزينه ها  (ميليون ريال )
1 سرمايه گذاري ثابت 84066
2 سرمايه گذاري  درگردش 159702
3 كل سرمايه گذاري 243768

شاخص هاي مالي

موضوع  
نرخ بازده داخلي IRR 25/6
دوره برگشت سرمايه 4/2
درصد فعاليت در نقطه سر به سر 18/9

 مزاياي اجراي طرح توليد و بسته بندي كشمش

  • صادرات محور بودن محصول با كيفيت با قيمت رقابتي
  • در دسترسي بودن  دانش فني توليد صنعتي و زنجيره تامين مواد اوليه
  • امكان رعايت ضوابط استاندارد و بهداشتي آماده سازي و بسته بندي كالاي با كيفيت
  • در نتيجه ايجاد ارزش افروده بيشتر

 

 نتيجه مطالعات مالي و اقتصادي

تحقيقات بازار و برآوردهاي مالي فني و اقتصادي تهيه شده طرح در سال 1399 و تحليل شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با محاسبات مالي كه از نرم‌افزار Comfar III Expert به دست آمده؛ وضعيت قابل قبولي را به لحاظ مالي براي صنايع تبديلي بخش كشاورزي در حوزه بسته‌بندي كشمش نشان مي‌دهد.

جهت اخذ مجوزهاي توليد اين محصول و تامين زيرساخت براساس پلان‌هاي مهندسي توليد استاندارد و صادرات محور مي‌توانيد در تمامي مراحل انجام كار از زمان بررسي ايده تا پياده‌سازي و زمان بهره برداري از مشاوران و كارشناسان خبره و با تجربه كاردوك كمك بگيريد.

 

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد كاشي سراميكي مختلف
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه، لعاب و انگوب
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي 

 

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي بسته بندي كشمش

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۳۱:۰۲ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی