كاردوك مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك
|
طرح توليد شمع خودرو با توجه به نياز بالاي مصرفكنندگان و شرايط واردات، داراي توجيه اقتصادي است. قطعهسازي خودرو يكي از صنايع مادر و اساسي در هر كشور به شمار ميآيد. فقط در سال 2018، تعداد96,850,046 دستگاه خودرو در جهان توليد شده است. در ايران طي سال۹۸ در مجموع ۹۲۷هزار و ۱۹۷دستگاه انواع خودرو توليد شده است كه در صورت داشتن شرايط مطلوب در سال99 ميتواند يك ميليون و ۲۰۰هزار دستگاه نيز توليد كند. قطعات خودرو به عنوان كالاي واسطهاي مورد مصرف در توليد انواع خودرو يا در بازار خدماتپسازفروش و تعميرات اهميت اقتصادي زيادي دارند. لذا مجموعه قطعهسازي همانند توليد انواع شمع خودرو را ميتوان بهعنوان يكي از محورهاي توسعه صنعتي كشورها تلقي كرد كه محصولات آن هم در خودروهاي صنعتي و هم در موتورسيكلتها و موتورهاي صنعتي بنزيني استفاده ميشود. در ادامه خلاصهاي از طرح توليد شمع خودرو آورده شده است. جهت سفارش نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.
براي دريافت مشاوره در زمينه انواع طرح هاي توجيهي ميتوانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد. منبع: طرح توجيهي توليد شمع طرح توليد شمع خودرو | معرفي محصول و اهميت آناولين عمل موثر شمع در موتور خودرو و ساير انواع موتور احتراقي، آتش زدن مخلوط هوا و سوخت در شرايط احتراق داخلي در سيلندر موتور است. شمع ماشين بايد پالس الكتريكي با ولتاژ ۲۵۰۰۰ ولت را به صورت مكرر به داخل محفظه احتراق موتور توسط الكترودهاي با دوام كه در بين آنها جريان الكتريكي به قوس و جرقه تبديل ميشود منتقل نمايد. در نتيجه مخلوط هوا و سوخت در سيلندر را براي تامين مكانيزيم حركت خودرو محترق نمايد. سلامتي و كيفيت مطلوب شمع باعث كاهش خام سوزي سوخت و تامين قدرت مناسب حركت خودرو خواهد شد. شمعها تحت شرايط فشار و حرارت شديد داخل سيلندر ميتوانند تا ميليونها بار جرقه بزند و ميزان عملكرد شمع در موتور خودرو هم زمان با افزايش توان خروجي خودرو نقش بسيار حساسي را پيدا ميكند. طرح توليد شمع خودرو | تعريف محصولوظيفه شمع جرقه زني به منظور مشتعل ساختن مخلوط هوا و بنزين در داخل سيلندر ميباشد. اين عمل ساده به نظر ميرسد، ولي مشكل اصلي اين است كه جرقه زني بايد با ولتاژ بسيار بالا و چند بار در ثانيه، در معرض حرارت بالا و فشار هواي بالا انجام گيرد. مهمتر آن كه كوچكترين خللي در عملكرد اين قطعه كوچك باعث افت بازده موتور، ايجادآلودگي و صدمه به ديگر اجزاء موتور ميگردد. اجزاء و قطعات تشكيلدهنده شمع از بالا به ترتيب فيش اتصال واير ولتاژ بالا، عايق سراميكي بدنه و الكترودها ميباشند. عايق سراميكي به شكلي طراحي گرديده است كه جريان را به صورت كانال هدايت نمايد. شكل كشيده عايق و برجستگيهاي روي آن به همين دليل است. در داخل بدنه عايق قطعهاي ميلهاي شكل از رساناي فلزي قرار داده شده است كه بالا تا پايين امتداد يافته است. جريان پس از عبور از ميله و قبل از ورود به الكترود، از قطعهاي با جنس شيشه رسانا گذشته و به دماغه سراميكي شمع كه الكترود در آن جاي گرفته ميرسد. جنس الكترود معمولا از آلياژ نيكل با مغزي از جنس مسي، پلاتيني يا فلزات هادي جريان ميباشد. جرقه بين الكترود مركزي و الكترود اتصال بدنه زده ميشود. همان طوري كه از نام آن مشخص است الكترود اتصال بدنه به تنه سيلندر وصل است. سيستم جرقه زني خودرودر موتورهاي بنزيني براي ايجاد احتراق در محفظه احتراق سيلندر، نياز به ايجاد جرقه در زمان مناسب ميباشد. قطعات مختلفي تحت عنوان سيستم جرقه زن در به وجود آوردن جرقه در داخل سيلندر موثر هستند. اجزاي سيستم جرقهزني خودرو به طور كلي عبارتند از شمع، كويل (مگنتي يا تخليه خازني) واير و ECU در خودروهاي انژكتوري و دلكو در خودروهاي كاربراتوري. طرز كار سيستم جرقه زني خودرودرسيستم جرقه زن شمع در درون محفظه احتراق با دريافت ولتاژ در زمان مناسب از دلكو جرقه انفجار را ايجاد ميكند. وايرها داراي روپوش عايق بوده و ارتباط الكتريكي كويل و شمع ها را تامين ميكنند. كويل برق ورودي 12 ولت را بيش از 20هزار ولت تقويت و از طريق وايرها به صورت زمانبندي شده به شمعها ميرسانند. مكانيزم سيستم جرقه زني خودرو با استارت ماشين و حركت دوراني ميل لنگ كه فرايندهاي مكش هوا و سوخت، تراكم، احتراق و تخليه را در سيلندرها ساماندهي ميكند، آغاز ميشود. در هر سيلندر مخلوط سوخت متراكم شده با جرقه زني شمع براي انفجار همزمان ميگردد. تشخيص دقيق زمان مناسب احتراق در خودروهاي انژكتوري از طريق سنسورهاي موقعيت سنج ميل لنگ به ECU و به كويل و شمع و در خودروهاي كابراتوري توسط كاربراتور انجام ميشود. طرح توليد شمع خودرو | كد آيسيك و تعرفه گمركيكد ISIC نوعي طبقه بندي استاندارد براي فعاليتهاي اقتصادي توليدي است. هدف اصلي ISIC فراهم كردن مجموعهاي از ردههاي فعاليتي است؛ به طوري كه در آن بتوان محصولات صنعتي را بر اساس نوع فعاليتي كه انجام ميدهند، طبقه بندي كرد.
طرح توليد شمع خودرو | ويژگيهاي و استاندارهايشمع خودرو براساس استانداردهاي مصوب بايد بتواند استانداردهاي ملي و بينالمللي كيفيت را برمبناي تستهاي الكتريكي و حرارتي و طول عمر، كيفيت قطعات و عملكرد در شرايط فشار و دماي بالاي را پاس كند. استانداردهاي محصولدر مورد انواع شمع خودرو سري استانداردهاي ملي ايران كه در موسسه استاندارد ايران به ثبت رسيده است، به شرح زير ارائه شده است.
طرح توليد شمع خودرو | كالاهاي جايگزينبا توجه به عملكرد اين وسيله در خودرو و توجه به اين نكته كه شمع خودرو قطعهاي است از مجموعه قطعات خودرو كه حضور آن در روي كليه خودروها امري اجتنابناپذير است؛ لذا اين قطعه هيچگونه جايگزيني ندارد و از طرفي امكان حذف آن از روي خودروهاي بنزيني وجود ندارد. موارد استفاده شمع خودروشمع خودرو يكي از قطعات حساس و مهم در بخش برقي و جرقه زني خودرو محسوب ميگردند كه هم در زمان ساخت خودرو و هم به عنوان قطعات مصرفي در دوره بهرهبرداري از آن مورد استفاده قرار ميگيرد. شمع خودرو قطعه تند مصرف است كه دورههاي نسبتا” كوتاه بر روي خودروها نياز به تعويض دارد. طرح توليد شمع خودرو | دانش فني پروژه و روش توليدفرايند توليد شمع خودرو شامل آماده سازي سه بخش اصلي و مونتاژ نهايي آنها ميباشد. سه بخش اصلي شمع شامل الكترود مركزي، بدنه و پوسته فلزي به همراه الكترود جانبي و عايق سراميكي است كه در يك فرآيند توليد و مونتاژ نهايي پيوسته تبديل به محصول نهايي ميشوند. در اين فرايند الكترود جانبي به پوسته فلزي وصل ميشود و الكترود مركزي در داخل عايق سراميكي قرار ميگيرد و سرانجام، قسمتهاي اصلي در خط توليد به صورت محصول نهايي مونتاژ ميشوند. فرايند توليد شمع خودروساخت پوسته و بدنه فلزي شمع خودروپوستههاي فلزي شمع را ميتوان بسته به سطح تكنولوژي به چندين روش توليد كرد. ابتدا مفتول فولادي آماده شده در فرايند نورد سرد يا اكسترودينگ گرم به شكل و اندازه دلخواه در ميآيد تا شكل تو خالي مناسب پوسته فلزي را پيدا كند. بدنه فلزي فولاد در شش مرحله ماشين كاري و سوراخ كاري و رزوه تراشي قرار گرفته و شكل نهايي را به خود ميگيرد. جوش الكترود جانبيالكترود جانبي از يك سيم از جنس آلياژ نيكل ساخته شده است كه پس از فيدر در دستگاه جوش الكتريكي به صورت مستقيم به بدنه فلزي شمع جوش داده ميشود، سپس در اندازه مناسب برش داده شده در ادامه توسط قالب شكلدهي و به سمت مركز بدنه فلزي خميده ميشود. كاليبره نمودن فاصله آن با الكترود مركزي در بخش نهايي مونتاز انجام ميگيرد. آبكاري بدنه فلزي شمعبدنه فلزي شمع قبل از آبكاري در محلول شستشو و آماده سازي و توسط اسيدها، نمكها يا قلياها قرار گرفته و پس از خشك شدن در فرآيند الكتروليتي يك لايه نقرهاي دائمي و محافظ از طريق جريان الكتريكي كه از محلول عبور ميكند روي آن قرار ميگيرد. آبكاري يك پوشش فلزي نازك است كه به طور مساوي روي بدنه فلزي شمع اعمال ميشود. ساخت بدنه عايق سراميكيتوليد بدنه سراميكي با آماده سازي مايع سراميك توسط بالمير، آسياب و ميكسر و ريختن سراميك مايع به درون قالبهاي لاستيكي و اعمال فشار هيدروليكي بر آن شروع ميشود. عايق سراميكي شكل گرفته، پس از تخليه از قالب توسط دستگاههاي سنگ زني پرداخت ميشود. سپس با قرار گرفتن در يك كوره تونلي در دماي بالاتر از 2700 درجه فارنهايت پخت، محكم و متراكم ميشود تا در برابر رطوبت، حرارت و ضربه مقاوم گردد. سراميك پخته شده پس از ليبل زني و پاشش لعاب مجددا در كوره حرارتي قرار گرفته و پخت نهايي ميگردد. آمادسازي الكترود مركزيالكترودهاي مركزي را با استفاده از آلياژهاي نيكل توليد ميكنند. مفتول آلياژي را به كله ترمينال فولادي و به واير تامين كننده جريان الكتريكي احتراق، متصل ميشود. سپس آن را تحت فشار سنگين به داخل عايق سراميكي قرار ميدهند. در ادامه بخش مركزي عايق سراميك با پودر شيشه هادي و پين الكترود تكميل و با واشرگذاري آببندي مينمايند تا آماده مونتاژ نهابي گردد. بخش مونتاژ نهايي شمع خودرودر بخش مونتاژ نهايي، بدنه سراميكي عايق حاوي الكترود مركزي به پوسته فلزي رزوه و آبكاري شده (حاوي الكترود جانبي) پس از واشرگذاري خارجي متصل و محكم ميگردد و در انتها فاصله شكاف الكترود مركزي و جانبي كاليبره ميگردد. در انتهاي خط توليد مطابق استاندارد محصول توليد شده آماده تستهاي نهايي و بستهبندي ميگردد.
طرح توليد شمع خودرو | مواد اوليه مورد استفادهالكترودهاي موجود در شمع خودرو معمولاً از آلياژهاي نيكل تشكيل شده اند، در حالي كه براي ساخت عايقهاي سراميكي از كانيهايي همانند اكسيد آلومينيوم، فلدسپات و لعاب و براي ساخت پوسته فلزي از مفتول فولادي استفاده ميشود. براي انتخاب مواد اوليه الكترودها و عايق، زمان و هزينه تحقيق و توسعه زيادي مصرف شده كه نتايج آن جزء دانش فني طرح ميباشد. از آنجايي كه سيستم جرقه زن خودرو حرارت و ولتاژ بسيار بالايي را در طول عمر زياد بايد تحمل كند، لذا استفاده از مواد بهبود يافته در حوزههاي فلزي همانند آلياژهاي نيكل، فلزات گرانبها و سراميك همانند اكسيد آلومنيم بسيار اهميت دارد.
بررسي بازار و رقبابر اساس آمارهاي منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پايان تيرماه سال 1399 تعداد 11 واحد صنعتي با ظرفيت توليد اسمي 62051130 عدد در زمينه توليد انواع شمع خودرو داراي پروانه بهرهبرداري ميباشند كه براساس طول عمر متوسط و فرسودگي ماشين آلات، راندمان توليد عملي و پالايش آماري واحدهاي راكد براساس تجارب قبلي و انجمنهاي صنفي مربوطه آمار واقعي اين توليد كمتر از ظرفيت اسمي ميباشد.
وضعيت صادرات و واردات محصولبراساس آمار اتاق بازرگاني در سال 1397 واردات محصول با تعرفه 87083029 شمعهاي جرقه زن مورد استفاده از كشورهاي فرانسه، ژاپن، چين، هند، امارات، تركيه، آلمان، بلغارستان، كره معادل 7,911,530 دلار و به ارزش ريالي 331,324 ميليون ريال بوده است.
طرح توليد شمع خودرو | سرمايه گذاري مورد نيازبر اساس مطالعات انجام شده احداث طرح توليد انواع شمع خودروهاي بنزيني در سال جاري با ظرفيت اقتصادي ساليانه توليد 1200000 عدد شمع خودرو 151 ميليارد ريال سرمايهگذاري نياز دارد. نرخ بازدهي بيشتر از 35درصد بوده و نزديك به 3سال بازگشت سرمايه اوليه را خواهد داشت. در ادامه خلاصهاي از نيازمنديهاي احداث ارائه شده است. مشخصات عمومي طرح
جدول سرمايه گذاري طرح
شاخص هاي مالي
طرح توليد شمع خودرو | مزاياي اجراي طرح
نتيجه گيريتوليد و مصرف اين محصولات با توجه به مشكلات تامين ارز واردات محصول و مصرفي بودن كالا براي تمامي خودروها منوط به بررسيهاي دقيق فني مالي و اقتصادي و نياز روز افزون داخلي و صادراتي كشور يكي از زمينههاي موجه براي فعاليت اقتصادي ميباشد.
خدمات قابل ارايه كاردوك به طرحها و واحدهاي
براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها ميتوانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.
منبع: طرح توجيهي توليد شمع
امتیاز:
بازدید:
|
|
||
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |