كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

آيا طرح توجيهي ميوه خشك مي تواند نشان دهد اين كار صرفه اقتصادي دارد؟ در جهان قريب به 3.3 ميليون تن انواع ميوه خشك در سال 2020_2019 با رشد 5درصدي نسبت به سال قبل توليد شده است. ايران با توليد قريب به 130ميليون تن محصولات كشاورزي جزء 10كشور برتر جهان در توليد محصولات قرار دارد. اتلاف 30درصد محصولات كشاورزي معادل 30 ميليون تن، ايران را در رتبه نخست ضايعات محصولات ميوه و تره بار در دنيا قرار داده است. اين ميزان ضايعات در محصولات كشاورزي 25برابر كشورهاي پيشرفته است و سبب هدر رفت سرمايه بزرگي در كشور است. با برنامه‌ريزي صحيح و تقويت صنايع تبديلي مي‌توان ميزان ضايعات محصولات كشاورزي را كاهش و ضمن تامين مصرف داخل كشور به صادرات نيز كمك به سزايي نمود. يكي از فعاليت‌هاي صنايع تبديلي بخش كشاورزي توليد انواع ميوه خشك است كه امكان ماندگاري طولاني ميوه‌ها و توليد ارزش افزوده بيشتر را فراهم مي‌نمايد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه انواع طرح هاي توجيهي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 منبع: طرح توجيهي ميوه خشك

طرح توجيهي ميوه خشك | معرفي محصول

محصولات توليدي اين واحد بسته‌بندي، انواع برگه ميوه‌جات خشـك شـده به شرح نمونه‌هايي مثل بـادام و گردو مي‌باشد، اما ساختار ماشين آلات و تجهيزات طوري است كه اغلب محصولات غذايي ديگر در اين گروه را نيز مي‌توان در همين واحد بسته‌بندي نمود.

انواع زردآلو

زردآلوي Castlebrite معمولاً نارنجي روشن است. Katy گونه‌اي نسبتاً جديد است كه از سـال 1978 پرورش يافته است. پوست آن زرد نارنجي با مقداري سرخي است كه پخته آن طعمي بسيار عالي دارد.

Gold Flaming داراي پوسـت زرد- نـارنجي و نـدرتاً زرد رنـگ اسـت كـه بـه خوشـمزگي گونـه‌هـاي katy وCastlebrite نمي‌باشـد. زردآلـوي Patterson بـه علـت محصـول زيـاد و دوام بالا از معروف است . زردآلـوي Tilton گونـه‌اي منحصـر بفـرد اسـت و يكي از خـوش طعـم‌تـرين انـواع زردآلوهـا محسـوب مي‌شــود. آنچه در ظــاهر ايــن نــوع زردآلــو جلــب توجــه مي‌كند ســطح صــاف آن اســت كــه يــك درز دورتــا دورآن امتــداد دارد. ايــن زردآلــو لطيــف، آبــدار و ترش و شيرين است. زردآلـوي Blenheim از تمامي گونـه‌ها لذيـذتر اسـت. بـه علـت ماهيـت ظريـف ايـن گونـه، تـازه آن بـه نـدرت يافـت مـي‌شـود. بنـابراين بـراي حفـظ طعـم تـرش و شـيرين و رنـگ خـاص آن‌ها معمـولاً ايـن نـوع زردآلـو را خشـك مي‌كنند.

زردآلوها از نظــر طعــم دو نوع هســتند هســته تلــخ و هســته شــيرين كه از دو طريق خودرو و پيونـدي به عمـل مي‌آينـد. انـواع خـودرو آن عبارتنـد از:

1-كبـابي 2- بـادامي 3 -مخملي 4 -معمـولي

و انواع پيوندي هم عبارتند از:

1 -آغ تبرزه 2- ساري تبرزه 3 -قره تبرزه

توت خشك

توت درختي مقاوم و كم نياز است كه در اكثـر منـاطق و آب و هـوا رشـد مي‌نمايـد و حتي مي‌تواند به ارتفاع 25 متر نيز برسد. واريته‌ها nigra.Morus داراي برگ‌هاي بزرگ و قلبي شكل كه در خرداد و تيرتا شهريور ميوه‌هاي تمشك مانند آن مي‌رسند، مي‌توان به صورت تازه و يا براي ساخت مربا از ميوه‌هاي آن استفاده نمود. واريته ديگر آن alba.Morus يا توت سفيد است كه اصل آن در چين بوده و به ارتفاع 20 – 18 متر مي‌رسد و در همه جا مي‌توان آن را يافت و در مقابل نوسان درجه حرارت مقاوم است و در هواي گرم و خشك سازگاري بيشتر نشان مي‌دهد و در مقابل سرما و كم آبي نيز مقاوم است.

توت در هر نوع خاك، در آفتاب يا سايه روشن به عمل مي‌آيد و چون سيستم ريشه سطحي و عميق دارند؛ لذا خاك‌هاي عميق و قوي و آهكي را ترجيح مي‌دهد.

ميوه شيرين و مطبوع توت خوراك انسان و برگ آن خوراك كرم ابريشم است. توت خشك با اينكه شيرين است اما براي بيماران ديابتي ضرري ندارند. 

گلابي

گلابي ميوه خوراكي درختـاني اسـت كـه بـه رده Pyrus تعلق دارند. گلابي يكي از مهم‌ترين ميوه‌هاي منـاطق آب و هوايي معتدل به حساب مي‌آيد. اين درختان بـراي ميـوه دهي به يك دوره سرما نياز دارند. اكنـون هـزاران گونـه گلابـي پـرورش يافتـه وجــود دارد.

گلابـي داراي گونـه‎هاي متعددي است كه مهم‌ترين آن‌ها از نظـر توليـد ميوه communis Pyrus اروپايي يـا سـاده و pyrifolia pyrus گلابي آسـيايي يـا گلابـي – سيب هستند. از ساير گونه‌ها بعنوان پيوند براي گلابي‌هاي آسيايي و اروپايي و يا بعنوان درختان تزييني اسـتفاده مي‌شود. با پيوند زدن نوع ussuriensis pyrus گلابي سيبريايي كه ميوه‌هايي بي مزه توليد مـي‌كنـد بـا نـوع communis pyrus گونه‌هايي از گلابي كـــه پايدارتر هستند حاصل مي‌گردد.

به منظور حفظ گلابي‌هاي اروپايي به صورت يكدست و با بهترين كيفيت، بايد آن‌ها را پس از رشد كامـل امـا قبـل از رسيدن، از درخت چيد. اغلب ميوه‌هايي كه بر روي درخت مي‌رسند، قبل از اينكه بتوانيم آن‌ها را برداشت كنيم از روي درخت كنده شده و به زمين مي‌افتد.

طرح توجيهي ميوه خشك

گردو وانواع آن

نام گردو به هر گونه درخت از رده Juglans كه به خانواده گردوهـا يـا Juglandaceae تعلـق دارد، اطـلاق مي‌شود. آن‌ها درختاني برگريز هستند به ارتفاع 45-10 متر، با برگ‌هاي شانه‌اي به طول 90-20 سـانتي‌متر، تعـداد 25-5 برگچه و جوانه‌ها داراي درونه حفره دار هستند كه اين ويژگي در همه Wingnut Pterocarya مشترك اسـت، بجز گردوهاي آمريكايي Carya در همين خانواده.

شايد معروف ترين اعضاي اين رده گردوي سياه nigra Juglans متعلق بـه شـرق آمريكـاي شـمالي و گـردوي ايراني يا معمولي regia Juglans كه بومي بالكان در جنوب شرقي اروپا، مركز و جنوب غربي آسيا تـا هيمالايـا و جنوب غربي چين است، باشد

گردو سرشار از روغن است و بصـورت گسـترده هم به شكل تازه و هم در غذا خورده مي‌شود. آن‌ها را بايد در مكان‌هاي خشك و خنك نگهـداري كـرد. چـون در شـــرايط گرم در مدت چنـــد هفته- مخصوصـــاً بعـــد از كنـــدن پوســـته آن، فاســـد مي‌شوند.

 بادام

گياهي است از خانواده گل سرخيان زير خانواده بادامي وارها، اين گياه بومي ايران مي‌باشد. سالانه دو ميليون و 113 هزار تن بادام در جهان توليد مي‌شود. آمريكا، اسپانيا، سوريه و ايتاليا به ترتيب بزرگترين توليدكنندگان بادام جهان هستند كه ايران با توليد سالانه حدود 200 هزار تن پنجمين توليدكننده اين محصول در دنيا به شمار مي‌رود. استان‌هاي چهارمحال و بختياري، خراسان شمالي، جنوبي و خراسان رضوي، فارس، آذربايجان شرقي، كرمان، مركزي و زنجان بيشترين برداشت بادام در كشور را دارند. 

طرح توجيهي ميوه خشك

طرح توجيهي ميوه خشك | كدهاي آيسيك توليد و بسته بندي

معمولا” ميوه‌هاي خشك و خشكبار در گذشته در كشور ما به صورت فله‌اي عرضه شده است، اما بويژه در يكي دو دهـه اخيـر، بسـته بندي اين گونه محصولات رواج بيشتري يافته و حتي توانسته است تا حـد زيـادي محصول بسته‌بندي شده را بـه سـاير كشـورهاي جهـان نيـز صادر نمود. بنابراين، بطور كلي در حال حاضر نيز اين فراورده‌ها در دو شكل بسته‌بندي شده و فله‌اي در بازار در دسترس مي‌باشند.

كدهاي آيسيك آماده سازي و بسته‎بندي انواع ميوه‌هاي خشك بشرح ذيل مي‌باشد. 

 

نوع كالا كد  ISIC   
فراوري وبسته بندي ميوه وسبزيجات خشك 15131140
ميوه جات خشك 15131121
حفاظت ازفساد ميوه جات و سبزيجات بروش انجماد و خشك كردن 15131110
چيپس ميوه 1513512496
انواع ميوه خشك 1513412363
برگه ميوه جات 15131122
بسته بندي بادام 15492132
توليد و بسته بندي گردو 15492132
ميوه جات خشك (توت خشك) 15131121

طرح توجيهي ميوه خشك | مشخصات فني و استانداردهاي

جهت جلب اعتماد مصرف‌كنندگان و نيز رعايت كليه نكات مربوط به كنترل كيفيت محصولات توليدي توجه به استانداردهاي فراوري، توليد و نگهداري  بسيار ضروري است. بطور كلي در مورد هر محصول استانداردهاي مختلف ملي و بين المللي وجود دارد، استاندارد ملي توسط موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايـران تهيـه شـده و كليـه توليدكننـدگان ملـزم بـه اجراي آن هستند.

در جـدول زيـر شـماره و موضـوع استانداردهاي مرتبط به محصولات توليدي اين طرح مشاهده مي‌گردد. مراحل مختلف آمادسازي، توليد و بسته‌بندي و انبارداري انواع ميوه‌ها از آيين‌نامه كار بهداشتي و الزامات استاندارد ملي ايران به شماره 9343 پيروي مي‌كند. هدف از تدوين اين آيين كار، راهنمايي توليدكنندگان در تأمين حداقل نيازمندي‌هاي بهداشتي توليد، عرضه و تطبيق ويژگي‌هاي آن با استاندارد مرتبط مي‌باشد. ساير استاندارهاي ملي و فرايند اين كسب و كار بشرح ذيل است.

استاندارد ملي ايران 3507:  ”  ويژگي‌ها و روش‌هاي آزمون توت خشك”

استاندارد ملي ايران 495:   ”  بسته بندي پسته و مغز بادام صادراتي”

استاندارد ملي ايران 3937:   ” آئين كار تهيه مغز بادام”

ويژگي هاي بسته بندي مطابق استاندارد

مطابق استاندارد فرايند توليد محصول بايد هم داراي استانداردهاي سلامتي  و كيفيت مواد اوليه و هم فرايند توليد باشد. سلفون و ورق‌هاي پليمري بسته‌بندي محصول توليدي بايد داراي نرمش، قابليت چاپ، قابليت دوخت حرارتي، قابليت شكل‌پذيري پنوماتيك، شفافيت، نفوذناپذيري نسبت به بخار آب و گازهاي محيطي را داشته باشد.

در بسته‌بندي خشكبار و ميوه خشك بايد نشانه‌گذاري‌هاي محصول شامل  درج نام و نوع محصول، اندازه، درجه‌بندي، نام واحد توليدكننده، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، شماره پروانه بهره‌برداري وزارت صنعت معدن وتجارت، شماره سريال ساخت، تاريخ توليد و انقضاي مصرف، وزن خالص و شرايط نگهداري قيد شود.

طرح توجيهي ميوه خشك | موارد كاربرد انواع ميوه خشك

ميوه‌هاي خشك شده به مناسبت‌هاي مختلف به عنوان تنقلات و ميان وعده مفيد با ارزش غذايي بالا هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد و هم از تعدادي از آن‌ها به عنوان يكي از مواد اوليه در طبخ غذا استفاده مي‌شود. بسته‌بندي‌هاي صحيح و مناسب محصولات مواد غذايي برگه‌ها و مغز ميوه‌هاي خشك شده به حفظ بهداشت و هم به ماندگاري بيشتر آن كمك مي‌نمايد. اين فرايند در مقياس صنعتي امكان رعايت الزامات بهداشتي را بيشتر و ميسرتر مي‌سازد. قرارگيري توليد و بسته‌بندي ميوه خشك در بسته‌بندي ضمن حفاظت از آن در مقابل جانوران، ميزان مصرف كنترل شده محصول را نيز بهبود مي‌دهد.  

فوايد انواع ميوه خشك

خواص برگه ميوه‌ها تقريبا” همانند ميوه‌هاي تازه است با اين تفاوت كه روش‌هاي خشـك كـردن مي‌تواننـد تـا حدي برخي از مواد مغذي حساس به حرارت را تقليـل داده و از ارزش آن‌ها بكاهنـد. هماننـد ويتـامين C. بـديهي است كه خشك كردن تاثيري بر مواد معدني و املاح يا كربوهيـدرات‌هاي آن نداشـته و بـر ايـن اسـاس محصـولات خشك شده ميوه‌ها، سرشار از انواع املاح معدني و ويتامين‌ها بوده كه مي‌تواند در فصـول مختلف مـورد اسـتفاده قرار گيرد. بادام و گردو نيز منابع اصلي انواع اسيدهاي چرب غيراشباع و ويتامين E هستند.

طرح توجيهي ميوه خشك | كالاهاي جايگزين  ميوه هاي خشك

استفاده از گردو و بادام در تهيه غذا و شيريني جانشيني ندارد.  از آن‌ها در تهيه انواع آجيل‌ها و همچنين جهت روغن كشي مي‌توان استفاده نمود كه البتـه هـدف اصـلي اين طرح بسته‌بندي جهت مصارف مستقيم و يا به عنوان مكمل انواع مواد غذايي و جهت بالا بـردن ارزش غـذايي محصول نهايي مي‌باشد. محصولات ميوه‌اي اين واحد نيز علاوه بر مصرف بصورت تفنني، بـه عنـوان كـالاي حـد واسط در توليد انواع محصولات نهايي مانند مربا، مارمالاد، انواع دسرها و غيره كاربرد دارند؛ از محصولات جانشين، مي‌توان به انواع ميوه‌هاي تازه اشاره نمود. بسياري از تنقلات ديگر همانند چيپس و پفك رقبايي با قيمت پايين‌تر براي آجيل وخشكبار هستند، اما ارزش غذايي، طعم و مزه ميوه‌هاي خشك را ندارند.

طرح توجيهي ميوه خشك |  دانش فني و فرايند توليد و بسته بندي

خط توليد و بسته بندي ميوه هاي خشك، نياز به دانش و تجهيزاتي دارد كه در ادامه در 11 مرحله فرآيند تهيه انواع برگه ميوه‌ها (زردآلو ـ قيسي ـ هلو ـ شليل و نظاير آن) را شرح داده‌ايم.

برداشت و چيدن

ميوه براي برداشت و چيدن بايد رسيده باشد. علائم كلي شروع رسيدن عبارت است از؛

شروع تغيير رنگ و درجه رسيدگي و زمان رسيدن محصول بستگي به نوع و رقم آن، شرايط آب و هوائي، منطقه و محل كاشت دارد. از اين رو ميوه به تدريج كه مي‌رسد؛ بايد چيده شود. بهترين طريقه چيدن ميوه براي تهيه برگه چيدن با دست است. به خصوص در مورد قيسي و بعضي از انواع هلو حتمأ بايستي با دست چيده شوند. هنگام چيدن ميوه از نظر نظافت و سلامت نسبي پس از برداشت ميوه‌ها درون جعبه‌هاي چوبي تميزي قرار داده شوند.

شستشو ، هسته گيري و لپه كردن

پس از چيدن ميوه‌ها و شستشو بايد عمل هسته‌گيري و لپه كردن انجام شود. عمل لپه كردن، برش و هسته گيري در خط توليد مسقف و بهداشتي توسط دستگاه‌هاي اتوماتيك هسته‌گيري و اسلايسر انجام مي‌گيرد. در مورد قيسي و بعضي از انواع برگه زردآلو كه به صورت درسته تهيه مي‌شوند، فقط عمل هسته‌گيري بر روي آن‌ها انجام مي‌شود. بدين ترتيب كه نيمه شياردار و محل گود ميوه توسط دستگاه بريده مي‌شود. بايد تذكر داد كه عمل هسته گيري و لپه كردن بايد صنعتي صورت گيرد و از عدم وجود هر گونه زائده و يا بريدگي در هر نيمه جلوگيري شود. زيرا باعث كاهش مرغوبيت محصول مي‌گردد. ميوه‌هاي هسته گيري شده و لپه و اسلايس شده بر روي طبق‌هاي مناسب در يك رديف قرار مي‌گيرد.

طرح توجيهي ميوه خشك

 مرحله انيدريد سولفورو زدن دود دادن با گوگرد

پس از مرحله بريدن و لپه كردن ميوه عمل دود گوگرد دادن صورت مي‌گيرد. عمل گوگردزني بايد سريعأ و متعاقب بريدن ميوه انجام شود، تا از سياه رنگ شدن محصول از يك طرف و حذف و نقصان ويتامين‌هاي موجود به خصوص ويتامين C از طرف ديگر جلوگيري شود. عمل دود گوگرد دادن به اين صورت انجام مي‌گيرد كه طبق‌هاي حاوي ميوه را به روي چرخ‌هاي دستي گذاشته و به داخل اطاقك دود گوگردزني هدايت مي‌نمايند. طبق‌هاي حاوي ميوه در اطاق به نحوي روي هم چيده مي‌شود كه گاز و هوا بتواند از لابلاي طبق‌ها به راحتي عبور كرده و به كليه ميوه‌هاي داخل طبق‌ها برسد.

گوگرد مورد استفاده بايد حتي المقدور خالص بوده تا بهتر بسوزد و مخصوصأ بايد عاري از آرسنيك باشد. گوگرد را در خارج از اطاق دودگوگردزني سوزانده و دود آنرا به داخل اطاق هدايت مي‌نمايند گاز انيدريدسولفور_روي توليد شده به قسمت بالاي اطاق دودگوگردزني وارد شده و از آنجا بوسيله منافذي وارد اطاق مي‌گردد و هواي مورد احتياج براي احتراق از قسمت پائين اطاقك وارد مي‌شود. انيدرنيدسولفور-روي توليد شده از لابلاي طبق‌هاي ميوه عبور نموده و به علت سنگيني آن به سمت پائين اطاق حركت و خوش رنگي ميوه‌ها را تثبيت مي‌كند.

مرحله خشك كردن

بعد از عمل سولفوره كردن ميوه بايد هرچه زودتر خشك شود. ميوه بريده شده و دودگوگرد زده شده را بايد فورا از بخش  تثبيت رنگ خارج و پس از تحكيم جداره خارجي اقدام به خشكانيدن آن نمود. در شيوه خشك كردن به روش‌هاي سنتي حفظ شرايط بهداشت محصول ميسر نيست. خشك كن‌هاي كابينتي انواع ميوه روشي با كيفيت بوده و به صورت كم جا قابليت كاربري مناسبي دارد.

ميوه سولفور شده در خشك كن‌هاي كابينتي با استفاده از سيركوله نمودن هواي داغ يكنواخت امكان خروج رطوبت موجود در ميوه به هواي محفظه خشك كن را دارد. يكنواختي خشك شدن محصول به تنظيم و ساخت مناسب خشك كن بستگي دارد. ميوه خشك لپه‌اي يا چيپس ميوه بايد داراي زيبايي، طعم، رنگ و بوي مناسب بوده و مواد مغذي و ويتامين‌هاي آن طي فرايند خشك شدن حفظ شود. به همين دليل عمل خشك شدن در دماي كم و با سرعت متوسط انجام مي‌گيرد.

رطوبت برگه هنگام جمع‌آوري بايد به حدي باشد كه اگر مقداري از برگه‌هاي ميان دست بفشاريم بعد از باز كردن دست به هيچ وجه حالت چسبندگي نداشته باشد. برگه‌هاي جمع آوري شده آماده انتقال به بخش انبار و بسته‌بندي است. برگه جمع آوري شده قبل از ورود به بخش بسته بندي با توجه به بالانس ظرفيت توليد بايد درظرف و جعبه‌هاي مناسب و در انبارهاي كاملا خنك، خشك، داراي تهويه، تميز و بهداشتي كه غيرقابل نفوذ حشرات و آفات انباري باشد، نگهداري شود. تا بر اساس ظرفيت بعد به خط توليد بسته‌بندي انتقال داده شوند.

سورت و درجه بندي

ميوه‌ها پس از طي مراحل مقدماتي شستشو، سورت، درجه‌بندي، تثبيت رنگ، استحكام جداره و خشك كردن به بخش بسته‌بندي و ضدغفوني نهايي محصول منتقل مي‌نمايند. هر چه عمليات بسته‌بندي سريع‌تر انجام گيرد درصد آلودگي و خطر آفت زدگي كمتر خواهد شد. عمل سورت كردن و درجه بندي بلافاصله پس از جمع آوري و شستشو انجام مي‌گيرد. سورت كردن ميوه‌ها بر حسب نوع و رقم روي نوار نقاله متحرك از نظر كيفيت، رنگ، درشتي و ريزي، آلودگي، نارسي، لهيدگي، آفت زدگي و ساير عوامل مؤثر درجه‌بندي و تفكيك مي‌گردند.

بسته بندي محصول

برگه‌ها و چيپس‌ها بسته به نوع و درجه آن‌ها در بسته‌هاي كوچك و بزرگ بسته‌بندي مي‌شود. آن‌ها را مي‌توان در ظرف، كيسه‌هاي پلاستيكي، سلوفاني و يا در كارتن و جعبه‌هاي چوبي بسته‌بندي نمود. در اين مرحله بايد رعايت كامل بهداشت و حفاظت از نفوذ آفات انباري و ساير ميكروارگانيسم‌ها مخرب طبق استانداردهاي مربوط به بسته‌بندي انجام گيرد. به نحوي كه هيچ گونه امكان آلودگي در آن نباشد.

همچنين مفاد استانداردهاي انواع برگه در مورد بسته‌بندي بايد رعايت گردد. بسته‌بندي اين فراورده‌ها در اشكال و اوزان مختلف قابل عرضه مي‌باشد. ماشين آلات نيز طوري انتخاب شده‌اند تا بتوانند انواع بسته‌بندي‌هاي مختلف را توليد نموده و به اين ترتيب گستره مصرف‌كننـدگان وسـيع‌تـر گـردد. بسـته‌بندي‌ها از 5 كيلوگرم جهت مصارف تقريبا تجاري و صادرات تا 200 گرمي قابل انجام مي‌باشد.

 ضدعفوني

پس از عمليات بسته‌بندي مرحله ضدعفوني برگه‌ها مي‌تواند طبق آئين كار ضدعفوني خشكبار و حبوبات شماره 2339 انجام گيرد.

انبار كردن

انبار جهت نگهداري مواد غذائي بايستي همواره خشك و خنك و غيرقابل نفوذ آفات بخصوص آفات انباري باشد و نيز انبار نبايد در مكان مرطوب و نمناك باشد و ديوارها و كف بايد بدون درز بوده و پنجره ها با تور سيمي ريز مجهز باشد، تا آفات و حشرات به داخل آن راه نيابند. ساير شرايط انبار بايستي طبق استانداردهاي شماره (55 ـ 56 ـ 57 ـ 58 و 444) روش‌هاي انبارداري و نيز استاندارد شماره 1836 كاملا رعايت شود.

ويژگي‌هاي بهداشتي واحد توليدي

ويژگي‌هاي بهداشتي كارگاه‌هاي مقدماتي و كارگاه‌هاي بسته‌بندي از قبيل وضعيت ساختمان كارگاه‌ها، سالن كار، سالن غذاخوري، حمام، توالت، وضعيت بهداشتي لوازم و ماشين آلات، تهويه، نور، حرارت، وضعيت آب و فاضلاب، مسائل امدادي و كمك‌هاي اوليه و غيره بايد طبق مقررات بهداشتي معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت و علوم پزشكي باشد. جهت آشنايي با مواد اوليه بسته بندي كه مجاز باشند كليك كنيد.

 تشريح فرايند بسته بندي بادام و گردو

بادام و گردو داراي پوسته سختي بوده و بنابراين جداسازي اين پوسته تا حد زيادي مشكل است. در اين طرح ابتـدا بادام و گردو از باغداران خريداري شده و سپس در انبار واحد نگهداري مي‌شوند. سپس اين محصـولات شكسـته شده و پوست آن‌ها جداسازي و پاك مي‌شود، جهـت اطمينـان از پـاك شـدن كامـل آن‌ها، اپراتورهاي كنتـرل و بازرسي اقدام به كنترل چشمي آن‌ها نموده و در صورت وجود پوسته، آن‌ها را جدا مي‌كنند. سـپس مغـز فـرآورده‌هاي مذكور به قسمت بسته‌بندي منتقل شـده و در اوزان و اشـكال مختلـف بنـا بـه تقاضـاي بـازار بسـته‌بندي مي‌گردند. محصولات بسته‌بندي شده بعد از آن به انبار محصول جهت عرضه به بازار منتقل مي‌گردند. جهت آشنايي با تجهيزات خط توليد و بسته بندي مواد غذايي كليك كنيد.

بررسي ايستگاه‌ها و شيوه هاي كنترل كيفيت

كنترل كيفيت جهت تعيين صحت عمل براي دستيابي به محصولي با مشخصات تعريف شده است. اين عمل باعث مي‌شود تا ضمن جلوگيري از توليد محصولات معيوب از هدر رفتن سرمايه جلوگيري شده و قيمت تمام شده محصول نيز كمتر شود. در كنترل كيفيت توليد و بسته‌بندي انواع ميوه خشك علاوه بر بررسي خصوصيات ظاهري مواردي مانند بو، رنگ، طعم، وجود ناخالصي‌هاي مختلف و… بررسي مي‌شود. همچنين آزمون‌هاي مختلف ميكروبي مانند آزمون كپك و مخمر و آزمون‌هاي شيميايي مانند تعيين وضعيت انديس پراكسيد در گردو و بادام انجام مي‌شود. در اين راستا كنترل بهداشتي خط توليد و پرسنل ضروري است. در نهايت محصول توليدي بايد از نظر مطابقت با استاندارد ملي و كارخانه‌اي نيز آزمايش شود.

طرح توجيهي ميوه خشك

طرح توجيهي ميوه خشك | دستگاه‌ها و تجهيزات خط توليد

انتخاب ماشين آلات با توجه به ظرفيت توليد طرح و همچنين ظرفيت هر دستگاه تعداد ماشين آلات مورد نياز محاسبه خواهد شد. در اين طرح بخشي از ماشين آلات داخلي و قسمتي از آن‌ها داراي قطعات خارجي هستند. خط توليد و بسته‌بندي برگه و چيپس ميوه‌جات بشرح ذيل است.

سيستم بوجاري و شتشو و سورت ميوه شامل؛ مخازن شستشو و بالا بر  و نوار سورتينگ و دستچين، اسلايسر و لانچر، پوست گير و جدا كننده پوست، خط تثبيت رنگ ميوه، خشك كن، نوار نقاله و ميز بازرسي، بالابر Z، خطوط بسته‌بندي توزين دار سلفوني و قوطي پركني، سيستم چاپ تاريخ و مشخصات، سيستم تزريق گاز ازت، دستگاه حلزوني، سيستم هيتر و نمك زني، تجهيزات آزمايشگاه ميكروبي و شيميايي شامل هود – كوره الكتريكي – آون – ترازوي ديجيتال – pH متر – دسيكاتور – انكوباتور – ظروف شيشه اي است.

طرح توجيهي ميوه خشك

طرح توجيهي ميوه خشك | بررسي بازار و رقبا

با توجه به مزيت صنايع تبديلي بخش كشاورزي كشور تعداد 200 واحد توليد صنعتي توليد و بسته‌بندي ميوه خشك در كشور با ظرفيت اسمي 168هزار تني وجود دارد. تعداد طرح‌هاي در حال احداث كشور كه داراي پيشرفت فيزيكي بالاي 60 درصد مي‌باشند، 58 طرح است كه پيش بيني ايجاد ظزفيت جديد 71 هزارتني را دارند.

واحدهاي توليد وبسته بندي ميوه خشك كشور سال 1399
تعداد سزمايه(م.ر) اشتغال نفر ظرفيت واحد
200 17573354 7426 168316 تن
تعداد كل جوازهاي تاسيس توليد و بسته بندي ميوه خشك
1317
طرح‌هاي درحال احداث بالاي 60 درصد پيشرفت فيزيكي توليد و بسته بندي ميوه خشك
تعداد سزمايه اشتغال ظرفيت واحد
58 4237680 2279 71720 تن

طرح توجيهي ميوه خشك | سرمايه گذاري مورد نياز

بر اساس مطالعات انجام شده  احداث توليد در سال جاري حدود 159 ميليارد ريال سرمايه نياز دارد. نرخ بازدهي داخلي سرمايه‌گذاري بيشتر از39درصد بوده و ظرف سه سال بعد از به توليد رسيدن برگشت سرمايه خواهيد داشت. در ادامه خلاصه‌اي از نيازمندي‌هاي احداث اين واحد با ظرفيت عملي 1100 تن توليد و بسته‌بندي انواع ميوه خشك در سال ارائه شده است.

مشخصات عمومي طرح

رديف موضوع برآرود واحد
1 زمين   3000 متر مربع
2 زيربنا كل توليدي، خدماتي و ستادي و روباز 990 متر مربع

 

جدول سرمايه گذاري و شاخص هاي مالي طرح

رديف موضوع هزينه ها  (ميليون ريال )
    سرمايه گذاري كل 159178
  نرخ بازده داخلي IRR 39
  دوره برگشت سرمايه 1/3

طرح توجيهي ميوه خشك |  مزاياي اجراي طرح

  • ماندگاري بيشتر محصولات بسته بندي شده 
  • نگهداري امن و بهداشتي محصولات
  • رعايت ضوابط استاندارد و بهداشتي آماده سازي و بسته‌بندي كالاي با كيفيت
  • در نتيجه ايجاد ارزش افزوده بيشتر

 

 نتيجه مطالعات مالي و اقتصادي

تحقيقات بازار و برآوردهاي مالي فني و اقتصادي تهيه شده طرح در سال 1399 و تحليل شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با محاسبات مالي كه از نرم‌افزار Comfar III Expert وضعيت قابل قبولي را به لحاظ مالي براي صنايع تبديلي بخش كشاورزي در حوزه  توليد و بسته‌بندي ميوه خشك نشان مي‌دهد. جهت اخذ مجوزهاي توليد اين محصول و تامين زيرساخت بر اساس پلان‌هاي مهندسي توليد استاندارد و صادرات محور، مي‌توانيد در تمامي مراحل انجام كار از زمان بررسي ايده تا پياده سازي و زمان بهره برداري از مشاوران و كارشناسان خبره و با تجربه كاردوك كمك بگيريد. جهت سفارش نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.

 

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرحها و واحدهاي

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • كمك به تامين نيروي انساني نصب، راه اندازي ماشين آلات و تاسيسات عمومي طرح
  • مشاوره بازاريابي و صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره ارتقا بهروري بنگاه

 

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي ميوه خشك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: طرح توجيهي ميوه خشك،
موضوع:
[ ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۱۳:۳۸ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی