كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

نگارش طرح توجيهي توليد شيشه دوجداره جهت دريافت مجوزهاي لازم و راهنمايي براي راه اندازي واحد توليدي ضروري است. شيشه دو جداره از دو لايه ساده و گاهي رنگي كه به موازات يكديگر قرار گرفتند و لبه‌ها يا درزهاي آن‌ها هوا بندي شده است و فضاي بين آن ها با مواد خشك كننده‌اي مانند سيليكاژل پر و يا در بعضي از موارد بين دو لايه خلاء ايجاد مي‌شود. اين نوع شيشه كه عايق گرما، سرما و صداست در بسياري از ساختمان‌ها مانند فرودگاه‌ها، هتل‌ها و بيمارستان‌ها به كار مي‌رود. با توجه به تاثير مثبت و محبوبيت اين شيشه‌ها در صنعت ساختمان سازي، توليد و عرضه آن سودآوري زيادي مي‌تواند داشته باشد.

 

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 منبع: طرح توجيهي توليد شيشه دوجداره

طرح توجيهي توليد شيشه دو جداره | معرفي محصولات

شيشه دو جداره از دو لايه ساده و گاهي رنگي كه به موازات يكديگر قرار گرفتند و لبه‌ها يا درزهاي آن‌ها هوابندي شده است و فضاي بين آن‌ها با مواد خشك كننده‌اي مانند سيليكاژل پر و يا در بعضي از موارد بين دو لايه خلاء ايجاد مي‌شود. سيستم شيشه دو يا چند جداره قطعه‌اي است كه شامل دو يا چند لايه شيشه كه به طور موازي در فواصل مساوي از يكديگر قرار گرفته‌اند و توسط فاصل (اسپيسر) در دور تا دور آن، از هم جدا شده‌اند.

در فضاي بين شيشه‌ها هوا يا گازهاي خاص بدون رطوبت (آرگون) با فشاري تقريبا مساوي فشار هواي بيرون وجود دارد. در شيشه‌هاي دو جداره غالبا از اسپيسرهاي آلومينيومي استفاده مي‌شود كه درون اسپيسر را به ماده رطوب‌گير پر مي‌كنند تا اين ماده سبب جذب رطوبت هواي مابين دو شيشه گردد و توسط مواد درزگير مناسب، كاملا آب بندي شده است و در داخل فواصل‌ استاندارد از مواد جاذب رطوبت استفاده مي‌گردد.

به علت وجود لايه هوا يا گاز هر سه روش انتقال حرارت يعني رسانش، جابجائي و تابش در شيشه‌هاي دو جداره قابل كنترل است. بدين ترتيب مي‌توان ميزان مصرف انرژي جهت سرد كردن يا گرم كردن فضاي داخل را كاهش داد. در صورت استفاده از شيشه‌هاي پوشش دار و يا لمينيت مي‌توان ميزان نور و اشعه UV كاملا قابل كنترل است. ميزان ايزولاسيون صوتي در شيشه‌هاي دو جداره به علت وجود گاز مناسب قابل كنترل است. براي كسب نتيجه بهتر مي‌توان از شيشه لمينيت در هر يك از جاره‌هاي شيشه استفاده نمود. به علت وجود گاز بين دو لايه شيشه دماي سطح داخلي شيشه با دماي اتاق يكسان مي‌ماند. بنابراين شيشه در زمستان عرق نمي‌كند. 

براي مشاهده ساير طرح توجيهي صنايع ساختماني كليك كنيد.

طرح توجيهي توليد شيشه دو جداره | انواع شيشه دو جداره

متناسب با وضعيت جغرافيايي و آب و هوايي محل احداث ساختمان، انواع شيشه‌هاي دو جداره عايق صوت و حرارت را با شكل‌هاي متنوع از قبيل چند ضلعي، دايره، نيم دايره، قوص‌دار و… توليد مي‌شود. طراحي و به شرح ذيل توليد مي‌شوند.

  • شيشه دو جداره ساده 
  • شيشه دو جداره رفلكتيو؛ به منظور كنترل ميزان عبور و انرژي به داخل ساختمان
  • شيشه دو جداره طلق دار؛ به منظور افزايش ايمني در برابر خطرات زلزله و سرقت، جلوگيري از ورود اشعه مضر UV خورشيد به داخل ساختمان
  • شيشه دو جداره سكوريت؛ به منظور افزايش مقاومت شيشه در مقابل ضربه و شوك حرارتي و كاهش خطرات ناشي از شكست و سقوط از ارتفاع 
  • تركيبي از شيشه‌هاي فوق الذكر
  • شيشه‌هاي بدون فريم (Structural)

شيشه بدون فريم نوع ويژه‌اي از شيشه‌هاي دو جداره است كه در آن يكي از لايه‌هاي شيشه بزرگ‌تر از لايه ديگر است. در اين نوع ساختمان، لايه بزرگ‌تر شيشه با چسب مخصوص سليكون مستقيما بر روي فريم فلزي مي‌چسبد و آن را مي‌پوشاند. شيشه‌هاي بدون فريم امكان ايجاد نماهاي در واقع تمام شيشه‌اي به وجود مي‌آورد.

 

طرح توجيهي توليد شيشه دو جداره | معرفي استاندارد

شيشه دو جداره محصولي است كه ماده اوليه عمده مورد مصرف آن شيشه جام است. لذا شيشه جام مورد استفاده در توليد شيشه‌هاي دو جداره بايد از مرغوبيت و ويژگي‌هاي خاصي برخوردار باشد. بنابراين در اين قسمت به بررسي استانداردهاي شيشه جام مي‌پردازيم.

معرفي 5 استاندارد اصلي شيشه جام

اين استاندارد ويژگي‌هاي شيشه جام معمولي را كه براي كارهاي ساختماني لسا را در برمي‌گيرد كه معمولا به نام شيشه B نيز ناميده مي‌شود. شيشه جام شفاف يك شيشه تخت نور گذر است و به روش كشيدن با ماشين در حالت مذاب بدست مي‌آيد. هر دو رويه آن تخت است كه با ستبراي يكنواخت پرداخت آتشين دارد. (ضخامت شيشه‌هاي جام را ستبرا گويند كه معمولا بر حسب ميلي‌متر بيان مي‌شود). شيشه جام از نظر ستبرا به سه گروه زير تقسيم مي‌شود:

الف – شيشه‌هاي نازك تا ستبراي 2 ميلي‌متر

ب – شيشه‌هاي ستبرا ميانه 2.2 ميلي‌متر تا 4 ميلي‌متر 

ج – شيشه‌هاي ستبرا از 5 ميلي‌متر به بالا

1 – ستبراهاي شيشه و رواداري‌هاي آن

ستبراهاي شيشه و رواداري‌هاي آن در جدول زير داده مي‌شود.

نوع شيشه ستبراي اسمي بر حسب ميلي‌متر حداكثر رواداري
شيشه هاي نازك 1 ±0/2
2 ±0/2
شيشه هاي با ستبراي ميانه 2/2 ±0/2
3 ±0/2
4 ±0/2
شيشه هاي ستبر 5 ±0/2
5/5 ±0/2
6 ±0/2
8 ±0/2
10 ±0/2
12 ±0/2
15 ±0/2

2- تعاريف و اصطلاحات در مورد نقص‌هاي شيشه جام

در جدول زير نقص‌هاي مختلف شيشه جام توضيح داده شده است.

نوع عيب  توضيحات
لب پريدگي  بعد از شدن شكسته شدن بعدهاي شيشه بريدگي هايي كه در كناره آن درست مي شود
زائده  زائده‌اي كه در يك شيشه پيش مي آيد.
تار ها ناهمگني در سطح شيشه بصورت رگه هاي بسيار نازك در رويه شيشه پيدا مي شود و با لمس دست احساس مي شود.
چكشي شده فرورفتگي هاي كوچك و به مقدار كم كه تخت بودن رويه را به هم مي زند. 
پوسته نارنجي تغيير حالت ظريف و گسترده رويه شيشه كه در اثر يكسان نبودن توزيع درجه حرارت شيشه در تماس با نور پيدا مي شود. 
گزيدگي گودي هاي كوچك در روي شيشه
لك  فشردگي موضعي كه در اثر فشرده شدن شيشه با يك جسم بيگانه در رويه پيدا مي شود.
چكه لشك برآمدگي هاي دكمه مانند كه دنباله موجدار دارند.
ناخنك ترك هاي موضعي كه در سطح شيشه پيدا مي شود. 
سنگ ريزه ها دانه هاي كريستالي درون شيشه كه نور از آن گذرا نيست.
لب برآمدگي برآمدگي به مقدار كم از لبه شيشه نسبت به بقيه بدنه را گويند.

3 – برش

شيشه بريده شده از نظر گونيا بودن بايد در بين دو راست گوشه محاطي و محيطي چنان جاي گيرد. رواداري هاي فاصله اين دو راست گوشه طبق جدول زير باشد.

ستبرا رواداريها براي جام بريده شده 0 تا 2000 ميليمتر رواداريها براي جام بريده شده بيش از 2000 ميليمتر
تا 3.8 ±0/2 ±0/3
4/5 تا 7 ±0/3 ±0/4
10 تا 15 ±0/4 ±0/5

 

 

4 – بسته بندي

جام‌هاي شيشه براي صادرات بايد با پوشال محكم بسته‌بندي شود و در جعبه‌هاي چوبي مقاوم گذارده شود. بين هر دو جام برهاي كاغذي يا نظير آن گذاره شود تا از تماس دو سطح شيشه جلوگيري شود. 

 

5- علامت گذاري

الف) بايد بر روي جعبه‌هاي چوبي بسته بندي شده علامت طبقه بندي شيشه و مشخصات ديگر شيشه و همچنين ابعاد (درازا و پهنا و ستبرا) تعداد جام‌هاي شيشه در هر جعبه و نام كارخانه سازنده و علامت كارخانه زده شود.

ب) روي هر يك از جام‌ها كه از كارخانه خارج مي‌شود بايد يك برچسب كه علامت كارخانه و مهر استاندارد را داشته باشد بچسبانيد.

 

طرح توجيهي توليد شيشه دو جداره | موارد كاربرد

استفاده از شيشه‌هاي دو جداره به دليل حفظ انرژي حرارتي و برودتي و كاهش آلودگي صوتي در پنجره ساختمان بيمارستان‌ها، كتابخانه‌ها، موزه‌ها و ساختمان‎هاي حاشيه خيابان‌هاي پر تردد كاربرد وسيع دارند. اخيرا براي ايمني و آسايش بيشتر پنجره وسايل نقليه عمومي مانند واگن‌هاي قطار و اتوبوس‌هاي بين شهري نيز به شيشه‌هاي دو جداره مجهز شده‌اند.

ميانگين سر و صدا در شهرهاي بزرگ در حدود 65 تا 7- دسي بل است، اين در حالي است كه شدت صوت مجاز براي بيمارستان‌ها و محيط‌هايي از اين نوع حداكثر 39 دسي بل است. شيشه‌هاي دو جداره مي‌توانند شدت صوت را حدود 50 دسيبل كاهش دهند و آن را به مرز 20 تا 30 دسي بل برسانند. به علاوه شيشه‌هاي دو جداره انتقال گرما را به شيوه‌هاي گوناگون و با رعايت اصول مهندسي تا حد زيادي كاهش مي‌دهند. لايه‌هاي هواي خشك كه خود عايق طبيعي هستند، بين دو جداره شيشه محبوس مي‌شود كه قابل مقايسه با يك پوشش فايبر گلاس است.

 

خصوصيات توليد شيشه دو جداره

با انتخاب صحيح نوع شيشه براي جداره‌ها، نوع گاز پركننده مي‌توان از ويژگي‌هاي انواع شيشه‌ها به طور همزمان استفاده كرد. 

  • هر يك از جداره‌ها در شيشه دو جداره مي‌تواند معمولي، سكوريت، نيمه سكوريت، پوشش‌دار، لمينت و يا اسپندرال و با ضخامت‌هاي متفاوت باشد.
  • دو جداره شيشه توسط يك پروفيل آلومينيومي حاوي مواد رطوبت گير از همديگر جدا مي‌شوند. اين مجموعه به وسيله دو نوع چسب مخصوص با يكديگر متصل شده و آب بندي مي‌شود.

 

تكنولوژي و دانش مورد استفاده در طرح توجيهي توليد شيشه دو جداره

از آنجايي كه ماده اصلي براي توليد شيشه دوجداره جام شيشه است، در ادامه مراحل مختلف شيشه به طور مختصر توضيح مي‌دهيم:

1- تهيه مواد اوليه و تبديل آن‌ها به پودر با دانه بندي بين 0.1 تا 2 ميلي متر

2- توزين هر يك از مواد اوليه به نسبت‌هاي مورد نظر و مخلوط كردن آن‌ها همراه با 4 تا 5 درصد آب و انتقال مخلوط به كوره 

3- ذوب كردن در كوره و تهيه خمير شيشه

4- بي رنگ كردن خمير شيشه و خارج كردن گازها 

5- تبديل فرآورده‌هاي مورد نياز بازار و صنايع 

6- نپختن شيشه و قرار دادن شيشه داغ در كوره‌هايي كه دماي كمي دارد، براي كاهش شكنندگي شيشه

مرحله ذوب

كوره‌هاي شيشه سازي را مي‌توان به كوره‌هاي بوته‌اي يا كوره‌هاي مخزني تقسيم كرد. كوره‌هاي بوته‌اي با ظرفيت 2 تن يا كمتر براي توليد شيشه‌هاي ويژه به مقدار كم يا هنگامي كه حفاظت از پيمانه مذاب در برابر محصولات احتراق الزامي است، بسيار مفيدند. بوته‌ها از جنس خاك يا پلاتين هستند. در كوره مخزني، مواد پيمانه از يك سر مخزن بزرگي كه از جنس بلوك‌هاي نسوز است، وارد مي‌شوند. اين كوره‌ها با گاز يا برق گرم مي‌شوند. 

مرحله شكل دهي

شيشه را مي‌توان با قالب گيري ماشيني يا دستي شكل داد. عامل مهمي كه بايد در قالب گيري ماشيني شيشه مد نظر داشت، اين است كه طراحي ماشين بايد چنان باشد كه كالاي مورد نظر ظرف چند ثانيه كاملا شكل بگيرد. در طي اين زمان نسبتا كوتاه، شيشه از حالت يك مايع گرانرو به جامدي شفاف تبديل مي‌شود. شيشه جام، شيشه شناور، شيشه نشكن و مشجر، شمشه دمشي و شيشه دو جداره و … با ماشين شكل داده مي‌شوند. 

مرحله تابكاري

به منظور كاهش كرنش در تمامي كالاهاي شيشه اي، اعم از آنكه به روش ماشيني يا دستي قالب گيري شده اند، لازم است كه تحت عمليات تابكاري قرار گيرند. بطور خلاصه، عمليات تابكاري دو بخش دارد:

مرحله اول نگه داشتن توده‌اي از شيشه در دمايي بالاتر از يك دماي بحراني معين تا زماني كه ميزان كرنش دروني، ضم ايجاد يك سيلاني پلاستيكي، كمتر از يك مقدار حداكثر از پيش تعيين شده گردد.

مرحله دوم خنك كردن تدريجي اين توده تا دماي اتاق به نحوي كه مقدار كرنش همچنان كمتر از آن ميزان حداكثر باقي بماند.

 

روند كلي توليد شيشه هاي دو جداره

 

ابتدا ابعاد شيشه‌هاي مورد نياز تعيين و از جام شيشه بريده مي‌شوند. پروفيل‌هاي آلومينيومي جدا كننده با اسپيسر توسط دستگاهي با اشكال مورد نظر خم خورده و سپس توسط دستگاه تزريق مواد رطوبت گير دانه‌هاي نمگير وارد فضاي خالي پروفيل‌ها مي‌شوند. سپس سوراخ‌هاي لازم جهت تزريق گاز آرگون در پروفيل‌ها تعبيه مي‌شوند.

در مرحله بعد چسب اوليه جهت چسباندن شيشه‌ها به يكديگر در دو سمت پروفيل تزريق مي‌شوند. شيشه‌هاي بريده شده به ابعاد مختلف پس از شستشو با آب بدون سختي و خشك شدن آماده نصب روي پروفيل‌ها مي‌گردند.

شيشه‌ها توسط دستگاه پرس روي پروفيل نصب مي‌شوند و سپس گاز آرگون از طريق سوراخ‌هاي ايجاد شده متناسب با فشار هواي بيرون به فضاي خالي دو شيشه تزريق شده و سوراخ‎ها مسدود مي‌گردند. در مرحله نهايي عايق‌بندي و درزگيري كامل توسط چسب ثانويه انجام مي‌شود و شيشه آماده نصب در پنجره‌هاي مخصوص شيشه دو جداره مي‌گردد.

 

طرح توجيهي توليد شيشه دو جداره | مواد اوليه براي توليد

در توليد شيشه‌هاي دو جداره مهم‌ترين ماده مورد استفاده شيشه جام است. مواد ديگري كه در توليد اين محصول به كار مي‌روند عبارتند از:

جداكننده (spacer): قطعه‌اي است كه اغلب از جنس آلومينيوم ساخته مي‌شود و اندازه استاندارد آن براي شيشه‌هاي دو جداره ساختماني حدود 14 ميلي‌متر مي‌باشد. اين قطعه دو لايه شيشه را به هم متصل مي‌كند و مانع از خروج گاز بين لايه‌هاي شيشه مي‌گردد. براي عايق‌بندي بين اين قطعه و شيشه از چسب‌هاي مخصوصي استفاده مي‌گردد.

چسب بوتيل (butyl): يا چسب اسپيسر كه اين چسب همانطور كه قبلا اشاره شد براي عايق بندي بين شيشه و جدا كننده براي جلوگيري از خروج گازهاي مورد استفاده در فضاي بين لايه‌هاي شيشه به كار مي‌رود. چسب دو جزئي پلي سولفيد كه براي عايق بندي نهايي شيشه‌ها بكار مي‌رود. 

نم گير: اين ماده كه يك رطوبت گير است در فضاي بين لايه‌هاي شيشه به كار مي‌رود و مانع از تعريق شيشه مي‌گردد.

گاز خنثي: كه براي پر كردن فضاي بين شيشه‌ها استفاده مي‌گردد، اغلب از گاز آرگون بدليل كم بودن قيمت آن و اثرات زيست محيطي كمتر استفاده مي‌شود. 

مواد اوليه توليد شيشه جام

با وجود هزاران فرمول براي توليد شيشه مي‌توان گفت 90درصد تمام شيشه‌هاي جهان از آهك، سيليس و كربنات سديم تشكيل يافته‌اند. 

اجزاي اصلي توليد شيشه جام عبارتند از؛ آهك، ماسه و كربنات سديم و … . از جمله اصلي مواد اوليه شيشه به غير مواد فوق مي‌توان به موارد زير اشاره داشت:

  • گدازه ها
  • تثبيت كننده ها
  • تصفيه كننده ها
  • افزودني ها

 

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي توليد
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر

جهت سفارش و نوشتن طرح توجيهي پروژه خود براي ارائه به ارگان ها و تامين كننده هاي مالي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي توليد شيشه دوجداره

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۱۶:۵۸ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی