كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

طرح توجيهي گياهان دارويي مانند هر كار صنعتي بايد تهيه و ارائه شود. قرن‌ها است كه گياهان مختلف در سراسر جهان به عنوان دارو استفاده مي‌شوند. گياهان اساس درماني‌هاي قديمي را شكل مي‌دهند. امروزه با پشتوانه علم و تكنولوژي، گياهان براي مزاياي مختلف سلامتي به صورت كپسول، قرص، پودر، چاي توليد و مصرف مي‌شوند. مردم و متخصصين با اتكا به دستاوردهاي علمي در حال درك پتانسيل‌هاي عظيم گياهان دارويي هستند و از آن‌ها براي درمان بيماري‌هاي مختلف بهره مي‌برند. در ادامه خلاصه‌اي از طرح توليد و بسته بندي اين گياهان ارائه شده است. براي سفارش و نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد. 

 

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي دمنوش گياهان دارويي

 

 

طرح توجيهي گياهان دارويي | كدام گياهان ارزش دارويي دارند؟

گياه دارويي به گياهاني گفته مي‌شود كه تمام يا اجزايي از آن به صورت تازه، خشك شده يا فراوري شده جهت تشخيص، درمان، پيشگيري، كمك به اعمال فيزيولوژيكي و حفظ بهداشت بدن انسان بكار مي‌رود. گياهان دارويي در پيكر خود مواد مؤثره‌اي دارند كه داراي تأثير فيزيولوژيكي بر بدن موجودات زنده است و از آن‌ها براي مداواي برخي از بيماري‌ها استفاده مي‌شود.

مواد موثره ممكن است در اندام خاصي همچون ريشه، ساقه، برگ‌ها و گل گياه وجود داشته باشد. ازاين رو نمي‌توان تمام بخش‌هاي گياه را داراي منبع ماده دارويي دانست. كشور ما ذخايري متنوع و غني از گياهان دارويي دارد كه مي تواند زمينه توسعه بيشتر  صنايع تبديلي و تكميلي به ويژه صنايع گياهان دارويي باشد. از آن جا كه گياهان دارويي منبع درآمـد باارزشي هستند؛ لذا لازم است جهت رقابـت در بازارهاي جهـاني به سمت فناوري‌هاي جديد فراوري و بسته بندي آن‌ها برويم.

براي مشاهده ساير طرح توجيهي صنايع غذايي و آشاميدني كليك كنيد.

 

 

طرح توجيهي گياهان دارويي | كدهاي ISIC را پيدا كنيد

ISIC نوعي طبقه‌بندي استاندارد براي فعاليت‌هاي اقتصادي توليدي است. هدف اصلي ISIC فراهم كردن مجموعه‌اي از رده‌هاي فعاليتي است، به طوري كه در آن بتوان موجوديت‌هاي اقتصادي را بر اساس نوع فعاليتي كه انجام مي‌دهند، طبقه‌بندي كرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت از اين طبقه‌بندي براي دسته‌بندي فعاليت‌هاي صنعتي استفاده مي‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه‌بندي، گياهان دارويي داراي و فراورهاي مرتبط كدهاي آيسيكي به شرح ذيل هستند.

كدهاي آيسيك

كدهاي آيسيك آماده سازي و بسته بندي گياهان دارويي به شرح ذيل مي‌باشد.   

نام محصول كد   ISIC
بسته بندي گياهان داروئي 24231980
پودرهاي خشك گياهان دارويي 24231951
سته بندي سرگل و گل زعفران 7495312329
بسته بندي انواع گياهان دارويي 7495412379
بسته بندي چاي 7495412323

در زير تعداد بسيار محدودي از گياهان دارويي را كه در فرايند بسته بندي مورد استفاده قرار مي‌گيرد معرفي مي‌نماييم. بديهي اين گياهان هركدام به تنها و در تركيب با يكديگر خواص بسيار متفاوتي دارند. در اين طرح توليد دمنوش‌هاي چاي سبز طعم دار شده، دمنوش هاي تك گياه، دو گياه، سه گياه، چهارگياه، پنج گياه و هفت گياه بر اساس فرمولاسيون اختصاصي مورد بررسي قرار گرفته شده است كه در صورت نياز به اطلاعات دقيق‌تر مي‌توانيد از كارشناسان كاردوك مشاور بگيريد.

بابونه

بابونه گياهي زيبا است كه از ارزش درماني بالايي برخوردار است. اين ماده با داشتن آنتي اكسيدان در بهبود سلامت قلب و عروق، تحريك و تقويت سيستم ايمني بدن، رفع سردرد،كاهش دردهاي عضلاني و كنترل استرس مفيد شناخته شده است. چاي بابونه يكي از محبوب‌ترين چاي‌هاي گياهي است. درست كردن آن بسيار آسان است: از بابونه به عنوان يك طعم دهنده در غذا و نوشيدني استفاده مي‌شود.

 

گل گاو زبان 

گياه گاوزبان يكي از شناخته شده‌ترين و پرمصرف ترين گياهان دارويي است . اين گياه مملو از منابع اسيدهاي چرب بوده و گل‌هاي به رنگ‌هاي آبي، بنفش و سفيد دارد. از برگ‌هاي اين گياه به عنوان آرام كننده، ادرار آور و برطرف كننده سرماخوردگي و سرفه استفاده مي‌شود. مصرف دمنوش گل گاوزبان به افزايش آرامش و تنظيم ضربان قلب كمك مي‌نمايد.

 

نعناع  معطر

پرورش و رشد نعناع با داشتن خاك مرطوب و كمي نور خورشيد بسيار آسان است. نعناع فلفلي بايد در فضاهاي محدود پرورش يابد، زيرا خيلي سريع پخش مي‌شود. نعنا فلفلي به هضم غذا و به كاهش علائم گوارشي مانند سو هاضمه، گاز و نفخ كمك مي‌كند. اين گياه براي تسكين اضطراب و بهبود خواب، مفيد شناخته شده است و در آشپزي به عنوان طعم دهنده استفاده مي‌شود. به علاوه از آن به طور گسترده‌اي در شكلات سازي، آدامس سازي، نوشيدني‌ها و همچنين براي تزيين غذا، تهيه سس، سالاد و كوكتل استفاده  مي‌شود. چاي نعناع به دليل طعم متمايز محبوب است. يكي از مزاياي قابل توجه استفاده از نعناع براي تازه نمودن تنفس موثر در بهداشت دهان دندان است.

 

اسطوخودوس

اسطوخودوس يك گياه جذاب از نظر زيبايي است. اين گل زيبا، بوي طراوت و فوايد شگفت انگيز سلامتي دارد. اسطوخودوس به طور گسترده‌اي براي درمان مشكلات بهداشت روان، سردرد، اضطراب، بي‌خوابي، دندان درد، ريزش مو، تحريكات پوستي استفاده مي‌شود. به دليل بوي شگفت انگيز آن، اسطوخودوس اغلب ماده رايج آروماتراپي و رايحه درماني نيز است. اين گياه به دليل خاصيت ضدباكتريايي براي درمان زخم‌ها و عفونت‌هاي قارچي استفاده مي‌شود. چاي اسطوخودوس به عنوان يك ماده ضدافسردگي شناخته شده است. اسطوخودوس را مي‌توان به عنوان چاشني در صنايع غذايي استفاده نمود.

 

رزماري

رزماري يك گياه هميشه سبز است. سرشار از آنتي اكسيدان، تركيبات ضدميكروبي و ضدالتهابي و كاربردهاي گسترده‌اي دارد. اين ماده اغلب در بهبود هضم غذا، تقويت حافظه و تمركز، درمان درد مفاصل و حتي ريزش مو استفاده مي‌شود. به دليل خواص رزماري، گياه خوبي براي كمك به كاهش وزن مي‌باشد. روغن و چاي رزماري اخيراً مورد استقبال مردم قرار گرفته است. رزماري به عنوان چاشني شناخته شده در انواع غذاها مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.

 

ريحان

ريحان به عنوان “پادشاه گياهان” شناخته مي‌شود. ريحان حاوي آنتي اكسيدان و خواص ضدالتهابي است و در مقابله با استرس، كاهش تب، تقويت سيستم ايمني بدن و براي دستگاه گوارش مفيد است. همچنين از قلب، كبد و سلامت چشم پشتيباني مي‌كند. ريحان داراي كاربردهاي مختلف آشپزخانه مانند تهيه سس و يك تزئين و طعم دهنده غذا است. ريحان به راحتي قابل رشد است. در محيط گرم بهترين رشد را دارد و در برابر نور خورشيد رشد مي‌كند. ريحان يكي از تركيبات گياهي است كه براي توليد دمنوش مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

 

پونه كوهي

پونه كوهي در آب و هواي گرم و خشك بهترين رشد را دارد. پونه كوهي داراي كاربردهاي دارويي بسيار عالي است، از جمله داراي خواص ضدويروسي، ضدبيوتيكي، ضد قارچي و همچنين داراي مقدار زيادي آنتي اكسيدان است. اين يك گياه عالي براي مراقبت از پوست و همچنين كمك كننده هضم غذا است. پونه كوهي را مي‌توان به اشكال مختلف به عنوان تنتور، روغن، دمنوش و يا در غذاها  استفاده نمود.  

 

سنبل الطيب

 اين گياه شكوفا مي‌تواند تا حدود يك متر قد بكشد و داراي خوشه‌هاي گلدار سفيد توري است. اين گياه يك آرامبخش قوي اما ايمن است و براي كمك  به رفع احساس اضطراب، مشكلات خواب و تسكين درد بسيار مفيد است.

 

بومادران

بومادران داراي گل‌هاي بسيار ريزي است كه به صورت دسته‌اي و برگ‌هاي مايل به خاكستري رشد مي‌كند. قسمت‌هايي از گياه كه روي زمين رشد مي‌كنند (برگ‌ها، ساقه‌ها، گل‌ها) اهداف دارويي دارند. بومادران علاوه بر كمك به بهبود زخم‌ها و لخته شدن خون و تعريق و كاهش تب و مبارزه با سرماخوردگي نيز مفيد است.

 

طرح توجيهي گياهان دارويي | موارد كاربرد و فوايد

گياه دارويي درمصارفي همچون مصرف خانگي، مراكز جمعيتي همچون پادگان‌ها، اورژانس، درمانگاه‌ها به كار برده مي‌شوند. بسته بندي آن‌ها به عنوان يك ابزار كارآمد براي نگهداري بهداشتي و دوام بيشتر با توجه به بازار تقاضاي گسترده داخلي براي انواع داروهاي گياهي، خصوصاً نحوه عرضه آن‌ها در داروخانه‌ها و عطاري‌ها عرضه مي‌گردد. در بسياري از صنايع همانند صنايع دارويي، بهداشتي و  غذايي به صورت‌هاي مختلف از آن استفاده مي‌شود.

طرح توجيهي گياهان دارويي | شيوه هاي بسته بندي

گياهان دارويي براي توليد انبوه صنعتي نياز به جداسازي، سورتينگ، بسته بندي و خشك كردن دارند. از اين گياهان در صنايع غذايي، آرايشي،  بهداشتي و دارويي استفاده مي‌شود. بر اين اساس فعاليت‌هاي متفاوتي جهت فراوري آن‌ها در قالب انواع قرص، لوسيون و پمادهاي متنوع، عرقيات، صابون، شوينده، دمنوش، روغن و اسانس‌هاي مختلف با بيس مواد موثره موجود در بخش‌هاي مختلف گياهان دارويي در جهان شكل گرفته است.

تعداد و تنوع كل گياهان در جهان و در ايران بسيار متنوع بوده و از ديرباز طب سنتي از آن‌ها در درمان امراض استفاده مي‌كرده است. گياهان دارويي را به منظور نگهداري طولاني مدت و كاربردهاي مختلف به عنوان مواد اوليه در صنايع تبديلي ابتدا آماده سازي، شستشو، غبار روبي و تميز و سپس خشك  مي‌نمايند. لذا فرواري صنعتي گل و گياهان دارويي نيازمند خط توليد كه شامل مراحل آماده و پاكسازي، شستشو و غبارگيريي و خشك كردن باشد.

براي خشك كردن تكنيك‌هاي متفاوتي مورد استفاده است تا طي آن رطوبت گل و گياه گرفته شده و در نهايت محصول خشك شده با حفظ خواص اوليه داشته باشيم.

روش خشك كردن گياهان دارويي با هواي گرم

از آن جا كه حفظ خواص و عناصر مفيد، عطر، طعم و رنگ دانه گياه در فرايند گرمايش خشك نمودن الزامي است؛ لذا تهيه برنامه زمانبندي و ميزان حرارت در بخش‌هاي مختلف خشك كن از الزامات استفاده از سيستم‌هاي خشك كن هواي گرم است.

 

روش خشك كردن تصعيدي گياهان دارويي

اساس اين روش بر انتقال مستقيم از فاز جامد به گاز است. درست مانند تبخير، تصعيد زماني اتفاق مي‌افتد كه يك مولكول انرژي كافي براي آزاد شدن از مولكول‌هاي اطراف خود به دست آورد. آب جامد (يخ) زماني به يك گاز (بخار) تبديل مي‌شود كه مولكول‌ها انرژي كافي براي تجزيه را داشته باشند و شرايط تشكيل مايعات مناسب نباشد. عامل عمده تغيير فاز ماده  (جامد، مايع يا گاز) گرما و فشار كنترل شده اين سيستم است كه در آن دما و فشار بايد در يك محدوده مشخص باشد. اين روش باعث حفظ تازگي و حفظ مرغوبت مناسب گياهان دارويي خشك شده مي‌گردد.

 

روش خشك كردن  گياهان دارويي با نوار نقاله مايكروويو

اساس خشك‌هاي مايكرويو بر تابش اشعه بر روي محصول و قرادادن آن در ميدان الكترومغناطيسي شديد با فركانس فوق العاده بالا (UHF) استوار است. در اين خشك كن‌ها، تابش اشعه موجب حركت شديد مولكول‌هاي آب و در نتيجه افزايش انرژي حرارتي مي‌شود. هرچه آب محصول تعيين شده بيشتر باشد، انرژي گرمايي بيشتر در كل حجم محصول ايجاد مي‌شود. در اين روش روند خشك شدن محصول در تمامي بخش‌هاي گياه بطور همزمان واقع مي‌گردد. در خشك كردن گياهان با مايكروويو تشعشع و گرمايش سيستم طوري تنظيم مي‌گردد كه كمترين صدمه به مواد مغذي و موثره گياه وارد شود.  

 

 نكات مربوط به بسته بندي گياهان دارويي

 از آنجا كه محصولات خشك شده در زمان نگهداري تا استفاده نهايي بايد نسبت به رطوبت محيط ايزوله باشند؛ لذا لفاف‌ها و درزبندي بسته‌بندي بايد مطابق استاندارد انتخاب شود. در فرايند بسته بندي گياهان دارويي در اين طرح از دو نوع بسته‌بندي سلفوني در اوزان مختلف و براي تي بگ مطابق استاندارد سازمان غدا و دارو از ورق‌هاي سلولزي با پوشش كاغذ متاليز به وزن 2گرم با تلورانس دو دهم و در كارتن‌هاي 20 عددي استفاده مي‌شود. اوزان بسته بندي براساس نياز بازار در اين ساختار قابل تنظيم است.

 

مهم‌ترين موضوع و دانش فني در توليد انواع دمنوش‌هاي گياهان داروي آشنايي و تخصص در فراوري گاها طعم دار نمودن و توليد تركيب سالم و بهداشتي ارگانيگ با تركيبي از گياهاني است كه هم جنبه دارويي خود را حفظ كند و هم مشتري پسند باشد.

 

طرح توجيهي گياهان دارويي | بررسي كالاهاي جايگزين

بسته به نوع كاربرد غالباً براي اين محصولات امكان جايگزيني كالايي شيميايي وجود دارد. وجود مرغوبيت و طبيعي بودن ساختار فراورده‌هاي ارگانيك با مشتقات مشابهي كه از فرايندهاي شيميايي به دست مي آيد، روز به روز تمايل به استفاده از اين محصولات را براساس نتايح قابل دفاع حوزه‌هاي تحقيق و توسعه بنگاه‌هاي داراي استانداردهاي تاييد شده  سلامت محصولات فراهم نموده است.

 

 

طرح توجيهي گياهان دارويي | بررسي بازار و رقبا

 مرغوب‌ترين كالاهاي داروئي، غذائي و آرايشي جهان بيس ارگانيك دارند و به لحاظ كيفيت از قيمت‌هاي بسيار بالايي برخوردار هستند. بزرگ‌ترين مصرف كنندگان حال حاضر گياهان دارويي جهان هندوستان و چين است و در ايران نيز تعداد 292 بنگاه صنعتي جهت بسته بندي انواع گياهان دارويي فعاليت مي‌نمايند.

تعداد پروانه بهره‌برداري صادره و بسته بندي انواع گياهان دارويي كشور به تفكيك سال
واحد سنجش ظرفيت اشتغال سرمايه تعداد سال
تن 15343 783 453917 38 1395
تن 27948 1126 954437 53 1396
تن 36862 1828 1184239 59 1397
تن 73024 3441 2501813 88 1398
تن 60301 2566 8891717 41 1399
تن 213478 9744 13986123 279 جمع

براي اخذ نتايج بررسي‌هاي مالي و سرمايه گذاري مي‌توانيد از كارشناسان كاردوك مشاوره بگيريد.

 

طرح توجيهي گياهان دارويي | نتيجه مطالعات مالي و اقتصادي

تحقيقات بازار و ارايه معيارهاي محاسبه هر يك از موارد برآورد سرمايه ثابت و در گردش و توضيح پيرامون هزينه‌هاي ثابت و متغير طرح، پيش‌بيني و قيمت تمام‌ شده و همچنين سود ساليانه طرح محاسبه گرديده است.

مهم‌ترين شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با محاسبات مالي كه از نرم‌افزار Comfar III Expert استخراج شده وضعيت قابل قبولي را به لحاظ مالي براي توليد با كيفيت نشان مي‌دهد. جهت اخذ مجوزهاي توليد اين محصول و تامين زيرساخت براساس پلان‌هاي مهندسي توليد استاندارد و صادرات محور مي‌توانيد در تمامي مراحل انجام كار از زمان بررسي ايده تا پياده‌سازي و زمان بهره‌برداري از مشاوران و كارشناسان خبره و با تجربه كاردوك كمك بگيريد. 

براي مشاهده ساير طرح توجيهي صنعتي كليك كنيد.

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرحها و واحدهاي

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • ارايه فرمولاسيون گياهان قابل استفاده در توليد محصولات 
  • مشاوره بازاريابي و صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره ارتقا بهروري بنگاه

 

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي دمنوش گياهان دارويي

 

 
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۳۷:۰۳ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی