كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

طرح توجيهي توليد دي كلسيم فسفات و ژلاتين در ايران چقدر نياز به سرمايه و بازگشست سود دارد؟ پيش بيني شده اندازه بازار جهاني ژلاتين تا سال 2027 به نقل از بيزينس واير با رشد 9.2درصدي نسبت به دوره قبل به 6.7ميليارد دلار برسد. انتظار مي‌رود رشد تقاضا در چندين صنعت كه از ژلاتين جهت توليد محصولات غذايي با توجه به پروتئين بالاي آن استفاده مي‌كنند، رشد بالايي داشته باشد. ژلاتين يك بيوپليمر ضروري است كه به طور گسترده براي بهبود قابليت ارتجاعي، سازگاري و پايداري در توليد محصول متعددي به‌طور گسترده استفاده مي‌شود. در ادامه خلاصه طرح توليد آن آورده شده است. براي سفارش و نوشتن طرح توجيهي با اطلاعات بروز كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

طرح توجيهي توليد دي كلسيم فسفات | تعريف محصولات

ژلاتين محصول پروتئيني تقريباً شفاف، زرد كمرنگ، بدون بو و تقريباً بدون مزه است كه از جوشاندن استخوان‌ها، پوست، رباط و پوست حيوانات در آب به ‌دست مي‌آيد و از نظر فيزيكي تقريباً شفاف و شكننده مي‌باشد. ژلاتين در آب گرم، گليسرول و اسيد استيك محلول و در حلال‌هاي ارگانيك غير محلول مي‌باشد. پايه تشكيل ژله‌ها، چسب‌ها و پوسته كپسول‌هاي دارويي، مواد آرايشي و دارويي و محصولات غذايي و صنعتي متعددي است. نام ژلاتين يك دسر خوش‌رنگ و خوش‌طعم دار را به ذهن متبادر مي‌كند. 

براي مشاهده ساير طرح توجيهي صنايع غذايي و آشاميدني كليك كنيد.

 

مشخصات و ويژگي‌ها  ژلاتين 

ژلاتين در دماي حدود 30 تا 35 درجه حدود 5 تا 10 برابر وزن خود آب جذب مي‌كند و به يك ژل آبكي تبديل مي‌شود. نقطه ژله‌اي شدن ژلاتيني كه از ماهي گرفته مي‌شود پائين‌تر از نقطه ژله‌اي شدن ژلاتين تهيه شده از گاو مي‌باشد.

ژلاتين يك ماده آمفوتريك است؛ بدين معنا كه نه اسيدي است و نه قليايي. ژلاتيني كه در فرآيند اسيدي توليد شده نقطه ايزوالكتريك بالاتري از ژلاتيني دارد كه در فرآيند قليايي توليد مي‌شود. ژلاتين صنعتي  به‌صورت گرانول زبر تا پودر نرم توليد مي‌شود. ژلاتين خشك حدود 9 الي 12درصد رطوبت داشته و ماده‌اي است با وزن مخصوص بين 1/1 و 4/1 . ژلاتين به عنوان يك پروتئين با هيدروليز بخشي از كلاژن به‌دست مي‌آيد. 

ژلاتين در كاربردهاي صنعتي

در كاربردهاي صنعتي (غذايي، دارويي و عكاسي) ژلاتين به‌صورت محلول بكار برده مي‌شود. ژلاتين در الكل خالص، استون، تتراكلريد كربن، اتر، بنزن و بيشتر حلال‌هاي غير قطبي غير قابل حل است. اما در آب، اسيداستيك و الكل‌هاي پلي هيدريك مانند گليسرول، پروپيلن گليكول، سوربيتول و مانيتول قابل‌حل است.  

ويسكوزيته محلول مايع با افزايش غلظت و كاهش دما افزايش مي‌يابد. ژلاتين خشك آب را جذب مي‌كند. سرعت و درجه تورم يكي از خواص منحصر به فرد ژلاتين است. گرانول‌هاي متورم ژلاتين سريعا در آب حل مي‌شود. ژلاتين خشك‌شده با روش انجمادي با شكر حل‌شده. اما دوباره به حالت ژل پايدار برمي‌گردد.

خاصيت اتصال عرضي ماتريكس ژلاتين با مواد شيميايي به‌طور وسيعي در توليد محصولات عكاسي كاربرد دارد. ژلاتين خشك انبار شده در بسته‌هاي غيرقابل نفوذ نسبت به هوا در دماي اتاق سال‌ها دوام دارد. جهت سوختن كامل آن دماي 500 درجه مورد نياز است. تورم ژلاتين نه تنها در صنايع غذايي مهم است، بلكه در فراوري عكاسي و حل شدن كپسول‌هاي دارويي نيز اهميت زيادي دارد. ژلاتين به لحاظ ساختار يك ماده شيميايي خالص نيست. اجزاء اصلي تشكيل‌دهنده آن مولكول‌هاي پيچيده پلي پپتيدي آمينو اسيدي موجود در كلاژن است. پنج اسيدآمينه اصلي شامل پرولين، هيدروكسي پرولين، اسيد گلوتاميك و آلانين در ساختار آن وجود دارد. 

 

طرح توجيهي توليد دي كلسيم فسفات | جدول مشخصات فني ژلاتين

رطوبت حداكثر 15 درصد
ويسكوزيته  در c 60 درجه و 5/12 درصد 240 – 280 mps
اسيدي بودن PH 7-5
خاكستر شدن (c 600 درجه) < 5/2%
چربي موجود < 05%
گرد و غبار يا غير محلول < 03/0%
درجه بندي (ريز و درشتي) بين 120 – 20 مش (mesh)

طرح توجيهي توليد دي كلسيم فسفات | معرفي كدهاي ISIC

وزارت صنعت، معدن و تجارت از طبقه‌بندي آيسيك براي دسته‌بندي فعاليت‌هاي صنعتي استفاده مي‌نمايد. براساس اين سيستم طبقه‌بندي ژلاتين و دي كلسيم فسفات به‌عنوان محصولات جانبي بايد مورد بررسي قرار گيرند. كدهاي آيسيكي مرتبط براساس كديشن آيسيك، كد 24291211 متعلق به توليد ژلاتين به عنوان محصول اصلي و كد 24111915 به توليد دي كلسيم فسفات به عنوان محصول جانبي يا فرعي فرايند داده شده است. جدول كدهاي آيسيك ژلاتين بشرح ذيل مي‌باشد.    

نام محصول كد   ISIC
ژلاتين 24291211
عصاره ژلاتيني از استخوان دام و طيور 1549512335
انواع ورقه ژلاتين حلال خوراكي 1549412577
ژلاتين موديفايد (محلول) 2423415157
ژلاتين ومشتقات ان 24291210
ژلاتين ازاستخوا ن گاو 24291210

 

مواد تشكيل دهنده درصد
پروتئين 90-84
مواد معدني 2-1
آب 15-8

ژلاتين در حالت خشك حدود 98تا 99درصد پروتئين دارد و يك تركيب غير همگن از پروتئين‌هاي با وزن مولكولي بالا مي‌باشد.

طرح توجيهي توليد دي كلسيم فسفات | استانداردهاي توليد  ژلاتين

رعايت استاندارهاي ملي و جهاني توليد ژلاتين به شرح جدول ذيل ضامن توليد با كيفيت و رقابتي در بازار است.

شماره استاندارد ملي  عنوان استاندارد
ISIRI 3474 ژلاتين مورد مصرف در صنايع غذايي
ISIRI 6424 ژلاتين و چسب حيواني
استاندارد مؤسسه استاندارد بريتانيا توليد ژلاتين BS757
استاندارد اروپا در مورد ژلاتين خوراكي (EC) NO 853)
استاندارد اروپا در مورد ژلاتين جهت مصارف دارويي EMEA/410/01 Rev.02

ويسكوزيته ژلاتين با واحدي به نام بولوم درجه بندي مي‌شود. هر چه عدد بولوم ژلاتين بالاتر باشد، درجه و قيمت آن بالاتر خواهد بود. براي اندازه گيري بولوم ژلاتين را با درصد مشخصي آب مخلوط مي‌كنند، سپس از آن ورقه‌هايي استاندارد تشكيل مي‌دهند و پس از خشك شدن اين ورقه‍ها درجه سختي را اندازه گيري مي‌كنند.

طرح توجيهي توليد دي كلسيم فسفات | معرفي كاربردهاي ژلاتين

مصارف غذايي

از كاربردهاي عمده ژلاتين استفاده در تهيه شيريني، آبنبات، مارمالاد، دسرهاي آماده و... مي‌باشد، همچنين در محصولات لبني و فرآورده‌هاي گوشتي و غذاهاي منجمد بعنوان كلوئيد محافظ عمل مي‌كند. در دسرها حدود 8 تا 10درصد وزن خشك دسر را ژلاتين تشكيل مي‌دهد. 3/0تا5/0 درصد در ماست، 2 تا 3 درصد از شيرين‌ها را نيز ژلاتين تشكيل مي‌دهد.

مصارف داروئي

اكثر آمينو اسيدهاي مورد نياز سلول‌هاس بدن در ژلاتين موجود است. در كل در ژلاتين 18 نوع آمينو اسيد وجود دارد. يعني از 10 آمينو اسيد مورد نياز بدن 9 عدد آن در ژلاتين موجود است. دليل استفاده از ژلاتين در صنايع دارويي اين است كه ژلاتين يكي از خالص‌ترين و كامل‌ترين پروتئين‌هاي موجود مي‌باشد.

همچنين خيلي سريع جذب بدن مي‌گردد. لذا از ژلاتين در حوزه دارويي بعنوان ماده اوليه توليد براي تهيه كپسول‌هاي ژلاتيني نرم و سخت بعنوان روكش، در بايندر بعنوان حامل شياف‌ها، بصورت فيلم ژلاتين قابل جذب، ژلاتين اسفنجي قابل جذب، پودر ژلاتين قابل جذب در قطره چشمي، و از آن بعنوان كمك پروتئين غذايي در سوء تغذيه‌ها استفاده مي‌گردد. فرآيند توليد اين كپسول‌ها بسيار مكانيزه و دقيق است تا بتواند كپسول‌هاي با ضخامت يكنواخت توليد گردد. ژلاتين به علت خاصيت نرم‌كنندگي در فرآورده‌هاي آرايشي جهت حفظ زيبايي پوست مصرف مي‌شود و در تهيه محيط كشت باكتري‌ها نيز از اقلام مهم مواد اوليه محسوب مي‌گردد.

مصارف صنعتي

ژلاتين در صنايعي نظير چسب سازي، صنايع نظامي، ساخت كاغذ اسكناس، رطوبت‌گيرها كاربرد دارد. از چسب‌هاي حيواني با پايه ژلاتين براي چسباندن دو قطعه ارگانيك به هم استفاده مي‌شود. همچنين در صنايع نساجي از ژلاتين به‌عنوان يك ماده جهت تكميل، استنتر و آهار زني، كوتينگ، تكميل پنبه، چرم، ابريشم و پشم استفاده مي‌شود.

در صنايع كاغذسازي از ژلاتين جهت توليدكاغذهاي خود كاربن استفاده مي‌گردد. بدين ترتيب كه يك لايه نازك از ژلاتين بر پشت كاغذ زده مي‌شود، اين ژلاتين به‌صورت كپسول‌هاي بسيار ريزي مي‌باشد تا هنگامي‌كه بر روي كاغذ فشار آورده شود؛ كپسول‌ها شكسته شده و اثر ژلاتين بر روي كاغذ بعد مي‌افتد كه اين حالت مانند اين است كه از كاغذ رويي، كپي گرفته شده است. در صنعت عكاسي از ژلاتين جهت توليد كاغذ عكس و همچنين توليد فيلم استفاده مي‌گردد.

صنايع غذايي

ژلاتين در صنايع غذايي توليد انواع شيريني، دسرها، محصولات لبني نظير توليد ماست، خامه، بستني، كمپوت ها، مربا و ديگر مواد غذايي مصرف مي‌گردد. در محصولات لبني و غذاهاي منجمد عمل پايداركنندگي و كلوئيدي ژلاتين از كريستاليزه شدن يخ و شكر جلوگيري مي‌كند. در پنيرها به عنوان جداكننده آب عمل مي‎كند. در بعضي از شيريني‌ها ژلاتين از كريستاليزه شدن شكر جلوگيري كرده و باعث نرم نگهداشتن شيريني مي‌گردد.

در محصولات گوشتي به نگهداري آب طبيعي كمك مي‌نمايد. بيشترين استفاده از ژلاتين خوراكي در تهيه دسرهاي ژلاتين است كه در آن ژلاتين مي‌تواند بصورت مخلوط باشكر و همراه با مواد معطر يا بدون آن باشد.

 

طرح توجيهي توليد دي كلسيم فسفات | مكان‌يابي پروژه

اصلي‌ترين ماده اوليه توليد ژلاتين استخوان مي‌باشد. در شرايط حاضر تعداد واحدهاي توليد اين محصول در كشور زياد نيست. از اينرو بازار مناسبي جهت توليد اين گروه از محصولات فراهم است. ژلاتين جزو  اقلام صادراتي به كشور همسايه بوده وموقعيت ممتاز كشور شرايط خاصي را جهت اجراي طرح‌هاي صنعتي با رويكرد صادراتي فراهم كرده است. استان‌هايي كه از نظر توليد محصولات غذايي سهم قابل ملاحظه‌اي را به خود اختصاص داده است، باتوجه زمينه‌هاي كاربري محصول به عنوان ماده واسط در صنايع غذايي  جهت اجرايي طرح ژلاتين از نظر مكان‌يابي در ارجحيت بيشتري قرار دارد.

طرح توجيهي توليد دي كلسيم فسفات | بررسي كالاهاي جايگزين

بدليل ويژگي‌هاي ژلاتين همانند خاصيت ژل شوندگي و تقويت‌كنندگي و دارا بودن اسيدهاي آمنيه، كاربردهاي فراوان آن بعنوان پايداركننده، قوام دهنده و امولسيفايركننده در صنايع غذايي و دارويي دارد. در اين موارد مي‌توان از جانشين كننده‌هاي ديگري بجاي ژلاتين همانند كاراژينان، فورسلاران، آلبومين، تخم مرغ، نشاسته، پكتين، آلژينات‌ها استفاده نمود.

ولي  ژلاتين با داشتن نقطه ذوب پايين و حل شدن آسان، قابليت بازگشت حالت ژل شوندگي پس از شكستن و خاصيت لاستيكي مانند انتقال غيرقابل بازگشت ژل به سل در محلول‌هاي مايع، ويسكوزيته مناسب محلول هاي گرم، به عنوان يك كلوييد حفاظت كننده، قابليت نفوذپذيري به آب و قابليت حل كامل در آب گرم، در استفاده از ژلاتين نسبت به مواد جايگزين ترجيح داده مي‌شود.

مواد اوليه مورد نياز توليد ژلاتين 

با توجه به ويژگي‌هاي فني محصول و كالاهاي جانبي كه در فرايند توليد بدست مي‌آيد. مواد اوليه اصلي مورد استفاده در طرح چيپس استخوان خشك شده و چربي گرفته شده مي‌باشد؛ ساير مواد خامي كه بيشتر نقش كمكي در فرايند توليد دارند عبارتند از؛ اسيد كلريدريك HCL، هيدرواكسيد كلسيم Ca(OH)2، سود سوزآور NaOH اسيد فسفريك H3PO4، پراكسيد هيدروژن H2O2، آب و پاكت ‌هاي بسته بندي ژلاتين و دي كلسيم فسفات مي‌باشد.

روش هاي  توليد ژلانين   

ژلاتين به سه روش اسيدي قليايي و آنزيمي قابل توليد است. ژلاتيني كه مواد اوليه آن با استفاده از اسيد آماده شده‌اند نوع A ناميده مي‌شوند و ژلاتيني كه مواد اوليه آن از طريق قليائي آماده شده باشد؛ ژلاتين نوع B ناميده مي‌شود. تولي ژلاتين به روش قليائي و آنزيمي طولاني بوده و گرانتر تمام مي‌شود. روش توليد اسيدي در اكثر واحدهاي توليدي ژلاتين متداول است.  

  

فرآيندتوليد ژلانين  

ژلاتين از هيدروليز كلاژن كه پروتئين اصلي تشكيل دهنده پوست، استخوان و بافت‌هاي پيوندي سفيد بدن حيوان است، بدست مي‌آيد. ژلاتين محصول هيدروليز شده‌اي است كه به وسيله استخراج  آن با استفاده از آب داغ بدست آمده و در طبيعت  بصورت خالص وجود ندارد. در اين فرايند ژلاتين از استخوان خردشده و فشرده با عمليات اسيدي و بدنبال آن فرايند قليايي  بدست مي‌آيد.

جهت جداسازي نمك‌هاي معدني ابتدا استخوان با اسيد تحت عمليات قرار مي‌گيرد. پس از عمليات اسيدي بقاياي استخوان را اوسئين مي‌نامند. سپس اوسئين جهت هيدروليز با قليا تركيب مي‌شود. در طول اين فرايند كلاژن از مواد غيركلاژني جدا مي‌شود. اوسئين قليازده با آب شسته شده و سپس با محلول اسيد ضعيف رقيق مي‌شود.سپس اوسئين اسيدي شده به مرحله استخراج ژلاتين وارد مي‌شود.

ژلاتين به شكل ليكور ضعيف استخراج و فيلتر مي‌شود. جهت كاهش خاكستر محلول در اسيد از واسط هاي تبادلگر يوني عبور كرده و بعد از آن ليكور ضعيف ژلاتين تحت خلا د-يونيزه و تغليظ مي‌شود. ليكور غليظ شده جهت تسهيل خشك كردن ژلاتين توسط  اكسترودر به شكل نودل در مي‌آيد. سپس ژلاتين به دقت با هواي سرد خشك شده و بعد از آن دما با افزايش كنترل شده؛ خشك شده جهت مش بندي آسياب  مي‌گردد.

مراحل اصلي توليد ژلاتين

فراوري اوسئين از استخوان خشك:

قسمت ذخيره كردن و بارگيري و انتقال استخوان

  • قسمت ذخيره كردن اسيد و رقيق سازي آن – جهت عمليات با اسيد
  • قسمت هيدروليز اسيدي استخوان

توليد ژلاتين از اوسئين

  • آماده سازي آهك
  • قليا زني مقدماتي و اصلي
  • آماده سازي شيميايي، شستشو و عمليات آهك زدايي

استخراج ژلاتين و شفاف سازي آن

  • استخراج ژلاتين
  • ذخيره سازي ليكور ضعيف و شفاف سازي آن

سيستم كنترل pH و تبادل يوني

تبخير (تغليظ) و استريليزاسيون

اكستروژن و خشك كردن

  • اكستروژن ژلاتين
  • خشك كن نواري نودل‌هاي ژلاتين

پودر ژلاتين و مخلوط كردن

  • پودر كردن نودل
  • مخلوط كردن

 

طرح توجيهي توليد دي كلسيم فسفات | بررسي بازار و رقبا

عمده‌ترين توليدكننده ژلاتين جهان كشورهاي اروپايي هستند، مصرف ژلاتين در دهه‌هاي اخير با توجه به صنعتي‌تر شدن جهان، رشد چشمگيري داشنه است. زيرا از اين ماده در صنايع غذايي، داروئي و صنعتي استفاده مي‌شود. اكثر صنايع غذايي نياز مبرم به ژلاتين داروئي دارند، از اين رو يكي از بزرگ‌ترين مصرف كنندگان ژلاتين مي‌باشند و با توجه به موقعيت كشورمان در منطقه و داشتن تخصص كافي در توليد دارو و محصولات جانبي آن و توليدات صنعتي مرتبط و راغب بودن كشورهاي همسايه، براي واردات آن و توجه به رشد بازار مصرف ژلاتين در كشور علل الخصوص در حوزه صنعتي اين كالا اهميت دارد. در حال حاضر بر اساس تنها 8 واحد توليدي ژلاتين داراي پروانه بهره برداري مي‌باشند كه با ظرفيت اسمي 4938 تن به ثبت رسيده اند.

ظرفيت اين طرح بر اساس محصول اصلي آن 900تن پودر ژلاتين در سال مي‌باشد.

تعداد پروانه بهره‌برداري صادره توليد ژلاتين در كشور  
واحد سنجش ظرفيت اشتغال سرمايه تعداد
تن 4938 270 257323 8
جواز تاسيس‌هاي صادره ژلاتين كشور تا شهريور سال1399
واحد سنجش ظرفيت اشتغال سرمايه تعداد
تن 43352 3607 2686108 64

 

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرحها و واحدهاي

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • ارايه فرمولاسيون قابل استفاده در توليد محصولات 
  • مشاوره بازاريابي و صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره ارتقا بهروري بنگاه

براي مشاهده ساير طرح توجيهي صنعتي نوشته شده توسط كارشناسان كاردوك كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 منبع : طرح توجيهي توليد ژلاتين و دي كلسيم فسفات

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۵۳:۰۲ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی