كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

در حال حاضر ميزان ظرفيت اسمي سالانه تصفيه مجدد انواع روغن صنعتي در كشور حدود 18629 هزار تن است كه روش غالب در بازيابي روغن مستعمل با استفاده از فرآيند اسيدشويي و اصلاح رنگ به كمك خاك رنگبر مي‌باشد كه اين روش از قديمي‌ترين روش تصفيه روغن در جهان است و به دليل توليد لجن اسيدي خطرناك و راندمان پايين فرايند در اكثر كشورهاي استفاده از آن پيشرفته منسوخ شده است. در اين راستا تعداد واحدهايي كه با فرآيند غيراسيدي مشغول به فعاليت‌اند، انگشت شمارند.

درحال حاضر در كشور تعداد 319 واحد تصفيه مجدد روغن در حال فعاليت مي‌باشد. مهم‌ترين آلاينده‌هاي در لجن حاصل از فرآيند هيدروكربن‌هاي آروماتيك و هيدروكربن‌هاي كلرينه و فلزات سنگين مي‌باشد. با توجه به ميزان بالاي آلاينده‌هاي اين فعاليت، شناسايي، مديريت اصولي و ارائه روش‌هاي مناسب براي تصفيه دوم روغن‌هاي مستعمل و در نتيجه كاهش توليد پسماندهاي خطرناك حاصل از آنها، از جمله چالش‌هاي اساسي پيشروي صنعت و محيط زيست به شمار مي‌آيد.

براي دريافت مشاوره كسب و كار در زمينه توليد در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

منبع: تصفيه روغن به روش تقطيري   

تصفيه روغن به روش تقطيري | محصولات طرح

توليد روغن‌موتور از نفت خام بسيار گران است و روغن‌موتور مستعمل در منابع مختلفي همچون موتور خودرو، موتور ماشين‌آلات صنعتي(روغن دنده) امولسيون‌ها نظير روغن برش و روغن‌هاي حل شونده و روغن‌هاي شفاف نظير روغن ترانسفورماتورهاي توليد مي‌شود. فرايند تصفيه مجدد روغن‌موتور مستعمل به ماهيت روغن كاركرده و ميزان ناخالصي‌هاي موجود در آن بستگي دارد. ناخالصي‌هاي روغن سوخته از طريق هوا يا طي عملكرد موتور وارد روغن شده و در نتيجه وقوع برخي واكنش‌هاي شيميايي در روغن شكل مي‌گيرد. بازيافت روغن كاركرده مستلزم حذف كامل ناخالصي‌هاي فوق‌الذكر خواهد بود.

براي مشاهده طرح توجيهي تصفيه روغن سوخته كليك كنيد.

ليست محصولات توليدي طرح بر اساس كد آيسيك

رديف

نام محصول

كد گروه محصول (ISIC)

1

روغن‌پايه تصفيه مجدد

۲۳۲۰۴۱۲۴۴۹

2

روغن‌موتور تصفيه مجدد

۲۳۲۰۴۱۲۴۵۰

3

روغن انتقال قدرت تصفيه مجدد

۲۳۲۰۴۱۲۳۵۷

4

روغن دنده تصفيه مجدد

2320412451

5

ساير روغن‌هاي صنعتي تصفيه مجدد طبقه‌بندي نشده در جاي ديگر

۲۳۲۰۴۱۲۴۵۲

6

سوخت تقطيري

2320412461

 

 اهداف، نيازها و ضرورت‌هاي اجراي تصفيه روغن به روش تقطيري

مديريت اصولي دورريزهاي حاوي روغن‌موتور مستعمل دو هدف مهم را دنبال مي‌كند.

1-فرآوري مجدد مواد زائد و مواد روغني كاركرده پس از مصرف با بازدهي مناسب 

۲- تصفيه و پالايش روغن‌موتور با كمترين مشكلات محيط زيستي   

3- دريافت حجم بيشتري از مواد بازيافتي در روش تقطير در خلاء بدون استفاده از  مواد اسيدي

4- كاهش مصرف انرژي مورد نياز فرايند توليد 

تشريح فرآيند توليد و تصفيه مجدد روغن‌ پايه به روش  تقطير در خلا 

تصفيه دوم روغن به معناي استخراج روغن‌پايه از روغن‌كار كرده است، اولين گام در طراحي فرآيند تصفيه دوم، شناخت منابع آلوده‌كننده و تركيبات موجود در روغن‌ كار كرده است و به طور معمول بيش از ۹۰درصد روغن‌موتور را روغن‌پايه تشكيل مي‌دهد و معمولاً يك درصد مربوط به پليمر تنظيم‌كننده گرانروي است و مابقي شامل آنتي اكسيدان، پاك‌كننده، ضد كف، متفرق كننده و پايين آورنده نقطه ريزش مي‌شود.

بخش زيادي از مواد افزودني داراي تغيير شيميايي منجر به ايجاد لجن شده و در فرايند تصفيه، تمامي اين مواد افزودني از روغن‌پايه جدا مي‌شود. اين آلودگي‌ها شامل غبار، خاك و بخشي از رطوبت كه از طريق هوا وارد روغن شده و آلودگي‌هاي ناشي از كاركرد دستگاه شامل ذرات فلز ساييده شده از قطعات، ذرات كربن دار احتراق ناقص سوخت، اكسيدهاي فلزي ايجاد شده از خوردگي فلزات، آب و ضد يخ نشت كرده از سيستم خنك‌كننده  مواد سوختي و مواد افزودني سوخت مي‌باشند.  

 

تصفيه روغن به روش تقطيري | انواع روش‌هاي روغن‌پايه تصفيه مجدد

۱) روش اسيدي

اين روش يكي از روش‌هاي سنتي تصفيه روغن‌سوخته مي‌باشد كه در اين روش روغن‌سوخته توسط اسيدسولفوريك به نسبت مناسب مخلوط شده و سپس به مدت ۲۴ ساعت به حال خود رها شده و پس از طي اين مدت لجن حاصل از واكنش شيميايي اسيد با مولكول‌هاي روغن در كف مخزن ته‌نشين شده و جداسازي مي‌گردد. در مرحله بعد روغن حاصل حرارت داده شده تا آب و سوخت تقطيري جدا گردد. در مرحله خاك زئي و فيلتركردن، خاك بنتونيت توسط نيروي باد كمپرسور به داخل مخزن روغن تحت حرارت شوت مي‌شود و پس از مدت‌زمان مناسب مخلوط به داخل اتاق فيلتر فرستاده مي‌شود تا خاك آن جدا شده و در نهايت روغن با رنگ مناسب حاصل ‌گردد.

۲) روش قليايي

اين روش به لحاظ فرايندي و فني مشابه روش اسيدي مي‌باشد، با اين تفاوت كه به جاي اسيدسولفوريك از محلول سديم هيدروكسايد (سود سوزآور) استفاده مي‌شود. معايب اين روش نيز همانند روش اسيدي مي‌باشد.

3) روش تصفيه روغن با روش تقطير در خلاء

اين روش يكي از روش‌هاي نوين و به‌روز تصفيه روغن مي‌باشد كه به لحاظ زيست‌محيطي جزو صنايع سبز و دوستدار محيط‌زيست مي‌باشد، روغن‌سوخته تحت گرمايش غيرمستقيم سبب جداشدن مولكول‌هاي روغن از ذرات پليمري مي‌شود. اين يك روش بسته و عاري از هرگونه ضايعات محيط زيستي مي‌باشد. تصفيه روغن با روش تقطير در خلاء در دو مرحله پيش تصفيه تحت خلاء و حرارت انجام مي‌شود كه باعث جداسازي آب و سوخت تقطيري شده و روغن‌سوخته عاري از هرگونه حلال و آب به مرحله دوم براي جداسازي روغن از پليمر فرستاده مي‌شود.

در مرحله اول با استفاده از ستون جذبي از فرار مواد سبك به داخل فضاي محيط جلوگيري مي‌شود و در مرحله دوم تحت خلاء سنگين و در يك مسير بسته جداسازي نهايي روغن از مواد پليمري انجام مي‌گيرد. در واحد تقطير اين فرايند براي چهار محصول مجزا مخزن دپو وجود دارد، اين چهار محصول روغن هايي با فلش‌هاي مختلف به شرح ذيل هستند.  

 

محصول

دماي داخل برج (درجه سانتيگراد)

روغن فلش 180

265

روغن فلش 220

280

روغن فلش 230

300

روغن فلش 250

340

كه در پايان كليه محصولات چهارگانه روغن به مخازن ذخيره اصلي با پمپ فرستاده مي‌شود. در كنار برج تقطير يك برج كوتاه‌تر وجود دارد كه در واقع براي پيش گرم استفاده مي‌شود. به اين شكل كه مواد داغ پليمري در ته برج با پمپ به برج پيش گرم هدايت مي‌شود و به‌صورت سيركولاسيون در داخل پيش گرم گردش مي‌كند و يك خط خوراك تازه و سرد از سمت كتل پيش تصفيه به كويل داري برج پيش گرم با پمپ شكل هفت فرستاده شده و در دور برج پيش گرم گردش مي‌كند.

تصفيه روغن به روش تقطيري | محصولات اصلي طرح بازيافت 

رديف

نام محصول

1

روغن‌پايه تصفيه مجدد

2

روغن‌موتور تصفيه مجدد

3

روغن انتقال قدرت تصفيه مجدد

4

روغن دنده تصفيه مجدد

5

ساير روغن‌هاي صنعتي تصفيه مجدد طبقه‌بندي نشده در جاي ديگر

 محصولات فرعي

رديف

نام محصول

1

سوخت تقطيري

2

اسلاج قيري (آسفالت)

3

آب (حاصل از فرآيند)

آمار واحدهاي تصفيه مجدد انواع روغن صنعتي در كشور

آمار واحدهاي تصفيه انواع روغن صنعتي كشور  

تعداد

سرمايه گذاري (م .ر)

اشتغال(نفر)

ظرفيت

واحد

319

13554579

7623

18628846

تن

تصفيه روغن به روش تقطيري | هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري واحد توليدي

به‌طوركلي در دو مرحله اجراي طرح و بهره‌برداري از طرح، سرمايه‌گذاري صورت مي‌گيـرد. سرمايه موردنيـاز در دوران اجراي طرح، سرمايه ثابت و سرمايه موردنياز در دوران بهره‌برداري از طريق سرمايه در گردش تأمين مي‌شود.

دارايي‌هاي ثابت در مرحله اجراي طرح تامين و طي دوران بهره‌برداري مورداستفاده قرار مي‌گيرند. جمع سرمايه گذاري ثابت بشرح ذيل است.

جدول هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري در طرح

شرح

هزينه موردنياز

واحد
 

جمع سرمايه‌گذاري واحد

180970

ميليون ريال

ماشين آلات

87000

ميليون ريال

زمين  و ساختمان‌هاي موردنياز طرح

شرح

مساحت (مترمربع)

موردنياز

زمين

10000

مترمربع  

زيربنا

2016

مترمربع  

ظرفيت و پيش‌بيني توليد

ظرفيت روغن و مشتقات نفتي و اخذ نظرات مشاورين تعيين گرديده است و بر اساس آن ايجاد تأسيسات و ماشين‌آلات با ظرفيت اسمي توليد ساليانه 18000 تن محصول اصلي است.

 

آلاينده‌ها و پسماندهاي مهم توليد شده طي فرآيند و عمليات

آلاينده‌ها و پسماندهاي مهم توليد شده طي فرآيند و عمليات در هر يك از گزينه‌ها و فازهاي طرح شامل: آلاينده‌ها و پسماندهاي توليد شده طي فرآيند و عمليات در هر يك از گزينه‌ها و فازهاي طرح شامل آلاينده‌هاي هوا، فاضلاب‌هاي بهداشتي و صنعتي و ضايعات زباله، سروصدا، ارتعاشات، پرتوها و …مي‌باشد. 

آلاينده‌ها و پسماندهاي مهم طرح طي فاز ساختماني و بهره‌برداري

در فازهاي آماده‌سازي ساختماني و فاز بهره‌برداري بسته به نوع فعاليت‌ها و تغييرات و اثرات زيست‌محيطي متفاوتي ايجاد مي‌گردد كه شامل آلاينده‌هاي گازي و ذرات معلق مي‌باشند. آلاينده‌هاي گازي مواد سوختي در درون موتور ماشين آلات مورد استفاده مانند اتومبيل شخصي اتوبوس و ميني بوس بولدوزر، كمپرسي، بالابر پونكر، لودر، گريدر ويبراتور و غيره در فاز ساختماني طرح بخش ديگري از آلاينده‌هاي هوا ذرات مي‌باشند. گردوغبار ناشي از عمليات خاكي براي تسطيح و آماده سازي، بتن ريزي و پي سازي، تجهيز كارگاه‌ها ساخت كمپ ساخت و ساز فضاي اداري پاركينگ‌ها و غيره مي‌باشد.

آلاينده‌هاي هوا در فاز بهره‌برداري ناشي از مصرف سوخت در راستاي توليد انرژي لازم براي تجهيزات گرمايشي و سرمايشي فضاهاي كارگاهي و اداري مجموعه خواهد بود و آلاينده‌هاي هوا (منابع آلوده‌كننده غير ساكن) منتج از افزايش فعاليت‌هاي حمل‌ونقل مي‌باشد. در فاز بهره‌برداري مرحله آبگيري و تقطير روغن‌هاي كاركرده آب و سوخت جداشده، پسابي حاوي هيدروكربن‌هاي حلقوي و فلزات سنگين خواهد بود و آلودگي آب در اثر فاضلاب‌هاي توليدي در مجموعه نيز ايجاد خواهد شد. مهم‌ترين آلاينده‌هاي خاكي در فاز بهره‌برداري شامل، نفوذآلاينده‌هاي بهداشتي و شيرابه پسماندهاي خانگي، زائدات صنعتي و باطله‌ها ونفوذ و نشت روغن‌هاي آلوده مي‌باشند.

زايدات جامد توليد شده در واحدهاي صنعتي شامل لجن‌هاي ناشي از برج‌هاي تقطير و خاك حاصل از فعاليت فيلتر پرس مي‌باشد.

بررسي آثار و پيامدهاي مثبت و منفي طرح  در فاز ساخت وبهره برداري

اثر بر محيط فيزيكي (توپوگرافي، خاك، ويژگي‌هاي زمين شناسي، آب، هوا و اقليم) اثرات و پيامدهاي فاز ساختماني، اثر بر محيط فيزيكي – شيميايي، آثار و پيامدها بر اقليم و آب و هوا، اثر بر خاك، آب هاي سطحي و زير زمين، آثار و پيامدها بر شكل زمين، پيامدهاي سر و صدا (آلودگي صوتي)، اثرات ناشي از توليد مواد زائد جامد، آثار و پيامدها در ايمني و امنيت، اثر بر محيط طبيعي و بيولوژيكي، اثر بر مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست، اثر بر محيط فيزيكي شيميايي، اثربر اقليم، اثر پر محيط اقتصادي اجتماعي فرهنگي.

تصفيه روغن به روش تقطيري | مديريت و برنامه هاي پايش زيست محيطي

مديريت و برنامه‌هاي پايش زيست محيطي ارائه شيوه‌هاي پيشگيري كاهش و كنترل براي هر يك از آثار منفي زيست محيطي مرتبط با فعاليت‌هاي طرح مي‌باشد.

شيوه ها و برنامه مديريت زيست محيطي طرح كارخانه تصفيه دوم روغن

برنامه مديريت زيست محيطي طرح كارخانه تصفيه دوم عمدتا در بر گيرنده چهار محور اصلي خواهد بود كه عبارتند از؛

1 روش‌هاي و اقامات جهت به حداقل رساندن اثرات پروژه بر محيط زيست  

2 روش هاي نظارت و بازرسي اقداماتي كه جهت اطمينان از صحت كاركرد عمليات  

3 پايش زيست محيطي شامل ثبت و بررسي پارامترهاي محيط زيست تحت اثر و همچنين خروجي هاي پروژه

4 تدوين برنامه جهت آموزش‌هاي لازم به پرسنل و آموزش‌هاي عمومي مشاركت مردمي به منظور اجراي طرح

ارائه شيوه هاي پيشگيري كاهش و كنترل آثار منفي زيست محيطي طرح

كاهش  اثرات منفي پروژه با اقداماتي نخفيفي و اصلاحي و پيشگيري از ايجاد آلودگي ها با مديريت زيست محيطي از سه طريق ذيل:

الف- جلوگيري با محدود نمودن توليدات زائدات و آلودگي‌ها به وسيله كاهش در منبع توليد

ب -فرهنگ سازي

 ج- كاهش كامل عوامل زيان بار الودگي‌ها در محيط زيست

 كلاً عمليات تقليل اثرات سود را در چهار راسته يا چهار گروه اصلي تقسيم و طبقه بندي مي‌نمايند.

گروه الف – كارهايي كه جهت كنترل اثرات ناسازگار كاربرد دارند

گروه ب – كارهايي كه درجه و معيار اثرات سوء را كاهش مي‌دهند

گروه ج – آن‌هايي كه در معيارهاي حفاظتي قرار مي‌گيرند مثل فضاي سبز و…

گروه د- اقداماتي كه چيزي به وضعيت موجود اضافه مي‌نمايد، نظير فراهم آوري تجهيزات بهداشتي و پزشكي جاده‌هاي دسترسي آسان و بسياري از كارهاي مديريتي تخفيف اثرات سوء در فازهاي ساختماني و بهره برداري

بنابراين چكيده‌اي از مهم‌ترين اقدامات كاهشي و پيشنهادي در فاز ساختماني و بهره برداري در جدول بشرح ذيل است:

  • ايجاد فضاي سبز در محوطه‌هاي داخلي
  • افزايش ايمني و امنيت توسط پيمانكاران و ضريب ايمني كاركنان
  • رعايت قوانين محيط زيست
  • مديريت فاضلاب و زباله (كنترل كيفيت پسابها تصفيه خانه‌ها مواد زائد جامد)
  • كنترل و پايش زيست محيطي
  • برنامه كنترل كيفيت آب
  • برنامه كنترل كيفيت هوا
  • پياده سازي سيستم مديريت پسماند و پساب طرح مورد مطالعه
  • ارايه راهكارهاي مديريتي پساب هاي طرح صنعتي و بهداشتي و دفع آن
  • برنامه ريزي كنترل تراز صوتي
  • برنامه اجرايي كاهش اثرات نامطلوب بر كاربري اراضي
  • برنامه ريزي اصولي جهت خاكبرداري و خاكريزي

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرح‌ها و واحدها

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصي توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • ارايه فرمولاسيون انواع مكمل‌هاي غذايي و دارويي قابل استفاده در توليد محصولات 
  • مشاوره بازاريابي و صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره ارتقا بهروري بنگاه

 

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

منبع: تصفيه روغن به روش تقطيري

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۴۱:۱۸ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی