كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

فرش دستبافت به دليل نقش توسعه‌اي كه در ايجاد اشتغال و كسب درآمد دارد لازم است مورد توجه بيشتري قرار گيرد. ريشه تاريخي اين صنعت و عجين شدن آن با ذوق، احساس و استعداد بافندگان هنرمند ايراني، فرش ايراني را به يك شاهكار در سطح جهاني تبديل نموده است. حفظ اين جايگاه به علت مرغوبيت، قيمت تمام‌ شده بالا و صادراتي بودن آن‌ بموازات شكل گيري رقابت شديد جهاني نيازمند راهبرد و مدرن سازي برنامه ريزي عملياتي و شبكه سازي مبتني بر فناوري اطلاعات در زنجيره تامين، توليد تكميل بازاريابي و فروش است.  

در مجموع 50ميليون دلار فرش دستباف در سال گذشته از مارس سال 2019-2020 صادر شده است كه نسبت به سال قبل 90درصد كاهش داشته است. صادرات صنايع دستي كشور در سال 1397 به 289ميليون دلار رسيد كه به كشورهاي عراق و كشورهاي حاشيه خليج فارس انجام گرفته، اين صادرات شامل سراميك‌هاي سنتي، ظروف سفالي، منسوجات دستبافت، شيشه كاري، چوب، فلز، گلدوزي، تزئينات شخصي و همچنين سنگ‌هاي قيمتي گران‌بها و نيمه قيمتي بوده است. نوآوري و كيفيت سبب شد كه يك شركت توليدكننده فرش ايران طي سال1397 معادل 1.5ميليون يورو فرش ضدباكتري حاوي نانو ذرات نقره با خاصيت جلوگيري از رشد باكتري در فرش را به كشورهاي داراي آب و هواي مرطوبت همانند عمان، چين، ژاپن، روسيه، عراق، اتريش، آلمان و آفريقاي جنوبي صادر كند.

براي دريافت مشاوره كسب و كار در زمينه توليد در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرج توجيهي توليد فرش دست باف

 

طرح توجيهي فرش دستباف | فرايند اخذجواز تاسيس كارگاه فرش دستبافت

كارگاه فرش دستبافت يكي از حلقه‌هاي زنجيره صنعت فرش است كه با هزينه‌هاي ثابت اندك و با استفاده از تجهيزات ساده‌، موجب‌ اشتغال‌ زايي‌ قابل‌ ملاحظه‌اي‌ در اقتصاد كشور مي‌شود. اين‌ كسب و كار علاوه‌ بر قالي‌ بافي، سبب توسعه فعاليت‌ها و مشاغل‌ جانبي‌ ديگري نيز مي‌شود كه‌ مستقيماً مي‌تواند اشتغال‌ بالايي به وجود آورد.

از جمله‌ مشاغل‌ مرتبط با اين فعاليت مي‌توان به طراحي، نخ‌ ريسي‌، نختابي‌، رنگ‌ فروشي‌، رنگرزي‌، چله‌كشي‌، گره‌ زني‌، تكميل و پرداخت، بازرگاني و صادرات و طراحي سايت و بخش تبليغات اشاره‌ كرد. به‌ طور كلي‌ مشاغل‌ جانبي‌ صنعت‌ فرش‌ حدود 26 شغل مستقيم و شغل‌هاي پشتيبان زيادي‌ را در برمي‌گيرد.

براي اخذ مجوز كارگاه متمركز فرش دستباف لازم است ابتدا طرح توجيهي فني اقتصادي اين كسب و كار تهيه و سپس از طريق سامانه بهين ياب وزارت صنعت معدن و تجارت با ورود اطلاعات درخواست را ثبت كرده و مراحل اخذ مجوز را طي نمود.

جهت سفارش و نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.

 

طرح توجيهي فرش دستباف | معرفي تعدادي از طرح‌هاي فرش‌هاي دستبافت   

مهم‌ترين طرح‌هاي فرش دستبافت ايران عبارتند از شاه عباسي، اسليمي، افشان، بته جقه، درختي شكارگاه، قابي، تركمن يا بخارا، ماهي در هم، گلفرنگ، محرابي، گلداني، محرمات، ايلي، هندسي، طرح‌هاي واگيره اي، اقتباسي و باستاني.

1. طرح شاه عباسي

طرح شاه عباسي داراي  طراحي  يك باغ پر از گل‌هاي زيباي خاص همانند گل‌هاي نيلوفر آبي و گل نرگسي است قدمت آن به دور صفويه بر مي‌گردد. در طرح و نقشه اين فرش گل‌ها به همراه شاخ و برگ‌ها كنار هم قرار گرفته و خطوط مدور و اسليمي و اشكال كلاسيك آن توسط حاشيه‌هاي پهن و باريك احاطه شده‌اند. طرح اصلي و فرعي شاه عباسي شامل طرح‌هاي درختي، جانوري، بوته‌اي، افشان، لچك، ترنج، ترنج دار، ترنجي طره دار، شيخ صفي، طره دار سلسله‌اي، شاه عباسي تصرفي و كف ساده است.

 

2. طرح اسليمي

اين طرح شاخه‌هاي دوراني تجريدي درخت در برگيرنده برگ‌ها را تشكيل مي‌دهد. طرح اسليمي انواع بسيار زياد دارد معروفترين آن  اسليمي دهن اژدرها است كه در آن  انتهاي هر شاخه  دو بخش متقارن را تشكيل ميدهد  و بصورت فكين اژدرها نشان داده مي شود و روي ساقه شاخه ها جوانه هايي در نقاط مختلف تزئين شده است گروههاي فرعي اسليمي  عبارتند از  اسليمي بندي، اسليمي شكسته، اسليمي دهان اژدر، اسليمي لچك ترنج، اسليمي ترنجدار و اسليمي ماري.

3. طرح افشان

در طرح افشان گل و برگ‌ها و شاخه‌ها به طور پراكنده و بدون داشتن پيوستگي با يكديگر در متن فرش افشان شده اند. طرح‌هاي فرعي افشان عبارتند از افشان اسليمي، افشان ختائي، افشان بندي، افشان شكسته، افشان گل اناري، افشان شاه عباسي، افشان شاخه پيچ، افشان دسته گل، افشان حيوان دار و افشان ترنجدار.

4. طرح بته جقه

بته‌هاي سركج فرش يا بته جقه در اندازه و اشكال مختلف بافته مي‌شوند. تعدادي از طرح‌هاي بته‌اي عبارتند از بته جقه، بته شاخ گوزن، بته ترمه، بته سرابندي، بته خرقه‌اي، هشت گل، بته كردستاني يا هشت بته، بته لچك ترنج، بته سنندج، بته افشاري و بته.

5. طرح شكارگاه

در اغلب طرح‌هاي شكارگاه حيوانات وحشي همانند آهو در حال شكار منقش شده‌اند. گروه‌هاي فرعي اين طرح عبارتند از: شكارگاه درختي، شكارگاه ترنجدار، شكارگاه قابي، شكارگاه لچك ترنج و شكارگاه سراسري.

6. طرح ماهي در هم

اين طرح نقش هندسي و ذهني است كه به مرور بصورت يك طرح منظم و مدون و با قدمت در آمده است. ابتدا اين طرح در بيرجند بافته و از آنجا به ساير مناطق راه يافت. گروه فرعي اين طرح عبارتند از: ماهي هرات، ماهي فراهان و زنبوري، ماهي سنه يا كردستان، ريزه ماهي يا خرده ماهي و ماهي درهم بندي.

 

 معرفي كدهاي ISIC متعلق به محصولات فرش

كد آيسيك فرش دستبافت و خدمات مرتبط همانند رنگرزي و طراحي آن بشرح جدول ذيل است:

فرش دستبافت

1722417238

مرمت و تكميل فرش دستبافت

1722412337

رنگرزي سنتي الياف فرش دستباف

1712412452

طراحي فرش دستباف

7499300001

 

طرح توجيهي فرش دستباف | ويژگي‌هاي فني محصول

در ويژگي‌هاي كيفي و فني فرش نوع و سايز تار، پود، كيفيت زنگ گياهي، طرح نقش و كيفيت و نوع بافت، مهارت كاربربافنده تعداد گره در واحد سطح و.. بسيار اهميت دارد.

طرح توجيهي فرش دستباف | كالاهاي جايگزين محصولات فرش دست‌باف

فرش و موكت‌هاي ماشيني به دليل تفاوت قيمت با فرش دستبافت، جايگزين ارزان قيمت اين كالاي سنتي شده است. دليلي كه باعث شده مصرف كنندگان به سمت فرش ماشيني بروند علاوه بر قيمت تنوع در طرح و رنگ و ابعاد آنها است. ٩٠درصد افرادي كه در شهرهاي بزرگ زندگي مي‌كنند، فرش ماشيني را براي خانه‌هاي خود تهيه كرده‌اند كه البته 14درصد اين افراد فرش ماشيني را در سال‌هاي گذشته خريداري نموده‌اند. موكت‌هاي طرح فرش به دليل دارا بودن مدل‌ها و طرح‌هاي چشم نواز و رنگ‌هاي متنوع جاي خود را در خانه‌ها بازكرده‌اند و به دليل كيفيت به‌تنهايي براي پوشاندن كف به كار مي‌رود.

 

طرح توجيهي فرش دستباف | تاريخچه‌ كوتاهي‌ از صنعت‌ فرش‌ ايراني

صنايع‌ دستي‌ و از جمله‌ صنعت‌ فرش‌ آميزه‌اي‌ از هنر، خلاقيت‌، تلاش‌ و تجلايي‌ از فرهنگ‌ ملي‌ از پشتوانه ‌تاريخي‌ بزرگي‌ حكايت‌ مي‌نمايند. با توجه‌ به‌ اهميت‌ فرش‌ در كل‌ صنايع‌ دستي‌ و اين‌ كه‌ درآمد ارزي‌ حاصل‌ از صادرات آن‌ مقام‌ اول‌ را در بين‌ اقلام صادراتي‌ غيرنفتي‌ كشور دارا است‌. در اين‌جا تمركز خود را بر روي‌ بررسي‌ فرش‌ قرار مي‌دهيم‌.

صنعت‌ فرش‌ در كشور از قدمت‌ هزاران‌ ساله برخوردار است‌. پس‌ از گسترش‌ اسلام‌ در ايران‌ در كناره‌ جنوبي‌ درياي‌ خزر، گيلان‌ و مازندران‌ و شهرهاي‌ شمال‌ غرب‌ خوزستان‌ و فارس‌، صنعت‌ فرش‌ متداول‌ بوده‌ است‌. در قرن‌ 19ام‌ تجارت‌ و صادرات‌ و فرش‌ در ايران‌ رونق‌ گرفت. همچنين‌ به‌ دنبال‌ موفقيت‌هاي ‌فرش‌ ايران‌ در بازارهاي‌ جهان‌، سرمايه‌گذاري‌ تجار خارجي‌ در اين‌ صنعت‌ آغاز شد.

طرح توجيهي فرش دستباف | فرآيند توليد فرش دستبافت

طراحي

سليقه مشتري و بازار منجر به انتخاب طرح، ابعاد و رنگ مي‌شود و براساس اين نيازسنچي طراحي فرش شكل مي‌گيرد كه طي آن حاشيه‌ها و ترنج قالي را طراحي مي‌نمايند. پس از تكميل طرح، مرحله رنگ‌آميزي آن آغاز و سپس نقطه‌گذاري مي‌گردد. هم اكنون كار طراحي با استفاده از فناوري اطلاعات توسط نرم افزارهاي كامپيوتري انجام مي‌شود، اما در صورتي كه اين كار به صورت دستي انجام گيرد بعد از طراحي نوبت به كار صحافي و تخته زني نقشه و درج شماره دستگاه قالي در پشت آن مي‌رسد. در هر صورت طرح‌ها هنري كاملاً منحصر به فرد باشند و هيچ نمونه‌اي از طرح‌ها در بازار موجود نباشد، بافت قالي آن نيز بدليل متمايز شدن طرح ارزشمند مي‌گردد.

آماده سازي مواد اوليه

مواد اوليه، كمكي و بسته بندي مورد نياز تابلو فرش دست بافت شامل موارد زير است:

نخ ابريشم، نخ مرينوس، پشم دست ريس محلي، كرك يا پنبه، پود ضخيم يا نازك قرقره چله نخ، ابريشم (نمره مورد نظر) و رنگ‌زاها در اين كسب و كار  ابريشم جهت شستشو به ابريشم چندين نوبت با مواد ويژه مختلف شسته مي‌شود، تا ناخالصي‌هايش جدا گردد. سپس ابريشم با رنگ‌هاي گياهي و حيواني رنگرزي مي‌گردد.

بافندگي

زمان‌ برترين و دشوارترين مرحله بافندگي است، كه شامل دو شيوه دست بافت و قلاب بافت انجام مي‌شود. بعد از تهيه دار مخصوص بافت فرش و انتخاب طرح، نقش و تامين مواد اوليه، كار چله كشي (تار) و بافت انجام مي‌گيرد.چله ها از جنس پنبه و يا ابريشم مي‌باشد.

در مرحله بعدي بافنده شروع به زدن گره‌هاي پشمي و ابريشمي مطابق نقشه بر روي چله‌ها مي‌كند. اين كار با استفاده از تجهيزات مخصوصي از قبيل چاقو، شانه، سيخ و قيچي انجام مي‌گيرد. گره‌ها طبق مدل‌هاي انتخاب شده بافته مي‌شود.

اين گره‌هاي رنگارنگ و متعدد يك لايه از فرش را تشكيل مي‌دهند. پس از تكميل يك لايه از تابلو فرش الياف پنبه‌اي به نام پود كلفت و نازك توسط سيخ ما بين تارها كشيده شده و با استفاده از شانه روي لايه بافته شده كوبيده مي‌شود تا لايه ها با نظم و ترتيب خطي هرچه بيشتر بر روي هم چيده شوند. جمع همين لايه‌ها تابلو فرش را بوجود مي‌آورند. در پايان كار بافت فرش را از دار جدا كرده و عمليات تكميلي آن همانند پرداخت و شستشو را بر روي آن انجام مي‌دهند تا تابلو فرش آماده قاپ شدن و عرضه به بازار شود.

پرداخت

اين مرحله، شامل پرداخت و گره زني است. عموماً كارگاه‌هاي قالي بافي داراي دستگاه‌هاي پرداخت زني برقي براي قالي‌هاي ضخيم و همچنين تيغ قالي زني دستي حرفه‌اي و مخصوص مي‌باشند.

كز دهي

اين بخش با شعله آتش پشت قالي را كز مي‌دهد تا ريشه‌هايي كه به صورت پرز شده است از بين برود.

قاليشويي

اين بخش شامل شستشوي فرش و خشك كردن مي‌باشد كه در اين مرحله شستشو از موادي كه خواص اسيدي نداشته باشند، بهره مي‌برند. چون مواد اسيدي سبب فرسودگي زودتر قالي مي‌شود. بعد از شستشو به قسمت آبگيري و خشك‌شويي فرستاده مي‌شود.

طرح توجيهي فرش دستباف | ماشين آلات مورد نياز توليد فرش دستبافت

عمده‌ترين بخش يك طرح توليدي، انتخاب كردن ماشين آلات با توجه به نوع صنعت و خصوصيات آن و همچنين فناوري ساخت، توليد و خريد و نصب و راه اندازي آن‌ها مي‌باشد.

مشخصات برخي دستگاه‌ها و ماشين آلات مورد نياز در كارگاه قالي بافي شامل موارد زير است:

دار قالي ، قلاب،  قيچي، شانه سيخ پود كش، دفه، دستگاه پرداخت، نقشه قالي (درجه يك)، آچار فرانسه، ساير ابزار كارگاهي و دستي.

براي مشاهده انواع طرح توجيهي صنعتي نوشته شده توسط تيم كاردوك كليك كنيد.

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرح‌ها و واحدهاي صنعتي

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از متخصصين و كارشناسان
  • ارائه خدمات در انتخاب و تجهيز محل و تامين نيروي انساني ماهر
  • مشاوره بازاريابي و صادرات محصول  
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره ارتقا بهروري بنگاه

 

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركزمشاوره كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرج توجيهي توليد فرش دست باف

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۵۳:۲۷ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی