كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

خوراك دام موادي است كه حيوان بتواند پس از خوردن، آن را هضم، جذب و به مصرف برساند. به آن بخش از مواد غذايي كه به مصرف واقعي حيوان مي‌رسد، ماده‌ي مغذي گفته مي‌شود. استفاده از خوراك آماده براي تغذيه دام به واسطه ايجاد امكان مصرف ضايعات صنعتي و پسماندهاي كشاورزي در جهت كسب ارزش افزوده رو به فزوني نهاده است. ضمن اينكه تغذيه دام بااين نوع خوراك مي‌تواند از بروز امراضي كه به دليل وجود آلودگي‌هاي مختلف در غذاي دام پديد مي‌آيد، جلوگيري نمايد. براي ايجاد شرايط بهره‌برداري اقتصادي از دام بايد مجموعه‌اي از مواد كه در يك نوع علوفه به تنهايي گردهم نمي‌آيند با هم مخلوط و آسياب نمود. اين تركيب كنسانتره‌اي قادر خواهد بود همه عناصر و مواد ضروري بدن دام را در حدنياز آن برطرف كند. در ادامه خلاصه‌اي از طرح توجيهي خوراك دام و طيور آورده‌ايم. براي سفارش و نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره كسب و كار در زمينه توليد و استاندارد توليد دارو در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 منبع: طرح توجيهي توليد خوراك دام و طيور

طرح توجيهي خوراك دام و طيور | نيازهاي غذايي دام

اصولاً استفاده از يك نوع ماده غذايي به تنهايي نمي‌تواند تمام احتياجات دام را برطرف كند، چون دستگاه گوارش حيوان محدود است و از طرف ديگر بدن حيوان به مجموعه‌اي از مواد غذايي احتياج دارد. اين مجموعه مواد غذايي را جيره غذايي مي‌نامند كه بايد برحسب احتياجات نگهداري و توليد حيوان برنامه‌ريزي شود. نوع و تركيب خوراك دام با توجه به نياز و جنبه‌هاي مالي آن تهيه و تنظيم مي‌گردد. برخي از مواد غذايي براي دسته‌اي از دام‌ها مي‌تواند غذايي كامل باشد، در صورتي كه براي گروهي ديگر اينطور نيست.

به طور كلي براي تأمين نيازهاي غذايي دام‌ها بايد احتياجات آن‌ها را در مراحل مختلف زندگي مثل مرحله خشك بودن، مراحل مختلف آبستني، مرحله شيرواري، مرحله شيرخوارگي بره‌ها و گوساله‌ها شناسايي نمود. پرواربندي دام با استفاده از مواد كنسانتره، توجيه اقتصادي بيشتري را به نسبت چرا بردن دام نصيب دامداران مي‌كند.

مواد ضروري در كنسانتره

مواد موجود در كنسانتره عبارتند از انواع پروتئين‌ها كه از موادي چون كنجاله پنبه تأمين مي‌شود، كربوهيدرات‌ها كه از غلات و ملاس و تفاله چغندر تشكيل مي‌گردد و چربي‌ها، مواد معدني و انواع ويتامين‌ها است. در صنعت دامپروري، تهيه خوراك متعادل و سالم كه حاوي كليه مواد مورد نياز دام باشد از اهميت خاصي برخوردار است. به طوري كه هر نوع كمبود از نظر درصد پروتئين، املاح، ويتامين‌ها و انرژي مورد نياز، باعث عدم بازدهي مطلوب و زمينه‌ساز بروز بيماري‌ها در دام خواهد شد، لذا در صورت استفاده از محصولات توليد شده كارخانجات خوراك دام و ضريب تبديل خوراك دام به محصولات دامي افزايش يافته و به ميزان استاندارد نزديك‌تر مي‌شود. ضمن اينكه با مصرف بهينه منابع و مواد اوليه كمت محصول بيشتري توليد خواهد گرديد.

طرح توجيهي خوراك دام و طيور | انواع جيره غذايي دام

به طور خلاصه به مجموعه مواد غذايي كه يك حيوان در طول يك شبانه روز كامل دريافت مي‌كند، جيره اطلاق مي‌شود. جيره‌هاي غذايي در سه مقطع برنامه ريزي مي‌گردند كه بسته به نوع، جنس و … دام‌ها متغير است.

جيره دوران نگهداري

اگر حيواني هيچ نوع توليد و افزايش يا كاهش وزني نداشته باشد، جيره آن بر اساس نياز روزانه حيوان تعيين مي‌گردد كه به آن جيره نگهداري گفته مي‌شود.

جيره دوران آبستني

چنانچه از عنوان آن مشخص است اين جيره براي دام‌هاي ماده آبستن در نظر گرفته مي‌شود كه برحسب اينكه در چه ماهي از حاملگي هستند، جيره آن‌ها تنظيم مي‌گردد.

جيره توليد

اين جيره نيز بر اساس توليدات دام (شير، گوشت، پشم و…) تنظيم مي‌گردد.

كنسانتره يا غذاي متعادل

براي بر طرف كردن كمبودهاي غذايي دام، تعدادي از مواد غذايي با مقدار مشخص تركيب شده و پس از آسياب كردن با هم مخلوط و تبديل به خوراك فشرده مي‌شوند كه اصطلاحاً كنسانتره ناميده مي‌شود، تا حداقل نياز و احتياجات دام را در دوره نگهداري تأمين نمايد. به عبارت ديگر كنسانتره يا غذاي متعادل تركيبي از تعدادي موادغذايي است كه قادر است همه عناصر و مواد ضروري بدن دام را به اندازه كافي تأمين كند. مواد اوليه‌اي كه با استفاده از آن‌ها كنسانتره تهيه مي‌شود بايد داراي كيفيت مرغوبي باشند.  

 

طرح توجيهي خوراك دام و طيور | انواع تغذيه طيور 

غذاي كامل

جيره‌اي كه تمام مواد مغذي مورد نياز پرنده را در برداشته باشد، غذاي كامل ناميده مي‌شود. فرمولاسيون جيره‌هاي طيور يك اصل ثابت نيست، بلكه تفاوت قيمت‌هاي مواد اوليه غذايي و بهبود در مديريت تغذيه باعث تعويض فرمولاسيون جيره خواهد شد. 

تغذيه اختياري و تغذيه كنترل شده طيور مي‌توانند مصرف غذاي خود را بر حسب احتياجات‌شان كنترل كنند. در گذشته غذاي كاملاً مش « آردي » در دسترس طيور قرار مي‌گرفت. اين نوع خوراك در تمام مدت در دسترس طيور قرار مي‌گرفت اما بعدها معلوم شد اين روش غيراقتصادي است؛ چون طيور در اين روش ميل به پرخوري دارد و بسيار سنگين مي‌شود و توليد تخم مرغ و افزايش وزن آنان جنبه اقتصادي ندارد.

 اشكال  خوراك طيور

جيره‌هاي طيور به سه شكل مش، ‌كرامبل و پلت مي‌باشد. در ادامه هر كدام به طور مختصر شرح داده‌ايم.

فرم مش (آردي)

در اين شكل از غذا مواد اوليه غذايي جيره به شكل آسياب شده هستند. اما طيور علاقه‌اي به جيره‌هايي كه از ذرت بسيار ريز تشكيل شده باشد ندارند؛ زيرا اين‌گونه مواد چسبناك هستند. در فرم مش، ميزان مصرف غذاي طيور افزايش مي‌يابد. اگر غلات خيلي ريز شوند، طيور در درجه اول مايل به مصرف غلاتي خواهند بود كه اندازه‌شان درشت‌تر است و مواد ريز براي مصرف نهايي در دانخوري باقي مي‌مانند. بنابراين در مصرف دان فرموله شده اشكال ايجاد خواهد شد. 

اندازه ذرات جيره مش در مصرف آب آشاميدني مؤثر است. هر چه تركيب جيره مش درشت‌تر باشد، ميزان مصرف آب آشاميدني كمتر مي‌شود. اين موضوع در ميزان آب مدفوع تأثيري ندارد.

هر چه غذا داراي حجم بيشتر باشد، يعني فيبر آن بالا باشد، مصرف آب بيشتر خواهد شد. به همين دليل آب مدفوع نيز افزايش مي‌يابد. هرچه جيره‌هاي طيور انرژي بالاتر و حجم كمتر داشته باشد، مصرف و دفع آب نيز كمتر مي‌باشد.

پلت

جيره‌اي كه به صورت مش بوده و طي مراحل خاص از دستگاه‌هاي توليد پلت  عبور مي‌كند و به شكل استوانه‌هاي كوچك در اندازه‌هاي مختلف درآمده و تحت عنوان پلت ناميده مي‌شود. با مصرف غذاي پلت، ماكيان قدرت انتخاب قسمت‌هاي مشخص از جيره غذايي را از دست مي‌دهند و بايد غذا را به طور كامل مصرف نمايند.

 

كرامبل

كرامبل حد واسط غذاي مش و پلت مي‌باشد. وقتي كه پلت‌ها درشت آسياب شوند، محصولي به وجود مي‌آيد كه به آن كرامبل گويند. ذرات كرامبل را بايد حد واسط در نظر گرفت. بهترين كرامبل معمولاً داراي مقداري ذرات ريز مي‌باشد. اين موضوع باعث افزايش راندمان مصرف دان مي‌گردد.

خوراك پلت در صنعت مرغداري

جيره‌هايي كه در تغذيه طيور مورد استفاده قرار مي‌گيرند، به سه فرم آردي، كرامبل و پلت مي‌باشند. جيره آردي فرمي از خوراك است كه در آن مواد غذايي پس از مخلوط شدن آسياب مي‌شود تا به فرم پودر يا آرد درآيند كه در واقع به دوصورت آردي گرم و آردي سرد فرآوري مي‌شوند. جيره كرامبل به همان جيره پلت با اندازه كوچكتر گفته مي‌شود كه بعد از دوره استارتر به جوجه‌هاي گوشتي خورانده مي‌شود. اما سومين نوع فرآوري خوراك كه به نام فرآوري پلت معروف است، كاربرد وسيعي در صنعت مرغداري داشته و امروزه به ميزان زيادي در جيره‌هاي غذايي از آن استفاده مي‌گردد.

در صورت استفاده از جيره پلت، پرنده زمان كمتري را صرف غذا خوردن خواهد كرد، لذا با كاهش فعاليت پرنده، ميزان احتياجات نگهداري آن نيز كاهش خواهد يافت. بخشي از بهبود كاربرد جيره پلت، به علت مصرف كمتر انرژي در هنگام تغذيه مي‌باشد. به عبارت ديگر استفاده از جيره پلت، انرژي صرف شده پرنده براي غذا خوردن را كاهش مي‌دهد و قابليت دسترسي مواد مغذي حياتي و انرژي را نيز افزايش مي‌دهد.

خوراك پلت در صنعت دامداري

امروزه هزينه‌هاي مربوط به تهيه خوراك حدود 75درصد كل هزينه‌هاي دامداري را به خود اختصاص مي‌دهد. بنابراين خوراك دام بايستي از كيفيت بالايي برخوردار باشد تا بتواند با افزايش ميزان توليد در دام، بالا بودن هزينه‌هاي توليد خوراك را جبران نمايد.

طرح توجيهي خوراك دام و طيور | فرآيند توليد خوراك طيور

به طور كلي از فرايندهاي مشابهي در تمام كارخانجات توليد خوراك طيور براي توليد خوراك استفاده مي‎‌شود كه فقط محصول نهايي آن تا حدودي متفاوت و به دو صورت آردي و حبه‌اي است كه البته خوراك طيور به صورت حبه‌اي و پلت (فشرده شده) بسيار متداول‌تر است و فرآيند توليد آن به طور خلاصه به شرح زير است.

در اين روش كه عمدتاً در اكثر كارخانجات توليد خوراك طيور از آن استفاده مي‌شود، ابتدا مواد اوليه تهيه خوراك طيور از جمله سبوس گندم، سبوس برنج، ذرت، باگاس، جو، نياسين، تفاله چغندر كه نياز به آسياب كردن دارند، در آسياب‌هاي صنعتي آسياب شده و به پودر تبديل مي‌شوند. سپس اين مواد به همراه مواد افزودني از جمله انواع مكمل‌ها در ميكسرها با يكديگر ميكس شده و آماده پلت كردن و تبديل به حبه شدن مي‌باشد. در مرحله بعد توسط دستگاه پلت كانديشنر اين مواد تحت فشار و حرارت تا حدود ۹۰درجه سانتي‌گراد و برحسب نوع خوراك با قطرهاي متفاوت به پلت تبديل مي‌شوند و در نهايت توسط فن‌كوئل‌هاي موجود خنك شده و آماده بسته‌بندي مي‌گردد.

 

طرح توجيهي خوراك دام و طيور | استاندارد محصولات

با توجه به اطلاعات موجود در بانك استانداردهاي ملي ايران براي طرح مورد بررسي، تعدادي از استانداردهاي مرتبط با خوراك دام وطيور به شرح ذيل است.

جدول استانداردهاي مربوط به خوراك دام و طيور

شماره استاندارد

شرح استاندارد

17377

خوراك دام – اندازه‌گيري مقدار فلورايد با روش ISE

17378

خوراك دام – اندازه‌گيري جيوه با روش  CVAAS

800

كنجاله دانه سويا مورد مصرف در خوراك دام، طيور و آبزيان

2988

ويژگي‌هاي چربي مورد استفاده در خوراك دام وطيور

16888

خوراك دام و طيور – پودر پوسته تخم‌مرغ

605

خوراك طيور – ويژگي‌ها و روش‌هاي آزمون

2595

خوراك طيور – كنسانتره – ويژگي‌ها

2378

خوراك طيور – مكمل‌هاي ويتاميني و معدني

كد آيسيك محصولات

جدول كد آيسيك تعدادي از محصولات مرتبط با خوراك دام و طيور به شرح ذيل است.

نام كالا

كد ISIC

انواع مكمل خوراك دام، طيور و آبزيان

1533312333

انواع خوراك آماده دام، طيور و آبزيان

1533312329

انواع كنسانتره خوراك دام، طيور و آبزيان

1533312334

خوراك آماده دام

1533412315

خوراك آماده طيور

1533412318

خوراك آماده آبزيان

1533412322

خوراك كامل دام

1533512325

كنسانتره خوراك دام

1533412335

كنسانتره خوراك طيور

1533412336

خوراك آماده طيور به شكل پلت

1533512331

طرح توجيهي خوراك دام و طيور | مواد اوليه خوراك دام وطيور

خوراك دام و طيور از مخلوط كردن مواد ضروري در تغذيه دام و طيور شامل مواد تأمين‌كننده پروتئين، مواد انرژي‌زا، املاح، ويتامين به نسبت‌هاي مختلف و فرمولاسيون متنوع بسته به نوع و سن حيوان تهيه مي‌شود. اهم مواد اوليه  مورد مصرف توليد خوراك دام و طيور عبارتند از:

ذرت، كنجاله سويا، گندم، سبوس گندم، جو، تفاله چغندر، آنزيم، اوره ليزين، روغن، پودر خون و پودر ضايعات كشتارگاهي، نمك، دي كلسيم فسفات

ماشين آلات خط توليد خوراك دام و طيور آماده

خط توليد شامل ماشين­ آلاتي از جمله آسياب به ظرفيت 5تن، ميكسر افقي، 2عدد سيلو ذخيره به ظرفيت 5تن، دستگاه پلت طيور، انواع بالابرها، الواتورها، تقسيم‌كن، برج‌­هاي خنك ­كن و مخازن سوخت، مخازن نگهداري روغن، مخازن نگهداري ملاس و ديگ بخار مي‌­باشد.  ماشين آلات خط توليد براي ظرفيت ملحوظ شده بشرح ذيل مي‌باشد. براي بازديد از ساير طرح توجيهي صنعتي هاي نوشته شده توسط تيم كاردوك كليك كنيد.

  ماشين آلات خط توليد خوراك طيور

چاله با دريچه و نرده و حفاظ

بالابر از سيلو به پليت

بالابر ماردوني تنظيم وانتقال  مواد به آسياب

كانديشنر ودستگاه پرس  پليت دام و طيور باشبكه رينگي و چرخ هاي يدك كامل

آسياب به ظرفيت 5 تن

الواتور قاشقي از سيلو به برج خنك كننده

الك ويبره طبقاتي

تسمه نقاله از پليت به خشك كن با عرض 50 سانت

دستگاه تقسيم و فيدر مواد

تسمه نقاله از خشك كن به سيلو باعرض 50 سانتي متر

چاله هاپرداراي دريچه و  نرده  و بالابر از تقسيم كن به چاله هاپر

دستگاه كرامبلر  پليت باشبكه رينگي يدك كامل و پري استارتر

بالابر پودر به ميكسر افقي

برج خنك كن با مكنده و سيكلون

ميكسر افقي به ظرفيت 2/5 تن

سيلو ذخيره 10 تن با فيدر و باسكول

بالابر از ميكسر به بارريز

دستگاه سيلو بسته بندي

باريز دوقلو

مخزن هوائي ملاس و    پمپ ملاس و تاسيسات

سيلو ذخيره 5 تن با كيسه گير و باسكول

نرده و پله و پاگردها و حفاظها

سيلو ذخيره 5 تن پودر به پليت  با فيدر

تابلو برق كليه ماشين آلات و كابل كشي

بالابر از آسياب به ميكسر با دينام

سرند دومرحله اي

بالابر از ميكسر به سيلوها با دينام

الواتور قاشقي از پليت به برج

الواتور قاشقي جهت حمل به برج

شاسي و اسكلت بندي تجهيزات

 

خدمات قابل ارايه كاردوك به  طرحها و واحدهاي

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح  توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • ارائه خدمات نصب و راه اندازي ماشين آلات  
  • مشاوره بازاريابي و صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره ارتقا بهروري بنگاه

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي توليد خوراك دام و طيور

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۵۶:۵۴ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی