كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

تامين مواد غذايي مورد نياز مردم به خصوص در كشورهاي توسعه نيافته به يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي آن جوامع تبديل شده است. مهم‌ترين مسائلي كه سبب رشد چشمگير صنعت پرورش طيور گشته، ارزش غذايي، قيمت مناسب و كاربردهاي آن است. مزيت‌هاي مذكور سبب بالا رفتن تقاضا، رشد سريع توليد و پرورش آن در سطح جهان شده است. پيش برآورد ميزان توليد جهاني گوشت طيور در سال2021 بالغ بر 102ميليون تن بوده كه با بهبود اقتصادي رشد تقاضاي بيشتري را نيز به همراه دارد كه تقاضاي بيشتر را نيز براي خوراك طيور به وجود خواهد آورد. ميزان صادرات جهاني گوشت مرغ در سال2021 معادل 12ميليون تن پيش‌بيني شده است و برزيل يكي از صادركنندگان عمده جهاني گوشت مرغ است كه بخشي از بازارهاي مختلف اين محصول را تامين مي‌كند. در ادامه خلاصه طرح توجيهي واحد مرغداري گوشتي را آورده‌ايم. براي سفارش و نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.  

منبع: طرح توجيهي واحد مرغداري گوشتي

 

طرح توجيهي مرغداري گوشتي | تعريف محصولات

گوشت يكي از منايع اصلي تامين پروتئين مورد نياز بدن انسان‌ها است كه براي انجام فعاليت‌هاي روزمره خود به آن نياز دارند. ميزان پروتئين گوشت مرغ نسبت به انواع گوشت‌هاي ديگر بالاست. فرايند پرورش، كشتار، آماده سازي و بسته بندي گوشت مرغ به گونه‌اي استاندارد و بهداشتي و تحت نظارت صورت مي‌گيرد كه بتوان از سلامتي محصول مورد استفاده اطمينان حاصل نمود. گوشت مرغ در بيشتر رژيم‌هاي غذايي مردم جهان و در رستوران هاي سرتاسر دنيا يكي از غذاهاي اصلي است كه هم به صورت مرغ سرخ شده و هم آب پز طي فرايندهاي متنوع پخت و پز با طعم‌هاي متفاوت مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

خواص گوشت مرغ

وچود پروتئين در گوشت مرغ لازمه حفظ  استحكام استخوان‌ها و پيشگيري از پوكي استخوان انسان است. گوشت مرغ حاوي انواع ويتامين‌ها و مواد معدني با ارزش غذايي بالا است و  100گرم آن بطور متوسط 165كالري انرژي دارد و مي‌تواند بخشي از چربي مورد نياز بدن را نيز تامين نمايد.

 

طرح توجيهي مرغداري گوشتي | پرورش مرغ گوشتي

به لحاظ اقتصادي و فني نژادهاي خاصي از مرغ مناسب پرورش در مرغداري‌ها انتخاب مي‌شوند كه جوجه‌هاي آن‌ها به سرعت طي 5 الي 7 هفته بتواند به رشد كامل آماده كشتار برسد. مرغداري‌هاي گوشتي جوجه‌هاي مورد نياز خود را غالباً خريداري و در سالن‌هاي خود پرورش مي‌دهند. مگر مجتمع‌هايي كه خود توليد جوجه يك روزه و همزمان مرغداري گوشتي را دارند.

طرح توجيهي مرغداري گوشتي | بررسي كالاهاي جايگزين

بسياري از گوشت‌هاي ديگر همانند گوشت گاو ،گوسفند، ماهي و ميگو كالاهاي جايگزين گوشت مرغ هستند؛ اما بدليل قيمت و خواص گوشت مرغ هيچ كدام قابليت رقابت با آن را ندارند. محصولات و حبوبات پروتئين‌دار كشاورزي هم نمي‌تواند جايگزين كاملي بجاي گوشت مرغ باشد.

طرح توجيهي مرغداري گوشتي | الزامات احداث مرغداري

مهم‌ترين گزينه در راه‌اندازي مرغداري انتخاب محل اجراي طرح است كه پس از تهيه و اطمينان از موافقت بااجراي طرح در آن محل بايد مراحل اخذ پروانه تاسيس طي شود كه طي آن مشخصات فني و زيربنايي مرغداري به همراه ظرفيت در پروانه قيد مي‌گردد.

قبل از شروع عمليات اجرايي مي‌توان با شبيه‌سازي دقيق سايت پلان را در محيط‌هاي نرم‌افزاري طراحي كرد و پس از اطمينان از انطباق مشخصات اقدام به تهيه پلان و نقشه‌هاي مهندسي نمود. سپس آن را به تاييد جهاد كشاورزي رساند. شبيه سازي طرح با قابليت رويت وانيميت كردن آن به سرمايه‌گذار اين امكان را مي‌دهد كه به دقت جزييات فني و اجرايي را مطابق با مشخصات محل اجرا از قبل رويت نموده و در زمان طراحي و اجرا تا زمان بهره‌برداري با كمترين خطا و اشتباه محاسباتي به لحاظ فني و اقتصادي رو به رو شود. مساحت زمين و سرمايه قابل تامين احداث طرح با نگرش به بازارهاي ملي و منطقه‌اي و با توجه به فرايند امكانسنجي فني، مالي و اقتصادي به دست مي‌آيد و براساس آن پروانه تاسيس بررسي و صادر مي‌گردد.

 

طرح توجيهي مرغداري گوشتي | نگهداري مرغ هاي گوشتي

پرورش جوجه‌ مرغ‌هاي گوشتي در سالن مرغداري به مدت 35 الي 50 روز انجام مي‌شود و در مواقعي كه دوره آماده‌سازي تمام شد، مرغ‌ها را از سالن به كشتارگاه‌ها منتقل كرده و سالن را براي جوجه ريزي مرحله بعد كاملا با ضدعفوني كردن و پاك سازي آماده مي‌كنند.  

تغذيه مرغ گوشتي

ميزان و كيفيت خوراك طيور نقش اصلي را در دوران رشد دارد. اين بخش پرهزينه‌ترين بخش پرورش مرغ گوشتي است. تغذيه مرغداري در سه دوره پيش دان يا آغازين، ميان دان يا رشد و پايان دان تقسيم مي‌شود. مرغداران صنعتي يك رژم غذايي كرامبل هيجده روزه خاص را از ۱تا 10 روزگي پرورش جوجه‌ها اعمال مي‌كنند و از روز 11 تا 24 با تغيير تركيب كرامبل جيره غذايي ديگري را استفاده مي‌نمايند و در مرحله سوم تغذيه از روز 25 الي 42 دان پاياني پلت را مي‌توانند استفاده نمايند. تمامي جيره‌هاي غذايي مرغداري برنامه‌ريزي شده و طبق فرايند توليد خوراك با استفاده از تجهيزات صنعتي آسياب و مخلوط آماده مي‌شود.

طرح توجيهي مرغداري گوشتي | شرايط پرورش در مرغداري ها 

نوردهي در سالن

برنامه ريزي نوردهي مناسب در طول دوره پرورش منجر به رشد مطلوب مرغ‌ها مي‌شود و بر سن بلوغ جنسي به همراه ساير عوامل فيزيكي نگهداري و تغذيه‌اي تاثير مي‌گذارد. لذا افزايش طول مدت و شدت روشنايي با توجه به عرض جغرافيايي، ميزان و شدت نور مصنوعي با طيف زرذ، نارنجي و قرمز تا حد 40 لوكس دقيقاً برنامه ريزي مي‌شود.

شرايط سالن پرورش مرغ

طول و عرض سالن‌هاي مرغداري بسته به ابعاد زمين و منطقه استقرار متفاوت است. غالبا عرض سالن مابين ۱۲ تا ۱۶متر در نظر گرفته مي‌شود و نوع سازه آن مطابق با نقشه و پلان‌هاي مهندسي مي‌تواند هم از سازه‌هاي فلزي همانند خرپا و سوله پيش ساخته و هم بتن مسلح يا سازه‌هاي سبك استفاده نمود.

نوع پوشش سقف سالن‌ها نيز با توجه به طراحي و شرايط اقليمي منطقه تعيين مي‌شود كه مي‌تواند به صورت پوشش‌هاي فلزي و غيرفلزي باشد. ميزان ارتفاع براي مرغداري‌هاي گوشتي در مناطق گرم و سرد متفاوت است و مي‌تواند از 6/2 تا 8/2 در مناطق گرم و در  اقليم سرد مابين 2/2 تا 4/2 باشد.

مساحت مورد نياز براي مرغداري

در اين طرح مطابق ضوابط با ملحوظ داشتن فضاي حدود يك دهم مترمربع براي پرورش هر مرغ گوشتي و جهت اجراي طرح مرغداري 20000 قطعه‌اي، نيازمند 2400مترمربع زير بنا در زميني به وسعت 6000مترمربع با احتساب زيرساخت‌هاي جنبي و ستادي و اتاق فرمان مي‌باشد. در سالن با عرض ۱۴متر مي‌توان ۶رديف دان خوري زنجيري و ۶ رديف آب خوري را در طول سالن 72 متري مستقر نمود  كه در ارتفاع ديواره‌هاي سالن مي‌تواند ۸/۲ متر و وسط  سالن جهت شيب‌بندي مناسب 1/3 متر مي‌تواند باشد.

محل استقرار و ارتفاع اتاق فرمان مي‌تواند بلندتر از سالن‌ها باشد تا به سادگي امكان تامين هواي مورد نياز هيترها و تخصيص فضاي مناسب براي نصب دان خوري‌ها و استقرار مدارهاي برقي و الكتريكي فرمان، تابلوهاي برق، لوله‌هاي تاسيسات آبررساني و ساير ملزومات فراهم باشد. از اتاق فرمان امكان ورود، نظارت و مانتيتورينگ سالن پرورش وجود دارد. جريان تونلي هوا در سالن‌هاي مرغداري نيازمند استقرار پنجره و دريچه‌هاي تهويه است. علي رغم وجود نور مصنوعي پنچره‌هايي به منظور استفاده از نور طبيعي با فاصله بيست متري از هم نصب شود كه امكان تنظيم تهويه سالن ها  را در مواقع ضروري نيز فراهم نمايد.

تهويه سالن پرورش

تهويه در مرغداري‌هاي به سه شيوه طبيعي، مصنوعي با فشار منفي و مثبت انجام مي‌گيرد. وجود دريچه‌هاي سقفي و پنجره‌هاي سالن به تهويه طبيعي فضاي مرغداري در سالن‌هاي با عرض كم كمك مي‌كند. جهت ايجاد تهويه مصنوعي با فشار منفي از ونتيلاتور مكنده هوا استفاده مي شود كه يك جريان سيال هوا را از يك طرف وارد و از طرف ديگر خارج مي‌كند.

در تهويه مصنوعي فشار مثبت سيستم دمنده (باعث ايجاد جريان هوا در سالن پرورش مي‌شود) استفاده مي‌نمايند. مقدار تهويه هوا در سالن‌هاي مرغداري گوشتي معادل 5/3 الي 4مترمكعب هوا به ازاء هر كيلوگرم وزن زنده طيور طي ساعت محاسبه مي‌گردد. سرعت جريان هوا براي جوجه‌هاي گوشتي از 2/0متر در ثانيه نبايد تجاوز نمايد. در اين طرح تعداد تهويه‌ها متناسب با وضعيت سالن‌ها انتخاب و نصب مي‌شود. براي هركدام از سالن‌ها ۲دستگاه تهويه بزرگ و ۳ دستگاه تهويه  هفتاد سانتي‌متري به صورت يك در ميان را مي‌توان مستقر نمود  كه هواي خروجي سالن‌هاي پرورش توسط كانال به سمت پايين هدايت مي‌گردد.

طرح توجيهي مرغداري گوشتي | تجهيزات مرغداري

مهم‌ترين تجهيزات مرغداري عبارتند از سيستم‌هاي  آبخوري، دانخوري، دريچه يا پنجره هوادهي اينلت، هواكش‌ها، پدهاي سلولزي، قفس مرغداري، هيتر، تاسيسات كنترلي ترمو ديناميكي و المان‌هاي برقي به گونه‌اي كه با كمترين تردد امكان نظارت بر تغيير شرايط مطلوب در كوتاه‌ترين زمان فراهم گردد. 

آبخوري

آبخوري‌ها به منظور تامين آب سالم آشاميدني و مورد استفاده قرار مي‌گيرند و به دو صورت دستي و اتوماتيك در سالن‌هاي مرغداري وجود دارند. از آب خوري‌هاي اتوماتيك در سالن‌هاي مرغداري صنعتي استفاده مي‌شود. نحوه استقرار و فواصل آب خوري‌ها با دقت انجام مي‌شود. آب خوري‌هاي اتوماتيك مي‌تواند فنجاني، پستانكي، سيفوني يا به شكل ناوداني باشد.

دانخوري

دانخوري‌ها وسيله دريافت خوراك و تغذيه  طيور مي‌باشند كه هم به صورت دستي و هم اتوماتيك توليد مي‌شوند. دانخوري‌هاي دستي نيازمند نيروي انساني براي تامين خوراك است، ولي دانخوري‌هاي اتوماتيك اين كار به صورت خودكار انجام مي‌شود و در اشكال ناوداني زنجيري و لوله‌اي بشقابي توليد و نصب مي‌شوند. 

 

دريچه يا پنجره هوادهي اينلت

دريچه هوادهي اينلت مورد استفاده تهويه سالن پرورش مرغداري هستند و متناسب با نياز و وضعيت آب و هوايي با امكان تنظيم هوادهي در انواع فضاها انتخاب و نصب مي‌شوند.  

هواكش مرغداري

هواكش براي خارج كردن هواي آلوده و گازهاي موجود در سالن‌هاي مرغداري استفاده مي‌شود. تعداد، ابعاد و قدرت آن متناسب با ابعاد سالن و شرايط محيط و تراكم طيور انتخاب و نصب مي‌گردد.

پدسلولزي

پدهاي سلولزي با امكان استفاده از فيلترهاي نانو برروي آن‌ها جهت جلوگيري از غبار گرفتگي، روش جديدي براي تهويه سالن‌هاي مرغداري است. اين پدها از اوراق موجدار و داراي شكل هندسي متقارن از كاغذي و با قابليت جذب بالاي آب تشكيل شده است. عبور جريان هوا از لايه‌هاي مرطوب آن سبب خنك و مطبوع شدن هواي داخل سالن توليد با هزينه كم خواهد شد.

جت هيتر

دستگاه هيتر ابزار تامين گرماي مورد نياز سالن‌ها با استفاده از المنت‌هاي گرم شونده مي‌باشد كه مي‌تواند با گاز و گازوئيل يا به صورت مشعل‌هاي دوگانه سوز و يا برقي باشد. در اين طرح با توجه به هواي سالم بدون داشتن گازهاي متصاعد شده سمي و آلوده كننده از جت هيتر برقي استفاده  مي‌گردد. 

قفس مرغداري

وجود قفس مرغداري كارها را علي الخصوص در پرورش مرغ تخم‌گذار براي مرغداران بسيار ساده مي‌نمايد. پرورش مرغ در قفس امورات نظارت و كنترل پرورش طيور براي صاحبان اين صنعت علل الخصوص در ظرفيت‌هاي بالا موجه مي‌كند. از قفس‌هاي مرغداري مي‌توان در پرورش انواع طيور استفاده نمود.

كفپوش مرغداري

جهت حفظ بهداشت محيط مرغداري و جلوگيري از شيوع بيماري و آلودگي در سالن وجود كفپوش مناسبي چه بصورت تايل و چه به صورت رول بسيار موثر است. در بيشتر مرغداري‌هاي قديمي از پوشال مرغداري براي پوشاندن كف سالن پرورش استفاده شده است.

نكات مهم در واكسينه كردن جوجه هاي گوشتي

يكي از امراض خطرناك طيور، كه اپيدمي آن مي‌تواند با تاثير روي سيستم‌هاي هاضمه، تنفسي و عصبي مرغ‌ها موجب تلف شدن مرغ ها شود، نيو كاسل است. لذا پيشگيري و واكسينه كردن مي‌تواند به حفظ سلامت محصولات كمك شاياني بنمايد. در اين راستا لازم است استفاده از واكسن تاريخ گذشته و واكسينه كردن مرغ‌هاي بيمار حذر نمود و الزاماتي همانند رعايت فاصله زمان مابين واكيسناسيون و نگهداري از دارو در شرايط استاندارد و خنك را نيز رعايت نمود. براي ديدن ساير طرح توجيهي صنعتي هاي نوشته شده توسط تيم كاردوك كليك كنيد.

طرح توجيهي مرغداري گوشتي | چكيده مطالعات  اقتصادي- مالي

زمين :6000

زير بنا : 2400

تاسيسات مكانيكي  والكتريكي :              ۱۱,۵۵۲ ميليون ريال

سرمايه‌گذاري كل:                                40,222  ميليون ريال

هزينه هاي توليد :                                    8,427  ميليون ريال

نرخ بازده داخلي                                     4/24 در صد

دور برگشت سرمايه :                               2/3 سال

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرح‌ها و واحدهاي

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح  توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • ارائه خدمات  مديريت پيمان راه اندازي طرح  
  • مشاوره بازاريابي و صادرات محصول به كشورهاي ديگر
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره ارتقا بهروري بنگاه

 

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي واحد مرغداري گوشتي



:: بازديد از اين مطلب : 0

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۱:۲۹:۳۳ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی