كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

بسياري از موسسات بدون آن كه اقدام به ثبت شركت بكنند، در حال فعاليت تجاري هستند. اما اغلب زماني كه دو يا چند نفر با يكديگر در حال همكاري هستند، پس از مدتي احساس نياز به بستن قراردادي بين خود كرده و جهت رسمي كردن فعاليت تجاري شان به مراكز مربوطه مراجعه مي‌كنند. اما براي اين كار با سوالات اساسي رو به رو مي‌شوند كه تاثير مستقيمي بر آينده تجارت آن‌ها دارد. يكي از مهم‌ترين مسائل في‌ما‌بين طريقه تعيين مسئوليت‌ها و محدوديت‌هاست. طبق تعريف انواع شركت ها در قانون تجارت در صورت بروز مشكل بر اساس همين قوانين به موضوع رسيدگي و از حقوق اشخاص دفاع مي‌شود. در ادامه به شرح تعريف شركت و انواع آن مي‌پردازيم. جهت دريافت خدمات ثبت شركت كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره ثبت انواع شركت ها مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد. 

 

منبع: انواع شركت ها

 

انواع شركت ها و تعريف آنها

همانطور كه از نام شركت پيداست، اشخاصي (حداقل دو نفر) براي به دست آوردن منافع مالي با يكديگر همكاري كرده و مجموعه‌اي را تشكيل مي‌دهند. اين اشخاص با قراردادي سهم هر كس را در هزينه و درآمد مشخص مي‌كنند (خيلي‌ها بدون آن كه شركتي ثبت كنند، به همين شكل با يكديگر همكاري كرده و درآمد دارند، تنها تفاوت آن ها اين است كه فعاليت خود را به صورت رسمي ثبت نكرده اند). شركت‌ها به دو دسته تجاري و مدني تقسيم مي‌شوند.

هدف از ثبت شركت‌هاي تجاري كسب درآمد و معامله تجاري است. در شركت‌هاي تجاري طبق توافق سرمايه‌اي براي انجام فعاليت تجاري اختصاص داده مي‌شود. مقدار سهم هر كس در منافع و زيان‌هاي شركت نيز در طي قراردادي مشخص مي‌گردد و ميزان مسئوليت هر كس بر اساس نوع شركت، ميزان سرمايه و سهام بين اعضا به توافق مي‌رسد. در ادامه به شرح انواع شركت‌هاي تجاري مي‌پردازيم.

معرفي انواع شركت

طبق ماده 20 قانون تجارت جمهوري اسلامي ايران، شركت‌هاي تجاري بر 7 قسم هستند:

1)شركت سهامي      2)شركت با مسئوليت محدود  3)شركت تضامني  4)شركت مختلط غيرسهامي   5)شركت مختلط سهامي  6)شركت نسبي   7)شركت تعاوني توليد و مصرف

انواع شركت هاي سهامي

شركت هاي سهامي به دو دسته سهامي عام و سهامي خاص تقسيم مي‌شوند. جهت اطلاع از شرايط و قوانين مربوط به شركت سهامي كليك كنيد. در ادامه مختصر توضيحاتي از انواع شركت‌هاي سهامي آمده است:

شركت سهامي خاص

شركت سهامي خاص يكي از انواع شركت ها است كه تمام سرمايه آن توسط موسسين شركت تامين مي‌شود. در اين نوع شركت سرمايه به سهام‌هاي مساوي تقسيم شده و هر شريك مالك تعدادي از اين سهام هاست. ويژگي‌هاي شركت سهامي خاص به طور اختصاصي به شرح زير مي‌باشد.

1- صاحبان سهام داراي اوراق سهم هستند (نه سهم الشركه) 2- انتقال همه سهام يا مقداري از آن براي هر شريك آزاد مي‌باشد 3- شركا حداقل سه نفر هستند 4- مسئوليت هر سهامدار به ميزان سهام آن‌ها بستگي دارد 5- حق فروش سهام در بازار بورس به عموم وجود ندارد (سرمايه شركت را صاحبان سهام بايد تامين كنند) 6- سرمايه شركت حداقل بايد 1ميليون ريال (100هزار تومان) باشد. 7- در صورت كم شدن سرمايه يك سال براي جبران داده شده، در غير اين صورت نوع شركت بايد عوض شود. 8- در عنوان شركت حتما بايد كلمه “خاص” ذكر شود مثل “شركت سهامي خاص الوند”.

شركت سهامي عام

در شركت سهامي عام، سرمايه به سهام‌هاي مساوي تقسيم شده و قسمتي از سرمايه با انتشار اوراق بهادار و فروش به مردم (يعني سهيم كردن اشخاص ثالث در تامين سرمايه)، تامين مي‌شود. ويژگي‌هاي شركت هاي سهامي به شرح زير هست.

1- حداقل سهامداران 5 نفر مي‌باشند

2- مسئوليت سهام داران به اندازه سهام شان است (يعني در صورتي كه شركت دچار ضرر شد، صاحبان سهام ملزم به پرداخت زيان‌ها نيستند). مثلا شركتي كه سرمايه آن سه ميليون ريال است اگر ورشكست شود به طوري كه پانصد هزار ريال كسر بياورد، طلبكاران حق مطالبه طلب خود از شركا را نخواهند داشت چون شخصيت و اعتبار شركا به هيچ وجه در شركت دخالتي ندارد.

3- كلمه “سهامي عام” بايد قبل يا بعد از نام شركت در كليه اوراق‌ها، اطلاعيه‌ها و آگهي‌هاي شركت به صورت روشن و خوانا قيد شود.

انواع شركت ها | شركت با مسئوليت محدود

شركت با مسئوليت محدود، از جمله شركت‌هايي است كه براي انجام امور تجاري بين دو يا چند نفر تشكيل مي‌شود. در اين نوع شركت بدون آن كه سهام به قسمت‌هاي مساوي تقسيم شود، هر كدام از شركا به اندازه سرمايه‌شان مسئول قرض‌ها و تعهدات شركت هستند. جهت دريافت راهنماي ثبت شركت با مسئوليت محدود كليك كنيد. ويژگي‌هاي شركت با مسئوليت محدود عبارت است از؛

1- مسئوليت شركا به اندازه سهم الشركه آن‌ها در هنگام سرمايه گذاري است.

2- مسئوليت شركا در قبال قرض‌ها و هزينه‌ها به اندازه سهم الشركه مي‌باشد.

3- سهم الشركه به طور آزاد قابل انتقال نيست.

4- اين نوع شركت حداقل بين دو نفر قابل تشكيل شدن است.

5- براي كليه فعاليت‌هاي بازرگاني، مهندسي، صنعتي، فناوري اطلاعات و…. مناسب هست (محدوديت فعاليتي ندارد).

شركت تضامني

صاحبان شركت‌هاي تضامني تحت عنوان اسمي اقدام به فعاليت‌هاي تجاري مي‌كنند. اگر شركت تضامني دچار زيان و بدهي شود، صاحبان شركت هر كدام موظف به پرداخت تمام بدهي هستند (درست بر خلاف شركت‌هاي سهامي خاص). چرا كه در شركت‌هاي تضامني شخصيت و اعتبار هر يك از شركا شاخص شركت هست.

اما چرا كسي بايد چنين شركتي را به ثبت برساند؟ كساني كه با اين شركت‌ها همكاري دارند، راحت تر اعتماد و معامله مي‌كنند. چرا كه مي‌دانند در صورت بروز مشكلي بدهي آن‌ها حتما داده مي‌شود، پس شركت‌هاي فعال در حوزه ارز (صرافي‌ها) و ديگر كسب و كارهاي از اين قبيل علاقه به تشكيل شركت تضامني دارند.

شركت نسبي

شركت نسبي يكي از انواع شركت است كه شباهت بسياري به شركت‌هاي تضامني دارد. تنها تفاوت اصلي اين دو شركت در مقدار مسئوليت صاحبان در پرداخت قروض است. در شركت‌هاي نسبي اگر مقدار بدهي بيشتر از دارايي شركت باشد، هر يك از شركا به نسبت سرمايه‌اي كه در شركت داشته‌اند، موظف به پرداخت بدهي‌ها هستند.

ويژگي‌هاي مشترك شركت تضامني و نسبي:

  • هر دو شركت زماني تشكيل مي‌شود كه تمام سرمايه نقدي و سهم شركه غيرنقدي صاحبان مشخص شده باشد.
  • در هر دو شركت منافع به نسبت سهم شراكت به شركا تعلق مي‌گيرد (مگر آن كه در شراكت نامه قاعده ديگري ذكر شده باشد).
  • شركا بايد يك نفر را از ميان خود و يا از خارج به سمت مديري انتخاب كنند.
  • سهم الشركه هر كدام از شركا اگر غيرنقدي باشد، بايد به باقي شركا اطلاع داده شود.
  • هر دوشركت با دو يا چند شريك امكان ثبت وجود دارد.
  • در هر دو شركت بدون رضايت تمام شركا كسي حق انتقال سهم به غير (حتي بين اعضا) را ندارد.
  • موارد انحلال شركت نسبي و شركت تضامني، تبديل شركت، تغيير شريك (بر اثر خروج، فوت يا محجوريت يكي از شركا) و ادامه حيات شركت به يك شكل مي‌باشد.

انواع شركت ها | شركت هاي مختلط

شركت‌هاي مختلط از يك يا چند شريك ضامن و يا شريك با مسئوليت محدود و يا شركاء سهامي تشكيل مي‌شوند. به دليل همين ادغام به اين نوع شركت‌ها مختلط مي‌گويند. معمولا شركت‌هاي مختلط در اثر ادغام چند شركت سرمايه‌اي و تضامني ايجاد شده‌اند. براي مثال تاجري كه نياز به سرمايه دارد و نمي‌خواهد از كسي قرض كند، با دريافت سرمايه از چند نفر و وارد كردن آن‌ها با مسئوليت محدود به شركت، تمام مسئوليت شركت را به عهده مي‌گيرد و در صورت استهلاك تمام سرمايه و باقي ماندن بدهي، تنها تاجر مسئول پرداخت بدهي‌هاست. شركت‌هاي مختلط به دو دسته؛ شركت مختلط سهامي و شركت مختلط غيرسهامي تقسيم مي‌شود. انواع شركت‌هاي مختلط :

شركت مختلط سهامي: اين نوع شركت در واقع تركيبي از شركت سهامي و تضامني است. پس شركت مختلط سهامي تحت نامي بين چند شريك سهام دار و چند شريك ضامن اداره مي‌شود.

شركت مختلط غير سهامي: در اين نوع شركت چند شريك ضامن با شركاي با مسئوليت محدود تحت نامي تجارت مي‌كنند. يعني در اين حالت شركت مختلط تركيبي از شركت تضامني و شركت با مسئوليت محدود است.

انواع شركت ها | شركت تعاوني

شركت تعاوني يكي از انواع شركت‌هاست كه جهت رفاه و بهبود وضعيت اجتماعي تشكيل دهندگان آن (حداقل 7نفر با تابعيت ايراني)، با هدف توليد و توزيع از طريق همكاري تشكيل مي‌شوند. انواع شركت‌هاي تعاوني را مي‌توان به چهار گروه تقسيم كرد:

  1. شركت هاي تعاوني توليد شهري
  2. شركت هاي تعاوني توزيع شهري
  3. شركت هاي تعاوني توليد روستايي
  4. شركت هاي تعاوني توزيع روستايي

بايد نوع فعاليت و نوع شركت اعم از توليدي يا توزيعي بودن قيد شود و يك شركت تعاوني مي‌تواند در عين حال شركت تعاوني توليد و مصرف و اعتبار باشد.

چرا بايد شركت تاسيس كرد؟

دو مساله مهم در طي تجارت باعث مي‌شود تا به دنبال ثبت شركت خود باشيد. اول آن كه در هر شراكتي احتمال جدا شدن وجود دارد. براي آن كه فعاليتي به طور سالم پيش برود، بايد هر كدام از شركا سهم خود را از كار بدانند و با آسودگي با هم همكاري داشته باشند. ثبت شركت به تمام شركا امنيت شغلي داده و خيال آن‌ها را بابت مشخص بودن منافع كسب و كار آسوده مي‌كند.

بنابراين با ثبت شركت اگر هر كدام از شركا تصميم به جدايي گرفت، با استناد به قراردادي كه بسته‌اند، مي‌تواند منافع خود را دريافت و از كار خارج شود. موضوع ديگري كه باعث مي‌شود به دنبال ثبت شركت باشيد؛ اعتباري است كه با تشكيل شركت به دست مي‌آوريد. در هر تجارتي، اعتماد به شركتي كه قانوني است و از چند نفر تشكيل شده راحت‌تر صورت مي‌گيرد. بنابراين با ثبت شركت معاملات و فرصت‌هاي تجاري بهتري در پيش روي صاحبان شركت خواهد بود. علارغم اينكه امنيت مالي شركا در اين نوع فعاليت‌ها براساس نوع شركتي كه ثبت مي‌كنند نيز بسيار بالاست.

براي ثبت انواع شركت چه بايد كرد؟

يكي از اقدامات اساسي براي ثبت شركت اطلاع كامل از قوانين مربوط به هر كدام از انواع شركت هاست. براي آن كه بتوانيد بالاترين منافع و امنيت را در كار تجاري خود داشته باشيد، بايد از قوانين مربوط به هر نوع شركتي كه قصد تشكيل آن را داريد، اطلاع كسب كنيد.

از آن جا كه قوانين و تبصره‌هاي مربوط به هر كدام از اين شركت‌ها بنابه شرايط متفاوت است، توصيه مي‌كنيم براي شروع كار حتما از افراد باتجربه و آگاه در اين زمينه اطلاع كسب كنيد. مشاوران كسب و كار در موسسه كاردوك مي‌توانند شما را براي بهترين انتخاب و بستن قراردادي با توجه به اهداف و فعاليت تجاري شما راهنماي مناسبي باشند. براي اطلاع از روند و مدارك مورد نياز بر مراحل ثبت شركت كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره ثبت انواع شركت ها مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: انواع شركت ها



:: بازديد از اين مطلب : 0

امتیاز:
بازدید:
برچسب: شركت ها چند نوع دارند؟،
موضوع:
[ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۵۸:۳۶ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی