كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

براساس چشم انداز بازار جهاني، طي سال‌هاي 2021- 2026 به نقل از گروه بين المللي تحقيقات بازار ايمارك حجم بازار سركه در سال 2020 بالغ بر 25/2  ميليارد دلار رسيده است و انتظار مي‌رود تا سال 2026 به ارزش 55/2ميليارد دلار نيز برسد. بررسي بازار جهاني سركه، همراه با پيش بيني رشد در سطح جهاني، منطقه‌اي و كشورها طي سال‌هاي 2021- 2026 بر اساس نوع سركه، منبع تامين مواد اوليه و مصرف نهايي در كانال‌هاي توزيع به ترتيب اولويت، سركه بالزاميك، سركه قرمز، سركه سيب، سركه سفيد، سركه برنج و ساير سركه‌ها مي‌باشند. در ادامه خلاصه‌اي از طرح توجيهي توليد انواع سركه را آورده‌ايم. جهت سفارش و نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه شروع كار و طرح توجيهي از مشاوره مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

منبع: طرح توجيهي توليد انواع سركه صنعتي معطر

 

 

 

طرح توجيهي توليد سركه | معرفي محصول

سركه نوعي مايع اسيدي ترش مزه و مناسب براي مصرف خوراك انسان است كه از فرآيند تخمير الكلي و سپس تخمير استيكي موادي كه داراي نشاسته و قند مي‌باشند، به دست مي‌آيد و در انواع تخميري و تقطيري، توليد و عرضه مي‌شود و حاوي اسيد استيك (اسيد اتانوليك) است.

غلظت اسيد استيك در سركه‌هاي خوراكي موجود در بازار كه بيشتر مصرف آشپزخانه‌اي دارند، بين ۴ تا ۸ درصد و سركه‌هايي كه براي تهيه ترشيجات استفاده مي‌شوند، تا ۱۸ درصد غلظت دارند. سركه طبيعي حاوي مقدار كمي اسيد تارتريك، اسيد سيتريك و ديگر اسيدهاي گياهي معطر و سرشار از ويتامين1 B، ريبوفلاوين و همچنين نمك‌هاي معدني مي‌باشند. سركه به طور گسترده‌اي به عنوان طعم‌دهنده، مواد نگهدارنده و متعادل كننده طعم در صنايع غذايي استفاده مي‌شود. انگور، سيب، نارگيل، مالت، نيشكر، ليمو، انجير و تمشك از رايج‌ترين طعم دهنده‌هاي سركه موجود در بازار هستند.

 

طرح توجيهي توليد سركه | انواع سركه

سركه هاي تخميري

سركه‌اي است كه از تخمير الكلي و سپس تخمير استيكي انواع ميوه و يا غلات به دست مي‌آيد.

سركه ميوه

سركه‌اي است كه از تخمير الكلى و سپس استيكي انواع ميوه سالم، تميز، بدون دم، شاخه، هسته، تخمدان و يا از آب ميوه و يا كنستانتره ميوه به دست مي‌آيد. رنگ سركه بسته به نوع ميوه مورد مصرف در فرايند توليد متغير است. سركه ميوه را مي‌توان از انواع ميوه همانند سيب، به، تمشك، انواع انگور سياه و سفيد و خرما، نيشكر، كيوي و نارگيل به دست آورد.

سركه غلات

سركه‌اي است كه از هيدروليز آنزيمي نشاسته انواع غلاتي مانند برنج و مالت و سپس تخمير الكلى و استيكي آن‌ها به دست مي‌آيد.

سركه تقطيري

سركه تقطيري سركه توليد شده از اتانول مي‌باشد و سركه اي است كه از راه تخمير استيكي (الكل اتيليك) تقطير شده به دست مي‌آيد. سركه  تقطير شده بي‌رنگ است. اين نوع سركه عطر و طعم تندي دارد، غلظت اسيد استيك آن بين ۵ تا ۸درصد مي‌باشد و به نام سركه سفيد معروف است.

از آن در حوزه‌هاي بهداشتي و غذايي همانند آزمايشگاه‌ها، موارد طبي و در تهيه ترشيجات، سس و آشپزي استفاده مي‌نمايند. در صورت رقيق شدن با آب مي‌توان از آن به عنوان ماده تميز كننده طبيعي و يا پاك كننده خانگي نيز استفاده كرد. استفاده از آن طعم مناسبي به سالادها، سس كباب ،ترشي سبزيجات مي‌دهد. اصطلاح سركه تقطيرشده گاهي براي سركه‌هايي كه اسيد استيك آن بين ۵ تا ۲۰درصد مي‌باشد نيز  به كار  مي‌رود. سركه‌هاي تقطيري را از اتانول نيشكر، چغندر قند و يا الكل سنتزي تهيه مي‌كنند.

 

سركه عسل

سركه حاصل از عسل به دليل گراني آن كمياب است. سركه عسل تجاري محصولي از ايتاليا و فرانسه است و در ايران نيز توليد آن شروع شده است.

سركه بالزاميك

نوعي سركه كهنه و معطر سنتي كشور ايتاليايي است كه از آب غليظ انگور سبز به دست مي‌آيد. اين نوع سركه داراي رنگ قهوه‌اي تيره و مزه‌اي قوي است.

گاهي در فرايند توليد سنتي آن را براي چند سال در بشكه هاي چوب درختان معطر همانند بلوط، شاه بلوط، گيلاس، توت، سرو و درخت زبان گنجشك بدليل طعم گيري نگه مي‌دارند. طول  عمر سركه‌هاي بالزاميك واقعي بين 10 تا ۲۵ سال مي‌باشد. اين سركه مستقيماً از انگورهايي تهيه مي‌شود كه در بشكه‌هاي بلوط تخمير مي‌شوند. بسياري از انواع اين سركه را به دليل گراني مي‌توان يك محصول خاص و لوكس دانست. عطر و طعم آن شيرين و به لحاظ فيزيكي همانند شربت است.

اين سركه هرچه پير و ماندگارتر باشد، گران‌تر است . سركه بالزاميك جوان و تازه فراوري شده در فروشگاه‌هاي مواد غذايي يافت مي‌شود و آن را همراه روغن زيتون به عنوان سس سالاد و يا به عنوان يك سس غليظ براي طعم داركردن گوشت و سبزيجات و درآشپزي استفاده مي‌كنند.

طرح توجيهي توليد سركه | كدهاي آيسيك

بر اساس سيستم طبقه بندي آيسيك، كد دو رقمي 15 گروه صنعتي غذايي و آشاميدني‌ها و انواع سركه با كد آيسيك ده رقمي 1549312397 طبقه بندي مي‌شود.

 

طرح توجيهي توليد سركه | موارد كاربرد و فوايد مصرف سركه

سركه جهت مصارف خانگي و كارخانجات توليد كننده صنايع غذايي از جمله كنسرو سازي، سس سازي و در توليد ترشي كاربرد وسيعي دارد. براي طعم و مزه دادن و حفظ مواد غذايي در انواع غذاها از سركه به عنوان نوعي چاشني استفاده مي‌كنند. در تهيه انواع ترشي و طعم داركردن گوشت هم كاربرد وسيعي دارد و سبب ماندگاري ميوه‌هاي ترش شده وجا افتادن طعم آن‌ها مي‌شود.

سركه نوعي ماده پاك كننده خنثي (منظور از خنثي، داشتن ثابت اسيدي بازي ۷ است) و ارزان قيمت است كه به محيط زيست هم آسيبي نمي‌رساند. مصرف سركه مي‌تواند سطح قند خون را كاهش دهد و با ديابت مقابله كند. به كاهش وزن و كاهش چربي بدن كمك مي‌كند و مي‌تواند سطح كلسترول را كاهش دهد و به عنوان درماني براي بيماري‌هاي مختلف استفاده شود.

همچنين در درمان مراقبت از پوست و درمان شوره سر نيز استفاده مي‌شود. سركه با كنترل چربي و  قند خون، افزايش سطح كلسترول”خوب” HDL و كمك به كاهش وزن ارتباط دارد. تعدادي از  سركه‌ها ميزان بالايي اسيدهاي فنوليك دارند كه اين مواد خاصيت آنتي اكسيداني دارند. پلي‌فنول‌ها راديكال‌هاي آزاد توليد شده در بدن را خنثي مي‌كنند و تمامي انواع آن ضد بيماري بوده در نتيجه مصرف،  عملكرد سيستم ايمني بهبود مي‌يابد.

طرح توجيهي و استانداردهاي توليد سركه

براي محصولات توليد سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي الزامات  عمومي و اختصاصي خود را در قالب استانداردهاي تدوين شده بشرح ذيل اعلام نموده است. تمامي اين دستورالعمل‌ها با هدف تضمين و ماندگاري و تكرار پذير بودن توليد محصولاتي با كيفيت براي مصرف مشتريان مي‌باشد.

استانداردهاي ملي تدوين شده در خصوص ويژگي‌هاي سركه و اصلاحيه‌هاي آن به شرح ذيل است.

استاندارد ملي ايران 355      ” سركه-ويژگي‌ها”

استاندارد ملي ايران 12830  ” سس سركه و سبزي – ويژگي‌ها و روش‌هاي آزمون”

استاندارد ملي ايران 1394  ” ادويه و چاشني – سركه – روش‌هاي آزمون”

استاندارد ملي ايران 21142   “سركه بالزاميك -ويژگي‌ها و روش‌هاي آزمون”

طرح توجيهي توليد سركه | روش توليد صنعتي سركه از الكل

در روند توليد سركه، الكل به تدريج تبديل به سركه مي‌شود. ابتدا ميوه تبديل به الكل و سپس سركه مي‌شوند. در فرايند تهيه سركه از الكل براي توليد سركه ميكروارگانيسم‌هاي توليدكننده سركه كه همان باكتري هاي اسيد استيك يا استوباكترها هستند، پس از مدتي كه از توليد الكل گذشت، آن را مصرف و تبديل به اسيد يا همان سركه مي كنند در صنعت هم باكتري هاي اسيد استيك را براي توليد سركه به الكل اضافه مي كنند و با پمپ، هوايي به داخل محصول مي دمند تا تمام الكل تبديل به سركه بشود.

طرح توجيهي توليد سركه | مراحل صنعتي توليد سركه از الكل

در فرآيند سركه سازي به روش تخمير غوطه وري باكتري‌هاي اسيد استيك (سركه) به طور همگن در مش تخمير پراكنده مي‌شوند و از هيچ ماده ديگر حاملي استفاده نمي‌شود. براي رشد بهينه باكتري‌ها، مواد مغذي خاص به مش اضافه مي‌شوند و يك توربين خود آغازگر اكسيژن لازم را براي تخمير هوازي تأمين مي‌نمايد.

آماده سازي مش

در مرحله مش سازي مواد خام در مخزن تزريق، الكل خالص با آب فرآوري و تصفيه شده رقيق شده و با سركه خام حاوي باكتري‌هاي اسيد استيك مخلوط مي‌شود. مواد مغذي و مقداري سركه به همراه گلوكز و برموفرم در ظرف غذايي مخلوط و  سپس به مخزن تزريق اضافه  و مخلوط مي‌شوند تا رقيق گردد.

اين آماده سازي مش به صورت دسته‌اي هفته‌اي يك يا دو بار در يكي از مخازن تزريق انجام مي‌شود، در حالي كه مخازن ديگر به عنوان مخزن تغذيه‌اي براي تخمير استفاده مي‌شود. ماده مغذي برموفرم براي تخميرات سركه تركيبي از ويتامين‌ها، مواد معدني و ساير مواد مغذي است. براي باكتري‌هاي سركه كه با توجه به نوع ماده اوليه فرموله شده است اين مخلوط مواد مغذي براي بهينه‌سازي توليد به كار گرفته مي‌شود تا انتشار باكتري سركه در تخمير غوطه وري بدرستي انجام شود.

مرحله تخمير سركه (بيو راكشن)

تخمير سركه در اين روش به صورت نيمه مداوم انجام مي‌شود. مش الكلي با استفاده از سيستم هوادهي اختصاصي خودكار در مخزن تخمير هوادهي مي‌شود. چرخه تخمير زماني به پايان مي‌رسد كه غلظت سركه به حداكثر خود برسد و ميزان الكل به حدود 3/0 در حجم كاهش يابد. سپس حدود يك سوم محتواي تخمير شده به مخزن ديگر پمپ مي‌شود. تخمير با مش تازه از مخزن تزريق براي مرحله بعدي تخمير پر مي‌شود. چرخه زنجيره‌اي تخميز حدود يك روز طول مي‌كشد، اما زمان دقيق به ميزان و مشخصات الكل به عنوان ماده اوليه بستگي دارد.

 

مرحله بلوغ و فيلتراسيون سركه

جداسازي و تمركز محصول سركه تازه (خام) تخليه شده از دستگاه و سيستم تخمير براي جا افتادن چندين هفته در مخازن نگهداري قرار مي‌گيرد. در طي دوره بلوغ ناخالصي‌هايي كه باعث كدورت مي‌شوند (مانند باكتري‌ها، پروتئين‌هاي انعقادي، نمك‌هاي رسوبي) در ته مخازن  رسوب مي‌كنند. جهت شفاف سازي سركه خام، مي‌توان از مواد رسوب گير در مخازن مخصوص استفاده كرد. براي جدا سازي ذرات جامد باقي‌مانده، سركه بالغ آن را از يك ماژول فيلتري عبور مي‌دهند تا قبل از پر كردن بطري‌ها يا در ظرف بزرگ حمل فله، فيلتراسيون و شفاسازي و رقيق سازي با آب فرآوري و تصفيه شده جهت تنظيم غلظت استاندارد  مورد نظر انجام شده باشد.

تخمير كاملاً خودكار

كنترل فرايند تخمير سركه مي‌تواند به صورت كاملاً اتوماتيك از يك سيستم اندازه گيري مجهز به انواع سنسور براي تشخيص آنلاين درجه  الكل در مش تخمير استفاده نمايد و غلظت الكل به طور مداوم در طول فرآيند تخمير اندازه‌گيري شود.

به محض رسيدن ميزان الكل باقيمانده به مقدار تنظيم شده، سركه خام به طور خودكار خارج مي‌شود و مخزن تخمير با مواد اوليه تازه پر و فرايند به طور مستمر ادامه مي‌يابد. منبع تغذيه اضطراري نيز با شروع خودكار تخمير بدون وقفه حتي در صورت قطع برق استمرار فرايند را  تضمين مي‌كند.

 

طرح توجيهي توليد سركه | ماشين آلات خط توليد سركه

ماشين آلات خط توليد سركه عبارتند از:

  • تجهيزات و منابع آماده سازي موادمغذي مخمر
  • استاتور و تجهيزات فراوري كامل شامل مخازن بزرگ  20000ليتري 5 عدد
  • تجهيزات تخمير نهايي به همراه مخازن 10000ليتري 3عدد
  •  تجهيرات كامل كويل ها و كندانسورها خنك كننده
  •  مخازن ذخيره سركه عمل آوري شده 5000 ليتري يك عدد
  •  ژنراتور برق اضطراري
  • سيستم بسته بندي (دستگاه‌هاي پركن و ليبل زن برقي و جت پرينت اتوماتيك)
  • دستگاه درب بند اتوماتيك
  • انواع الكتروپمپ مكش جهت انتقال  سركه، جابه جايي مواد در جريان ساخت و آب
  • ماشين آلات و تجهيزات تعميرگاه و آزمايشگاه
  • ساير لوازم و متعلقات خط توليد به همراه سيستم اتوماسيون صنعتي خط توليد

براي مشاهده جديدترين تكنولوژي هاي توليد سركه كليك كنيد.

 

طرح توجيهي توليد سركه | سرمايه گذاري مورد نياز

بر اساس  مطالعات انجام شده احداث واحد توليد سركه در سال جاري نرخ بازدهي داخلي سرمايه گذاري بيشتر از 33درصد بوده كه ظرف سه سال بعد از توليد، برگشت سرمايه گذاري را خواهيد داشت. در ادامه خلاصه‌اي از نيازمندي‌هاي احداث اين واحد با ظرفيت عملي 1500 تن سركه در سال ارائه شده است.

نتيجه مطالعات مالي و اقتصادي

تحقيقات بازار و برآورهاي مالي فني و اقتصادي تهيه شده طرح در سال 1400 نشان دهنده و تحليل شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با محاسبات مالي كه از نرم‌افزار Comfar III Expert وضعيت قابل قبولي را در شرايط خاص بلحاظ مالي و منطقه‌اي براي توليد سركه نشان مي‌دهد.

 

جهت اخذ مجوزهاي توليد اين محصول و تامين زيرساخت براساس پلان‌هاي مهندسي توليد استاندارد و صادرات محور مي‌توانيد در تمامي مراحل انجام كار از زمان بررسي ايده تا پياده سازي و زمان بهره‌برداري از مشاوران و كارشناسان خبره و با تجربه كاردوك كمك بگيريد. براي مشاهده ساير طرح توجيهي صنعتي هاي نوشته شده توسط تيم كاردوك كليك كنيد.

خدمات قابل ارايه كاردوك به  طرح‌ها و واحدهاي صنعتي

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح  توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • ارائه خدمات مديريت پيمان راه اندازي طرح
  • مشاوره بازاريابي و صادرات محصول به كشورهاي ديگر
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره ارتقا بهروري بنگاه
  • اخذ مجوزهاي راه اندازي پروژه

 براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي توليد انواع سركه صنعتي معطر

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۱۶:۵۰ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی