كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

صيادي و پرورش ميگو كار مستمر و منبع درآمد بنگاه‌ها و فعالين زيادي در سطح جهان مي‌باشد. صيد، پرورش و فرآوري ميگو و آبزيان فعاليت‌هاي مختلف و متعددي را در سطح بين‌المللي درگير نموده است؛ به گونه‌اي كه اندازه بازار ميگو در سال 2019 معادل 31.6ميليارد دلار ارزيابي شده است و تخمين زده مي‌شود تا سال 2027 با رشدي معادل 9.2درصدي طي سال‌هاي 2021 تا 2027 به 54.6ميليارد دلار برسد. مزيت استان‌هاي شمالي و جنوبي و استان‌هاي پرآب كشور مي‌طلبد تا راهبردهاي مناسب با نگرش به ارتقا فرهنگ و توان مصرف داخل و توسعه صادرات اتخاذ گردد. براي بررسي منطقه و اجرا نياز به نظر كارشناسان هست كه در ادامه خلاصه‌اي از طرح توجيهي فرآوري آبزيان و ميگو را براي آشنايي با چنين پروژه‌هايي آورده‌‌ايم. براي سفارش و نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره كسب و كار در زمينه توليد در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

منبع: طرح توجيهي فرآوري ميگو

 

طرح توجيهي فرآوري آبزيان | معرفي محصول

ميگو جانورى آبزى از خانواده سخت پوستان است كه به طور عمده در آب‌هاى گرم بين ۱۸تا ۳۸درجه سانتي‌گراد زندگي مي‌كند و برخي از گونه‌هاي آن نيز در آب‌هاي سرد و شيرين يافت مي‌شوند و به منظور توليد گوشت، و تامين غذا در محيط‌هاى مصنوعى نيز پرورش داده مى‌شود. ميگوهاي توليدي كشور عمدتا در بازارهاي جهاني و بخشي نيز در داخل كشور توزيع و به مصرف مي‌رسد. در ايران ميگوهاي خوراكي آب شور در درياي عمان و خليج فارس زندگي مي‌كنند. اين جانور آبزي كفزي است و به همين دليل در نواحي نسبتا كم عمق يافت مي‌شود. اين نوع ميگو را دريايي مي‌نامند، ميگوي دريايي پس از صيد بر حسب اين كه عمل آوري شود و يا به صورت تازه به بازار مصرف انتقال يابد، به دو دسته ميگوي تازه و منجمد تقسيم بندي مي‌شود. نوع ديگر ميگو، ميگوي پرورشي است كه طي سال‌هاي اخير در سواحل خليج فارس و درياي عمان با استفاده از آب دريا كه توسط كانال به سمت مزارع هدايت شده در محيط استخرهاي خاكي پرورش داده مي‌شود. اين ميگوها همان ميگو بومي دريايي هستند كه در استخرها به صورت مصنوعي پرورش داده مي‌شوند و گوشت آن‌ها تفاوتي با نوع دريايي نداشته و از نظر كيفيت و بهداشت نسبت به ميگوي دريايي قابل كنترل‌تر هستند.

 

چرا فرآوري آبزيان در چرخه اقتصاد اهميت دارد؟

رﺷﺪ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺟﻬﺎن و تقاضاي روز اﻓﺰون ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ، ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ راﻫﮑﺎرﻫﺎي ﺑﻬﯿﻨﻪ در ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻏﺬاﯾﯽ اﺳﺖ. در ﻫﻤﯿﻦ راﺳﺘﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ‌ﻫﺎي شيلاتي ﯾﮑﯽ از ﻣﺤﻮرﻫﺎ و راﻫﺒﺮدﻫﺎي ﺗﻮﻟﯿﺪ ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز مي‌ﺑﺎﺷﺪ. اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻮﻟﯿﺪ آﺑﺰﯾﺎن ﻣﺮﻫﻮن اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻮﻟﯿﺪ در زﯾﺮ ﺑﺨﺶ آﺑﺰي‌ﭘﺮوري اﺳﺖ و باتوجه به يكي از عوامل موثر در اين زمينه يعني  فسادپذيري بيش از حد آبزيان پس از صيد و فرآوري كردن ميگو يكي از مطلوب‌ترين روش‌هاي نگهداري آن مي‌باشد. هدف از عمل‌آوري ميگو  پاك، قطعه بندي،  بسته بندي، فريز يا فراوري بصورت خوراك آماده يا نيم پخت در فرايند كنسروسازي و فرايندهاي مشابه است، تا امكان نگهداري محصولات را از زمان صيد، توزيع، نگهداري تا مصرف را به صورت سالم و بهداشتي مطابق شاخص‌هاي استاندارد غذايي مرتبط فراهم شود. براي مشاهده ساير طرح توجيهي صنايع غذايي كليك كنيد.

طرح توجيهي فرآوري ميگو | ارزش غذايي ميگو

ميگو از نظر مقايسه‌اي نسبت به ساير غذاهايي كه پروتئين زيادي دارند همانند گوشت ماهي و ماكيان كالري كمتري دارد. پروتئين موجود در ميگو كيفيت بالايي داشته و حاوي تمام اسيدآمينه‌هاي لازم جهت رشد هست. پروتئين ميگو به دليل نداشتن بافت همبند به راحتي هضم مي‌شود. در ميگو، ميزان اسيد چرب اشباع كه براي سلامتي مضر است صفر بوده و مصرف آن به كاهش كلسترول خون كمك مي‌كند. اسيدهاي چرب امگا-3 كه براي سلامتي مفيد هستند، در ميگوها به وفور يافت مي‌شوند. ميگو منبع غني از ويتامين‌هاي B,E,D,C,B12 ,B6 ،A و املاحي چون كلسيم، آهن، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سديم، روي، مس، منگنز و سلنيوم است. علاوه بر كلسيم، روي، آهن، منيزيم و فسفر ميگو نسبت به ساير آبزيان بيشتر است. ميگو منبع‌ مهم‌ سلنيوم ‌ است‌ كه به ايمني‌ بدن‌ براي‌ حذف‌ سلول‌هاي‌ فرسوده‌ و سم زدايي كمك مي‌كند. اسيدهاي چرب غيراشباع موجود در ميگو، نقش ضدالتهابي داشته كه با مصرف آن مي‌توان از ابتلا به بيماري‌هاي التهابي، مانند ورم مفاصل و برونشيت مزمن پيشگيري كرد. ميگو به علت دارا بودن مواد مغذي در پيشگيري و در بالا بردن مقاومت بدن در مقابل تعدادي از بيماري‌ها موثر است.

كتين و كتيوزان

استخراج كيتين از پوسته ميگو طي فرآيندهاي املاح زدايي و پروتئين زدايي و غلظت مواد فرآوري كننده يعني هيدروكلريك اسيد و سديم هيدروكسيد در دماي مناسب انجام مي‌گيرد. كيتين و كيتوسان دو ماده پروتئيني هستند كه به مقدار زياد در پوست ميگو و استخوان ماهي وجود دارند.

طرح توجيهي فرآوري ميگو | ظرفيت هاي ساليانه طرح

ظرفيت محصولات در فاز نخست عبارتند از : ميگو پوست گيري و رگ گير شده بدون سر و باسر      700 تن ميگوي سوخاري و ناگت ميگو                                  70  تن

معرفي كدهاي ISIC متعلق به محصولات مورد بررسي

براساس سيستم طبقه بندي آيسيك، عدد 24 مربوط به ساخت مواد و محصولات شيميايي و كتين با كد آيسيك ده رقمي 2413412491 طبقه بندي مي‌شود و كد دو رقمي آيسيك 15 مربوط به محصولات غذايي و آشاميدني‌ها بوده و كدهاي فعاليت‌هاي فرآوري آبزيان با كديشن ده رقمي به شرح ذيل ارايه گرديده است. كد آيسيك محصول

رديف نام محصول كد گروه محصول   (آيسيك)
1 فرآوري انواع ميگو 1512412328
2 ميگو به صورت غير منجمد، تازه (با پوسته يا بدون پوسته) 1512512329
3 ميگو به صورت منجمد شده (با پوسته يا بدون پوسته) 1512512330
4 ميگو پخته شده آماده مصرف (بجز سوخاري) 1512512387

 

طرح توجيهي فرآوري آبزيان | كالاهاي جايگزين

آبزيان سرشار از مواد مغذي مثل امگا۳، ويتامين D، سلينيوم و پروتئين است و هر كدام اين مواد براي جذب با ماده ديگر اهميت دارد. مثلا اسيد چرب امگا۳ كه در ماهي يافت مي‌شود، براي جذب ويتامين D لازم است كه ماده‌اي محلول در چربي است. در حالي كه در ميگو يا مكمل‌هاي سلينيوم به تنهايي آن‌قدر مزيت ندارد، اما وقتي همراه با پروتئين‌هاي باكيفيت بالا و ويتامين‌ها و مواد معدني مورد نياز بدن كه در آن وجود دارد باشد، براي بدن مفيدتر خواهد بود. لذا نبايد ساير انواع كالاها همانند گوشت قرمز، مرغ و حبوبات را به عنوان جايگزين ميگو محسوب نمود؛ بلكه بايد در يك تعادل رژيم غذايي از محصولات فراوري شده آبزيان به اندازه مناسب استفاده كرد.

طرح توجيهي فرآوري آبزيان و ميگو | موارد استفاده از ميگو

غذاهاي دريايي در هر سن و گروهي براي افراد يك انتخاب سالم در رژيم غذايي هستند. غذاهاي دريايي منبع عالي پروتئين با كيفيت بالا و بدون چربي است و به راحتي هضم مي‌شوند. ۱۰۰گرم غذاي دريايي تقريباً نيمي از پروتئين مورد نياز روزانه بزرگسالان را كه 100 تا 200 كالري است، تامين مي‌كند. غذاهاي دريايي حاوي مقدار كمي چربي اشباع و سديم و منبع غني بسياري از ويتامين‌ها و موادمعدني ضروري هستند. غذاهاي دريايي از معدود غذاهاي حاوي اسيدهاي چرب امگا 3 با زنجيره طولاني بوده كه داراي تأثيرات درماني بسيار مفيد‌اند و براي رشد سيستم عصبي و دفاعي بدن ضروري هستند.

طرح توجيهي فرآوري آبزيان و ميگو | استانداردهاي محصولات

براي محصولات توليد سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي الزامات  عمومي و اختصاصي خود را در قالب استانداردهاي تدوين شده به شرح ذيل اعلام نموده است. تمامي اين دستورالعمل‌ها با هدف تضمين و ماندگاري و تكرارپذير بودن توليد، محصولاتي با كيفيت براي مصرف مشتريان مي‌باشند. “كنسرو سالاد ميگو-ويژگي‌ها و روش‌هاي آزمون” با شماره استاندارد:      10750 “فرآوري ميگوي آب شور-آئين كار” با شماره استاندارد:       11249 “ميگوي يخ‌زده به روش سريع-ويژگي‌ها و روش‌هاي آزمون” با شماره استاندارد:    3150 “ميگوي تازه-آماده سازي ،طبقه بندي،بسته بندي و نشانه گذاري” با  شماره استاندارد:   5750 “كنسرو ميگو در روغن-ويژگي‌ها و روش‌هاي آزمون” با شماره استاندارد:       9573 “كتين با درجه غذايي-ويژگيها و روشهاي آزمون” با شماره استاندارد:    8570

طرح توجيهي فرآوري آبزيان و ميگو | دانش فني و فرايند توليد محصول

دانش فني و ماشين آلات توليد در كيفيت مناسب و در ظرفيت‌هاي متفاوت و قابل رقابت در داخل كشور قابل تامين است. ظرفيت‌هاي اقتصادي خطوط فرآوري، سورتينگ و تعداد نيروي انساني براساس ظرفيت و سطح اتوماسيون در دسترس برنامه‌ريزي شده است. ماشين‌آلات خط توليد در سه بخش دريافت شستشو، آماده‌سازي و سورتينگ، پوست گيري رگ زني انجماد و گليزينگ و بسته‌بندي به اختصار به شرح ذيل است.

 

معرفي خط توليد و ماشين آلات فراوري ميگو

دريافت و شستشو، سورتينگ و انچاو ميگو

دريافت مواد اوليه به لحاظ حساسيت بالاي محصولات ميزان له و خراب شدن آن و نحوه ورود به خط توليد بسيار حائز اهميت است. سيستم دريافت بسته به سطح ظرفيت كارخانه به شيوه‌هاي دستي و اتوماتيك مي‌تواند صورت پذيرد. در خط توليد ابتدا ميگو  در سبد يا جعبه‌هاي پلاستيكي توسط كاميون يا وانت وارد كارخانه شده و پس از توزين و تخليه از سكوي بارگيري كارخانه توسط اپراتورها، به سمت وان دريافت اوليه جهت شستشو هدايت مي‌شوند. در مخزن پر از آب كه كف آن را صفحات مشبك پوشانده شده است قرارگرفته و ضمن شستشوي اوليه به سمت خط توليد حركت مي‌نمايد و ميگو پس از تميزسازي آماده مي‌شود تا به سمت تفكيك سورت براساس سايز هدايت شود. ميگوي داراي كيفيت قابل قبول بر روي نوار نقاله به سمت سورتر هدايت شده كه هم مي‌توان به صورت دستي و هم به صورت اتوماتيك توسط گريدر قابل تنظيم انجام شود. ميگو هاي دسته‌بندي شده، پس از پوست كني و رگ‌گيري آماده ورود به بخش كله زني يا سالم به سمت بخش فرآوري و يا انجماد پيش مي‌روند. بخش كله زني هم مي‌تواند اتوماتيك يا دستي انجام شود. ميگو در دو بخش كله زني و يا سالم پوست گنده شده داراي سر به سمت سيستم انجماد يا فرآوري به صورت ناگت و غذاي نيمه آماده پيش مي‌رود و پوست آن‌ها در مسير فرايند بازيافت به صورت كتيوزان (كتيوسان) هدايت مي‌شود. ميگوي  فراوري شده در اين مرحله با استفاده ازسيستم خنك سازي براي ورود به بخش بسته‌بندي و انجماد آماده مي‌گردد.

طرح توجيهي فرآوري آبزيان و ميگو | ليست ماشين آلات و تاسيسات اصلي خط توليد

ماشين آلات خط فرآوري و بسته ميگو عبارتند از:

  • سردخانه و پيش سردكن
  • سردخانه  10تني
  • خشك كن پوست ميگو در خط فرآوري
  • تونل انجماد
  • سيستم سورتر و گريدينگ ميگو
  • دستگاه وكيوم بسته‌بندي محصولات
  • دستگاه دوخت بسته
  • چك پالت، پالت و باسكت حمل
  • دستگاه توليد پودر يخ
  • ميز و وان استيل، تامبلر، نوار نقاله و الواتر، انواع چاقو و اره برش، ترازو ديجيتال، فيله كن و سانتريفوز ميگو

طرح توجيهي فرآوري آبزيان و ميگو | بررسي بازار

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تعداد پروانه‌هاي بهره‌برداري صادره شده كشور در زمينه صنايع عمل آوري توليد و بسته‌بندي انواع  آبزيان فراوري شده 275 واحد است كه اشتغالي 16797 را ايجاد نموده است.

 

 

 

 

 

طرح توجيهي فرآوري آبزيان | مزاياي اجراي طرح

  • وجود دانش فني طراحي و ساخت ماشين آلات در كشور
  • امكان تامين مواد اوليه و مواد اوليه مورد نياز در كشور براساس مزيت و پتانسيل‌هاي منطقه‌اي
  • سودآوري، بازدهي و دوره برگشت مناسب سرمايه‌گذاري مبتني بر دانش مديريت، تجربه، تخصص در اجرا و بهره‌برداري و بهره‌وري منابع
  • صادرات محور بودن محصولات توليدي

براي سفارش و نگارش انواع طرح توجيهي صنعتي كليك كنيد.

 

خدمات قابل ارائه كاردوك به طرح‌ها و واحدها

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم‌افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب، راه اندازي ماشين آلات و تاسيسات عمومي طرح
  • مشاوره بازاريابي و صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره ارتقا بهروري بنگاه

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركزمشاوره  كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي فرآوري ميگو

 

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۰۳:۰۴ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی