كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

غذاهاي دريايي تجارت رو به رشدي را درجهان دارد. در سال2021 كل تجارت انواع آبزيان به بيش از 300ميليارد دلار رسيده است و انتظار مي‌رود تقاضا و عرضه جهاني غذاهاي دريايي در پنج سال آينده نيز هم ازنظر حجم و هم ازنظر ارزش به رشد خود ادامه دهد. چين همچنان بزرگترين صادركننده غذاهاي دريايي جهان است، ظرفيت توليد چين دراين زمينه 64.5 ميليون تن تخمين زده مي‌شود. ايران هم در زمينه توليد و فرآوري آبزيان هم به لحاظ تقاضاي داخلي و هم به لحاظ صادرات با توجه به نرخ بالاي تقاضا و مزيت‌هاي نسبي مي‌تواند نقش آفريني نمايد. براساس آمارنامه شيلات ظرفيت توليد آبزيان ايران درسال 1397  معادل1262403 تن بوده است. مقدار مصرف سرانه ماهي، در بعضي كشورها حدود 100كيلوگرم درسال و متوسط مصرف سرانه مردم ايران طي يك دهه گذشته مابين 5 الي 10كيلوگرم در سال بوده است. در ادامه خلاصه‌اي از طرح توجيهي فرآوري ماهي را آورده‌ايم.

براي دريافت مشاوره كسب و كار در زمينه توليد در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

منبع: طرح توجيهي فرآوري ماهي

 

 

طرح توجيهي فرآوري ماهي | فراوري ماهي

فرآوري ماهي به عنوان يك ضرورت به دليل فسادپذيري سريع آبزيان پس از صيد مي‌باشد. فرآوري كردن ماهي به شيوه‌هاي مختلف از مطلوبترين روش‌هاي نگهداري و ماندگاري بيشتر آن است. هدف از عمل آوري آبزيان، پاك، قطعه بندي، بسته بندي، فريز يا فرآوري آبزيان بصورت خوراك آماده يا نيم پخت در فرايند كنسروسازي و فرايندهاي مشابهي است كه امكان نگهداري محصولات را در زماني طولاني پس از صيد، توزيع، نگهداري تا رسيدن به سفره مصرف به صورت سالم و بهداشتي مطابق شاخص‌هاي استاندارد غذايي مرتبط تضمين مي‌نمايد. براي سفارش و نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.

طرح توجيهي فرآوري ماهي | خواص مصرف ماهي

گوشت ماهي، گوشت سفيد بوده و حدود 20درصد از سهم پروتئين حيواني جهان به همراه ساير آبزيان تشكيل مي‌دهد. ماهيان دريايي جنوب از جمله شير، ماهي سرخو، هوور يك منبع غني از پروتئين هستند كه بيشترين درصد پروتئين را دارند و برخلاف گوشت قرمز داراي بافت پيوندي و مناسب پخت و هضم راحت هستند. ماهي منبع غني انواع اسيدهاي آمينه مورد نياز بدن همانند آرژنين، هيستيدين، ايزولوسين، لوسين، ليزين، ميتونين، فنيل آلاتين، ترئونين، تريتوفان و والين است و مصرف آن با غلات پروتئين كاملي را براي نيازهاي بدن انسان تامين مي‌نمايد. انواع ويتامين‌هاي گروه ب و همچنين ويتامين‌هاي محلول در چربي (آ، دي، اي و كا) در آبزيان دريايي وجود دارند. اگرچه ميزان آن در گونه‌هاي مختلف و حتي در قسمت‎‌هاي مختلف يك ماهي متفاوت است.

ماهيان دريايي غني از مواد معدني همانند آهن، يد، كلسيم و فسفر هستند. مواد معدني ديگري از جمله فلوئور، سلنيوم، گوگرد، روي و مس نيز در ماهي وجود دارد. برخي از خواص ضدبيماري‌زايي ماهي را به خواص آنتي اكسيداني سلنيوم نسبت مي‌دهند. مصرف ماهي به دليل مواد مفيد و اسيدهاي چرب امگا 3 در آن مي‌تواند در پيشگيري و درمان برخي از بيماري‌ها، بسيار مفيد باشد.

مقدار چربي ماهي‌هاي دريايي بسيار متغير بوده و كمتر از 1درصد در ماهيان تا بيش از 30درصد در گونه‌هاي ماهي‌هاي چرب متغير است. اسيدهاي چرب امگا 3 موجود در آبزيان به ندرت به شكل آزاد در طبيعت وجود دارند و در تنظيم فعاليت سلول‌هاي بدن، محافظت بدن در مقابل فشارهاي عصبي و تعدادي از بيماري‌ها نقش مهمي دارند. ماهي‌هاي دريايي بدن انسان را در مقابل بيماري‌هاي قلبي محافظت مي‌نمايد.

 

طرح توجيهي فرآوري ماهي | محصولات طرح

فرآوري در اين طرح به مجموعه فعاليت‌هايي گفته مي‌شود كه در آن ماهي پس از شستشو و آماده شدن به صورت تازه، منجمد يا پخته شده، به شكل كامل يا سرزده و شكم خالي، پوست كنده، فيله، استيك و غيره بسته‌بندي مي‌شود. در اين طرح در فاز نخست محصولات زير توليد مي‌شود.

  • ماهي شكم خالي منجمد شده ظرفيت توليد ساليانه 350
  • فيله ماهي شده با ظرفيت توليد ساليانه 80 تن

براي مشاهده ساير طرح توجيهي صنايع غذايي نوشته شده نزد كاردوك كليك كنيد.

معرفي كدهاي ISIC متعلق به محصولات مورد بررسي

براساس سيستم طبقه بندي آيسيك، كد دو رقمي آيسيك 15 مربوط به محصولات غذائي و آشاميدني‌ها بوده و كدهاي فعاليت‌هاي فرآوري آبزيان با كديشن ده رقمي به شرح ذيل ارائه گرديده است.

كد آيسيك محصول

نام محصول كد گروه محصول   (آيسيك )
فيله و گوشت ماهي آب شور 1512412306
فرآوري و نگهداري ماهي كامل آب شور 1512412315
انواع فرآورده حاصل از ماهي 1512412351
فيله و گوشت ماهي به صورت تازه، سرد شده 1512412378
فيله و گوشت ماهي به صورت منجمد 1512412379
ماهي كامل به صورت تازه، سرد شده 1512412381
ماهي كامل به صورت منجمد 1512412382
فيله و گوشت ماهي آب شور به صورت منجمد 1512512308
ماهي كامل آب شور به صورت تازه، سرد شده 1512512316
ماهي كامل آب شور به صورت منجمد 1512512317

طرح توجيهي فرآوري ماهي | كالاهاي جايگزين

ماهي سرشار از مواد مغذي مثل امگا۳، ويتامين D، سلينيوم و پروتئين است و هر كدام اين مواد براي جذب با ماده ديگر اهميت دارد. مثلا اسيدچرب امگا۳ كه در ماهي يافت مي‌شود براي جذب ويتامين D لازم است كه ماده‌اي محلول در چربي است. مكمل‌هاي سلينيوم موجود در آبزيان همراه با پروتئين‌هاي باكيفيت بالا و ويتامين‌ها و مواد معدني براي بدن مفيد هستند. لذا نبايد ساير انواع كالاها همانند گوشت قرمز، مرغ و حبوبات را به عنوان جايگزين آبزيان محسوب نمود. بلكه بايد در يك تعادل رژيم غذايي از محصولات فرآوري شده، آبزيان به اندازه مناسب استفاده نمود.

طرح توجيهي فرآوري ماهي | استانداردهاي محصولات

براي توليد اين محصولات، سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي الزامات  عمومي و اختصاصي خود را در قالب استانداردهاي تدوين شده بشرح ذيل اعلام نموده است. تمامي اين دستورالعمل‌ها با هدف تضمين و ماندگاري و تكرارپذير بودن توليد محصولاتي با كيفيت و سالم براي مصرف مشتريان مي‌باشد.

“فرآوري ماهي مركب -آئين كار”     با  شماره استاندارد  :  11247

“ماهي تازه-ويژگي‌ها”                    با  شماره استاندارد  :   5623

“ماهي و ميگو -ويژگيهاي ميكروب”  با  شماره استاندارد  :    2394-1

“برش‌هاي كامل ماهي تازه، نوع قطعه‌ها و آماده‌سازي گوشت ماهي” با  شماره استاندارد  :   57

“ماهي و فرآورده‌هاي آن-فرآوري، جابجايي و يخ زدن -واژه نامه ” با  شماره استاندارد  : 9610

“ماهي و فرآورده‌هاي آن-فرآوري، جابجايي و يخ زدن در كارگاه فرآوري و سردخانه ساحل-آيين كار” با شماره استاندارد : 9612

 

طرح توجيهي فرآوري ماهي | دانش فني و فرايند توليد محصول

مواد اوليه و ماهي‌هاي صيد شده از ماشين‌هاي حمل به كارخانه منتقل مي‌شود. ماهي قبل از انتقال به كارخانه شستشو و از خونريزي پاك و يخ زده مي‌شود. در كارخانه، ماهي در دماي مابين 0-4 درجه در سردخانه و در جعبه‌هاي پلاستيكي نگهداري مي‌كنند و قبل از درجه بندي، ماهي بر روي نوار نقاله شيب دار با قابليت سرريز مداوم آب  تصفيه شده ماهي شسته و به ميز كار منتقل مي‌شود. در مرحله بعد ماهي با برش سر، فيله كردن و برداشتن پوست توسط ماشين‌هاي فرآوري يا نيروي كار انجام مي‌شود. فيله‌ها بر روي ميز كنترل كيفيت از نظر تعداد و نقص بررسي مي‌شوند و استخوان‌ها به جز استخوان‌ها بسيار ريز، انگل‌هاي قابل مشاهده، لكه‌هاي خوني، كبودي، لكه‌هاي پوستي و همچنين غشاي سياه و هر گونه اجسام خارجي از فيله‌ها برداشته مي‌شود.

فيله‌هاي بريده شده به صورت دستي يا خودكار قبل از انجماد سريع در صورت لزوم با آب تصفيه شده به صورت پاشش شسته، درجه بندي و در دماي 24- نگهداري مي‌شوند. ماهي ويا فيله توزين شده در كيسه‌هاي پلاستيكي، كارتن و بسته بندي قرار مي‌گيرند و جعبه‌هاي داراي مشخصات دقيق از قبل آماده شده و به خط توليد منتقل و محصولات در آن قرار مي‌گيرد. بلوك‌ها (فيله/قطعه/گوشت چرخ كرده) مستقيماً در كارتن‌هاي بلوكي بسته بندي شده بر اساس مشخصات و بر روي بسته‌هاي برچسب گذاري مي‌شوند و سپس محصول در تونل انجماد و سردخانه قرار مي‌گيرد. در اتمام فراوري روزانه نيز تمامي تجهيزات  ماشين آلات و تسمه‌هاي نقاله خط توليد با روشي مناسب و ضدعفوني كننده‌هايي همانند هيپوكلريت سديم بطور كامل تميز مي‌شود.

 

ماشين آلات خط توليد فرآوري آبزيان

ليست ماشين آلات و تاسيسات اصلي خط توليد ماشين آلات فرآوري ماهي كه توضيح تعدادي از آن‌ها در ادامه ارايه مي‌شود عبارتند از:

  • سردخانه و پيش سردكن  50تني
  • سردخانه  10تني سيستم
  • تونل انجماد 6 تني
  • دستگاه وكيوم بسته بندي محصولات
  • دستگاه دوخت بسته
  • چك پالت
  • باسكت پالت
  • ميزهاي كار استيل
  • دستگاه توليد پودر يخ
  • وان استيل
  • تامبلر
  • نوار نقاله و الواترها
  • انواع چاقو
  • اره برش
  • ترازو ديجيتال و فيله كن

نوارهاي نقاله

كانوايرهاي افقي و “Z” مطابق با ابعاد استاندارد و با قابليت تنظيم سرعت نوار انتقال زاويه شيب، دركانواير زد و تنظيم حركت نوار با استفاده از موتور DC يا با موتور دنده‌اي به همراه ميزهاي كار استيل در ايستگاهاي كاري مختلف خط توليد جهت انتقال شستشو همزمان و تخليه ضايعات شكمي ماهي به كارگرفته مي‌شوند.

 

دستگاه كله زني ماهي

اين دستگاه قادر است به آساني سر و دم ماهي را با يك تيغه چرخان بردارد و در دو نوع ديواري ثابت و متحرك توليد مي‌‍شود.

دستگاه برش و جداسازي استخوان ماهي

دستگاه برش و جداسازي استخوان عضلاني جهت آماده شدن ماهي  براي فيله كردن گوشت است. دستگاه داراي درايور برقي و نوار نقاله كوچك است كه امكان بكارگيري آن را براي ماهي دراندازه‌هاي مختلف  فراهم مي‌كند.

 

دستگاه فيله ماهي

اين دستگاه در سايزهاي مختلف امكان فيله كردن تميز و سريع انواع ماهي در اوزان مختلف را فراهم مي‌كند. تنظيمات آن ساده و از جنس استيل ضدزنگ بدون خوردگي ساخته شده است. تيغه‌هاي دوار دستگاه از فولاد مخصوص با درجه سختي بالا ساخته شده‌اند. دستگاه  قابليت حمل آسان را در داخل سالن‌هاي توليد دارد و از آن براي فيله كردن ماهي‌هاي قزل آلا، كپور، تيلاپيا، ماهي سفيد، شاه ماهي، ساردين و ماهي سالمون استفاده مي‌كنند.

دستگاه پوست گيري

اين دستگاه براي پوست كندن اتوماتيك فيله ماهي و ماهي‌هاي بزرگ در شرايط كار بهداشتي طراحي شده است. دستگاه مجهز به نوار نقاله تغذيه است كه كار را براي اپراتور كاملاً ايمن مي‌كند. دستگاه امكان پوست گيري از فيله‌ها را با قابليت تنظيم فراهم مي‌كند.

 

دستگاه جداسازي همزمان استخوان و ضايعات و فيله كردن ماهي

اين دستگاه اتوماتيك در ظرفيت‌هاي بالا براي باز كردن حفره شكمي، برداشتن قسمت داخلي و استخوان نخاعي طراحي شده است و مي‌تواند ماهي به دو يا سه قسمت نيز با بهره بالا تقسيم كند. دستگاه ظرفيت آماده سازي 70 الي 100 ماهي در دقيقه را دارد.

 

طرح توجيهي فرآوري ماهي | بررسي بازار

اساس آمار وزارت صنعت ، معدن و تجارت تا پايان  خرداد سال 1400 تعداد پروانه‌هاي بهره برداري صادره شده كشور در زمينه صنايع عمل آوري توليد و بسته بندي انواع آبزيان فراوري شده 275واحد است كه اشتغالي 16797 را ايجاد نموده است. تا خرداد ماه 1400تعداد 272   واحد صنعتي با ظرفيت توليد اسمي ساليانه 431هزار تن فراوري آبزيان به اشكال مختلف در سطح كشور به ثبت رسيده است.

مزاياي اجراي طرح

  • وجود دانش فني طراحي و ساخت ماشين آلات در كشور
  • امكان تامين مواد اوليه و مواد اوليه مورد نياز در كشور براساس مزيت و پتانسيل‌هاي منطقه‌اي
  • سودآوري، بازده و دوره برگشت مناسب سرمايه‌گذاري مبتني بر دانش مديريت، تجربه، تخصص در اجرا و بهره برداري و بهره وري منابع
  • صادرات محور بودن محصولات توليدي

براي مشاهده ساير طرح ها و پروژه ها به طرح توجيهي صنعتي هاي نوشته در كاردوك مراجعه نماييد.

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم‌افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب، راه اندازي ماشين آلات و تاسيسات عمومي طرح
  • مشاوره بازاريابي و صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره ارتقا بهروري بنگاه

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركزمشاوره  كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي فرآوري ماهي

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: طرح توجيهي فرآوري ماهي،
موضوع:
[ ۴ شهريور ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۴۵:۱۰ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی