كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

گرفتن چك و سفته از كارمند امروزه به عنوان يكي از شرايط اصلي استخدام افراد در نظر گرفته مي‌شود. در كنار سختي‌هاي يافتن شغل و شروع كار جديد، ارائه همچين تعهدي براي برخي بدون ترس هم نيست. اما چه مشكلات قانوني مي‌تواند در پي ارائه ضمانت‌كاري با چك يا سفته ايجاد شود؟ آيا در زمان اتمام همكاري گرفتن چك و سفته از كارفرما به راحتي صورت مي‌گيرد؟ بسياري از افراد پاسخ اين سوالات را نمي‌دانند و از قانون كار اطلاعي ندارند. همين بي‌اطلاعي به كارفرمايان اجازه مي‌دهد تا مقدار زيادي چك و سفته دريافت كنند و عرصه را براي كارمندان سخت‌تر نمايند. در ادامه به نكاتي كه هنگام شروع كار و ارائه چنين ضمانتي بايد توجه كنيم، اشاره كرده‌ايم. همچنين شما مي‌توانيد با دريافت مشاوره كسب و كار از كارشناسان كاردوك جهت پيشگيري و رفع مشكلات ناشي از چنين مواردي استفاده نماييد. 

براي ثبت نام يا دريافت مشاوره در زمينه گرفتن چك و سفته از كارمند مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

منبع: گرفتن سفته از كارمند

 

 

 

گرفتن چك و سفته از كارمند

گرفتن چك و سفته جهت ضمانت از كارمندان غيرقانوني است. برخي از كارفرمايان شرايط بد اقتصادي و يا بحران‌هاي سياسي را بهانه كرده و مي‌گويند “به اين دلايل كه هيچ چيز، تضمين كار ما را نمي‌كند، ما بايد از كارمندان سفته بگيريم”. با اين حال گاه با توجه به پيشامدهايي كه در شركت‌هاي خصوصي به وجود آمده نمي‌توان كارفرمايان را هم به طور كل محكوم كرد، آن‌ها نيز براي جلوگيري از ضرر دست به چنين كاري مي‌زنند. البته ناآگاهي كارمند و فردي كه مي‌خواهد استخدام شود در سوء استفاده كارفرما تأثير مي‌گذارد. در ادامه با ما همراه باشيد تا در مورد گرفتن چك و سفته از كارمند اطلاعات ارزشمندي در اختيارتان قرار دهيم.

علت گرفتن چك و سفته از كارمند

همانطور كه اشاره كرديم كارفرمايان براي مبالغ قابل توجهي از كارمندان خود چك و سفته دريافت مي‌كنند. اين مبلغ مي‌تواند از 10 ميليون تومان تا 100 ميليون تومان متغير باشد. آن‌ها بحران‌هاي اقتصادي را عامل گرفتن چك و سفته ضمانت مي‌دانند و گرفتن سفته را همانند تضمين براي خود در نظر مي‌گيرند. برخي ديگر از كارفرمايان اعلام مي‌كنند كه ما كارهاي مهمي انجام مي‌دهيم و اگر راز كار ما فاش شود كسي پاسخگو نيست، از اين رو اين چك و سفته تضميني بر حفظ امنيت كاري است.

در برخي مراكز هم مهارت‌هايي به كارمندان آموزش داده مي‌شود، اين انتقال مفاهيم براي كارفرما هزينه داشته و براي مثال اگر قرار باشد فردي كمتر از يك سال در آن شركت كار كند، كارفرما با هزينه آموزش او را از صندوق شركت پرداخت كند؛ بنابراين كارفرما به دنبال راهي براي كاهش اين هزينه‌ها و استفاده بهينه از نيروهاي انساني‌اش است. براي جلوگيري از ترك شغل كاركنان كليك كنيد.

اعتبار قرارداد به جاي گرفتن چك و سفته از كارمند

قراردادهاي رسمي كاري معتبر هستند و كارفرما نبايد براي تضمين، مبالغ هنگفتي را از كارمندان خود دريافت كند. كارفرما مي‌تواند قوانين شركت و توضيحات لازم را به صورت كاملاً قانوني در قرارداد ذكر كند و در صورتي كه مشكلي بين كارفرما و كارمند در زمينه كاري به وجود آمد همان قرارداد كاري از نظر قانوني كاملاً رسمي است و مي‌توان با آن اقدامات لازم را براي اجراي صحيح قرارداد، اعمال كرد. اما به دليل صرف وقت و هزينه هاي جانبي ديگر قضايي در استفاده از اين روش، كارفرمايان ترجيح مي دهند با گرفتن چك يا سفته خودشان كسب و كار خودشان را تضمين كنند. در اين صورت اين كارمند است كه بايد نگران آينده و امنيت شغلي‌اش باشد.

براي اطلاع از بهترين روش رزومه نويسي كليك كنيد.

نحوه نوشتن سفته بابت ضمانت كاري و نكات مربوط به ارائه آن

اگر به هر دليلي مجبور شديد تا براي استخدام سفته و چك امضاء كنيد بايد موارد مهمي را رعايت كنيد. بي توجهي به اين موارد مي تواند زندگي شما را زير و رو كند، پس به اين نكات دقت بيشتري بكنيد. در اين ميان شايد خواندن مقاله كار با سرمايه كم به شما ايده هاي خوبي براي درآمدزايي بدهد.

امضاء سفيد ممنوع

از امضاء زدن هرگونه چك و سفته سفيد خودداري كنيد. وقتي اين كار را انجام مي‌دهيد كارفرما مي‌تواند هر مبلغي با هر تاريخي كه بخواهد در سفته و چك بنويسد و اين براي شما مشكل ساز خواهد شد. پس در هنگام دادن چك و سفته حتماً تاريخ امضاء و تاريخ وصول آن را به طور دقيق و خوانا با خودكار خودتان يادداشت كنيد.

نوشتن دقيق نام

اين مورد جزئي، از اهميت بالايي برخوردار است. به اين عمل ظهر نويسي مي‌گويند. شما بايد نام دقيق دريافت كننده، صاحب شركت و نام شركت را در سفته بنويسيد. اگر كارفرماي شما بخواهد سفته را در اختيار كس ديگري قرار دهد، با اين اقدام شما، عملاً از انجام اين كار عاجز است.

داشتن يك كپي از سفته

يكي از مواردي كه اكثر مردم رعايت نمي‌كنند اين است كه نمونه‌اي از چك و يا سفته را نزد خود نگه نمي‌دارند. بعد از اينكه سفته و يا چك را امضا كرديد حتماً بايد از سفته و چك خود يك كپي داشته باشيد و حتي مي‌توانيد از آن عكس بگيريد و در فايل كامپيوتر خود ذخيره كنيد. شماره سريال موجود در سفته خيلي مهم است. در صورتي كه كارفرما به هر دليلي بخواهد به صورت غيرقانوني اطلاعات سفته را دست كاري كند، شما يك نمونه از آن را در اختيار داريد. به خصوص اينكه شماره سريال سفته خيلي مهم است و مثل يك كارت شناسايي براي فرد عمل مي‌كند و عملاً كارفرما را از انجام هر گونه كار غيرقانوني منع مي‌كند.

امضاء دو طرفه قرارداد در زمان گرفتن سفته از كارمند

برخي از افراد در مورد قرارداد خود نيز اطلاع كافي ندارند. يادتان باشد اگر سفته و يا چك مهم است، قرارداد كاري هم به همان اندازه اهميت دارد. لذا در صورتي كه قرارداد كاري امضا مي‌كنيد بايد به امضاء دو طرف برسد و هر كدام از شما يعني كارفرما و كارمند بايد يك نسخه از قرارداد را در نزد خود نگه داريد.

تا آنجا كه مي‌توانيد از امضاء بي‌جهت هر گونه سفته و چك براي استخدام و با نام‌هاي مختلف مثل تضمين و غيره خودداري كنيد. گرفتن چك‌ها و سفته‌هاي تضميني صورت قانوني ندارد و لذا اگر كارفرما بخواهد به هر دليلي آنها را به اجرا بگذارد و يا به دادگاه بكشد، نفع زيادي نخواهد برد و حتي ممكن است به دلايل مختلفي مورد مؤاخذه هم قرار بگيرد، چون از شرايط اقتصادي كشور در جهت منافع خود سوء استفاده كرده و باعث ايجاد نگراني و برهم خوردن اوضاع زندگي يك نفر شده است، لذا بايد پاسخگو باشد. اگر مي‌خواهيد از هر مشكلي جلوگيري كنيد حتماً در مورد شرايط نوشتن و امضاء چك و سفته براي استخدام آگاهي داشته باشيد تا در صورت نياز هيچ سوء استفاده‌اي از شما صورت نگيرد. البته تا جايي كه امكان دارد هرگز براي استخدام هيچ چك و سفته‌اي امضاء نكنيد.

 

پس گرفتن سفته از كارفرما

گاه به دلايل مختلف كارفرما از پس دادن سفته امتناع مي‌كند. در اين شرايط مي‌توانيد با ارسال اظهارنامه از طريق دفاتر قضايي اعلام اتمام همكاري كرده و درخواست كنيد تا چك يا سفته شما استرداد گردد. در اين زمان قانون از شما حمايت مي‌كنيد. مي‌توانيد براي كسب اطلاع بيشتر و دريافت كمك هاي تخصصي از مشاوران كاردوك استفاده نماييد.

براي ثبت نام يا دريافت مشاوره در زمينه گرفتن چك و سفته از كارمند مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

سؤالات متداول

آيا به خاطر امضاء سفته ممكن است به زندان افتاد؟

نگران نباشيد. اگر كارفرماي شما به هر دليلي با سفته شما را تهديد كرد جاي نگراني نيست. سفته بار حقوقي دارد نه قانوني و كسي براي سفته به زندان نمي‌افتد.

براي اينكه دچار مشكل نشويم چه كاري مي‌توانيم در زمينه سفته و چك انجام دهيم؟

بهترين كار بالا بردن دانش خود در مورد سفته و چك است. بيشتر مشكلي كه مردم ايران با آن مواجه هستند، عدم آگاهي نسبت به حق و حقوق‌شان است و اين كار فرصت سوء استفاده را نيز به سايرين مي‌دهد. پس قبل از امضاء هرگونه قراردادي حتماً در مورد آن تحقيق كنيد و با مشاوران و يا وكلايي مشورت كنيد، تا كار به خوبي پيش برود.

 

 

منبع: گرفتن سفته از كارمند

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ ] [ ۰۱:۳۵:۲۱ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی