كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

سهميه بهين ياب چيست؟

سهميه بهين ياب به مقداري از مواد پليمري و شيميايي گفته مي شود كه يك توليد كننده مجاز است در يك مدت زمان معيني آن را به صورت ساليانه و يا ماهيانه خريداري كند. خريد مواد اوليه مورد نياز به اندازه سقف سهميه بهين ياب از بورس كالاي ايران امكان پذير است كه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در سامانه بهين ياب اين وزارتخانه ثبت و اعلام مي گردد.

در واقع مشتريان و متقاضيان مواد اوليه پتروشيمي از بورس كالا، بايد از سامانه بهين ياب به عنوان ملاكي براي تخصيص مقدار سهميه استفاده كنند. هر ميزاني كه مشتريان در سامانه بهين ياب مشاهده كنند، به همان اندازه مي توانند خريد كنند.

لازم است اشاره كنيم كه به منظور خريد كالاهاي پتروشيمي يعني مواد پليمري و شيمايي از بورس كالا، به مجوز بهين ياب از وزارت صمت نياز مي باشد. از آنجايي كه ملاك و معيار تخصيص سهميه ها، سامانه بهين ياب است؛ همانند سال هاي گذشته، اين سامانه ملاك تائيد سهميه خريداران مي باشد. همينطور مقرر شده است كه ميزان خريد هاي انجام شده در سال گذشته به عنوان معيار خريد براي ساري جاري در نظر گرفته شود.

مطابق مصوبات و مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت به شركت هايي كه در سال گذشته خريدي انجام نداده اند نيز تعلق خواهد گرفت.

سقف خريد در سامانه بهين ياب چقدر است؟

در سامانه بهين ياب، سقف خريد تعريف شده است؛ در واقع وزارت صنايع پس از بررسي و مشاهده يك واحد توليدي، ميزان حجم خريدي كه آن واحد مجاز است در طول بك ماه انجام دهد را مشخص مي كند كه به آن سقف خريد گفته مي شود.

متناسب با شرايط حاكم بر بازار، مديريت عمليات بورس، سقف سهميه بهين ياب را به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه، يكساله و يا بدون سقف اعلام مي كند.

ميزان سقف سهميه بهين ياب براي تمامي واحد هاي توليدي به صورت ماهانه در نظر گرفته شده است؛ زماني كه سقف خريد در واحد هاي توليدي از سقف ماهانه به دامنه هاي زماني بيشتر يعني سه ماهه و شش ماهه تغيير مي كند، مي توان ميزان خريد را نيز افزايش داد.

براي درك بهتر اين موضوع در نظر داشته باشيد كه اگر خريداري اقدام به مشاهده سهميه در بهين ياب نمايد و متوجه شود كه سهم او 100 تن در ماه است، مي تواند پس از افزايش سقف بهين ياب تا سه ماه، 300 تن را در همان بازه زماني خريداري كند. لازم است اشاره كنيم كه اگر يك واحد توليدي اقدام به دريافت سقف سهميه بهين ياب سه ماهه به صورت فوري نمايد، تا قبل از پايان سه ماه نمي تواند مجدد خريد كند.

فراموش نكنيد كه كاهش و يا افزايش سقف سهميه به منظور كنترل بازار و كنترل ميزان تقاضا از سوي مشتريان انجام مي شود. يعني در زمان هايي كه افزايش تقاضا وجود دارد، مديريت عمليات بورس سقف سهميه بهين ياب را ماهانه اعلام مي كند و در زمان كاهش تقاضا از سوي مشتريان، سقف را افزايش مي دهد.

لزوم بررسي كردن سهميه در بهين ياب

كد بهين ياب مشترياني كه بيش از سه ماه خريد نداشته باشند، بسته مي شود. به همين دليل سامانه بهين ياب از مشتريان خود مي خواهد تا به صورت روزانه بهين ياب را بررسي كنند و اقدام به مشاهده سهميه در بهين ياب نمايند تا از تعليق خود مطلع شوند.

راهنماي مشاهده سهميه در بهين ياب

در  صورتي كه مي خواهيد اقدام به مشاهده در بهين ياب نماييد، لازم است از راهنماي زير كمك بگيريد:

  • ابتدا وارد سامانه بهين ياب شويد و براي اينكار از نام كاربري و كلمه عبور خود استفاده كنيد. (در صورتي كه نام كاربري و رمز عبور براي ورود به سامانه بهين ياب نداريد، مي توانيد براي دريافت راهنمايي پيرامون نحوه ثبت نام در بهين ياب به مقاله “
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب” مراجعه كنيد.)
  • لازم است در اين مرحله وارد صفحه بنگاه شويد و شايد به صورت پيش فرض نيز در اين صفحه قرار داشته باشيد.
  • در انتهاي صفحه پرونده بنگاه، داخل جدول و آيتم خريد مواد اوليه، لازم است بر روي گزينه “بيشتر” كليك نماييد.
  • در صفحه مرتبط با خريد مواد اوليه، در انتهاي صفحه بر روي گزينه “اطلاعات ارسالي به بورس كالا” كليك نماييد. در صورتي كه اطلاعاتي در اين مرحله ارسال نشده است، از بهين ياب پيگيري هاي لازم را انجام دهيد. در صورتي كه جدول اطلاعات ارسالي در اين مرحله برايتان نمايش داده شده است، جديدترين تاريح را بررس كنيد. به ازاي هر كالا در هر روز بايد يك رديف در اين جدول وجود داشته باشد.

چنانچه جدول نامبرده بروز نيست لازم است با بهين ياب تماس بگيريد؛ اما اغلب علت تعليق در بالاي صفحه مورد نظر قابل رويت است.

نكات پاياني

  • توصيه مي شود مشتريان به صورت روزانه بهين ياب خود را چك كنند تا در صورت تعليق سهميه، به موقع از آن مطلع گردند.
  • فعال و يا غيرفعال بودن از طريق بورس و نداشتن مجوز از طريق بهين ياب قابل پيگيري مي باشد.
  • سهميه تمامي كالاها هر روز يكبار از بهين ياب دريافت مي گردد و امكان دريافت آن براي يك مشتري به تنهايي وجود ندارد.
  • سهميه دريافتي از بهين ياب در صورتي در سامانه بورس اعمال مي گردد كه شناسه ملي و يا كد ملي ثبت شده براي آن سهيمه، در بورس نيز داراي كد باشد.
  • در برخي موارد شناسه ملي شركت عوض مي شود اما بهين ياب با شناسه ملي قديم اطلاعات را ارسال مي كند. بديهي است به دليل بروز شدن شناسه ملي، سهميه اعمال نمي شود و نياز است بهين ياب شناسه ملي مشتري را بروز نمايد.
  • در برخي موارد نيز اين سهم با كد ملي مدير عامل از بهين ياب ارسال مي شود اما در بورس به نام شركت كد گرفته مي شود و همينطور حالت برعكس اين شرايط نيز وجود دارد.  بنابراين مشتريان بايد توجه داشته باشند كه با همان كدي كه در بهين ياب ثبت نام كرده اند، اقدام به دريافت كد بورسي نمايند.

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي در زمينه هاي مختلف مي توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به  كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

منبع: مشاهده سهميه در بهين ياب

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۰۰:۰۰ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی