كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

قانون كار بخش مهمي از كسب و كارهاي مختلف را شامل مي‌شود. در واقع قوانيني كه در مورد كار صادر شده و بروز مي‌شود براي اين است كه حقوق كارگر، كارمند و حتي كارفرما نيز در اين بين حفظ شود. متأسفانه بخش مهمي از جامعه ما با قانون‌كار آشنايي ندارند، از اين رو به دلايل مختلفي مشكلات زيادي در سر راهشان قرار مي‌گيرد. با دريافت مشاوره كسب و كار مي توانيد قراردادها و معاملات خود را در چهارچوبي امن انجام دهيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه قوانين مربوط به حوزه تجارت مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كاردوك از طريق شماره 09351520300 تماس بگيريد. 

 

منبع : قانون كار

 

 

قانون كار

قانون كار در ايران از سال 1368 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد. اين قانون داراي 203 ماده و 21 تبصره است كه شرايط كارگر و كارفرما و همچنين حق و حقوق هر دوي آن‌ها در مقابل قانون را مشخص مي‌كند. در اين مقاله ما جزئيات بيشتري در مورد قانون‌كار را در اختيار شما قرار مي‌دهيم. لطفاً تا انتها همراه ما باشيد.

جزئيات فصول قانون كار

در قانون كار از سير تا پياز قوانين و حقوق افراد را توضيح مي‌دهد. از تعاريف و مفاهيم، استخدام، شرايط تعليق، فسخ، انعقاد، ميزان حقوق، شكايت‌ها، دامنه فعاليت، سرويس دهي كارفرما، وظايف كارگر تا محل انجام كار پرداخته مي‌شود. لذا هر كسي كه مي‌خواهد كاري را شروع كند و هر كسي كه مي‌خواهد در جايي استخدام شود و قراردادي را به امضا برساند، بايد بتواند با قانون كار و شرايط آن به خوبي آشنا شود.

فصول اصلي قانون كار

فصل اول:تعاريف و اصول كلي

فصل دوم: قرارداد كار (مبحث اول: تعريف قرارداد كار و شرايط اساسي انعقاد آن؛ مبحث دوم: تعليق قرارداد كار؛ مبحث سوم: خاتمه قرارداد كار؛ مبحث چهارم: جبران خسارت از هر قبيل و پرداخت مزاياي پايان كار)

فصل سوم: شرايط كار (مبحث اول: حق السعي؛ مبحث دوم: مدت؛ مبحث سوم: تعطيلات و مرخصي‌ها؛ مبحث چهارم: شرايط كار زنان؛ مبحث پنجم: شرايط كار نوجوانان)

فصل چهارم: حفاظت فني و بهداشت كار (مبحث اول: كليات؛ مبحث دوم: بازرسي كار)

فصل پنجم: آموزش و اشتغال (مبحث اول: كارآموز و مراكز كارآموزي، كارآموز و قرارداد كارآموزي؛ مبحث دوم: اشتغال؛ مبحث سوم: اشتغال اتباع بيگانه)

فصل ششم: تشكل‌هاي كارگري و كارفرمايي

فصل هفتم: مذاكرات و پيمان‌هاي دسته جمعي كار

فصل هشتم: خدمات رفاهي كارگران

فصل نهم: مراجع حل اختلاف

فصل دهم: شوراي عالي كار

فصل يازدهم: جرايم و مجازات‌ها

فصل دوازدهم: مقررات متفرقه

آشنايي با قانون كار

قانون كار از جمله قوانين جاري در كشور است. در واقع هر كسي كه در زمينه كسب و كار فعاليت مي‌كند براي اينكه با حقوق خود آشنا باشد، بايد بخش‌هاي مختلف قانون كار را بداند.

عدم محدوديت

قانون كار براي هر نوع از كسب و كاري نوشته و تصويب شده است. از اين رو فرقي ندارد كه شما در چه زمينه‌اي فعاليت مي‌كنيد، بايد بتوانيد با آن آشنا شده و جزئياتش را بشناسيد.

آشنايي كارگر و كارفرما

قانون‌كار فقط براي كارگران نيست، كارفرماها نيز بايد با اين قوانين آشنا باشند. حتي كساني كه فعلاً بيكار هستند، براي آينده خود يعني زماني كه مي‌خواهند قراردادهاي كاري را امضا كنند، بايد با قانون كار آشنا باشند تا دچار مشكلات نشوند.

آشنايي با قراردادها

افراد به دليل عدم آشنايي با قانون‌كار نمي‌دانند كه در مفاد قراردادي كه آن را به امضا رسانه‌اند چه مواردي قانوني و چه مواردي دستكاري شده است. از اين رو وقتي با قانون‌كار آشنا باشيد كارفرما حتي اگر سعي هم كند نمي‌تواند شما را مجبور به امضاي چيزي كند كه قانوني نيست، بكند. چون شما نسبت به آن آگاهي داريد.

آشنايي با حقوق

در قانون‌كار حداقل و حداكثر حقوق مادي افراد ذكر شده است. از اين رو كارفرمايان بايد حقوق پرداختي را بر اساس قانون كار به افراد بدهند. نه چيزي پايين‌تر و نه كمتر از چيزي كه در قرارداد مصوب شده است.

انجام كار بر اساس قرارداد

در قانون‌كار ذكر شده فرد بايد تنها وظايفي را انجام دهد كه در قرارداد ذكر شده باشد. از اين رو برخي از افراد به دليل ناآگاهي وظايفي بيشتر از شغلشان را انجام مي‌دهند. اگر كارگر و كارمند با حقوق و قوانين كار آشنا باشد مي‌داند كه فقط بايد كارهايي را انجام دهد كه در قرارداد ذكر شده و با هم توافق كرده‌‌اند. نه بيشتر و نه كمتر.

مفاد مهم در قانون كار

هر كسي بايد با مهم‌ترين مفاد در قانون كار آشنا شود. از اين رو بهتر است موارد زير را به خاطر بسپاريد.

1- فراموش نكنيد كه حداكثر دوره آزمايشي ۱ تا ۳ ماه است.

2- اگر كار توسط كارفرما قطع شود، بايد دستمزد كل دوره آزمايشي را بدهد.

3- در قانون كار، مطالبات كارگر از ديون ممتازه است.

4- مدت خدمت نظام وظيفه، به ازاي پرداخت حق بيمه جزء سوابق خدمت و كار آنان محسوب مي‌شود.

5- كارفرمايان مكلفند پس از پايان قرارداد كار، بنا به درخواست كارگر، گواهي انجام كار با قيد مدت، زمان شروع و پايان و نوع كار انجام شده را به وي تسليم نمايند.

كوتاه سخن اينكه...

قانون كار از جمله قوانين مهم در كشور است كه باعث كاهش خسارات و جرايم ناشي از دور زدن قانون و زير پا گذاشتن حق و حقوق كارگر و كارمند مي‌شود. به همين دليل كليه افراد بايد از قانون‌كار در كشور آگاهي كامل داشته باشند تا مشكلي ايجاد نشود.

سؤالات متداول در خصوص قانون كار

آيا كارگر و كارفرما مي‌توانند با توافق مزايايي كمتر از آنچه كه در قانون كار و ساير مقررات تبعي آمده است را در قرار داد كار اوليه يا ملحقات آن پيش‌بيني نمايند؟

هر نوع تغيير در قرارداد كار كه مزايايي كمتر از امتيازات مقرر در قانون كار براي كارگر منظور نمايد مستند بماده 8 قانون نافذ نبوده و بلا اعتبار خواهد بود.

آيا انعقاد قراردادهاي كار با مدت موقت به مدت بيش از يكسال و بصورت طولاني معتبر است؟

در قانون پيش‌بيني خاصي جهت مدت قراردادهاي كار با مدت موقت نشده است. لذا انعقاد قرارداد كار با مدت موقت براي هر مدت منع قانوني ندارد.

براي دريافت مشاوره در زمينه قوانين مربوط به حوزه تجارت مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كاردوك از طريق شماره 09351520300 تماس بگيريد. 

 

منبع : قانون كار

امتیاز:
بازدید:
برچسب: قانون كار،
موضوع:
[ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۰۳:۲۲ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی