كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

ركود تورمي براي هر كشوري مي‌تواند اتفاق بيفتد و موجب سخت شدن اوضاع براي تمامي اقشار جامعه شود. گذر از اين بحران نياز به اعمال سياست‌هايي در سطح كلان اقتصادي دارد. طبق ديدگاه فريدمن بانك مركزي بزرگ‌ترين نقش را در گذار از ركود اقتصادي بازي مي‌كند. اما براي بنگاه‌ها و كسب و كارهاي خرد مواجهه با چنين شرايطي مي‌تواند به معناي پايان عمر فعاليت‌شان باشد. بنابراين اگر در كشوري هستيد كه دائم دچار بحران‌هاي اقتصادي مي‌شود، بايد از اخبار روز اطلاع يابيد و براي مقابله با چنين موقعيت‌هايي آمادگي لازم را داشته باشيد. براي درك بهتر موضوع بايد با ماهيت ركود تورمي و علل به وجود آمدن آن آشنا شويد. همچنين براي شروع تجارتي با امنيت بالا مي‌توانيد با كارشناسان خبره كاردوك مشاوره دريافت كنيد.

 

براي دريافت خدمات در زمينه انواع تحقيقات بازار مي‌توانيد با مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 09351520300تماس بگيريد.

 

منبع : ركود تورمي

 

ركود تورمي

ركود تورمي وقتي رخ مي‌دهد كه همزمان در كشور هم ركود و هم تورم وجود دارد. اين امر باعث افزايش نرخ بيكاري، افزايش نقدينگي سرگردان، تورم افسار گسيخته، رشد اقتصادي منفي، نا امن شدن فضاي كسب و كار و... مي‌شود. اين‌ها تنها چند نمونه از بحران‌هايي است كه كشورها بعد از رخ دادن ركود تورمي آن را تجربه مي‌كنند.

بيشتر كشورهاي در حال توسعه با پديده ركود تورمي رو به رو شده‌اند كه نشان دهنده وجود ناسازگاري در سياست‌هاي مالي و به كار بردن سياست‌هاي اشتباه اقتصادي است. در وضعيت ركود تورمي هر تصميم نادرستي باعث بدتر شدن اوضاع در بخش ركود و يا در قسمت تورم مي‌شود. ناديده گرفتن اين موضوع موجب فروپاشي هاي بزرگ اقتصادي در دنيا بوده است. يكي از چالش برانگيزترين ركودهاي تورمي به دليل سياست‌هاي پولي و مالي نادرست در دهه 1970 در اقتصاد آمريكا اتفاق افتاد.

علت ركود تورمي

هر پديده‌اي در اقتصاد نتيجه تصميم گيري در ابعاد سياست كلان اقتصادي است. ركود تورمي نيز علل بسياري دارد كه ما در ادامه به چند نمونه آن اشاره مي‌كنيم.

مازاد توليدات كارخانه‌اي

رونق كارخانه‌هاي هر كشوري نشان دهنده فعال بودن چرخ‌هاي اقتصادي است اما نه براي هميشه. در كشورمان به دليل عدم نظارت و توجه كافي، كارخانه‌هاي زيادي بدون مكان يابي درست ساخته و به مرحله بهره‌برداري مي‌رسد. مثلاً در كشور كارخانه‌هاي سيمان به اندازه كافي داريم، اما باز هم كارخانه‌هاي جديدي ساخته مي‌شوند، از طرف ديگر كارخانه‌هاي سيمان در يك مكان تجمع پيدا كردند كه اين باعث بر هم خوردن عرضه و تقاضا مي‌شود. چون هر كدام از اين كارخانه‌ها سالانه حجم بسيار زيادي از سيمان را بدون در نظر گرفتن نيازهاي داخلي توليد مي‌كنند.

به دليل دور بودن برخي از شهرها از اين كارخانه‌ها، صاحبان مشاغل تصميم مي‌گيرند سيمان مورد نياز خود را از خارج وارد كنند تا هزينه زيادي براي حمل بار در داخل نپردازند. اين مسائل باعث كاهش خريد در داخل، افزايش واردات از خارج، بسته شدن چندين كارخانه و روي دست ماندن مازاد سيمان‌هاي توليد شده، گرديده است. لذا مازاد توليدات كارخانه‌اي نه تنها باعث رونق اقتصادي نخواهد شد بلك در مقابل آن قد علم خواهد كرد.

افزايش و كاهش درآمدهاي نفتي

افزايش و كاهش درآمدهاي نفتي در كشور باعث بروز مشكلاتي شده است. همانطور كه افزايش درآمدهاي نفتي باعث رونق اقتصادي، افزايش اشتغال و افزايش طرح‌هاي توسعه‌اي در اقتصادي مي‌شوند، كاهش آن منجر به افزايش نرخ ارز، تضعيف پول ملي، كاهش فرصت‌هاي شغلي، افزايش تورم به دليل كاهش توليدات و... خواهد شد. به همين دليل سياست‌هاي ناپايدار در حوزه صنعت نفت در كشور باعث ركود و تورم در كشور مي‌شوند.

كسري بودجه

در كشورهايي كه دچار ركود تورمي مي‌شوند، كسري بودجه موج مي‌زند. در اين حالت مخارج دو برابر هزينه‌هاي تعيين شده مي‌شود. به همين دليل وقتي كه كسري بودجه به دليل مخارج مصرفي باشد، نتيجه آن شكل دهي بحران ركود تورمي است.

كاهش فعاليت‌هاي اقتصادي

يكي از عوامل بروز بحران در اقتصاد كشورهاي در حال توسعه كاهش فعاليت‌هاي اقتصادي است. اشتغال زايي و اشتغال زدايي هر دو در كنار هم رخ مي‌دهند و تأسيس شركت‌ها و كارخانه‌هاي دانش بنيان كاهش مي‌يابد و از طرفي هم ميزان اشتغال و كسب درآمد افراد روند نزولي به خود مي‌گيرد. در قشر عادي مردم نيز تقاضا به دليل افزايش قيمت‌ها كاهش مي‌يابد. اين عوامل باعث بروز ركود تورمي است.

راهكارهاي رفع ركود تورمي

كشورها براي برون رفت از ركود تورمي بايد سياست‌هاي پولي، مالي و تجاري را اجرا كنند. به كارگيري اين روش هاي نياز به هماهنگي دستگاه‌هاي مختلف و اجراي به موقع هر كدام از روش‌ها دارد. بنابراين شايد دولت‌مداران از روش هاي علمي استفاده بكنند، اما به دليل موقعيت يابي غلط هميشه راه حل‌ها نتيجه مطلوبي ندارد.

سياست پولي و مالي

بايد در سياست‌هاي پولي و مالي به ثبات رسيد. اين مهم از طريق اصلاحات اساسي و ريشه‌اي در اقتصاد كشورها صورت مي‌گيرد كه به آن «رژيم هواي خوب» مي‌گويند. اين رژيم اقتصادي به آن‌ها كمك مي‌كند از طريق استقلال، شفافيت، اعتبار، قائده‌بندي و استفاده از ابزارهاي پولي و مالي مناسب به ثبات قيمت‌ها برسند. ركود تورمي يك بحران اقتصادي براي كشورهايي است كه درگير آن هستند و بايد قبل از اينكه اقتصاد يك كشور را به نابودي بكشاند، براي آن سياست‌هاي پولي و مالي صحيحي به كار بگيرند.

اعلام تصميمات به صورت كوتاه مدت

براي اينكه كشورها بتوانند با بحران اقتصادي ركود تورمي مقابله كنند، سياست‌گذاران اقتصادي بايد هر تغييري را به اطلاع مردم برسانند تا جامعه دچار شوك ناگهاني و بروز بحران‌هاي سياسي پس از بحران اقتصادي نشود. اعلام تصميمات هر چند كوچك به مردم كمك مي‌كند تا آن‌ها نيز با سياستمداران اقتصادي براي برون رفت از ركود تورمي همراهي داشته باشند. به اين كار سياست شفاف سازي در سياست‌هاي اقتصاد نيز گفته مي‌شود.

سياست‌هاي تجاري

سياست‌هاي تجاري يكي از مهم‌ترين فعاليت‌هايي است كه در كنار سياست‌هاي مالي بايد انجام شود. ثبات‌سازي نرخ ارز، كاهش هزينه‌هاي ناشي از تحريم، بهبود در روابط خارجي، افزايش صادرات، افزايش توليدات داخلي، حمايت از توليدات داخلي، جذب سرمايه‌گذاران داخلي و حمايت از آن‌ها و... از جمله راه‌هاي اساسي و مهم در برون رفت از بحران ركود تورمي است كه بايد صورت گيرد.

سؤالات متداول درباره ركود تورمي

بزرگترين نشانه ركود تورمي چيست؟

كاهش قدرت خريد مردم و تضعيف ارزش پول ملي عامل اصلي ركود اقتصادي است.

بهترين كار براي بهبود اوضاع در زمينه توليد چيست؟

طبيعتاً بايد توليد داخلي افزايش يابد و بخش مهمي از آن (بعد از تأمين نيازهاي داخل) به كشورها و بازارهاي خارجي هدف، صادر شود.

 

براي دريافت خدمات در زمينه انواع تحقيقات بازار مي‌توانيد با مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 09351520300تماس بگيريد.

 

منبع : ركود تورمي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ركود تورمي،
موضوع:
[ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۴۷:۳۷ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی