كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

آيا در طرح توجيهي توليد لواشك ميزان سرمايه مورد نياز براي شروع كار ارائه مي‌شود؟ اجراي چنين طرحي توجيه اقتصادي دارد؟ ايران با ظرفيت توليد خدود ۱۳۰ميليون تن محصولات كشاورزي جزء 10 كشور برتر جهان در توليد محصولات كشاورزي است. اتلاف نزديك به ۳۰ درصد محصولات كشاورزي معادل 30 ميليون تن ايران را در رتبه نخست ضايعات محصولات ميوه و تره‌بار در دنيا قرار داده است. اين ميزان ضايعات 25 برابر كشورهاي پيشرفته است كه سبب هدر رفت سرمايه بزرگي مي‌شود. با ايجاد صنايع تبديلي و توجه به فناوري‌هاي نوين مي‌توان براي كاهش بخش قابل توجهي از اين ضايعات قدم برداشت. برنامه‌ريزي اجرايي براي كاهش ميزان ضايعات محصولات ضمن تامين مصرف داخل كشور به صادرات نيز كمك به سزايي خواهد نمود. براي سفارش نوشتن طرح توجيهي در زمينه هاي مختلف كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه انواع طرح هاي توجيهي مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منيع: طرح توجيهي توليد لواشك

 

 

طرح توجيهي توليد لواشك | معرفي محصول

انواع لواشك شامل؛ لواشك تك ميوه‌اي، لواشك دو ميوه‌اي، لواشك چندميوه‌اي مي‌شود. لواشك تك ميوه‌اي به لواشكي گفته مي‌شود كه فقط از يك ميوه تهيه شده باشد، مانند لواشك سيب، لواشك آلو و...، لواشك دو ميوه‌اي به لواشكي گفته مي‌شود كه از دو ميوه تهيه شده باشد مانند لواشك انار و سيب و....، لواشك چند ميوه‌اي از بيش از دو ميوه تهيه شده است.

لواشك يك فرآورده خوراكي صنايع تبديلي كشاورزي حاصل از بخش مياني غليظ شده يك، دو يا چند ميوه همانند سيب، آلوچه، انار است كه پس از فرآيند ويژه معمولا به صورت ورقه‌هاي كوچك و بزرگ تهيه، بسته‌بندي و عرضه مي‌شود.

كدهاي آيسيك و تعرفه گمركي لواشك بسته بندي شده

تعرفه گمركي و كدهاي آيسيك آماده‌سازي و بسته‌بندي انواع لواشك   به شرح ذيل مي‌باشد.

محصول تعرفه گمركي كد آيسيك
لواشك بهداشتي

20089900

ساير غير از اقلام مشمول رديف‌هاي 20081100 لغايت 20089200

15131130
لواشك 1513512381

استانداردهاي توليد لواشك  

در توليد لواشك از مرحله آماده‌سازي، فرآوري، بسته‌بندي و انبارداري از آيين نامه كار بهداشتي و الزامات استاندارد ملي ايران به شماره 6936 پيروي مي‌كند. هدف از تدوين اين آيين كار، راهنمايي توليدكنندگان در تأمين حداقل نيازمندي‌هاي بهداشتي توليد و عرضه لواشك و تطبيق ويژگي‌هاي آن با استاندارد مرتبط مي‌باشد. ساير استاندارهاي مرجع مرتبط براي كاربرد در اين آئين كار كه الزام به رعايت دارد به شرح ذيل است. 

1- استانداردملي 1836 :     رعايت اصول بهداشتي درواحدهاي توليدكننده موادغذايي

2- استانداردملي 3766 :      آيين كار بهداشتي تجهيزات و لوازم مورد مصرف درصنايع غذايي

3- استانداردملي 4773 :      آيين كار ايمني ماشين آلات – مفاهيم اصلي يا اصول كل طراحي

4-استانداردملي 3381 :        ويژگي‌ها و روشهاي آزمون اسيد سيتريك مورد مصرف در صنايع غذايي

5- استاندارد ملي 1053 :      ويژگي‌هاي آب آشاميدني

6- استاندارد ملي 1011 :      ويژگي‌هاي بيولوژيكي واحد مجاز آلودگي باكتريولوژيكي آب آشاميدني

ويژگي‌هاي فني انواع لواشك  

برتري لواشك نسبت به ساير تنقلات، ارزش غذايي بالاي آن مي‌باشد، چرا كه اين محصول با حداقل تغيير براساس فرآوري ميوه‌هاي تازه توليد مي‌شود و خيلي از خواص تركيبات موجود در ميوه‌ها همانند تركيبات كربو هيدرات، چربي‌ها، پروتيين، فيبر و آنتي‌اكسيدان، مواد معدني و املاح ميوه‌ها را حفظ مي‌كند.

در تهيه انواع لواشك از ميوه‌هايي همانند آلو، آلوچه، گوجه سبز، زرد آلو و برگه آن، هلو و برگه آن، انار، زغال اخته، آلبالو، سيب، گلابي و انگور استفاده مي‌گردد كه داراي ارزش تغذيه‌اي و خواص درماني فوق العاده هستند و در مراحل مختلف توليد و فراوري ارزش اين مواد پايين نيامده و خواص ميوه‌ها  همچنان حفظ مي‎شود. از زرشك، شاه توت در لواشك سازي به عناوين مختلف استفاده مي‌گردد و تمشك نيز در فرمولاسيون انواع لواشك مي‌تواند نقش به سزايي داشته باشد.

 

طرح توجيهي توليد لواشك | موارد مصرف و كاربرد

لواشك همان عصاره و شيره تلغيظ شده ميوه‌ها است كه مورد علاقه همه افراد به ويژه بچه‎ها مي‎باشد كه در فرايند خاصي در بسياري از كشورهاي مختلف به شكل‌هاي گوناگون با استفاده از روش‌هاي سنتي و صنعتي توليد مي‌شود و با توجه به توسعه تكنولوژي صنايع غذايي، روش‌هاي تهيه لواشك هم توسعه يافته و هم شرايط توليد نوين اين محصول با نظارت‌هاي دقيق بهداشتي كاملا فراهم شده است.

طبقه بندي محصول

طبقه‌بندي لواشك معمولاً بر اساس انواع ميوه به كار رفته در توليد آن صورت مي‌گيرد. براي مثال لواشك ساخته شده از يك، دو يا چند ميوه (لواشك سيب، زرشك، آلبالو و...) و همچنين نوع بسته‌بندي نيز در طبقه‌بندي محصول مدنظر قرار مي‌گيرد.

كالاهاي جايگزين لواشك

از كالاهاي جايگزين لواشك مي‌توان انواع تنقلات مانند چيبس، پفك، پاپ كرن‌ها، ميوه خشك و... نام برد كه در دنيا از استقبال خوبي برخودار مي‌باشند، ليكن به دليل خواص منحصر به فرد لواشك و نيز به دليل اينكه مصرف شيريني‌ها، چيپس و مواد مشابه همگي به علت كالري بالا، باعث چاقي مي‌شوند؛ كه اين مشكل با مصرف لواشك بروز نمي‌كند. ارزش غذايي، طعم متنوع، سلامتي و سهولت دسترسي ارجحيت‌هاي استفاده از لواشك مي‌باشند.

 

دانش فني و فرايند توليد لواشك  

در فرايند توليد ابتدا ميوه‌هاي وارد شده به واحد درجه‌بندي مي‌شود. جهت شستشو به حوضچه‌اي وارد و ضمن شتشو با فشار آب در كانال هدايت مي‌گردند در اين فرايند خاك و آشغال‌ها از ميوه جدا شده و در شستشوي نهايي، سطح ميوه‌ها با عبور از زير دوش‌ها تميز مي‌شود. در طول مسير آشغال‌هاي باقيمانده نيز جداسازي مي‌شود.

ميوه كاملاً تميز وارد دستگاه خردكن شده و بعد از خرد شدن وارد مرحله پيش پخت مي‌گردد تا ميوه به طور كامل له شود و به راحتي پوست و دانه آن توسط صافي‌هاي خاصي جدا شود. پوره ميوه بدست آمده توسط پمپ از طريق لوله‌هاي استيل به مخازن پخت تحت خلاء هدايت مي‌شوند تا در آن جا پخت نهايي انجام و آب تبخير شده نيز خارج شود.

فرايند پخت و بسته بندي

فرايند پخت در حرارت پايين تحت خلاء موجب حفظ مواد مغذي ميوه مي‌گردد. نمك و اسيد سيتريك به عنوان افزودني مجاز در اين مرحله جهت ماندگاري و طعم‌دهنده به لواشك اضافه مي‌شود. فرآوري خمير تا رسيدن به حد استاندارد ادامه مي‌يابد. محصول حاصل آماده تبديل شدن به لواشك است.

در اين مرحله خمير بدون دخالت دست و توسط پمپ‌هاي استيل بعد از پاستوريزه شدن به قسمت خشك كن‌ها براي تبديل شدن به لواشك فرستاده مي‌شود، قبل از ورود به خشك كن اين خمير روي نايلكس به طور يكنواخت توسط دستگاه، پهن شده سپس وارد خشك مي‌شود تا به لواشك تبديل شود و از طرف ديگر به صورت نواري بيرون مي‌آيد.

پس از كشيده شدن نايلون روي طرف مقابل در اندازه‌هاي مشخص و يكنواخت برش خورده و روي هم چيده مي‌شوند و از آن جا به انبار موقت جهت دوران قرنطينه و يكنواختي منتقل و سپس به قسمت بسته‌بندي برده مي‌شوند. در نهايت توسط دستگاه بسته‌بندي و ليبل‌زني و پرينت مي‌شود تا در نهايت پاكيزگي، بتواند لواشك را براي مدت طولاني در داخل  قوطي و كارتن نگهداري و به بازار عرضه كرد.

 

ماشين آلات  و تجهيزات خط توليد انواع لواشك

ماشين آلات و تجهيزات خط توليد عبارتند از :

مخزن دريافت ميوه، حوضچه وان خيساندن، درام و دوش‌هاي شستشو، سيستم سورتينگ و جداسازي، كانواير انتقال ميوه، آسياب سه تيغ و شش تيغ، ديگ پخت مقدماتي، صافي استيل با مش مورد نظر (تفاله گير)، هسته گير، همزن، ديگ پخت تحت خلاء (اواپراتور) و پاستوريزاتور، ميكسر، تانك استيل ذخيره مواد صاف شده، مخازن تخليه مواد آماده شده، سلفون زن، خشك كن تونلي، سيستم خنك كننده، دستگاه‌هاي برش و ليبل زن، چت پرينت و دستگاه‌هاي بسته‌بندي، وسايل و ظروف آزمايشگاهي، ميكسر  آزمايشگاهي، PH متر، آون الكتريكي، ترازوي ديجيتال، تجهيزات كشت ميكروبي، انو كلاو آزمايشگاهي.

 

طرح توجيهي توليد لواشك | بررسي بازار و رقبا

با توجه به مزيت صنايع تبديلي كشاورزي تعداد 187 واحد توليد انواع لواشك در كشور وجود دارد كه با ظرفيت اسمي73074 تن محصول سرمايه گذاري ثابتي به ميزان 2186ميليارد ريال را انجام داده‌اند. تعداد جوازهاي تاسيس طرح‌هاي درحال احداث با پيشرفت فيزيكي بالاي 60 درصد توليد انواع لواشك 32 فقره است كه در صورت رسيدن به بهره‌برداري پيش‌بيني افزايش توليدي به ميزان 10852 تن انواع لواشك در سال‌هاي آتي را خواهيم داشت. ارزش  ريالي صادرات لواشك در سال 1397  معادل 819 ميليارد ريال و ارزش ارزي آن بيش از 14 ميليون دلار بوده است.

پروانه‌هاي بهره‌برداري توليد لواشك كشور
تعداد سرمايه (م.ر) اشتعال ظرفيت واحد
187 2186474 5149 73074 تن
جواز تاسيس‌هاي صادره توليد لواشك كشور
478
جواز تاسيس‌هاي داراي پيشرفت فيزيكي 60 درصد به بالا توليد لواشك كشور
تعداد سرمايه اشتعال ظرفيت واحد
32 839251 784 10852 تن
صادرات لواشك كشور در سال 1397
ارزش  ريالي 819,771 ميليون ريال ارزش دلاري 14,513,812دلار
واردات لواشك كشور در سال 1397
ارزش  ريالي 18,147ميليون رسال ارزش دلاري 433,417دلار

 

طرح توجيهي توليد لواشك | سرمايه گذاري مورد نياز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث توليد در سال جاري حدود 82 ميليارد ريال سرمايه نياز دارد. نرخ بازدهي داخلي سرمايه‌گذاري بيشتر از 20درصد بوده و ظرف 3 سال و نيم بعد از به توليد رسيدن برگشت سرمايه خواهيد داشت. در ادامه خلاصه‌اي از نيازمندي‌هاي احداث اين واحد با ظرفيت عملي 500 نوع لواشك در سال ارائه شده است.

مشخصات عمومي طرح

رديف موضوع برآرود واحد
1 زمين   2000 متر مربع
2 زيربنا كل توليدي ،خدماتي و ستادي و روباز 990 متر مربع

 

جدول سرمايه گذاري طرح

رديف موضوع هزينه ها  (ميليون ريال )
1 سرمايه گذاري ثابت 65984
2 سرمايه گذاري  درگردش 16250
3 كل سرمايه گذاري 82234

شاخص هاي مالي

موضوع  
نرخ بازده داخلي IRR 20/6
دوره برگشت سرمايه 3/5
درصد فعاليت در نقطه سر به سر 40/2

 

طرح توجيهي توليد لواشك | مزاياي اجراي طرح

  • ماندگاري بيشتر محصولات كشاورزي فراوري شده   
  • نگهداري امن و بهداشتي محصولات كشاورزي و كمك به كاهش ضايعات محصولات كشاورزي
  • رعايت ضوايط استاندارد و بهداشتي آماده‌سازي و بسته‌بندي كالاي با كيفيت
  • ارزش افروده مناسب 

 

طرح توجيهي توليد لواشك | نتيجه مطالعات مالي و اقتصادي

تحقيقات بازار و برآوردهاي مالي فني و اقتصادي تهيه شده طرح در سال 1399 و تحليل شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با محاسبات مالي از نرم‌افزار Comfar III Expert وضعيت قابل قبولي را به لحاظ مالي براي صنايع تبديلي بخش كشاورزي با فراوري ميوه‌ها به صورت لواشك نشان مي‌دهد. جهت اخذ مجوزهاي توليد اين محصول و تامين زيرساخت براساس پلان‌هاي مهندسي توليد استاندارد و صادرات محور مي‌توانيد در تمامي مراحل انجام كار از زمان بررسي ايده تا پياده‌سازي و زمان بهره‌برداري از مشاوران و كارشناسان خبره و با تجربه كاردوك كمك بگيريد.

 

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد كاشي سراميكي مختلف
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه، لعاب و انگوب
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي 

 

 

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منيع: طرح توجيهي توليد لواشك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: طرح توجيهي توليد لواشك،
موضوع:
[ ۴ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۲۶:۰۱ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی