كاردوك مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك
|
طرح توجيهي تصفيه روغن سوخته راهي براي دريافت تسهيلات و مجوزهاي لازم براي شروع و يا سرمايه گذاري در اين صنعت است. با توجه به نياز روز افزون بازار، ماده اوليه يعني روغن سوخته براي انجام تصفيه زياد بوده و با بازيافت و تصفيه آن ميتوان درآمد ناشي از اين صنعت بزرگ را در اختيار واحدهاي داخلي قرار داد. به علاوه با رعايت استاندارهاي بينالمللي امكان ورود به بازارهاي خارجي نيز وجود دارد. در ادامه خلاصه طرح توجيهي مربوط به بازيافت اين محصول آورده شده است. مي توانيد براي سفارش و نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.
براي دريافت مشاوره در زمينه انواع طرح هاي توجيهي ميتوانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد. منبع: طرح توجيهي تصفيه روغن سوخته آشنايي با روانكاري در صنعتروانكاري روشي است براي جلوگيري از اصطكاك و سايش سطوح متحركي كه روي يكديگر قرار ميگيرند. روانكاري تسهيلگر حركت نسبي سطوح در تماس با يكديگر است. روانكارها در شرايط پرفشار و دماي بالا با روانكاري تجهيزات و برقراري شرايط مطلوب ترموديناميكي محيط، موجب افزايش طول عمر مفيد دستگاهها و كاهش مصرف انرژي و هزينهها ميشوند. به همين دليل توليد انواع روانكار وروغن هاي موتور صنعتي به تجارت بزرگي در جهان توليد شده است. آمار توليد روانكارهادر حال حاضر بيش از 1700 توليدكننده بزرگ روانكار در جهان وجود دارند كه حدود 200 شركت نيز به صورت جانبي در كنار توليدات ديگر روانكار در حال فعاليت هستند. اندازه بازار روغن موتور جهاني در سال 2017 معادل 35.67 ميليارد دلار بوده و پيش بيني ميشود طي سالهاي 2018 تا 2025 با رشد 3.7درصدي مواجه شود و بازار انواع روغنهاي پايه، روغن موتور، مايع هيدروليك، مايع فلزكاري روان كنندههاي حمل ونقل و روغنهاي مصنوعي و معدني نيز از 157 ميليارد دلار در سال 2020 به 182 ميليارد دلار در سال 2025 برسد. چرا صنعت بازيافت و تصفيه به صرفه است؟روان كنندههاي صنعتي كالاهاي مصرفي با عمر مصرف نسبتا كم هستند كه توليد آنها نه تنها بسيار پرهزينه است، بلكه دفع روغنهاي كاركرده و سوخته كه عمر مصرف آنها به پايان رسيده مخاطرات بسيار بزرگي را براي محيط زيست فراهم مينمايد. لذا اين صنعت، نه تنها بسيار سودآور است بلكه خدمت شاياني به محيط زيست نيز ميكند. به همين دليل روغن سوخته يا كاركرده در كشورهاي پيشرفته براي جلوگيري از آلودگي محيط زيست پس از جمع آوري و طي يك نظام استاندارد خاص به شركت توليد كننده روغن بازگشته و دوباره تصفيه ميشوند. با توجه به اينكه مهمترين جز توليد روانكارها از لحاظ حجمي، روغن پايه است و از نظر وزني به طور متوسط بيش از 95درصد فرمولاسيون يك روانكار را تشكيل ميدهد؛ بسياري از كشورها روغن پايه مورد نياز خود را از طريق بازپالايش روغنهاي سوخته تامين ميكنند. براي آشنايي بيشتر با تصفيه و بازيافت روغن سوخته كليل كنيد.
طرح توجيهي تصفيه روغن سوخته | معرفي محصولاتبيش از 60درصد حجم بازار روانكارها را روغنموتورها تشكيل ميدهند. روغن پايه توليدي مطابق استاندارد API گروه I خوراك بسيار مناسبي براي توليد و فرموله كردن طيف گستردهاي از روغنهاي موتور، توربين، هيدروليك، دنده و گريس است. بخش اعظم روغنهاي صنعتي را روغن پايه تشكيل ميدهد. يكي از راههاي توليد روغن استفاده از روغنهاي مصرف شده و احياء آن به منظور استفاده مجدد در وسايل مختلف است. بر خلاف اكثريت فرآوردههاي نفتي كه تنها يكبار قابل استفادهاند، روغن مصرف شده به دليل عدم تغيير اجزا اصلي با تصفيه مجدد قابل استفاده ميباشد. در روغن كاركرده عموما ادتيو و مواد افزودني خاصيت خود را از دست داده و تغيير اندكي در درصد هيدروكربورهاي تشكيل دهنده آن به وجود ميآيد. روغن موتور پس از مدتي آلوده شده و خواص مطلوب خود را از دست ميدهد؛ منبع اصلي اين آلودگي مواد توليد شده ناشي از احتراق سوخت موتور و ساييدگي قطعات است. گازهاي اسيدي حاصل از سوخت، روغن موتور را اسيدي نموده و ناخالصيهاي غيرمحلول در روغن از قبيل دوده، ذرات كربن و مواد آسفالتي و فلزات سبك و سنگين، آب، گرد و غبار به صورت غيرمحلول در آن ظاهر ميگردد. مصرف انرژي جهت تصفيه و بازيافت روغن موتور كاركرده كمتر از يك سوم انرژي مصرفي جهت تصفيه نفت خام است و علاوه بر مزاياي اقتصادي در حفاظت از محيط زيست نيز حائز اهميت فراواني است. طرح توجيهي تصفيه روغن سوخته | پسماند قيرياين نوع پسماند حاوي ميزان زيادي پليمر و فلز است كه ميتواند در توليد آسفـالت خيابـان، پوشـش محافظتي قيـري و يا به عنوان سوخت در كارخانههايي همانند سيمان مورد استفاده قرار گيرد. طرح توجيهي تصفيه روغن سوخته | ويژگيهاي روغن پايهروغن پايه محصول اصلي در خط فرآيند پالايش و تصفيه مجدد روغنهاي كاركرده است كه پس از اختلاط و افزايش مواد افزودني مناسب، ويژگيهايي همانند انتقال دهنده حرارت، ضدخوردگي، ضد اكسيداسيون، ضد زنگ، ضد فرسودگي و ضد كف و سهولت جدا شدن از آب و همچنين عدم آسيب رساني به قطعات آببندي شده و سرشيلنگها و واشرها را به دست ميآورد. بررسي خواص فيزيكي و شيميايي روغن، معيار خوبي براي كنترل كيفيت محصول توليدي ميباشد. اين خواص را ميتوان با شاخصهاي ذيل مطابق با استاندارد در آزمايشگاه اندازهگيري نمود. ويسكوزيته يا گرانروي روغن پايهويسگوزيته ميزان مقاومت روغن سيال در مقابل جاري شدن است. از آنجا كه روغن موتور در عمل تحت شرايط افزايش دما منبسط و روانتر ميشود و با كاهش دما ويسكوزيته آن افزايش مييايبد؛ از اين رو همواره بايد گرانروي روغن با دمائي كه در آن اندازهگيري شده مشخص شود. يك روغن خوب بايستي طوري فراوري شود كه تحت تغييرات دما، تغييرات ويسكوزيته كمتري را از خود نشان دهد. وضعيت ظاهري روغنظاهر روغنها ميبايست يكنواخت، شفاف و عاري از آب و ذرات معلق خارجي باشد. معمولا وجود مقدار زيادي آب در روغن يا اختلاط روغن با گازوئيل يا ساير موادي كه موم جامد داشته باشند، ظاهر آن را كدر ميكند. رنگ روغنرنگ روغنها معمولا از طريق مقايسه آنها با يك سري شيشههاي رنگي استاندارد معين ميشود. معيار رنگ روغن از ٥.٠ تا ٨ با فواصل ٥.٠ مشخص ميشود. نقطه اشتعال روغننقطه اشتعال پايينترين درجه حرارتي است كه در آن نقطه روغن به اندازه كافي به بخار تبديل شده به طوري كه با نزديك شدن شعله آتش در يك لحظه مشتعل و سپس خاموش گردد. نقطه اشتعال معياري براي ميزان آتشگيري و فراريت روغن است. نقطه احتراق روغندرجه حرارتي كه در آن روغن مشتعل شده و به سوختن ادامه ميدهد. اين درجه حرارت نظير نقطه اشتعال معرف مقدار تركيبات گازهاي فرار و قابليت تبخير و معمولا ٣٠درجه سانتيگراد بالاتر از نقطه اشتعال است. وزن مخصوص روغنوزن مخصوص روغن به نسبت وزن مخصوص آب در درجه حرارت معين، وزن مخصوص نسبي گفته ميشود. شاخص كربونيزاسيون روغندرجه حرارتي در فشار١ mmhg كه در آن ٩٠درصد روغن تقطير ميشود را شاخص كربونيزاسيون ميگويند و هر چه ميزان آن بالاتر باشد مقدار رسوبات در موتور بيشتر است. نقطه ريزش و نقطه ابري شدن روغننقطه ريزش، پايينترين درجه حرارتي است كه در آن فرآوردههاي نفتي سرد شده، تحت شرايط استاندارد جريان مييابد و يا به عبارت ديگر پايينترين دمائي كه روغن در آن هنوز سيال است. نقطه ابري شدن دمائي است كه در آن روغن مواد شمعي خود را از دست داده و مات ميشود. اين دما از نقطه ريزش بالاتر است. خاكستر سولفاته روغنمقدار موادي كه پس از سوزاندن نمونه روغن باقي مانده و نميسوزد خاكستر ناميده ميشود. در بسياري از موارد براي به دست آوردن نتايج دقيقتر خاكستر را با اسيد سولفوريك غليظ وارد واكنش مينمايند و در نتيجه خاكستر سولفاته را تعيين ميكنند. خاكستر روغن پايه نشان دهنده مواد غيرقابل احتراق است كه از نفت خام همراه آن مانده است. مقدار خاكستر براي روغن بدون مواد افزودني ١درصد و براي روغنهاي حاوي مواد افزودني تا ٣درصد است. عدد صابوني شدن روغناين تست نشاندهنده ميزان مواد چرب (صابوني شونده) موجود در روغن است. اين مواد براي ايجاد خاصيت روغني بودن بيشتر در بعضي روغنهايي كه در معرض تماس با آب هستند و روغنهاي دنده اضافه ميشود. عدد خنثي شدن روغنعدد خنثي شدن يك روغن، عبارت است از مقدار ميلي گرم اسيد يا باز لازم براي خنثي كردن مواد اسيدي يا بازي موجود در يك گرم روغن. عدد خنثي شدن در روغنها به چهار صورت شامل؛ اعداد فدرت اسيديته، اسيديته كل، قدرت قليايي و قليائيت كل اندازهگيري بيان ميشود. در يك روغن پايه خوب پالايش شده معمولا عدد خنثي شدن بيش از ١ نميباشد. مگر اينكه روغن پايه حاصل از تصفيه مجدد روغنهاي كاركرده باشد و اسيد سولفوريك بكار رفته در فرآيند تصفيه كاملا خنثي نشده باشد. عموما كاركرد روغنها باعث افزايش خاصيت اسيدي آنها در اثر تجزيه و اكسيداسيون در اثر حرارت و مجاورت با آب ميشود. بر اين اساس كاهش عددي خنثي در مورد روغنهاي موتور بيانگر ميزان كاركرد است.
طرح توجيهي تصفيه روغن سوخته | كد آيسيك محصولمطابق با طبقهبندي وزارت صنعت معدن و تجارت، روغنهاي صنعتي پايه جزء گروه ساخت محصولات شيميائي با سر گروه 23 و براساس كد هشت و ده رقمي محصول داراي كدهاي ايسيك بشرح ذيل هستند. جدول - كد آيسيك محصولات مرتبط با روغن پايه
طرح توجيهي تصفيه روغن سوخته | استانداردهاي محصول (ملي يا بين المللي)جهت جلب اعتماد مصرف كنندگان و رعايت كليه نكات مربوط به كنترل كيفيت محصول، توجه به استانداردهاي موجود امري ضروري است. سطح كيفيت روغن بيانگر آن است كه روغن، براي چه نوع موتوري و با كدام مدل و چه نوع سوختي مناسب است. به عبارت ديگر سطح كيفيت يك روغن موتور با استاندارد آن مشخص ميشود. نكته مهم اين است كه موتورهاي مختلف به روغنهايي با استانداردهاي متفاوت نياز دارند. تفاوت اين روغنها، گذشته از كيفيت روغن پايه آنها، در نوع و ميزان مواد افزودني موجود در آنهاست. سطح كيفيت روغن موتور، با علائم اختصاري نشان داده ميشود كه به طور خلاصه، به مهمترين آنها اشاره ميشود. انواع طبقه بندي و استاندارها در كشورهاي مختلفسه مرجع جهاني و يك مرجع داخلي مهم براي استانداردگذاري در صنعت خودرو و صنايع مربوطه وجود دارد. API آمريكا و ACE اروپا و ILSAC آسيا و در ايران ISIRI؛ اين مراجع براي موتورهاي مختلف روغن متناسب را پيشنهاد ميكنند. نوع موتور، سوخت و سال طراحي موتور از عواملي هستند كه در انتخاب روغن براي آن نقش مهمي دارند. رشد و پيشرفت صنعت روانكار در سالهاي اخير نسبت به دهههاي قبل بسيار بيشتر بوده است و طراحيهاي جديد موتورهاي خودرو و موتورهاي صنعتي روز به روز نياز به روانكارهاي جديدتر را بيشتر ميكند. اولين طبقهبندي در سال 1930 ارائه شد كه در آن روغن موتورهاي بنزيني با علامت "S" و روغنهاي موتورهاي ديزلي با علامت "C" نشان داده شدند. در سيستم طبقهبندي "S"، پايينترين سطح كيفي با SA شروع شده و به اين ترتيب سطوح بعدي با SB، SC و... نشان داده ميشوند. البته در اين سيستم از علامتهاي SI و SK استفاده نشده است. در سيستم طبقهبندي "C" نيز از حروف A، B، C و... و همچنين از اعداد براي علامتگذاري استفاده ميشود. روغن موتورهاي بنزيني SA,SB,SC روغن موتورهاي ديزلي CA,CB,CC طبقهبندي علامت گذاري اتحاديه توليدكنندگان اروپائي خودرو ACEA يا CCMC نيز به شرح ذيل است. روغن موتورهاي بنزيني ١,C٢,C٣,C۴,C۵ C روغن موتورهاي ديزلي ١,D٢,D٣,D۴,D١,D۵,PD١ استاندارهاي ملي ايران :(ISIRI)استانداردهاي ملي تدوين شده براي اين محصول استاندارد ١٣٤٢ تحت عنوان ويژگيها و روشهاي آزمون روغن صنعتي پايه براي مصارف روانكاري (شيميائي) ٥٨٤ و ٥٨٥ براي تعيين سطح كيفيت روغن موتور است. به طور كلي دستهبندي روغنهاي پايه به برشهاي مختلفي از جمله؛ SN150 ،SN300 ، SN350، SN500 تقسيم شده اند.
طرح توجيهي تصفيه روغن سوخته | موارد كاربردروغن هاي پايهاي كه از پالايش نفت خام به دست ميآيد، ويژگيهاي لازم بكارگيري در ماشين آلات و تاسيسات صنعتي و خودرو را به طور كامل ندارد. از اين رو در بلندينگ موادي به آن افزوده ميشود تا بتواند ويژگيهاي مورد نياز براي استفادههاي خاص در صنعت و موتور را دارا شود. به اين منظور به روغنهاي پايه ادتيو و مواد افزودني اضافه ميشود كه بهبود دهنده مشخصات مختلف روغنها براي كاربردهاي مورد نظر است. برخي از اين موارد به قرار زير است: 1-بهبود دهنده شاخص گرانروي 2-ضد اكسيداسيون ٣.ضد سايش ٤.پايين آورنده نقطه ريزش ٥.ضدخوردگي و ضد زنگ زدگي ٦.ضد كف ٧.پاك كننده و معلق كننده مواد افزودني بر اساس فرمولاسيون به مقدار معين كه سازنده در نظر دارد براي رسيدن به معيارهاي استاندارد به روغن پايه اضافه ميشوند. اين عمل در واحدي به نام اختلاط (بلندينگ) انجام ميپذيرد. به اين شيوه ميتوان روغنهاي مختلف را براي مصارف گوناگون همانند انواع روغن موتور بنزيني و ديزلي، روغن ژنراتــور، روغــن هيدرو ليك ديــزل، روغــن دستگاهها و تاسيسات صنعتي را توليد نمود.
طرح توجيهي تصفيه روغن سوخته | كالاي جايگزين و مكمل محصولاز آنجايي كه روغنهاي صنعتي پايه حاصل بازيافت روغنهاي كاركرده است و خود محصولي جايگزين است، بنابراين كالاي جايگزيني براي آن وجود ندارد. طرح توجيهي تصفيه روغن سوخته | دانش فنيدر فرايند تصفيه و بازيافت روغن پايه ميبايد كليه مواد زائد را از آن استخراج و مجددا روغن را به شكل اوليه خود (روغن پايه) برگرداند. براي اين كار تكنولوژيها و فرايندهاي خاص بازيافت و تصفيه انواع روغنهاي صنعتي همانند روشهاي مختلف تقطير، هيدروژنيزاسيون، اسيدي، قليايي استفاده ميشود كه در آن از مراحل يا تركيبي بالانس شده به شرح ذيل استفاده ميشود.
تكنولوژي مورد استفاده در ايراندر حال حاضر تكنولوژي مورد استفاده براي تصفيه اول در ايران، تكنولوژي روش معمولي استخراج با استفاده از حلال اسيدي است. در جهان اهميت اين روش كاسته شده و توليد آن به روشهاي جديد غيراسيدي هيدروكراكينگ و هيدروايزمريشن در حال افزايش است. تعداد واحدهاي محدودي با استفاده از روش غيراسيد در كشورمان در حال حاضر مشغول فعاليت هستند. كليه روشهاي تصفيه روغنهاي كاركرده (اسيدي –غيراسيدي) ميتوانند بين 70 الي 90 درصد ناخالصيهاي روغن كاركرده را تصفيه و آن را به شكل اوليه خود (روغن پايه) درآورد. روغن پايه توليدي از طريق بازيافت و تصفيه مجدد روغنهاي كاركرده با احراز شرايط ويژه و تطابق فاكتورهاي تعيين شده در آزمونهاي كنترل كيفيت استاندارد از نظر ويژگيهاي كاربردي و عمر مفيد كاركرد و طبقه بندي SAE به لحاظ ويسكوزيته با انواع پليمرهاي و مواد افزودني شيميائي مناسب با درصدهاي مشخص و متناسب با ويژگي مورد انتظار محصول توليدي مخلوط ميشود و پس از احراز تطبيق با معيارهاي كنترل كيفيت با ويژگيهاي تعيين شده در سطوح مختلف استاندارد در آزمايشگاه به واحد بستهبندي منتقل و مظروف ميگردد. روغنهاي پايه كه حاصل بازيافت روغنهاي كاركرده به روش غيراسيدي توليد شده اند؛ خواص شيميايي و فيزيكي مناسبتري را نسبت به ساير روغنهاي بازيافتي دارند. طرح توجيهي تصفيه روغن سوخته | تجهيزات و ماشين آلاتماشين آلات اصلي و تجهيزات اصلي اين طرح شامل سيستم كنترل و مانيتورينگ فرايندها، اسكلت نصب تاسيسات تصفيه روغن، مخازن مواد اوليه، پمپهاي انتقال روغن و افزودنيها، سانتريفوزو تانك سيستم تصفيه اوليه، تانكهاي سوخت، كندانسور و كولينگ تاور، هيترو مبدلهاي حرارتي و بويلر، سيستم تبخير فيلم نازك و راكتورهاي تقطير خلاء روغن پايههاي مختلف، انواع فيلترهاي جذبي و پايه كربن، تانكها و همزنهاي روغن تصفيه شده، مخازن پسماند، سيستم پنوماتيك و كمپرسور هواي فشرده و تجهيزات سرمايش و گرمايش و جمع آوري بخار است كه امكان كارسازي آنها در داخل كشور وجود دارد.
بررسي بازار و رقبااز آنجا كه بازيافت روغنهاي پايه به عنوان مادر همه روغنها علاوه بر مزاياي متعدد زيست محيطي، از خروج ارز از كشور جلوگيري مينمايد. همچنين توليد محصول صادرات محور استاندارد به منظور حضور در بازارجهاني يكي از راهبردهاي مهم تداوم و توسعه توليد و تثبيت جايگاه اين فعاليت در بازار به شدت رقابتي بينالمللي به شمار ميآيد. در ايران طي سال ۹۸ در مجموع ۹۲۷ هزار و ۱۹۷ دستگاه انواع خودرو توليد شده است، در شرايط مطلوب بازار ظرفيت توليد كشور براي توليد خودرو يك ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال ميباشد كه اگر تعداد خودروهاي موجود و فعال كشور، تاسيسات و ماشين آلات صنعتي نيازمند مصرف روغنهاي صنعتي را نيز اضافه نماييد با حجم بزرگي از بازار مواجه هستيم كه بخش قابل توجهي از آن با واردات تامين ميشود. در بخش عرضه تا پايان تير ماه سال 1399 تعداد 626 مجوز به منظور تصفيه اول و مجدد روغن پايه و موتور در كشور صادر شده است كه از اين تعداد 389واحد با دارا بودن پروانه بهرهبرداري صنعتي و سرمايهگذاري 2236ميليارد ريال و به ظرفيت اسمي 8096هزار تن در سال مشغول فعاليت هستند. از اين تعداد 234بنگاه با ظرفيت 4849تصفيه مجدد روغن پايه و موتور فعاليت مينمايند كه غالبا از فرايند تصفيه اسيدي استفاده ميكنند.
سرمايه گذاري مورد نيازبر اساس مطالعات انجام شده احداث واحد تصفيه و بازيافت روغن سوخته با ظرفيت 12000تن در سال نرخ بازدهي داخلي بيشتر 36درصد بوده و دوره برگشت سرمايه حدود 3و نيم سال پبيش بيني شده است. در ادامه خلاصهاي از نيازمنديهاي احداث اين واحد با ظرفيت اسمي توليد به شرح ذيل در سال ارائه شده است. مشخصات عمومي طرح
طرح توجيهي تصفيه روغن سوخته | مزاياي اجراي طرحيكي از مؤلفههاي اصلي و تعيينكننده در مزيت نسبي اين محصول، وفور و دسترسي آسان به مواد اوليه است. از آنجائي كه مواد اوليه تصفيه و بازيافت انواع روغنهاي موتور و صنعتي از شبكه جمعآوري تامين ميشود و حجم ضايعات و بالاي روغنهاي كاركرده در كشورمان به طور روزانه و مستمر افزايش مييابد؛ لذا مزيتهاي اقتصادي، فني و زيست محيطي بازيافت روغنهاي كاركرده به روش غيراسيدي به شرح ذيل بيان ميگردد.
نتيجه مطالعات مالي و اقتصاديتحقيقات بازار و ارائه معيارهاي محاسبه هر يك از موارد برآورد سرمايه ثابت و در گردش و توضيح پيرامون هزينههاي ثابت و متغير طرح، پيشبيني و قيمت تمام شده و همچنين سود ساليانه طرح محاسبه گرديده است. بررسي مهمترين شاخصهاي مالي و اقتصادي طرح با محاسبات مالي كه از نرمافزار Comfar III Expert استخراج شده، وضعيت قابل قبولي را به لحاظ مالي براي توليد روغن پايه از روغنهاي كاركرده نشان ميدهد و به دليل وجود تقاضاي مازاد در طول چند سال اول زمينه مساعدي براي ايجاد اين واحد فراهم است. جهت اخذ مجوزهاي توليد اين محصول و تامين زيرساخت براساس پلانهاي مهندسي توليد استاندارد و صادرات محور ميتوانيد در تمامي مراحل انجام كار از زمان بررسي ايده تا پياده سازي و زمان بهرهبرداري از مشاوران و كارشناسان خبره و با تجربه كاردوك كمك بگيريد. خدمات قابل ارايه كاردوك به طرحها و واحدهاي
براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها ميتوانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.
منبع: طرح توجيهي تصفيه روغن سوخته
امتیاز:
بازدید:
|
|
||
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |