كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

تهيه طرح توجيهي توليد اسانس گياهي و عرقيات گياهان دارويي براي آگاهي از روند انجام كار، دريافت مجوزها و شروع كار لازم و ضروري است. در بسياري از كشورها براي توليد عرقيات گياهي از استحصال بخار سرد شده آن‌ها براي توليد مايعات مقوي و شفابخش استفاده مي‌كنند كه در يكي از اوليـن روش‌هاي توليد عرقيات گياهي همانند گلاب‌گيري امروز نيز در اقصي نقاط كشور به صورت سـنتي انجـام به كار مي‌رود. اما با پيشرفت فناوري‌هاي فرآوري گياهان دارويي، توليد عرقيات و مواد موثره به شيوه صنعتي و مكانيزه با كيفيت بالا و سريع قابل انجام است. در ادامه خلاصه طرح توجيهي اين محصول آورده شده است، براي سفارش نوشتن طرح توجيهي به روز كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 منبع : طرح توجيهي توليد عرقيات

 

طرح توجيهي توليد اسانس گياهي | تعريف محصولات | عرقيات گياهي

عرقيات گياهي فراورده‌هايي با ريشه گياهي هستند كه از جوشانيدن يا تقطير يك گياه و يا مخلوطي از گياهان مختلف با بخار آب و سرد كردن آن به دست مي‌آيند. به عبارت ديگر عرقيات گياهي به فراورده‌هايي گفته مي‌شود كه از تقطير مواد فرار موجود در اندام‌هاي مختلف گياهان همراه با بخار آب يا حلال‌هاي مناسب ديگر به دست مي‌آيند.

اندام‌هاي گياهان معمولا به شكل تازه نظير بيدمشك، نسترن و گل محمدي، كاسني، نعناع، خارشتر، شويد، بهار نارنج، بيـد، زيـره سـبز، زيره سياه، رازيانه، آويشن شيرازي، زنيان، شنبليله، گزنه و كلپـوره و يا خشك نظير نعناع، آويشن مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين محصول به عنوان طعم‌دهنده به مواد غذائي، دارو و نوشيدني مورد مصرف قرار گرفته و در پاره‌اي از موارد اسانس آن پس از تخليص در ساخت محصولات غذايي، دارويي و بهداشتي به كار برده مي‌شود. براي مشاهده ساير طرح توجيهي صنايع غذايي و آشاميدني كليك كنيد.

 

انواع عرقيات

عرقيات گياهان جوشيده براساس طب سنتي شناخته شده، اثرات مثبت درماني داشته و استفاده از گياهان در توليد موادغذائي موجب شناخت كاربردي بهتر و بيشتر عرقيات و اسانس آن‌ها شده است. آمار مجوزهاي توليد كشور و محولاتي كه به تاييد معاونت‌هاي غذا و دارو كشور رسيده، مويد اين توسعه است. تعدادي از عرقيات توليد در كشور عبارتند از:

  • عرق گل گلاب يا محمدي -عرق بيد مشك-عرق بهار نارنج=عرق آويشن- عرق خارشتر
  • عرق شاطره- عرق كاسني-عرق گاو زبان- عرق زالزالك- عرق طارونه

 

بخش‌هايي مناسب گياهان براي عرق‌گيري

نام گياه اندام مورد استفاده عرق‌گيري

نام گياه

اندام مورد استفاده عرق‌گيري
نعناع اندام‌هاي هوايي

زيره سبز

ميوه (بذر)

خارشتر اندام هاي هوايي زيره سياه

ميوه (بذر)

شويد  ميوه ( بذر ) و يا هر دو

كاسني

اندام هاي هوايي

بهار نارنج شكوفه و گل

رازيانه

ميوه (بذر)

بيد پوست

آويشن

اندام‌هاي هوايي

شنبليله اندام‌هاي هوايي يا ميوه

زنيان

ميوه (بذر)

گزنه اندام هاي هوايي كلپوره  اندام هاي هوايي

 

طرح توجيهي توليد اسانس گياهي | ويژگي‌ها و استانداردها

بخش‌هاي گياهي مورد استفاده در توليد عرقيات اعم از شاخه و برگ و گل بايد سالم و عاري از آفت زدگي و علائم بيماري‌هاي گياهي بذرها و مواد خارجي باشد. باقيمانده سموم آفت كش بايد كمتر ازحد مجاز اعلام شده مراجع ذي‌صلاح و قانوني باشد. كيفيت عرقيات گياهي، به واريته و تازگي گياه مورد اسـتفاده، كيفيـت و مقـدار آب مصـرفي (در تقطيـر بـا آب)، شدت و سرعت بخار ورودي به مخـازن تقطيـر، مـدت زمـان تقطيـر، حجـم عرقيـات گيـاهي بـه دسـت آمـده و عملكرد مبردها بستگي دارد كه مجموعه اين عوامل بـر روي ويژگـي‌هـا و استانداردهاي شـيميايي عرقيـات حاصـل از جملـه مقدار اسانس، اسيديته محصول تاثير مي‌گذارد.

شاخص‌هاي بررسي كيفيت مطابق استاندارد شامل  ويژگي‌هاي حسي (طعم و بوي زيره سبز، بيرنگ تا كمي كدر)، ميزان اسانس، عدد اسيدي،  عدد استري، عدد يدي، عدد اكسيداسيون و ميزان PH محلول مي‌باشد.

اسانس گياهي يا روغن‌هاي فرار و معطرگياه

اسانس گياهـان موادي فرار هستند كه بر اثر حرارت به راحتي تبخير مي‌شوند. آن‌ها تركيبي از عناصر مختلف هستند كه اين عناصر كيفيت و چگونگي تاثيرات آن‌ها را سبب مي‌شوند. اين مواد مخلـوط پيچيـده‌اي از مـواد شيميايي آلي مانند ترپنوئيدها، استرها، آلدئيدها، الكل‌ها، فنل‌ها، كتون‌ها را تشكيل مي‌دهند. اسانس گياهان منشا رايحه و طعم خاص آن‌ها مي‌باشند كه از بخش‌هاي مختلف گياهان استخراج مي‌شوند. امروزه بيش از دويست نوع اسانس طبيعي از گياهان به دست مي‌آيد. در بعضي از گياهان اسانس  به ميزان بسيار اندك و ميكروسكوپي و در برخي ديگر به ميزان فراوان وجود دارند.

 

 

طرح توجيهي توليد اسانس گياهي | معرفي كدهاي ISIC

وزارت صنعت ،معدن و تجارت از اين طبقه‌بندي براي دسته‌بندي فعاليت‌هاي صنعتي استفاده مي‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه‌بندي گياهان دارويي داراي و فراوره‌اي مرتبط كدهاي آيسيكي به شرح ذيل دارد.

كدهاي آيسيك عرقيات و اسانس‌هاي گياهان دارويي به شرح ذيل است.    

نام محصول كد   ISIC
عرقيات گياهي 24231913
انواع عرقيات گياهي (به استثناء گلاب) 1549412573
انواع اسانس طبيعي بجز مصارف صنايع غذايي 2429312622
اسانس طبيعي (مورد مصرف در صنايع غذايي) 1549612346
اسانس پونه غير خوراكي 2429412627

طرح توجيهي توليد اسانس گياهي | موارد مصرف و كاربرد عرقيات گياهان دارويي

عرقيات معطر بيشتر براي مصارف داروئي، نوشيدني و در خوراكي‌ها به كار برده شوند كه در زير به طور خلاصه مورد اشاره قرار مي‌گيرد.

خواص گياهان دارويي

گلاب براي تقويت اعصاب، پوست و در تعدادي از غذا‌ها به طور مستقيم استفاده مي‌شود. از بيدمشك به عنوان تقويت كننده قلب، ملين و آرامبخش داراي تسكين و ضدسردرد و دردهاي عضلاني استفاده مي‌شود. عرق نعنا به عنوان گرمي و مايع رفع اسهال و استفراغ معده، باد شكم و پيچ شكم مورد استفاده است. عرق شويد به هضم غذا و چربي‌ها كمك مي‌كند. عرق كاسني تب بر بوده در كاهش بيماري‌هاي كبدي و كليوي، سردي موثر است.

از عرق شاتره در طب سنتي براي رفع سردي، تقويت پوست و به عنوان آرامبخش، ضدخارش، اشتهاآور، استفاده مي‌نمايند. عرق بيد تب بر آرام، خواب آور، آرامش بخش و ضديرقان است. از عرق آويشن در هضم غذا، محرك و تقويت كننده، ضددرد و آرام كننده تنفسي استفاده مي‌شود. عرق  بابونه داراي خواص صفرا بر، بادشكن، اشتهاآور مي‌باشد و از عرق پونه به عنوان مقابله با سرماخوردگي، سرفه، عفونت استفاده مي‌نمايند.

عرق خارشتر را در كمك به تصفيه خون و كبد رفع سنگ كليه، مثانه و سياه سرفه استفاده مي‌نمايند. عرق بو مادران در درمان بواسير، ضدعفونت، سرماخوردگي درد شكم بكارگرفته مي‌شود. عرق گل‌گاوزبان در تمديد، اعصاب و روان تنگي نفس، نشاط‌آور، كليه و مثانه، مقوي، نيكوي رخسار موثر است و عرق گزنه به عنوان كاهنده چربي خون و كلسترول ضدقند، درمان بالا رفتن فشار به كار مي‌گيرند. از عرق بهار نارنج به عنوان آرام‌بخش، معطر، مقوي اعصاب و قلب استفاده مي‌شود و عرق مرزه را در درمان نقرس، اسهال، قلنج، مقوي نيروي هاضمه، نرمي استخوان بكار مي‌گيرند. بديهي است تمامي موارد پزشكي كاربرد عرقيات بايد زير نظر متخصصين داراي صلاحيت طبابت انجام پذيرد.

 

طرح توجيهي توليد اسانس گياهي | خواص اسانس‌ها و عرقيات گياهان دارويي

روغن‌هاي پايه بر دو بخش جداگانه ذهن و جسم انسان‌ها مي‌توانند تاثير بگذارند و فضاي رواني و ذهني مثبتي را ايجاد نمايند. اسانس‌ها به سه شيوه وارد بدن انسان مي‌شوند، راه اول تنفسي و استشاقي است كه در آن مولكول‌هاي روغن از راه‌اندام‌هاي تنفسي وارد بدن مي‌شوند. راه دوم جذب آن‌ها از طريق پوست بدن شوند. ماليدن و ماساژ محلول‌هاي موضعي همراه با روغن و كمپرس است. راه آخر خوردن روغن‌هاي پايه است كه تنها در موارد خاص به دليل ايجاد مسموميت ممكن است ويژگي مشترك تمامي همه روغن‌هاي پايه، تحريك سيستم دفاعي بدن براي تسريع در بهبود بيماري است.

روغن‌هاي پايه به دليل داشتن رايحه خوب بر ذهن تاثير دارند و پس از استنشاق رايحه مي‌تواند در درمان مشكلات روحي و ذهني مانند پريشاني و افسردگي مؤثر باشد. اسانس‌ها حاوي مقدار زيادي الكل هستند كه اين امر خاصيت گندزدايي را نيز به آن‌ها مي‌دهد. واسترها تركيباتي از واكنش الكل با اسيد آلي با حذف مولكول آب حاصل مي‌شوند، گروه ديگري از مواد هستند كه خاصيت مسكن و آرام‌بخش به روغن‌هاي پايه خود مي‌دهند. انواع ديگر از اسانس‌هاي گياهي اثر تحريك‌كننده داشته و انرژي جسمي و انگيزه و قدرت تمركز انسان را بالا مي‌برند. بعضي از روغن‌هاي پايه نيز محرك جنسي هستند و در درمان بي ميلي و يا كم‌تواني جنسي به كار مي‌روند. روغن‌هايي كه مقادير زيادي فنول دارند نيز داراي اثر ضدباكتري، خاصيت ضدعفوني كننده، ضد ويروس و ضد قارچ نيز در تعدادي از گياهان وجود دارد.  

طرح توجيهي توليد اسانس گياهي | بررسي كالاهاي جايگزين

بسته به نوع كاربردي غالباً براي اين محصولات امكان جايگزيني كالايي شيميايي وجود دارد. وجود مرغوبيت و طبيعي بودن ساختار فراورده‌هاي ارگانيك با مشتقات مشابهي كه از فرايندهاي شيميايي به دست مي‌آيد، روز به روز تمايل به استفاده از اين محصولات را براساس نتايج قابل دفاع حوزه‌هاي تحقيق و توسعه بنگاه‌هاي داراي استانداردهاي تاييد شده  سلامت محصولات فراهم نموده است.

عرقيات از جمله گلاب خواص ويژه‌اي دارند كه جايگزين آن‌ها را مشكل مي‌كند. ليكن در پاره‌اي از موارد خود عرقيات جايگزين يكديگر مي‌شوند.

طرح توجيهي توليد اسانس گياهي | روش هاي استخراج  عرقيات و اسانس گيري گياهان دارويي

تمامي روغن‌هاي پايه در آب به صورت حل نشده باقي مي‌مانند. فرار بودن و تبخير شدن سريع در مجاورت گرما از خواص اسانس‌ها هستند كه در استخراج آن‌ها از اين ويژگي استفاده مي‌شود. اسانس‌ها بسيار غليظ هستند و روغن‌هاي پايه مي‌تواند از مواد گياهي از طريق روش‌هاي حذف مناسب زوايد يا استخراج مواد موثره از قسمت خاصي از گياه كه حاوي اين روغن‌ها بدست آورد.

فناوري‌هاي نوين مختلفي براي انجام اين كار بكار مي‌روند. اسانس تعدادي از گياهان را با در معرض قراردادن با حلال‌هاي مناسب مي‌توان از گياهان جدا نمود. در روش فرايندهاي استحصال روغن‌هاي گياهان شرايط و ميزان فشار و دماهاي اعمال شده بر كيفيت روغن اساسي تأثير مي‌گذارد. روش‌هاي كاربردي و نوين استخراج عبارتند از؛ تقطير بخار، استخراج با حلال، انفلوراژ، استخراج سرد و تقطير آب، استخراج عصاره گياهان با فراصوت، استخراج با مايع تحت فشار، استخراج با آب داغ تحت فشار، استخراج با حلال، استخراج با امواج مايكروويو و استخراج به همراه مايع فوق بحراني اشباع CO2 اشاره كرد. براي آشنايي با انواع روش هاي توليد عرقيات گياهي كليك كنيد.

 

 

 

 

 

طرح توجيهي عرقيات و اسانس  گياهان دارويي | بررسي بازار و رقبا

مرغوب‌ترين كالاهاي داروئي، غذائي و آرايشي جهان بيس ارگانيك دارند و به لحاظ كيفيت از قيمت‌هاي بسيار بالايي برخوردار هستند. در ايران تعداد 132 بنگاه صنعتي جهت توليد عرقيات انواع گياهان دارويي و 48واحد در زمبنه توليد انواع اسانس‌هاي طبيعي گياهان در حال فعاليت مي‌باشند.

تعداد پروانه بهره‌برداري صادره عرقيات گياهان دارويي كشور تا شهريور سال1399
واحد سنجش ظرفيت اشتغال سرمايه تعداد
تن 734763 4602 2484737 132
تعداد پروانه بهره‌برداري صادره اسانس گياهان دارويي كشور تا شهريور سال1399
واحد سنجش ظرفيت اشتغال سرمايه تعداد
تن 155115 2275 737667 48
جواز تاسيس‌هاي صادره عرقيات گياهان دارويي كشور تا شهريور سال1399
واحد سنجش ظرفيت اشتغال سرمايه تعداد
تن 16847480 12448 12567312 511
جواز تاسيس‌هاي صادره اسانس گياهان دارويي كشور تا شهريور سال 1399
واحد سنجش ظرفيت اشتغال سرمايه تعداد
تن 1040538 10715 6955595 289

طرح توجيهي توليد اسانس گياهي | سرمايه گذاري مورد نياز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث طرح توليد انواع عرقيات و اسانس در سال جاري با ظرفيت اقتصادي ساليانه توليد 300 تن و اطلاع از مشخصات عمومي طرح انواع عرقيات و اسانس در سال مي‌توانيد از مشاوه كارشناسان كاردوك استفاده نماييد.

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرح‌ها و واحدهاي

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • ارايه فرمولاسيون گياهان قابل استفاده در توليد محصولات 
  • مشاوره بازاريابي و صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره ارتقا بهروري بنگاه

 

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 منبع : طرح توجيهي توليد عرقيات

امتیاز:
بازدید:
[ ۴ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۲۴:۱۵ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی