كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

طرح كشتارگاه صنعتي دام جهت بررسي امكان احداث كشتارگاه دام اعم از گاو و گوسفند و راه اندازي كشتار گاه صنعتي با يك برنامه بسيار حساس و برنامه ريزي شده است. در گذشته كشتارگاه ها در يك نقطه خاص متمركز نبودند و هر فردي كه شغل فروش گوشت را در بر عهده داشت، در محل خود نيز تمامي مراحل ذبح و پاكسازي گوشت را انجام مي داد. اين كار باعث به خطر افتادن سلامت گوشت و در نهايت سلامتي مصرف كننده مي شد چراكه هيچ گونه اصول بهداشتي در آن ها رعايت نمي گرديد. با گذشت زمان و با مديريت دولت و شهرداري ها، كشتارگاه ها در يك مكان متمركز شده اند و تمامي مراحل از ذبح تا پاكسازي گوشت به صورت صنعتي انجام مي شود كه در ادامه پيرامون آن اطلاعات بيشتري ارائه كرده ايم. جهت سفارش و نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

منبع: طرح توجيهي كشتار دام

 

 

 

 

معرفي محصول | طرح توجيهي كشتارگاه صنعتي دام

در گذتشه و قبل از احداث كشتارگاه ها، افراد براي ارائه گوشت به مشتري در همان محل نسبت به ذبح و پاكسازي گوشت حيوان اقدام كرده و سپس گوشت را ميان افراد توزيع مي كردند. اين كار براي گوشت دام ها همچون گوسفند، گاو و … كاري زمانبر و غير بهداشتي بود.

در نهايت اين روش سنتي بر چيده شد و به كمك دولت و شهرداري ها تصميم بر احداث واحد هايي مجهز، گرفته شد كه تمامي مراحل براي ذبح حيوانات در اين مركز انجام شود. در طرح توجيهي كشتارگاه صنعتي دام، هدف بررسي امكان  امكان احداث كشتارگاه دام اعم از گاو و گوسفند است.

در حال حاضرانواع توليدات كشتارگاهي شامل گوشت قرمز ( گوشت گاو و گوشت گوسفند)، پوست ، دل و جگر، روده و … در كشتارگاه هاي صنعتي در كشورمان توليد و عرضه مي شود. ديگر توليدات قابل استفاده از دام نيز شامل خون و امعاء و احشاء و … نيز با رعابت بهداشت و مسائل زيست محيطي توليد و عرضه مي گردد.

براي آشنايي با ساير طرح توجيهي صنايع غذايي نوشته شده در كاردوك كليك كنيد.

محصولات توليد شده در كشتارگاه دام

محصولات اصلي توليد شده در كشتارگاه هاي صنعتي دام شامل گوشت قرمز و سفيد از حيواناتي شامل گاو، گوسفند، شتر، گوساله، شترمرغ، مرغ است. علاوه بر اين توليدات كشتارگاه هاي دام داراي برخي محصولات جانبي نيز شامل موارد زير مي باشد :

  • پوست
  • دل و جگر
  • روده
  • استخوان و يا قلم گاو

موارد مصرف و كاربرد

گوشت از مواد غذايي حاوي پروتئين است كه در استفاده از آن در تغذيه انسان ها از اهميت بالايي برخوردار است. دليل اين مورد نيز اين است كه پروتئين هاي حيواني داراي اسيد آمينه هاي ضروري و عوامل محرك رشد هستند و نقش موثري در سلامتي افراد دارند. گوشت قرمز اصلي ترين محصول كشتارگاه هاي صنعتي دام مي باشد كه داراي دو دسته از مصرف نهايي و مصرف واسطه اي است.

  • مصرف نهايي گوشت قرمز به اين معني است كه گوشت براي استفاده مستقيم توسط مشتري بسته بندي و عرضه مي شود.
  • مصرف واسطه اي گوشت نيز به اين معني است كه از گوشت براي توليد ديگر فرآورده هاي گوشتي شامل سوسيس، كالباس و … استفاده مي شود.

كالاي جايگزين و اثرات بر محصول | طرح توجيهي كشتارگاه صنعتي دام

اگر بخواهيم گوشت قرمز را به عنوان يك منبع پروتئين بررسي كنيم، مي توانيم از محصولات گياهي كه داراي پروتئين يكساني با گوشت قرمز هستند را جايگزين كنيم. برخي از مواد غذايي شامل  حبوبات، سويا، تخم مرغ و … مي تواند جايگزين گوشت شود.

البته لازم است اشاره كنيم كه پروتئين موجود در گوشت و حبوبات داراي تفاوت هايي باهم مي باشد كه بهتر است بصورت مكمل باهم مصرف شود. افرادي كه گياه خوار نيستند و به دنبال مواد غذايي براي جايگزيني با گوشت مي باشند، مي توانند از گوشت سفيد مانند ماهي، مرغ و حتي فرآورده هاي گوشتي شامل سوسيس و كالباس استفاده كنند.

كشورهاي عمده توليد كننده و مصرف كننده فرآورده هاي دامي

در حال حاضر بيشترين توليدات گوشت به ترتيب در كشورهاي برزيل، استراليا، كانادا، هندوستان، نيوز لند، ايالات متحده آمريكا انجام مي شود و كشورهايي شامل ايالات متحده آمريكا، روسيه، ژاپن، 25 كشور اروپايي ، مكزيك و كره جنوبي نيز بيشترين واردات فرآورده هاي دامي را انجام مي دهند.

كد آيسيك محصول

در اين قسمت به كد آيسيك مربوط به محصولات و فرآورده هاي دامي توليد شده در كشتارگاه هاي صنعتي دام اشاره كرده ايم :

  • فعاليت هاي كشتارگاهي شامل كشتار، پاك كردن و … :  كد 1511512453
  • گوشت گاو منجمد و بسته بندي شده به صورت قطعه قطعه شده : كد 1511512307
  • گوشت گاو تازه بسته بندي شده به صورت لاشه :  كد 1511512303
  • كله و پاچه حاصل از كشتار دام (خوراك انسان ) : كد  1511512413
  • معده حاصل از كشتار دام (خوراك انسان) : كد 1511512414
  • جگر و دل و قلوه حاصل از كشتار دام (خوراك انسان) : كد  1511512419

بررسي اجمالي تكنولوژي و روش هاي توليد و عرضه محصول در كشور

در حال حاضر از روش هاي مختلفي در كشتارگاه هاي صنعتي براي توليد و عرضه گوشت استفاده مي شود. در ادامه سعي كرديم تكنولوژي و روش هاي توليد گوشت را بررسي كنيم.

انواع كشتارگاه ها از جهت مالكيت

در حال حاضر به جز تعداد معدودي از كشتارگاه ها، اكثرا به صورت عمومي اداره مي شوند. عمومي بودن كشتارگاه ها به اين معني است كه آن ها زير نظر شهرداري ها فعاليت مي كنند و در آمد حاصل از آن ها نيز به شهرداري تعلق مي گيرد. به صورت كلي در كشورهاي مختلف كشتارگاه هاي متفاوتي از نظر مالكيت  وجود دارد كه مي توان از مهم ترين آن ها به موار زير اشاره كرد :

  • كشتارگاه هاي خصوصي
  • كشتارگاه هاي عمومي شهرداري ها
  • كشتارگاه هاي صنعتي
  • كشتارگاه هاي ناحيه اي
  • كشتارگاههاي تعاوني

كشتارگاه ها از جهت شيوه هاي توليد

اگر بخواهيم كشتارگاه هاي دام موجود در كشور را از نظر شيوه توليد دسته بندي كنيم، در حال حاضر كشتارگاه هاي موجود در كشور براي توليد گوشت از سه روش صنعتي، نيمه صنعتي و سنتي استفاده مي كنند.

  • روش صنعتي : روش صنعتي از بهترين روش ها براي كشتارگاه ها است و در اين روش ضايعات گوشت نيز به پودر گوشت تبديل شده و استفاده مي شود. اين روش كم ترين آسيب زيست محيطي را دارد. فاضلاب اين كشتارگاه ها نيز تصويه شده و صرف كشاورزي مي گردد.
  • روش نيمه صنعتي : در كشتارگاه هاي نيمه صنعتي عمليات پوست كني دام ها بر روي خط كشتار انجام مي شود. آلودگي هاي ناشي از اين نوع كشتار نيز به حداقل خود مي رسد. شما در هر جايي كه هستيد براي تهيه طرح توجيهي كشتارگاه صنعتي دام مي تونيد با كارشناسان كاردوك تماس بگيريد.
  • روش سنتي : در اين روش مسائل بهداشتي رعايت نمي شود و كم كم با احداث كشتارگاه هاي صنعتي و نيمه صنعتي، اين روش در حال برچيده شدن است. در روش سنتي تفكيك و جداسازي ديگر اجزاي دام سخت تر است و علاوه بر اين داراي معضلات زيست محيطي نيز مي باشد. مرحله بسته بندي و عرضه گوشت نيز در اين روش به درستي انجام نمي گردد. اين روش فاقد شرايط لازم جهت حفظ بهداشت گوشت است و توصيه نمي شود.

روش كار در كشتارگاه صنعتي دام | طرح كشتارگاه صنعتي دام

در ادامه به روش كشتار صنعتي دام در كشتارگاه هاي ايران پرداخته ايم.

ورود دام ها به كشتارگاه

در ابتدا دام ها به وسيله ماشين هاي باربري كوچك و بزرگ وارد محوطه كشتارگاه مي شوند. دام ها در اين مرحله وارد محوطه قرنطينه مي شوند.  ماشين هاي حامل دام نيز پس از شست و شو از محوطه كشتارگاه خارج مي گردند.

معاينه توسط دامپزشك

يك دامپزشك دام هايي را در در محوطه قرنطينه كشتارگاه قرار دارند را مورد معاينه قرار مي دهد. دام هاي سالم پس از عبور از اين مرحله وارد قسمت نگهداري و آماده سازي مي شوند. دام ها در اين قسمت به مدت 24 ساعت بدون خوراك نگهداري مي شوند تا آماده كشتار شوند.

دام هايي كه سلامت آن ها مورد تاييد دامپزشك نبوده است، در محل ديگري با رعايت مسائل بهداشتي كشتار مي شوند. پس از كشتار نيز دامپزشك مجدد سلامت گوشت دام ها را بررسي و تاييد مي كنند. در صورتي كه سلامت دام كشتار شده مورد تاييد دامپزشك قرار نگيرد، به بخش ضايعات منتقل مي شوند.

زمان كشتار

دام هاي سالم در زمان كشتار وارد سالن كشتار مي شوند. با توجه به ذبح اسلامي در كشورمان، دام ها در اين مرحله به وسيله شوك الكتريكي بيهوش مي شوند و پس از وارد شدن به خط كشتار به روش اسلامي ذبح مي گردند. در اين مرحله خون دام ها در حالي كه به پلو خوابانيده شده اند، از بدن آن ها خارج مي گردد. شما در هر جايي كه هستيد براي تهيه طرح توجيهي كشتارگاه صنعتي دام مي تونيد با كارشناسان كاردوك تماس بگيريد.

خون هاي حاصله از ذبح دام در اين مرحله از طريق حوضچه هاي خونگيري وارد تانك خون مي شود تا از آن ها به عنوان مواد اوليه جهت فرآيند پخت ضايعات استفاده شود. محصولات حاصل از پخت ضايعات براي مصرف دام و طيور عرضه مي گردد.

قطع سر دام ها به طور كامل

در اين مرحله سر دام هاي ذبح شده از بدنشان به صورت كامل جدا مي شود و به بخش آلايش ارسال مي گردد. در مرحله آلايش پس از جداسازي گوشت، زبان و مغز نيز جدا شده و سپس به بخش سرخانه منتقل مي شوند. ديگر موارد شامل استخوان ها ، شاخ ها و ضايعات باقيمانده نيز به بخش پخت ضايعات انتقال داده مي شوند.

مرحله پوست كني

در اين مرحله پوست دام ذبح شده جدا مي گردد. پاچه دام ها به قسمت آلايش، پوست جدا شده به اتاق هاي جمع آوري پوست منتقل مي شود. پوست ها در اين مرحله نمك زدايي شده و به قسمت هاي مربوطه جهت سالامبور سازي و دباغي منتقل مي گردد.

سينه بر شدن لاشه

در اين مرحله كه اصطلاحا سينه بر شدن نام دارد، ارگان هاي داخلي دام از بدنش شامل شكمبه و روده خارج مي گردد و وارد بخش شكمبه پاك كني مي گردد. امعاء و احشاء ، شكمبه و روده شستشو داده مي شود و جهت نگهداري به سردخانه منتقل مي شود. موادي كه در نتيجه تخليه روده ها بدست مي آيد به واحد خشك كني و توليد كود ارسال مي گردد. در ادامه نيز ارگان هاي قرمز دام جدا شده و براي شستشو در محل ديگري ارسال مي گردد و در نهايت با تاييد دامپزشك راهي سردخانه مي شود.

تاييد دامپزشك

پس از انجام تمامي مراحل، دامپزشك مجددا لاشه باقي مانده را بررسي مي كند. در نهايت پس از اينكه دامپزشك سلامت گوشت را تاييد كند، لاشه ها مهر شده و براي توزيع وارد بخش سرد كن مي شوند. لاشه ها در اين مرحله بايد 24 ساعت در سرد كن بمانند تا دماي آن ها متعادل شوند. لاشه ها پس از گذشت اين مراحل توسط ماشين هاي يخچال دار بهداشتي به بازار عرضه مي گردند.

البته لازم است اشاره كنيم كه بخشي از لاشه ها در اين مرحله استخوان گيري شده و در ظروف با توجه به سفارش و تقاضا، بسته بندي مي شوند. لاشه هايي كه دامپزشك در اين مرحله تاييد نكند، وارد بخش ضايعات خواهند شد.

تجهيزات و ماشين آلات كشتارگاه | طرح توجيهي كشتارگاه صنعتي دام

در كشتارگاه صنعتي دام، به برخي تجهيزات و ماشين آلات نياز است كه به شرح موارد زير مي باشد:

  • تونل خون (محلي براي استخراج خون حيوانات)
  • شمارشگر
  • سبدي براي  شستشوي خوابيده يا ايستاده گوشت
  • تجهيزات كشتار مكانيزه گوسفندي
  • تجهيزلات كشتار مكانيزه گاوي
  • تجهيزات كشتار دام مشكوك و مصدوم
  • دستگاه لاشه سوز دامي
  • تجهيزلات كله پاك كني
  • تجهيزات عمل آوري شكمبه و روده
  • تجهيزات سرد خانه
  • و …

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرح‌ها و واحدهاي

براي تهيه طرح توجيهي كشتارگاه صنعتي دام و ساير طرح توجيهي ها در زمينه هاي مختلف مي توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توان به موارد زير اشاره داشت :

  • تهيه و مشاوره طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • راه اندازي و اجراي پروژه هاي صنعتي و خدماتي
  • كمك به تامين نيروي انساني نصب، راه اندازي ماشين آلات و تاسيسات عمومي طرح
  • مشاوره بازاريابي و صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره ارتقا بهروري بنگاه

براي مشاهده ساير طرح ها و پروژه ها به طرح توجيهي دام و طيور هاي نوشته در كاردوك مراجعه نماييد.

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

منبع: طرح توجيهي كشتار دام

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ] [ ۰۳:۱۸:۴۳ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی