كاردوك مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك
|
اغلب بازرگانان با واژه ترخيص كالا آشنايي دارند. براي ورود كالاها به كشور، بايد از گمرك آنها را ترخيص كنيد. در واقع ترخيص كالا نيازمند تهيه و ارسال مستندات معتبري است كه منجر به تسهيل صادرات و واردات ميشود. اين كار بر عهده شركتهاي بين المللي حمل و نقل است كه به عنوان نماينده مشتري شناخته ميشود. اين شركتها وظيفه دارند ترخيص كالا را از گمرك انجام دهند. حال براي انجام اين كار روشهاي گوناگوني وجود دارد، ميتوانيد براي انتخاب بهترين راه با مشاوران كسب و كار كاردوك تماس بگيريد. براي دريافت مشاوره از كارشناسان مركز كاردوك جهت انجام امور گمركي ميتوانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد. منبع: ترخيص كالا
ترخيص كالاكالاها قبل از اينكه به كشور مقصد وارد شوند به عنوان يك كالاي صادراتي وارد گمرك ميشوند. براي ورود كالاها به كشور؛ بايد مبالغي (گمركي) پرداخت شود. اين مبالغ از قبل توسط دولت تعيين شده و در قالب يك ليست در اختيار گمرك، بانكها و سازمانهاي مختلف قرار ميگيرد. پس از پرداخت حق گمرك، كالا اجازه ورود دارد. در واقع در گمرك قوانين و مقررات خاصي براي ترخيص وجود دارد و هر كسي كه ميخواهد در اين زمينه فعاليت كند بايد با اين قوانين كاملاً آشنا باشد. در ادامه بيشتر با انواع و مراحل ترخيص كالا آشنا ميشويم. لطفاً تا انتها همراه ما باشيد. انواع كالاها در گمرككالاهاي ضبطيبه كالاهايي كه به دلايل مختلف اجازه ورود به كشور و يا خروج آن را ندارند، كالاي ضبطي ميگويند. گمرك براي اينكه اين كالاها بتوانند وارد جريان اقتصادي شوند، به صاحبان آن سه ماه وقت ميدهد كه براي رفع نواقص و رفع ابهامات اقدامات قانوني و يا قضايي را انجام دهد. كالاهاي متروكهممكن است صاحب يك كالا، سراغ كالاي خود نرود و يا در پي مشكلات پيش آمده حدود 4 ماه كالاي خود را در انبار نگه دارد و نتواند آن را خارج كند. به اين نوع از كالاها متروكه ميگويند. كالاهاي مرجوعيكالاهايي كه به صورت موقت وارد ميشوند . يا به دلايلي چون ممنوعيت يا غيرمجاز بودن، عدم تطبيق كالا با استانداردهاي اجباري آن را مرجوع ميكنند، در اين شرايط كالا مرجوعي محسوب ميشود. مدارك مورد نياز براي ترخيص كالاافراد بايد بر اساس كالاهايي كه اقدام به ترخيص آن ميكنند مدارك مشخصي را گردآوري كنند. مثلاً اگر شما در زمينه واردات داروها و يا كالاهاي پزشكي فعاليت ميكنيد بايد مدارك و مجوزهاي بيشتري گردآوري كنيد. به اين ترتيب مدارك كساني كه آهن آلات وارد ميكنند با كساني كه دارو وارد ميكنند فرق ميكند. در زير به مهمترين مدارك مورد نياز براي ترخيص كالا اشاره ميكنيم: 1- شما بايد كارت بازرگاني داشته باشيد يا ترخيص كالاي خود را به عهده يك شركت بازرگاني بگذاريد. 2- اينويس (invoice) يا سياهه خريد كالا (فاكتور) معتبر از فروشنده داشته باشيد. 3- پكينگ ليست (packing list) يا ليست عدل بندي معتبر از فروشنده داشته باشيد. 4- گواهي مبدا از اتاق بازرگاني كشور مبدا داشته باشيد (براي بعضي از كالا ها مورد نياز نيست). 5- مدارك حمل از جمله بارنامه، قبض انبار و در بارهاي هوايي ترخيصيه داشته باشيد. 6- دارا بودن مدارك و مجوزهاي مربوط به نوع كالايي كه اقدام به واردات آن كردهايد. مراحل ترخيص كالا از گمركترخيص كالا از گمرك مراحلي دارد كه افراد و سازمانها همگي بايد آنها را طي كنند. 1- وارد نمودن اطلاعات از سيستم 2- پرينت اظهار نامه 3- دريافت كوتاژ و تعيين مسير 4- ارزيابي كالا 5- اخذ مجوزهاي لازم 6- كارشناس سرويس 7- رفتن به صندوق 8- مراجعه به رئيس سرويس ارزيابي 9- درب خروج 10- انبارداري مجوزهاي لازم براي ترخيص كالا در ايراندر ايران براي ترخيص كالا بايد مجوزهاي لازم براي آن را فراهم كنيد از جمله: 1- مجوز استاندارد 2- مجوز بهداشت 3- مجوز وزارت ارشاد و كانون پرورش فكري كودكان 4- مجوز سازمان انرژي اتمي 5- مجوز وزارت ارتباطات و مخابرات 6- مجوز مبارزه با مواد مخدر 7- مجوز قرنطينه مرزي و مجوز قرنطينه نباتي در اين ميان كليه كالاهايي كه با ناوگان غير ايراني به حمل نقل بين المللي وارد ميشوند بايد مجوز وزارت راه داشته باشند و كرايه حمل بار را نيز پرداخت كنند. هزينههاي ترخيص كالابراي ترخيص كالا هزينههاي مختلفي از فرد گرفته ميشود. اين هزينهها شامل هزينه انبارداري، باربري، تخليه، تعرفه آزمايشگاه، بارگيري، بدرقه كالا، كارشناسي كالا و … ميباشد. هر سال ممكن است اين هزينهها با سالهاي قبل متفاوت باشد. براي دريافت مشاوره از كارشناسان مركز مشاوره كسب و كار كاردوك جهت انجام امور گمركي ميتوانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد. سؤالات متداول در خصوص ترخيص كالاآيا ميتوان اين كار را بر عهده شركتهاي مختلف گذاشت؟بله. شركتهايي هستند كه در زمينه ترخيص كالا فعاليت ميكنند. در واقع ترخيص كالا پروسهاي سخت و خسته كننده است؛ از اين رو اگر كار خود را به شركتهاي مخصوص ترخيص كالا بسپاريد در وقت و هزينه خود صرفه جويي ميكنيد. چه كساني نياز به كارت بازرگاني ندارند؟شركتهاي تعاوني مرزنشينان، ملوانان ايراني، پيله وران (در صورت اخذ كارت پيلهوري و مجوز ورود از اداره بازرگاني شهر يا استان مربوطه)، كارگران ايراني شاغل در خارج از كشور (در صورت داشتن كارنامه شغل از وزارت كار و امور اجتماعي)، كالاهايي كه ورود آن براي فروش نميباشد، كالاهاي مسافري، كالاهاي هديه و سوغات كه از طريق پست وارد ميگردد؛ نيازي به كارت بازرگاني ندارند. اما شما به راحتي مي توانيد براي دريافت كارت بازرگاني خود اقدام كنيد. آيا براي ترخيص كالا بايد حضوري اقدام كرد؟خير. شما ميتوانيد بيشترين مراحل ترخيص كالاي خود را چه به صورت صادراتي و چه به صورت واردات، با سامانه گمرك الكترونيكي انجام دهيد و مراحل ترخيص كالاي خود را با سرعت بهتري پيگيري كنيد.
منبع: ترخيص كالا
امتیاز:
بازدید:
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |