كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

طرح توليد لوله و پروفيل هاي فولادي

طرح توليد لوله و پروفيل هاي فولادي | معرفي محصولات

محصولات مورد مطالعه طرح حاضر انواع پروفيل، لاكينگ و لوله‌هاي فولادي درزجوش گالوانيزه، روغني و سياه در سايزهاي متفاوت تا چهار  اينچ را تشكيل مي‌دهد كه در انتقال مايعات و گازها در تاسيسات ساختماني، صنعتي، كشاورزي، خدماتي، صنايع و شبكه‌هاي توزيع مرتبط با ساخت اسكلت‌هاي فلزي و مخازن هوايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

بخش عمده اين محصولات در شبكه داخلي آبرساني مصرف مي‌شود و از ورقه‌هاي فولادي روكشدار يا بدون روكش تشكيل شده است. محصول تكميلي مقاطع فلزي مورد استفاده در پوشش گلخانه‌هاي كشاورزي به صورت رانر و استاد است. براي بازديد از ساير طرح توجيهي ساختماني توسط تيم كاردوك كليك كنيد.

طرح توليد لوله و پروفيل هاي فولادي | طبقه بندي محصولات

لوله هاي فولادي درزجوش به سه گروه عمده زير تقسيم مي‌شوند:

  •  لوله هاي فولادي درزجوش گالوانيزه سياه و روغني جهت آبرساني
  •  لوله هاي فولادي درزجوش گالوانيزه سياه و روغني جهت گازرساني
  •  لوله‌هاي فولادي درزجوش گالوانيزه، سياه و روغني جهت  مصارف خاص

فرايند و روش ساخت اين سه گروه لوله با هم يكسان است و آنچه سبب تفكيك آن‌ها مي‌گردد ماهيت كار، عملكرد و ابعاد ظاهري و جنس و ضخامت ورق مورد استفاده در توليد آن‌ها مي‌باشد.

پروفيل هاي فلزي درز دار داراي سطح مقطع چهار گوش با جوش خطي است كه در فريم بندي سازه‌هاي ساختماني مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

مقاطع فولادي سبك بدون درز جوش

سازه‌هاي فولادي هستند كه  از شكل دهي ورق‌هاي گالوانيزه به روش نورد سرد توليد شده و جهت ايجاد زيرســازي در انواع سيستم‌هاى ساخت و ساز خشك به كار مي‌روند و بسته به نوع كاربرد مقاطع فلزي دسته بندي‌هاي متعددي دارند و غالباً جهت استفاده در شاسي كشي ديوارها و سقف‌هاي كاذب و گلخانه‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

محصولاتي همانند پروفيل u، نبشي پرسي، نبشي فابريك، نبشي بال مساوي، نبشي بال نامساوي، نبشي بال مساوي، نبشي F، پروفيل سپري مشبك T، پروفيل و مقاطع لاكينگ گلخانه و H گلخانه‌اي در اين دسته قرار مي‌گيرند.

طرح توليد لوله و پروفيل هاي فولادي | معرفي كدهاي ISIC و تعرفه گمركي

ISIC نوعي طبقه بندي استاندارد براي فعاليت‌هاي اقتصادي توليدي است. وزارت صنعت، معدن و تجارت از اين طبقه‌بندي براي دسته‌بندي فعاليت‌هاي صنعتي استفاده مي‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه‌بندي آيسيك، كد دو رقمي آيسيك 28 و 27 مربوط به محصولات فلزي بوده و كدهاي فعاليت‌ها طرح به شرح ذيل ارايه گرديده است.

طرح توليد لوله و پروفيل هاي فولادي | معرفي كدهاي ISIC و تعرفه گمركي

ويژگي ها و الزامات استانداردهاي لوله و پروفيل‌هاي فولادي

استانداردهاي ملي تدوين شده در خصوص ويژگي‌هاي نبشي‌هاي فلزي و پروفيل محافظ ويژه اصلاحيه‌هاي آن با شماره استاندارهاي ملي به شرح ذيل هستند.

  • استاندارد شماره 3392: لوله هاي فولادي جوشكاري شده
  • استاندارد شماره 421:  قطر خارجي لوله هاي فولادي
  • استاندارد شماره 1346 -422 ضخامت لوله هاي فولادي
  • استاندارد شماره3360 : ويژگي‌ها و روش آزمون لوله هاي گازرساني
  • استاندارد شماره1793: آزمون ايجاد لبه اتصال روي لوله فولاد
  • استاندارد شماره 996: آزمون انبساط دهانه لوله‌هاي فولادي
  • استاندارد شماره 424: آزمون انبساط حلقه در مورد لوله فولادي
  • استاندارد شماره 19157: نبشي‌هاي فلزي و پروفيل¬ محافظ ويژه

اين استاندارد مشخصه‌هاي عملكردي واكنش در برابر آتش و مقاومت خمشي (رفتار خميدگي)، ارزيابي و تصديق پايداري عملكرد و مشخصه‌هاي فني تكميلي كه براي استفاده و پذيرش اين فرآورده در صنعت ساختمان را در برمي‌گيرد.

طرح توليد لوله و پروفيل هاي فولادي | پوشش محافظ سطح فلزات

ورق سياه در فرايند نوردگرم توليد مي‌شود و ورق‌هاي توليد شده در فرايند نورد سرد را  ورق روغني مي‌نامند. ورق‌هاي توليدي با فرايند نورد گرم بلافاصله در پروسه توليد قرار مي‌گيرند و نيازي به حرارت‌دهي مجدد ندارد. جهت مقابله با خوردگي لوله‌ها ايجاد لايه محافظ به عنوان پوشش و يا روكش بر سطح فلزات كه بتواند فلز را از محيط اطراف جداسازي كند و از تاثير محيط و به دنبال آن به عنوان مانعي بر تخريب و خوردگي فلز استفاده مي‌شود.

انواع پوشش‌هاي محافظ فلزات

پوشش‌هاي محافظت از خوردگي را مي‌توان سه دسته عمده بشرح ذيل تقسيم كرد.

1 .پوشش هاي آلي نظير رنگ‌ها و پلاستيك (Coatings Organic)

2 .پوشش هاي معدني نظير شيشه و سراميك (Coatings Inorganic)

3 .پوشش هاي فلزي نظير گالوانيزه (Metallic Coatings)

طرح توليد لوله و پروفيل هاي فولادي | ورق هاي فولادي گالوانيزه

ورق هاي فولادي گالوانيزه شده به دليل مقاومت در برابر خوردگي بالا كاربردهاي وسيعي دارند. فولاد گالوانيزه به توسط فلز روي پوشش داده مي‌شود. اين پوشش دهي به روش‌هاي مختلفي همانند غوطه وري گرم انجام مي‌شود.

گالوانيزه كردن فولاد به روش غوطه وري گرم

گالوانيزه كردن به روش غوطه وري گرم فرآيندي است كه در آن قطعات فولادي يا چدني با  غوطه وري در حمام مذاب روي، پوشش سطحي چسبنده و محافظي از «روي» و تركيبات آهن روي آن‌ها تشكيل مي‌شود.

پوشش فوق معمولا چند لايه‌اي است كه لايه‌هاي نزديك به فلز پايه، تركيبات آهن ـ روي و لايه بيروني شامل فلز روي خالص است. تركيب شيميايي، خواص فيزيكي و مكانيكي لايه هاي پوشش گالوانيزه تحت تاثير فعاليت شيميايي، ديفوزيوني و حرارتي شكل مناسبي به خود مي‌گيرند. اختلاف جزئي در تركيب پوشش، شرايط ترموديناميكي حمام، زمان غوطه وري و سرعت انتقال حرارت مجدد بر خواص و ظاهر پوشش  تاثير دارند.

كاربردهاي عمده ورق گالوانيزه

از اين ورق‌هاي در ساخت انواع مقاطع و پروفيل هاي فلزي، پانل‌ها، تابلوهاي برق، سيني كابل و انواع لوله گالوانيزه، برخي از قطعات لوازم خانگي و تجهيزات آشپزخانه، مخازن، مجراهاي هوا و دودكش، ناودان‌ها و لوله‌ها، بدنه و سقف سوله‌ها و سالن‌ها، كركره، كانال، صنايع يخچال سازي، اتاق هاي رنگ براساس استاندارهاي مدون استفاده مي‌شود.

كاربردهاي عمده ورق گالوانيزه

طرح توليد لوله و پروفيل هاي فولادي | معرفي موارد مصرف و كاربرد

همانطوري كه در قسمت معرفي محصول نيز ذكر گرديد لوله‌هاي فولادي درزجوش گالوانيزه 4 اينچ و كمتر داراي بازارها و كاربردهايي بi شرح ذيل مي‌باشد.

بخش مسكن(ساختمان)

اين بازار بيش از 80درصد مصرف لوله هاي فولادي درزجوش را تشكيل مي‌دهد و روند رشد مصرف در اين بازار بستگي به حجم تقاضاي موثر بازار در بخش مسكن دارد.

شبكه هاي توزيع گازرساني

بخشي از لوله هاي توليدي در ساخت علمك‌هاي و شبكه توزيع گاز كاربرد دارد و اين محصول در گازرساني به منازل، مجتمع هاي تجاري و ساختمان‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ابعاد محصول مورد استفاده در شبكه توزيع متفاوت است.

سه حوزه واحدهاي صنعتي و توليدي

درحوزه تاسيسات صنايع مختلف علل الخصوص صنايع پتروشيمي و ساير تاسيسات صنعتي بيش از 39درصد از كل نياز پايپينگ خود را از لوله هاي درزجوش گالوانيزه تامين مي‌كنند.

كاربرد لوله ها به عنوان مواد اوليه صنعتي در زنجيره تامين بسياري از فعاليت‌هاي صنعتي نظير توليد مبل و صندلي و اثاثيه اداري و فلزي از لوله‌هاي درزجوش استفاده مي‌شود.

ساخت اسكلت‌هاي فلزي و مخازن هوايي؛ لوله هاي فولادي درزجوش با ابعاد متفاوت در ساخت اسكلت بندي سازه‌ها و مخازن استفاده مي‌شود.

روش‌هاي توليد لوله ها و پروفيل هاي فلزي

لوله هاي فولادي بلند و توخالي در دو روش متفاوت ساخته مي‌شوند كه منجر به توليد لوله جوشي درز دار يا لوله بدون درز يكپارچه مي‌شود. روش توليد كلي براي هر دو فرآيند شامل سه مرحله است. ابتدا فولاد خام به شكل  مناسب فرم مي‌گيرد و سپس لوله بر روي خطوط توليد پيوسته يا نيمه پيوسته  توليد مي‌شود. در نهايت لوله آماده و بازرسي شده برش داده مي‌شود و براي رفع نيازهاي مشتري عرضه خواهد شد.

روش‌هاي توليد لوله ها و پروفيل هاي فلزي

توليد لوله بدون درز

مقاطع فولادي قبل از تبديل شدن به لوله با قرار دادن گرفتن در سيستم‌هاي غلتكي به بيلت تبديل مي‌شوند و توسط اكستروژن به لوله بدون درز تبديل مي‎شوند. هنگامي كه لوله بدون درز مورد نياز است بيلت‌ها را گرم مي‌كنند و به شكل استوانه‌اي در مي‌آورند كه به آن گرده نيز مي‌گويند.

سپس گرده را در يك كوره قرار مي‌دهند و در آنجا گرم و با فشار زياد رول مي‌شود. اين غلتش با فشار بالا باعث كشيده شدن و ايجاد سوراخ در مركز مي‌شود. از آنجايي كه سوراخ شكل نامنظم دارد، يك جسم گلوله‌اي شكل از وسط مقطع فولادي ​​در حين غلت خوردن رانده مي‌شود. پس از مرحله سوراخ كردن، ممكن است لوله همچنان داراي ضخامت و شكل نامنظم باشد. براي اصلاح آن را از يك سري نورد كاليبراسيون عبور مي‌دهند.

مقاطع فلزي و لوله هاي درز دار

براي ساخت لوله درزدار ابتدا ورق با عبور از  غلتك‌هاي دستگاه فرمينگ به مرور شكل گرفته و به هم مي‌پيچد و شكل مقطعي لوله جوش نشده را  تشكيل مي‌دهد. دو نوع جوش ERW وجود دارد كه عبارتند از  جوشكاري القايي فركانس بالا و جوشكاري چرخشي تماسي. در جوشكاري القايي فركانس بالا، جريان جوش از طريق يك سيم پيچ واقع در جلوي نقطه جوش به ماده منتقل مي‌شود. سيم پيچ با لوله تماس ندارد وجريان الكتريكي از طريق ميدان‌هاي مغناطيسي كه لوله را احاطه كرده‌اند به مواد لوله القا مي‌شود. جوشكاري القايي فركانس بالا الزام به تماس را از بين مي‌برد و تنظيمات جوش مي‌تواند هنگام تغيير اندازه لوله نيز اعمال شود.

در جوشكاري تماسي با فركانس بالا، جريان جوش از طريق كنتاكت‌هايي روي نوار به ماده منتقل مي‌شود. نيروي جوش مستقيماً به لوله اعمال مي‌شود، در نتيجه اين فرآيند از نظر الكتريكي كارآمدتر از جوشكاري القايي فركانس بالا خواهد بود. از آنجايي كه كارايي بيشتري دارد، براي توليد لوله با قطر زياد و ضخامت ديواره بالا از اين شيوه جوشكاري استفاده مي‌شود.

در روش جوشكاري مقاومتي الكتريكي ERW ورق فولادي فرم داده شده لوله‌اي داراي لبه‌هاي همجوار است. از الكترودهاي جوشكاري لغزنده عبور مي‌كند كه طي آن جرياني الكتريكي فركانس بالا بين دو لبه استوانه فولادي عبور داده مي‌شود تا فولاد آنقدر گرم شود كه در آن لبه‌هاي همجوار بدون استفاده از مواد پركننده جوش به يكديگر متصل شوند و يك پيوند فلزي همجوشي را ايجاد كنند. اين دستگاه‌ها دو سر لوله را به هم جوش و متصل مي‌كند.

مقاطع فلزي و لوله هاي درز دار

جوشكاري چرخشي تماسي

در جوشكاري چرخشي تماسي، جريان الكتريكي از طريق يك چرخ تماسي نقطه جوش منتقل مي‌شود. چرخ تماس همچنين مقداري از فشار فورجي لازم براي فرآيند جوشكاري را اعمال مي‌كند. سه نوع جوشكار چرخ تماسي AC ، DC و موج مربعي وجود دارد. در هر سه منبع تغذيه، جريان الكتريكي توسط حلقه‌هاي لغزشي متصل به محور دوار چرخ‌هاي تماس ايجاد مي‌شوند. اين چرخ‌هاي تماسي جريان را به لبه‌هاي نوار منتقل مي‌كنند سپس درز جوش داده شده از يك غلتك فشار قوي عبور داده مي‌شود كه به ايجاد يك جوش محكم كمك مي‌كند.

روش توليد پروفيل و مقاطع فلزي باز

روش‌هاي توليد انواع پروفيل، استاد، رانر و اتصالات فلزي بر اساس استفاده از انواع ورق گالوانيزه و يا رنگي برش خورده شده در دستگاه رول فرمينگ به صورت مقاطع مختلف طولي براساس نوع كاربرد و قالب‌هاي فرم دهنده و سوراخ كاري مورد نياز شكل مي‌گيرد. فرايند توليد تا بسته‌بندي محصول براساس سطح تكنولوژي و ظرفيت توليد از درجه اتوماسيون متفاوتي برخوردار است.

تكنولوژي‌هاس مرسوم در فرآيند توليد لوله‌هاي درزجوش و سازه گالوانيزه فرايندهاي توليد لوله، مقاطع فلزي و مشخصات ماشين آلات به شرح ذيل است.

  • خش جابجايي رول و مقاطع فلزي در طول سالن با جرثقيل
  • بخش برش نوار مورد نياز سيستم‌هاي فرمينگ
  • رول گير و فيدر ورق رول به طرف دستگاه رول فرمينگ
  • رول فرمينگ در تنوع توليد مقاطع مختلف
  • سيستم‌هاي درز جوش لوله‌هاي روغني، گالوانيزه و سياه فولادي
  • واحد بسته بندي نهايي

در فرايند توليد محصول ابتدا ورق گالوانيزه به صورت رول در سايز، وزن و عرض متناسب با محصول در رول گير قرار مي‌گيرد. پس از قفل و فيكس شدن نوار به سمت دستگاه رولينگ هدايت شده و با عبور از رولينگ‌هاي مختلف شكل مقطع مورد نظر را ضمن حركت و شكل دهي به خود مي‌گيرد. در انتهاي دستگاه با استفاده از سيستم برش متصل در مسير حركت در اندازه مناسب در صورت نياز جوش و بريده و به بيرون از دستگاه جهت بسته بندي هدايت مي‌گردد.

طرح توليد لوله و پروفيل هاي فولادي | ماشين آلات و تجهيزات  اصلي خط توليد

ماشين آلات مورد نياز بنگاه با ظرفيت توليد 60000تن درسال با انواع محصول به طور خلاصه عبارتند از بخش انتقال مواد اوليه، دستگاه برش نواري ورق فولادي، سيستم جوش و برش ابتداي خط، مخزن ذخيره، هادي جوش پليسه گير و توركت، رول باز كن دو طرفه، رول بر، رول فرمينگ، سيستم سايزينگ، سيستم جوش لوله به روش فركانس بالاي القايي تماسي، اسپري زينك، سيستم خنك كننده، استندهاي توركت، ميز محصول، دستگاه‌هاي توليد پروفيل، دستگاه‌هاي توليد مقاطه فلزي باز و سيستم بسته‌بندي و انتقال.

طرح توليد لوله و پروفيل هاي فولادي | ماشين آلات و تجهيزات  اصلي خط توليد

مشخصات فني دستگاه رول فرمينگ و جوش  لوله

شاسي دستگاه به صورت يكپارچه ماشين‌كاري شده است و داراي  دروازه‌هاي مدرج و ريخته گري شده از جنس چدن، داكتيل، شفت‌هاي سنگ خورده و سخت كاري شده مي‌باشد. قالب‌هاي سخت كاري شده از فولاد سردكار سيستم انتقال قدرت گيربكس و سيستم نمايشگر تاچ (لمسي) با منوي فارسي است. كويل‌گبر دو طرفه اتومات، خازن اسپيرال با ظرفيت مناسب بوده و توان مجموع خط ۲ اينچ ۳۰۰ كيلو وات در كنار توان جوش پيشنهادي ۲۰۰ كيلووات به كار گرفته مي‌شود.

دستگاه هاي رول فرمينگ اچ پروفيل و لاكينگ كانال

دستگاه‌هاي فرمينگ به صورت يكپارچه ماشين كاري شده و دروازه‌هاي آن مدرج و ريخته‌گري شده از جنس چدن داكتيل است. قالب‌ها و  شفت‌ها سنگ خورده و سخت كاري شده از فولاد سردكار با سيستم انتقال قدرت زنجيري و گيربكس مركب و الكتروموتورهاي اروپايي است.  سيستم برش هيدروليك متحرك كانتينيوس داراي برش صفحه بر بوده و دستگاه ده و بيست ايستگاهه داراي كويل گير و ميز محصول و سيستم برق با كنترلPLC مي‌باشد.

دستگاه هاي رول فرمينگ اچ پروفيل و لاكينگ كانال

بررسي بازار و رقبا

آمار وزارت صنعت معدن و تجارت حاكي است، تا سال 1399 تعداد ۱۴۸ واحد توليد كننده مقاطع فولادي و تعداد 171 توليد لوله‌هاي درزدار در سطح كشور در حال فعاليت بوده و ظرفيت طرح‌هاي صنعتي در زمينه مقاطع فولادي ۹.۸ ميليون تن و ظرفيت طرح‌هاي محتمل هم ۸.۵ ميليون تن برآورده شده است. ضمن اينكه ظرفيت طرح‌هاي راكد و نامشخص هم ۴۲.۴ ميليون تن قيد شده است. بنابراين مجموع ظرفيت واحدهاي فعال و طرح‌هاي قابل تحقق و محتمل در بخش مقاطع فولادي در سمت عرضه مورد بررسي است.

سرمايه گذاري مورد نياز براي طرح توليد لوله و پروفيل هاي فولادي

بديهي است سرمايه گذاري با توجه به موقعيت طرح، ظرفيت و قيمت‌ها در زمان تهيه طرح متفاوت مي‌باشد. بر اساس مطالعات انجام شده احداث توليد در سال جاري ارزش ماشين آلات محصولات اين طرح به شرح ذيل است.

زمين:                                     6000     مترمربع

زيربنا:                                        2900 مترمربع

نرخ بازده داخلي:                           33 درصد

سهم ظرفيتي توليد در نقطه سربسر :              37 درصد

سرمايه گذاري ثابت طرح :                      494,673         ميليون ريال

سرمايه كل مورد نياز اجراي طرح:            2,523,329       ميليون ريال

نتيجه مطالعات مالي و اقتصادي

تحقيقات بازار و برآوردهاي مالي فني و اقتصادي تهيه شده طرح در زمان مورد بررسي نشان دهنده وضعيت رقابتي است و تحليل شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با محاسبات مالي براساس نرم‌افزار كامفار وضعيت قابل قبولي را به لحاظ مالي براي توليد محصولات طرح نشان مي‌دهد. جهت اخذ مجوزهاي توليد اين محصول و تامين زيرساخت براساس پلان‌هاي مهندسي توليد استاندارد و صادرات محور مي‌توانيد در تمامي مراحل انجام كار از زمان بررسي ايده تا پياده سازي و زمان بهره برداري از مشاوران و كارشناسان خبره و با تجربه كاردوك كمك بگيريد.

براي آشنايي بيشتر با ساير طرح توجيهي صنعتي هاي نگارش شده توسط تيم كاردوك كليك كنيد.

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

منبع: طرح توليد لوله و پروفيل هاي فولادي

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۳۳:۱۹ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی