كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

كاربرد پلاستيك در صنعت خودرو در طرح توليد سپر خودرو

پلاستيك‌ها به دلبل تنوع پذيري و قابليت انطباق با نياز در  صـنايع، كاربردهاي زيادي پيدا كرده‌اند، اسـتفاده مي‌شود. صنعت خودرو از پلاستيك در توليد اجزا و قطعات بسياري استفاده مي‌كند. اين محصولات كه كالاي واسطه‌اي در فرايند توليد هستند به دليل ويژگي‌ها و مزاياي اقتصادي و فني، جايگزين مناسبي براي  قطعات فلزي خودرو شده‌اند، به گونه‌اي كه امروزه بسياري از قطعات فلزي با قطعات پلاستيك كه سبب كاهش وزن و رنگ و طرح پذيري مناسب‌تري هستند، جايگرين شده‌اند.

كاربرد پلاستيك‌ها در صنعت خودرو اثر زيادي بر كاهش مصرف سوخت آن نموده است و استفاده از آن‌ها تاثير بسزايي در طراحي ساختار زيبا و ابروديناميك تري خودروهاي داراي سرعت و قدرت بيشتر داشته است به ويژه در بخش سپر جلو و عقب ماشين از پلاستيك‌هاي بسيار استفاده شده است.

براي بازديد از ساير طرح توجيهي صنايع خودرو سازي توسط كاردوك كليك كنيد.

معرفي سپر پلاستيكي خودرو در طرح توليد سپر خودرو

سپر اتومبيل‌ها كاربرد متعددي در خودرو دارد و به عنوان قالبي است كه از جلو و پشت ماشين بيرون زده و قابل مشاهده است كه يا از پلاستيك يا فلز و يا به صورت تركيبي ساخته مي‌شود. عملكرد آن ضمن زيبايي و نگهدارنده بودن بخشي از قطعات ديگر خودرو ضربه‌پذيري و جذب ضربه‌هاي وارد شده، به جلو و عقب وسايل نقليه و به حداقل رساندن صدمات خودرو در برخورد و درهنگام تصادف طراحي شده‌اند.

سپرهاي استاندارد وسايل نقليه غالباً براي تقويت ضربه پذيري داراي ميله‌هاي  تقويت كننده محكم هستند كه در زير پوشش خارجي قرار گرفته است. سپر را به گونه‌اي طراحي و توليد مي‌كنند كه بتواند ضربه‌هاي ناشي از برحورد اتومبيل تا حدود 8كيلومتر در ساعت ضمن سالم ماندن را تحمل نمايد.

توليد سپر پلاستيكي خودرو جزيي از پلتفرم طراحي و ساخت آن است كه توسط كمپاني مادر طراح و سازنده اصلي خودرو، مشخصات ساخت و فرايند توليد و مواد تشكيل دهنده آن را تحت عنوان انتقال دانش فني به خودروساز مونتاژ كننده منتقل مي‌كند. در اين فرايند غالباً توليد سپر پلاستيكي در صنعت خودروسازي به روش قالب‌گيري تزريقي با جداره نازك توسط دستگاه‌ها توليد مي‌شود كه ظرفيت تزريق و دهنه قالب گيري بزرگي دارند، در اين فرايند دقت فرايند ساخت و طراحي مكانيكي پيچيده همراه با كنترل ترموديناميكي توليد محصول با سرعت و دقت بالاي ميسرتر است.

عكس 1

معرفي كد‌هاي آيسيك طرح توليد سپر خودرو

بر اساس سيستم طبقه‌بندي آيسيك كد‌‌‌‌ محصولات طرح جاري به شرح جدول ذيل است.

جدول كد آيسيك محصولات مورد نظر

كد ISIC نام كالا
3430512438 سپر حرارتي خودرو
3430512506 سپر خودرو (غير حرارتي)
3430512667 ديفيوزر سپر خودرو

ويژگي‌هاي سپر پلاستيكي خودرو

مهم‌ترين ويژگي سپرهاي پلاستيكي سبك بودن و عايق بودن آن در برابر جريان‌هاي حراتي و الكتريكي است، رنگ و طرح پذيري آن‌ها عالي و در شرايط  جوي خشك و مرطوب و نسبت به حلال‌هاي شيميايي، بهداشتي مقاوم بوده و به طور  معمول روي كيفيت آن‌ها اثري نمي‌گذارد و از همه مهم‌تر به لحاظ اقتصادي ارزان هستند، چرا كه فرايند توليد آن‌ها كم هزينه‌تر بوده و مواد اوليه مورد مصرف نيز به نسبت ساير كالاهاي رقيب قيمت كمتري دارد.

اين مزيت‌ها  سبب گسترده شدن استفاده از پلاستيك در توليد بسياري ديگر از قطعات صنعت خودروسازي همانند داشبورد و قطعات آن، فرمان، صفحه علائم، كنسول، رودري و تـودوزي داخـل و سـقف، قطعات صـندلي، پـدال‌ها، دستگيره درب، جلو پنجره، قالپاق‌ها، آينه‌هاي بغل و داخل، چراغ‌ها، باك بنزين، بدنه خودرو، هرز گرد، پروانه و فيلتر هوا، مخزن رادياتور، پمپ آب و هوا شده است. جهت تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح كليك كنيد.

موارد كاربرد سپر پلاستيكي خودرو

كاربردهاي اصلي سپر پلاستيكي اتومبيل عبارتند از تحمل و جذب شوك يا ضربه مطابق با استاندارد سرعتي است كه بسياري از قطعات حودرو همانند چراغ‌ها، مه شكن، بوق‌ها، جلو پنجره، راهنماها روي آن نصب مي‌شود و مي‌تواند به جلو و عقب خودرو نصب يا متصل شود. كاربرد ديگر آن تحقق زيبابي و همگوني با طراحي ماشين است كه سازندگان از همان ابتدا در طراحي خودرو به آن توجه ويژه‌اي مي‌كنند.

اهميت استراتژيكي كالا در دنياي امروز

صنعت خودروسازي براي رسيدن به كيفيت و قيمت مناسب از مزيت صنايع پايين دستي پتروشيمي كمال استفاده را مي‌نمايد. كاربرد پلاستيك در توليد قطعات  اين صنعت به ميزان زيادي باعث صرفه‌جويي در هزينه‌ها شده است. زمان توليد را كاهش  و آلودگي‌هاي محيط زيستي را كنترل كرده است.

اين وضعيت نقش پلاستيك را در صنعت خودرو به كالايي استراتزيك تبديل كرده كه در نهايت مي‌تواند پس از استفاده، مجدداً نيز در پروسه بازيافت قرار گيرد. در ايران با توجه به رشد روزافزون صنعت خودروسازي و رشد صنعت قطعه سازي پلاستيكي ساخت انواع سپرهاي پلاستيكي نيز با توجه به مزيت وجود مواد اوليه مورد توجه است و مي‌تواند به سمت كالاي صادرات نيز سوق داده شود.

مواد اوليه توليد سپر پلاستيكي خودرو

مواد اوليه توليد سپرهاي پلاستيكي انواع گرانول‌هاي پلي اتيلن و پلي پروپيلن به همراه مستربچ است، PP/EPDM كه در داخل كشور توليد و قابل تامين است. جهت ثبت نام در سامانه بهين ياب كليك كنيد.

بررسي كالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر محصول در طرح توليد سپر خودرو

براي دستيبابي به كيفيت بالاتر از محصول مي‌توان از كوپليمر تقويت شده پلي‌پروپيلن با الياف شيشه نيز در توليد سپر استفاده نمود، جايگزين پليمرهاي پلاستيك گريدهايي از PP آلياژ شده يا كاربردهاي ABS در صنعت اتومبيل سازي مواردي هستند كه مي‌تواند كيفيت يهتري را در توليد سپر ارايه دهد.

طرح توليد سپر خودرو | دانش فني پروژه و فرايند توليد محصول

روش توليد مناسب سپر پلاستيكي استفاده از فرآيند تزريق است كه يك فرآيند نيمه پيوسته است و امكان توليد قطعات مختلف با ابعاد، اشكال و وزن‌هاي مختلف بسته به ظرفيت دستگاه، نوع قالب و تعداد حفره‌هاي آن موجود است. استفاده از فرآيند تزريق پلاستيك سبب سرعت توليد بالا در قياس با ساير روش‌هايي همچون قالبگيـري فـشاري است.

در اين روش امكان كنترل الكتريكي و ترموديناميكي بر روي تمامي مراحل توليد جهت دستيابي به محصولي همسان و تكرار شونده، به دليل وجود كنترلرهاي پيشرفته دستگاه‌هاي تزريق وجود دارد. در اين دستگاه‌ها با تغيير قالب امكان توليد قطعات ديگر نيز وجود دارد. در فرآيند قالبگيري تزريقي امكان دستيابي به جداره نازك با توجه به طراحي قالب نيز وجود دارد.

عكس2

مراحل توليد سپر خودرو به روش تزريقي

آماده سازي مواد اوليه

گرانول‌هاي مورد استفاده در ابتدا در ميكسر قرار گرفته و باهم اختلاط و گارگيري مي‌شوند، سپس آماده مي‌شوند تا توسط دستگاه فيدر به قيف دستگاه ترريق منتقل شوند.

بخش تزريق طرح توليد سپر خودرو

در دستگاه تزريق در اثر حرارت عمل ذوب، اختلاط و پليمر شده گرانول‌هاي پلاستيكي به شرح ذيل صورت مي‌پذيرد.

در ابتدا مواد وارد قيف خوراك دهي كه بر روي سيلندر تزريق تعبيه شده و وظيفه تأمين خوراك براي سيلندر تزريق را دارد، مي‌شود.

سيلندر و ماردون تزريق

سيلندر تزريق كه ماردون در درون آن قرار مي‌گيرد، مهم‌ترين ابزار بخش تزريق است. زيرا تمام واكنش‌هاي مواد پلاستيك در داخل آن انجام مي‌گيرد. جنس سيلندر تزريق از فـولادهاي ويژه ضـدزنگ و بـسيار سـخت و آبكاري شده انتخاب مي‌شود تا در صورت آسي پيچ ماردون  سيلندر صدمه‌اي نبيند.

ماردون تزريق

يكي از حساس‎‌ترين قطعات ماشين تزريق، پيچ و ماردون تزريق است كه وظيفه انتقال، ذوب مواد و تزريق آن را به قالب دارد.

 كنترلرهاي دستگاه تزريق | طرح توليد سپر خودرو

ابزارهاي كنترل، ابزاري هستند كه از آن‌ها براي محدود كردن دما و فشار و كنترل فرايند توليد در دسـتگاه تزريـق اسـتفاده مي‌شود كه مي‌تواند از يك plc براي  كنترل تمامي المان‌هاي كنترل دستگاه استفاده نمود و براي دما كنترل شده توسط حرارت سنج و كنترل فشار از ابزارهاي ويژه كنترل فشار استفاده نمود.

سيستم‌هاي اندازه‌گيري و تنظيم و تعيين درجه حـرارت كه در تـابلو ماشين نصب مي‌شود. قبلاً درجه حرارت مورد لزوم را روي حرارت سنج مشخص تعريف مي‌شوند و بعـد از رسـيدن درجه حرارت مطلوب سيلندر برق گرمكن توسط ترمومترهاي حرارت سنج قطع مي‌شود تا دماي ذوب پليمر در سطح مطلوب ثابت بماند.

قالب تزريق

براي توليد قطعات پلاستيك به روش تزريق از قالب تزريق پلاستيك محصول مورد نظر كه متناسب با نوع محصول طراحي و ساخته شده است، استفاده مي‌نماييم كه خود از قطعات مختلفي تشكيل شده است. براي آشنايي بيشتر با ساير طرح توجيهي صنعتي نگارش شده توسط تيم كاردوك كليك كنيد.

طرح توليد سپر خودرو | بررسي بازار محصول

ظرفيت اسمي مجوزهاي توليد انواع  سپر خودروهاي سبك و سنگين كشور
مجوز
تعداد
سرمايه
اشتغال
ظرفيت
واحد
پروانه بهره برداري
29
3472847
4718
6438868
عدد

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي در زمينه‌هاي مختلف مي‌توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي‌توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به  كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه‌هاي مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي‌توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

 

منبع: طرح توليد سپر پلاستيكي خودرو

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۲۷:۳۷ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی