كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

مطالعه طرح توليد ماسك

امروزه به دليل وجود بيماري‌هاي ويروسي و انواع بيماري‌هاي واگير دار، افزايش آلودگي هوا و وجود ريزگردها علاوه بر پزشكان و كادر درماني، مردم عادي نيز به استفاده از انواع ماسك‌هاي بهداشتي روي آورده‌اند. براي توليد ماسك بسته به نوع كاربرد آن از مواد اوليه متفاوتي استفاده مي‌شود. چرا كه علي رغم شكل ظاهري مشابه، محصولات متفاوتي هستند. همانطور كه گفته شد در ادامه خلاصه اي از طرح توجيهي توليد ماسك ارائه شده است، براي نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.

انواع ماسك‌ها

با توجه به تنوع آلودگي‌هاي محيطي، نوع ماسك مورد مصرف نيز متفاوت است. ماسك تنفسي به چهار دسته تقسيم مي‌شوند.

  • ماسك‌هاي حذف كننده ذرات آلوده (همانند N95)
  • ماسك‌هاي حذف كننده گاز‌ها و بخارات سمي (كارتريج دار و ضد گازهاي شيميائي)
  • ماسك‌هاي الكتريكي تصفيه كننده هوا؛ اين ماسك‌ها داراي يك دمنده الكتريكي (معمولاً از طريق باطري) براي عبور دادن هواي آلوده به داخل فيلتر هست
  • ماسك‌هاي نجات؛ نوعي خاص از انواع ماسك تنفسي است كه در حين فرار (نه ورود يا بازگشت به محوطه آلوده) از هوايي با مخاطره آني براي زندگي و سلامتي بكار گرفته مي‌شود.

طرح توليد ماسك | ماسك هاي حذف كننده ذرات و استاندارد آنها (همانند  N95)

در اين ماسك‌هاي تنفسي از مواد فيبري و اليافي مانند، كاغذ، نمد يا پارچه براي به دام اندازي آلاينده‌ها استفاده مي‌كنند. ماسك‌هاي تنفسي معمول در دو نوع فنجاني (Cup) و تاشو (Folded) وجود دارند.به لحاظ طبقه بندي براساس مقررات استاندارد مؤسسه ملي ايمني و بهداشت شغلي آمريكا و كانادا (NIOSH) با شاخص ميزان كارايي در پالايش ذرات معلق در هوا و توانايي ماسك در حذف گازهاي شيميايي و بخارات ماسك‌ها در سه رده و 9 گروه دسته بندي شده است. اين رده‌ها با حروف R, N يا P ميزان مقاومت فيلتر در مواجهه و تماس با ذرات معلق روغن را نشان مي‌دهند.

ماسك‌هاي سري N:  ماسك‌هاي تنفسي غير مقاوم در برابر روغن

ماسك‌هاي سري R: ماسك‌هاي تنفسي مقاوم در برابر روغن بوده و در صورت وجود ذرات روغن به كار مي‌روند

ماسك‌هاي سري P: ماسك‌هاي تنفسي ضد روغن كه در صورت اشباع ذرات روغن در محيط به كار مي‌رود

طبقه بندي ماسك ها بر اساس پروتكل آمريكا

اين استاندارد ويژگي گروه هاي مختلف ماسك را به شرخ ذيل طبقه بندي مي‌كند.

جدول 1- طبقه بندي ماسك هاي تنفسي براساس پروتكل استاندارد امريكا  NIOSH
ميزان مقاوم در برابر روغن كد كارايي
سري N غير مقاروم در برابر روغن N95 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفيه مي كند
N99 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفيه مي‌كند
N100 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفيه مي‌كند
سري  R  مقاروم در برابر روغن R95 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفيه مي‌كند
R99 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفيه مي‌كند
R100 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفيه مي‌كند
سري P   ضد روغن P95 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفيه مي‌كند
P99 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفيه مي‌كند
P100 حداقل 95درصد ذرات موجود در هوا را تصفيه مي‌كند

طبقه بندي ماسك ها بر اساس پروتكل اروپا

طبق استاندارد اروپا طبقه بندي ماسك‌هاي تنفسي براساس ميزان عبور ذرات جامد و مايع، راندمان فيلتراسيون و افت فشاري كه ايجاد مي‌كنند، به سه گروه ذيل تقسيم مي‌شود.

طبقه بندي ماسكهاي تنفسي بر طبق استانداردهاي اروپايي

نوع و كد فيلتر حداكثر نفوذ مجاز ذرات

 

جامد (Nacl)  ومايع(پارافين)

ميران جذب ذرات

ابعاد ذرات گرد و غبار، بخارها، غبارهاي آبي، غبارهاي روغني
ماسك    FFP1 ٪۲۰ 80% بيشتر از 5 ميكرون
ماسك    FFP2 ٪۶ 94% 2 و 5 ميكرون
ماسك   FFP3 ٪۱ 9/99% كمتر از 2 ميكرون

طرح توليد ماسك | مزايا و تفاوت‌هاي ماسك‌هاي تاشو و فنجاني

ماسك‌هاي تاشو را پس از مصرف مي‌توان تا و بعدا دوباره استفاده كرد. به دليل وجود طراحي ارگونومي، امكان نشتي گاز در اين ماسك‌ها وجود ندارد. تنفس در ماسك كاسه اي به مراتب راحت‌تر از ساير ماسك‌ها است.اين ماسك، سطح فضاي بيشتري روي صورت شما ايجاد مي‌كند. ويژگي ماسك FFP3 كربن اكتيو كاسه اي اين است كه راندمان فيلتراسيون مطابق با ماسك‌هاي FFP3 تا 99 درصد ذرات بالاي 600 نانومتر بوده و مقاومت تنفسي ناچيزي دارد.

مدت زمان و عمر مفيد استفاده از ماسك فيلتردار

به طور عمومي عمر مفيد ماسك فيلتردارN95 و FFP2 مي‌تواند تا 8 ساعت كاري باشد. اما بطور كلي هر زمان كه هواي داخل ماسك بو يا مزه گرفت بايد فيلتر ماسك عوض شود. اگر ماسك يكبار مصرف باشد يا فيلتر آن غيرقابل تعويض بود بايد ماسك جديدي استفاده شود. همچنين هر زمان كه فيلتر ماسك تغيير رنگ يا بوي خاصي داد، آلودگي روي آن ديده شد يا تنفس در آن سخت شد، بايد تعويض شود. توجه كنيد كه در بيمارستان‌ها و در شرايط معمول اين مدت 8 ساعت است، ولي اگر آلودگي محيطي بالا بوده و يا با دست آلوده آن را لمس كرديد بايد ماسك جديدي بكار ببريد. حداكثر مدت زمان استفاده از ماسك در محيط آلوده 2 ساعت مي‌باشد.

كد آيسيك و تنوع انواع ماسك تنفسي

انواع ماسك‌هاي تنفسي با توجه به نوع وشرايط مصرف آنها داراي كد آيسيكي بشرح ذيل مي‌باشند.

ماسك كد آيسك
مجموعه ماسك تنفسي 25191461
ماسك يكبارمصرفمصرف پزشكي 33111439
ماسك محافظ دندانپزشكي 3311512864
ماسك جراحي و اتاق عمل 3311513564
ماسك تنفسي و بيهوشي 3311513565
ماسك يكبار مصرف پزشكي 3311513566
ماسك ونچوري پزشكي  اكسيژن 3311513568
ماسك حفاظتي پزشكي 3311513569
انواع ماسك حفاظت در مقابل گاز 3311513891
انواع ماسك حفاظت در مقابل گرد و غبار 3311513892
ماسك نبولايزر دارو 3311513954

مواد اوليه و پارچه ماسك سه لايه

ماسك ساده 3 لايه با ملت بلون

در ماسك سه لايه مابين دو لايه پارچه بدون بافت اسپان باند (Spunbond) با گرماژ 20 تا 25 يك لايه پارچه ملت بلون با گرماژ (17) قرار مي‌گيرد.

ماسك ساده 3 لايه بدون ملت بلون

در اين ماسك در هر سه لايه از پارچه بدون بافت SMS با گرماژ 25 قرار دارد كه از نفوذ ويروس و ميكروب و مايعات جلوگيري كند.

ماسك N95 بدون سوپاپ 4 لايه

در ساخت ماسك N95  چهار لايه از دو لايه پارچه بدون بافت (Spunbond، اسپان باند) با گرماژ 25 تا 30، يك لايه پارچه ملت بلون با گرماژ17، يك لايه فيلتر كربن اكتيو يا پلي استر و يك لايه كربني نزديك به لايه بيروني ماسك استفاده مي‌شود.

اين ماسك مي‌تواند بصورت سوپاپ دار نيز تهيه شود. درصورت تهيه ماسك سوپاپ دار بايد از سوپاپ داراي ديافراگم سيليكوني استفاده شود. استفاده از ديافراگم سيليكوني براي ماسك‌هاي سوپاپ دار جهت تامين اثربخشي محصول الزامي است.

ماسك 5 لايه N95

در ساخت اين ماسك پنج لايه پارچه بايد استفاده گردد. دو لايه پارچه بدون بافت اسپان باند (Spunbond) با گرماژ 25 تا 30 و دو لايه ملت بلون و يك لايه پارچه بي بافت SMS اضافي با گرماژ 17 كه بين دو لايه ملت بلون قرار مي‌گيرد. نكته مهم در اين نوع ماسك كه مي‌توان به آن توجه كرد پارچه‌هاي استفاده شده در آن است كه هر چه بيشتر وارد لايه‌هاي دروني ماسك مي‌شويم قدرت نفوذ ناپذيري نيز بيشتر مي‌شود.

بهترين مكان براي خريد پارچه ماسك نمايندگي فروش كارخانه‌ها هستند. كه از وزارت بهداشت و همچنين سازمان غذا و دارو مجوز داشته باشند. زيرا اگر نكات بهداشتي در مورد پارچه ماسك سه لايه و ماسك N95 و ماسك FFP2 رعايت نشود، علاوه بر بي اثر بودن باعث انتقال ويروس و بيماري‌ها نيز مي‌شود. ماسك N95 پايش با قابليت‌هاي ويژه اي كه دارد، محافظ بسيار مناسبي در برابر انواع قارچ‌ها، باكتري‌ها و مواد عفوني است.

طرح توليد ماسك | ابعاد،  اندازه  و وزن

ابعاد ماسك‌هاي ساده 3 لايه، cm 17*17 مي‌باشد كه با در نظر گرفتن چين ماسك ابعاد نهايي به cm 10 * 17 تغيير مي‌يابد. وزن ماسك‌ها تنفسي N95 از ده تا 50 گرم بر اساس گرماژ پارچه، بند، طرح، مدل و داشتن و يا نداشتن فيلتر ديافراگمي و تعداد آن متنوع است.

طرح توليد ماسك | طراحي ماسك هاي N95

ماسك هاي N95 مي‌توانند به فرم‌هاي متنوعي از جمله تخت، اردكي، مخروطي يا نيمكره و فنجاني طراحي شوند.

درصورتيكه قادر به شناسايي پارچه با ويژگي‌هاي مناسب براي تهيه ماسك نباشند، ضروري اسـت پـارچه را از شركت‌هـاي توليدكننده معتبر داراي تاييديه وزارت بهداشت درمان و علوم پزشكي تهيه نمايند.

ماسك جراحي

ماسك جراحي كه به نام ماسك پزشكي يا ماسك ساده صورت نيز شناخته مي‌شود و اغـلب كاركنان كادر درمـان آن را استفاده مي‌كنند، براي جلوگيري از خروج و پرتاب باكتري در قطرات مايع يا ذرات معلق در هوا از دهان و بيني كادر درمان طــراحي شده و به كار مي‌روند. اين ماسك‌ها براي محافظت از فردي كه آن را پوشيده در برابر استنشاق باكتري‌هاي موجود در هوا يا ذرات ويروس طراحي نشده‌اند. بنابراين ماسك N95 ياFFP به دليل داشتن مواد، شكـل و لايه هـاي مـحكم مـحافـظ بهتري هستند.

طرح توليد ماسك | معرفي محصول توليدي

اين ماسك‌ها در دو رنگ سفيد و خاكستري در بازار موجود مي‌باشند. نمونه سفيد رنگ آنها تا 95 درصد از ذرات گرد و غبارها، ويروس‌ها و باكتري‌هاي با ابعاد 1 تا 5 ميكرون را جذب مي‌نمايند. نمونه خاكستري اين ماسك‌ها داراي يك لايه ذغال اكتيو بوده و قدرت جذب بوي تعدادي از گازها و بخارات را دارد.

كالاهاي جايگزين

در بسياري از موارد كه سطح آلودگي محيطي براي انسان خطرناك است، كالايي جايگزين براي ماسك هاي تنفسي بهداشتي وجود ندارد.

موارد استفاده ازماسك N95

ماسك‌هاي سريN95 جراحي (يا N95 پزشكي) ماسك‌هايي هستند كه با تأييد سازمان غذا و دارو و سازمان انرژي اتمي مصرف به كاربردهاي پزشكي و درماني مي‌رسند. اين ماسك‌ها براي استفاده كاركنان بخش درمان كه نياز به محافظت در برابر مايعات و قطرات موجود در هوا دارند توصيه مي‌شود. گونه‌هايي از اين ماسك تنفسي در بيرون در زمان شايع شدت اپيدمي‌ها ويروسي و باكتريايي نيز كاربرد دارد.

ماسك‌هاي N95 جراحي تفاوت ظاهري با ديگر ماسك‌هاي N95 ندارند. تنفس با ماسكهاي جراحي N95 به دليل استانداردهاي مقاومتي و فيلتراسيون بالا مقداري دشوارتر است. همچنين ممكن است برخي كاركنان از گرماي ايجاد شده در زير ماسك گله مند باشند. ميزان محافظت ماسك‌هاي N95 سوپاپ دار به اندازه ماسك‌هاي N95 جراحي بدون سوپاپ نيست. وجود سوپاپ، تنفس را تسهيل مي‌كند و دما را كاهش مي‌دهد، اما محافظت رانيز كاهش مي‌دهد.

طرح توليد ماسك | دانش فني پروژه و روش توليد

دانش فني و ماشين آلات توليد با كيفيت مناسب و در ظرفيت‌هاي متفاوت و قابل رقابت هم از خارج و هم در داخل كشور قابل تامين است. ظرفيت خط توليد و تنوع محصولات مهم‌ترين پارامتر در برآورد كردن تامين زيرساخت‌هاي مورد نياز و هزينه راه‌انداري خط توليد ماسك است. ماشين آلات، تاسيسات و زيرساخت‌هاي خط توليد ماسك از ظرفيت‌هاي فراوري روزانه 20 الي 100 ماسك در دقيقه قابل توليد، نصب و پياده سازي است.

1- معرفي خط توليد محصول

خط توليد ماسك بهداشتي، با استفاده از پيشرفته‌ترين تجهيزات انواع ماسك سه لايه تا پنچ لايه N95 را در كوتاه‌ترين زمان ممكن توليد مي‌كند. ظرفيت اين خط توليد برابر با 50 ماسك در دقيقه مي‌باشد. لازم به ذكر است كه اين ظرفيت، با توجه به نوع ماسك توليد شده ممكن است متفاوت باشد. سيستم توليد اتوماتيك بوده و قادر است ماسك ها را به صورت بهداشتي با كمترين دخالت انسان توليد كند.

2- رول فيدر

پارچه هاي مورد نياز به صورت رول براساس طراحي محصول در رولينگ‌هاي خود قرار گرفته و به صورت هم زمان و خطي وارد بخش دوم خط توليد مي‌شود.

3- تركيب لايه ها و ليزر جت

پارچه‌هاي هدايت شده توسط غلتك و رولينگ‌هاي قالبي ويژه ابتدا تركيب شده و سپس پل بيني تغديه شده در آن تعبيه مي‌گردد. سپس با استفاده از سيستم اولتراسونيك در طرفين و در خطوط داخلي جوش داده شده و سوراخ فيلتر در آن ايجاد و مشخصات فيلتر مطابق استاندارد روي آن چاپ مي‌گردد.

4- نصب بند ماسك

در ادامه با استفاده از دستگاه جوش بند ماسك از دو طرف به روي ماسك در حال حركت جوش شده و به طرف دستگاه تغيير موقعيت هدايت مي‌شود.

5- شكل گيري و برش نهايي و بسته بندي

ماسك هدايت شده پس از تا شدن و جوش نهايي، شكل گيري نهايي را به خود گرفته و بصورت اتوماتيك برش محيط مي‌خورد. ماسك در صورت دارا بودن فيلتر به بخش نصب فيلترهاي سوپاپ دار كه جنس آن‌ها از پلاستيك يا سيكلون هستند وارد و در نهايت به بخش بسته بندي نهايي و بهداشتي نمودن محصول بسته بندي شده وارد مي‌شود.

طرح توليد ماسك | سرمايه گذاري مورد نياز

مطالعات براساس توان مالي متقاضي در دو ظرفيت پيش بيني شده است. بر اساس  مطالعات انجام شده احداث طرح توليد انواع ماسك بهداشتي در سال جاري با ظرفيت اقتصادي ساليانه توليد 40 ماسك دقيقه با ماشين آلات اتوماتيك 86 ميليارد ريال سرمايه اوليه نياز دارد. نرخ بازدهي سرمايه گذاري بيشتر از 30درصد بوده و كمتر از 3سال سرمايه اوليه خود را با احتساب تحقيقات بازار برداشت مي كنيد.

طرح توليد ماسك | بررسي بازار رقبا

بررسي بازار نشان مي‌دهد تا پايان سال 1398 در كشور 110 واحد توليدي با ظرفيت 1133ميليون عدد ماسك و سرمايه گذاري دفتري 1699ميليارذ ريال مشغول به فعاليت هستند. واحدهاي درحال احداث كشور كه پيشرفت فيزيكي بالاي 60 درصد دارند 35 طرح مي‌باشند كه پيش بيني ايجاد ظرفيت جديد معادل 333ميليون عدد ماسك را در سال دارند.

تمامي كشورهاي جهان نيازمند استفاده از اين كالا مي‌باشند. ميزان مصرف اين كالا ارتباط معنا داري با سطح رفاه ، و بهداست ودرمان جوامع مختلف دارد. طبق آمار منتشره اتاق بازرگاني صنعت معدن و تجارت منتهي به پايان فروردين 1398 صادرات با كشورهاي ديگر وجود نداشته است و آمار واردات انواع ماسك با كد 90200000گمركي كالا در همين زمان از كشورهاي اتريش، تايوان، چين و تركيه به كشور معادل568,287 دلار با ارزش23,868 ميليون ريال صورت گرفته است.

مشخصات عمومي طرح

رديف موضوع برآرود واحد
1 زمين 1000 متر مربع
2 زيربنا كل توليدي ،خدماتي و ستادي ) 320 متر مربع
3 ماشين آلات 16699 ميليون ريال

جدول سرمايه گذاري طرح

رديف موضوع هزينه ها  (ميليون ريال )
1 سرمايه گذاري ثابت 31787
2 سرمايه گذاري  درگردش 54353
3 كل سرمايه گذاري 86141

شاخص هاي مالي

موضوع هزينه ها
نرخ بازده داخلي IRR 36  درصد
دوره برگشت سرمايه 2/55
اشتعال نيروي انساني 12

طرح توليد ماسك | مزاياي اجراي طرح

  • وجود دانش فني طراحي و ساخت ماشين آلات با كيفيت در كشور
  • امكان تامين مواد اوليه مورد نياز در كشور
  • سودآوري، بازده و دوره برگشت مناسب سرمايه گذاري با توجه به امكان توليد چند محصول در يك خط توليد
  • سيستم مجهز به كنترل PLC با عملكرد اتوماتيك
  • عدم نياز به نيروي كار گسترده
  • امكان توليد در ظرفيت هاي بالاتر به صورت نياز بازار و افزايش شيفت هاي كاري
  • امكان اخذ مجوز استاندارد كيفيت از سازمان انرژي اتمي و وزارت بهداشت درمان و علوم پزشكي

نتيجه گيري

توليد و مصرف اين محصولات با توجه به امكان بروز مخاطرات و تهديدات بيماري زا بصورت اپيدمي و مصرفي بودن كالا در شرايط جاري محيطي بهداشتي به منظور حفظ سلامت انسان‌ها لازم است.

در جامعه پيشرفته به دليل ارتباطات گسترده ضرورت توليد و مصرف كالاهاي بهداشتي من جمله ماسك‌هاي تنفسي الزامي شده و توليد آن داراي استاندارد اجباري است. لذا سرمايه گذاري روي اين كالاي بهداشتي مشروط به بررسي‌هاي دقيق فني اقتصادي و مالي با توجه به نياز روز افزون جوامع چه در داخل كشور و چه با هدف برآورده كردن يكي از زمينه‌هاي موجه براي فعاليت اقتصادي مي‌باشد.

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرح‌ها و واحدها

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارايه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف
  • كمك به تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيسات عمومي طرح
  • مشاوره بازاريابي و صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره ارتقا بهروري بنگاه

براي دريافت مشاوره در زمينه انواع طرح ها مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره كسب و كار كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

منبع: طرح توليد ماسك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: طرح توليد ماسك،
موضوع:
[ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۱۹:۱۹ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی