كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

معرفي محصول | طرح توليد طلا و نقره

امروزه بسياري از افراد، خريد يك كامپيوتر  را به ارتقا دادن يك كامپيوتر قديمي ترجيح مي دهند. كامپيوترهاي كه ديگر قابل استفاده نيستند براي خارج كردن ضايعات الكترونيكي فرستاده مي شوند.

ضايعات الكترونيكي به هر گونه ضايعه جامد، مايع، گاز غير مطلوب و … گفته مي شود كه ارزش استفاده مجدد داشته باشد. هر روزه صنعت الكترونيك در حال پيشرفت مي باشد و همين سبب مي شود كه محصولات قديمي منسوخ شوند و كم تر كسي مايل به استفاده از آن ها باشد.  همين موضوع سبب شده است كه كشورهاي صنعتي اهميت زيادي به ضايعات الكترونيكي بدهند و به فكر بازيافت اين محصولات، به صورت جامد مي باشند.

ضايعات الكترونيكي را مي توان از طيف وسيعي از لوازم الكترونيكي شامل فريزر، تلفن هاي دستي، تمامي وسايل الكتريكي مصرفي، رايانه ها و … به دست آورد.

ضايعات الكترونيكي به تنهايي داراي هزار نوع ماده مختلف مي باشند كه سمي هستند و براي محيط زيست آسيب ايجاد مي كنند. با پيشرفت سريع تكنولوژي استفاده از نمونه هاي قديمي كم مي شود و در واقع منجر به ايجاد ضايعه مي كنند كه مي توان از همين فرصت به نفع خود استفاده كرد تا ضمن رسيدن به سود دهي، از آسيب به محيط زيست نيز جلوگيري كرد.

ضايعات الكترونيكي در ايران | طرح توليد طلا و نقره

بر اساس گفته هاي يكي از كارشناسان محيط زيست در سازمان محيط زيست ايران برنامه اي در جهت بازيافت مواد الكترونيكي به ويژه مواد سمي موجود در اجزا سخت افزار رايانه ها وجود ندارد.

كد آيسيك مرتبط با طرح توليد طلا و نقره از طريق بازيافت ضايعات الكترونيكي

براي محصول مورد بررسي در طرح توليد طلا و نقره از طريق بازيافت ضايعات الكترونيكي كد آيسيكي تعريف نشده است.

شرايط واردات محصول

در سال 1994، صادرات هر نوع ضايعات خطرناك از جمله ضايعات الكترونيكي از كشور هاي غني به كشورهاي در حال توسعه ممنوع شده است. از همين رو واردات محصول مورد بررسي طرح توليد طلا و نقره از طريق بازيافت ضايعات الكترونيكي به ايران ممنوع مي باشد.

مجوزهاي لازم براي راه اندازي واحد توليد طلا و نقره از طريق بازيافت ضايعات الكترونيكي

ضايعات الكترونيكي حاوي مواد سمي شامل سرب، كادميوم، جيوه، پلي وينيل كلورايد و … مي باشند. به همين دليل توليد طلا و نقره از طريق بازيافت ضايعات الكترونيكي نيازمند دريافت مجوزهاي لازم از سازمان هاي مربوطه مي باشد.

در صورتي كه براي رفع ضايعات رايانه اي از دفن كردن و يا سوزاندن استفاده شود، منجر به ايجاد آلودگي هاي زيست محيطي مي گردد و مواد سمي به درون آب هاي جاري و زيرزميني نفوذ پيدا مي كند. سوزاندن اين ضايعات نيز منجر به ورود مواد سمي و اكسيد ها به درون هوا مي شود. بنابراين فعاليت در اين زمينه نيازمند دريافت مجوزهاي مربوطه و همينطور عمل كردن بر اساس استانداردهاي ملي و بين المللي است.

قيمت داخلي و جهاني محصول

هم اكنون در داخل كشورمان، محلي براي خريد رسمي ضايعات الكترونيكي وجود ندارد و نمي توان نرخ دقيقي را براي آن تعيين كرد. معمولا دست فروشان، ضايعات الكترونيكي را به صورت كيلويي از مردم خريداري مي كنند.

موارد مصرف و كاربرد محصول | طرح توليد طلا و نقره

در طرح توليد طلا و نقره از طريق بازيافت ضايعات الكترونيكي، طلا و نقريه به واسطه بازيافت ضايعات توليد مي شود كه موراد كاربرد آن ها بديهي است و محصول نهايي به صورت شمش توليد مي گردد.

بررسي كالاهاي جايگزين محصول

براي به دست آوردن طلا و نقره روش هاي جايگزين بسياري براي طرح توليد طلا و نقره از طريق بازيافت ضايعات الكترونيكي وجود دارد.

اهميت استراتژيكي محصول | طرح توليد طلا و نقره

در بازيافت الكترونيكي رايانه ها، اجزاي سمي بسياري وحود دارد. به عنوان مثال تخته مدار شامل فلزات سنگين همانند سرب و كادميوم است و يا باطري هاي رايانه داراي كادميوم مي باشند. كابل هاي مسي داراي پوشش سمي و همينوطر لامپ پرتو كاتدي داراي اكسيد سرب و باريم هستند. بنابراين بازيافت الكترونيكي و بازيافت رايانه مي توانند با از بين بردن اين مواد سمي، مشكل بزرگي را از محيط زيست برطرف كند و از آسيب رسيدن به آن جلوگيري نمايد.

زباله هاي الكترونيكي در سراسر جهان در حال افزايش مي باشند و از برنامه هاي مهم كشورهاي مختلف، برنامه ريزي براي بازيافت آن ها و همينطور كم كردن خطرات ناشي از آن ها است. جالب است بدانيد بر اساس آماري كه از سازمان ملل در اختيار است، 70 درصد از ضايعات رايانه ها و موبايل هاي جهان در چين بازيافت مي شود.

متاسفانه در كشورمان برنامه هاي مشخصي براي سامان دادن به زباله هاي الكترونيك طرح ريزي نشده است و همين موضوع محيط زيست را دچار آسيب كرده است. اين موضوع به خصوص در شهر تهران كه به عنوان مركز انتقال و توليد ضايعات الكترونيكي شناخته شده است، پررنگ تر است.

بر همين اساس اهميت استراتژيكي طرح توليد طلا و نقره از طريق بازيافت ضايعات الكترونيكي براي تفكيك درست و صحيح زباله هاي الكترونيكي مي باشد. بر اساس قوانين جهاني زباله هاي الكترونيكي و الكتريكي، گوشي هاي تلفن از رده خارج شده، باتري، قطعات فرسوده رايانه، ماكروويو و ديگر لوازم الكترونيك داراي فلزات سنگين مي باشند كه بايد به روشي درست و اصولي بازيافت شوند چراكه مي توانند سلامت افراد جامعه را تهديد كنند.

كشورهاي عمده توليد كننده و مصرف كننده محصول

كشورهاي عمده توليد كننده ضايعات الكترونيكي در جهان، كشورهاي توسعه يافته مي باشند . البته برخي از كشورها نيز ضايعات توليدي خود را به كشورهاي در حال توسعه منتقل مي كنند. در اين ميان بيشترين توليدات ضايعات الكترونيكي مربوط به كشورهاي آمريكا، هند، كره، سنگاپور و كشورهاي اروپايي مي باشد.

وضعيت عرضه و تقاضا داخلي

متاسفانه در داخل ايران واحدي براي توليد طلا و نقره از ضايعات الكترونيكي وجود ندارد. برخي از افراد در شهر تهران اقدام به خريد قطعات قديمي و رايانه هاي مستهلك مي كنند و مس و طلاي موجود در اين قطعات را جداسازي كرده و به فرش مي رسانند كه البته سود خوبي را نيز براي آن ها به همراه دارد.

البته ناگفته نماند كه برخي از قطعات موجود در اين رايانه هاي از رده خارج شده، نيز در بازار قطعات استوك به فروش مي رسند. تعداد زيادي از قطعات نيز غير قابل استفاده و غير بازيافت هستند كه به صورت سنتي دفن مي شوند كه همانطور كه گفته شد آسيب هاي بسياري را براي محيط زيست در پي دارند.

بررسي روند ظرفيت توليد در كشور

به دليل نبود هيچ واحد فعالي براي توليد طلا و نقره از طريق بازيافت ضايعات الكترونيكي، ظرفيت توليد محصول مورد بررسي در اين طرح در كشورمان صفر است.

دانش فني و فرآيند توليد محصول

محصول توليد شده در طرح توليد طلا و نقره از طريق بازيافت ضايعات الكترونيكي با آزاد كردن سموم بسياري همراه است كه هم براي بدن انسان و هم محيط زندگي او خطر آفرين است. بنابراين نياز است كه اين محصول در محيطي كاملا مجهز و مطابق با استاندازد هاي جهاني انجام شود.

لازم به ذكر است كه هر 100 تن ضايعات الكترونيكي حدود 6.1 كيلوكرم طلا و 9.1 كيلو گرم نقره دارد. در ادامه به مراحل بازيافت ضايعات پرداخته ايم.

1.دريافت ضايعات | طرح توليد طلا و نقره

ضايعات الكترونيكي به دو روش از طريق زباله هاي شهري و خريداري از مردم جمع آوري مي شوند. شركت هاي فعال در اين زمينه هم مي توانند خودشان از محله هاي مختلف اقدام به جمع آوري ضايعات الكترونيكي كنند و يا با شهرداري قرارداد ببندند.

2.فرآيند جدا سازي

در مرحله دوم، ضايعات الكترونيكي مطابق با نوع و شباهتي كه با يكديگر دارند، تفكيك مي شوند و آماده ارسال به مراحل بعدي هستند.

در واقع نياز است قطعات فلزي جدا گردند و قطعاتي كه قابل بازيافت مي باشند، شناسايي شده و از ديگر قطعات تفكيك شوند. در قطعاتي شامل نمايشگر و مانيتور، چاپگر، صفحه كليد، واحد مركزي پردازش، به حركت در آوردنده فلاپي و … طلا و نقره وجود دارد كه لازم است از ديگر قطعات جدا شوند.

3.بازيافت طلا و نقره

قطعاتي كه داراي طلا و نقره هستند، وارد دستگاه بازيافت مي شوند و تا رسيدن به دماي 200 درجه سانتي گراد حرارت مي بينند.

پلاستيك هاي اطراف فلزات طي اين مرحله جدا مي شوند و از دريچه پايين دستگاه بازبافت خارج مي گردند. گازهاي سمي نيز از طريق مكنده بالاي دستگاه بازيافت جدا مي شوند و به سمت دستگاه Recovery Gas مي روند.

حالا مقداري اسيد سولفوريك به مواد اضافه مي شود و باقي مانده ضايعات را تا دماي 800 درجه حرارت مي دهند تا گرم و ذوب شود. طي اين مرحله فلزاتي شامل آلومينيوم ذوب مي شوند و از چرخه بازيافت خارج مي گردند.

ضايعات باقي مانده نيز از دستگاه بازيافت خارج مي شوند و به مدت دو الي چهار ساعت در محلي خشك و خنك نگهداري مي شوند. پس از اين به ضايعات خنك شده، استيك اسيد 100 درصد و روغن فلكسون اضافه مي شود. سپس آن را به مدت 24 ساعت در دماي 40 تا 50 درجه نگهداري مي كنند. در نهايت نيز به محلول ايجاد شده هيدروكلريدريك اسيد 35 درصد صنعتي اضافه مي كنند و دماي آن را تا 90 درجه افزايش مي دهند.

پس از چهار الي پنج ساعت از انجام فرآيند هاي ذكر شده، رسوب طلا و نقره در محلول ايجاد مي شود. طلا و نقره هاي به دست آمده براي به دست آوردن عيار مناسب، با مس و ديگر آلياژ ها تركيب مي شوند و به صورت شمش در مي آيند.

بازيافت گازهاي سمي | طرح توليد طلا و نقره

گازهاي سمي كه در اين مرحله توليد مي شوند توسط دستگاهي با نام  recovery Gas بازيافت مي گردد.

ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز | طرح توليد طلا و نقره

در طرح توليد طلا و نقره از طريق بازيافت ضايعات الكترونيكي به برخي تجهيزات و ماشين آلات به شرح موارد زير نياز است:

  • ماشين Gas recovery به منظور بازيافت گازهاي سمي موجود در ضايعات الكترونيكي
  • ماشين بازيافت به منظور اجراي پروسه بازيافت
  • محفظه بازيافت در جهت نگهداري ضايعات تا انجام رسوب طلا و نقره
  • ليفتراك به منظور حمل و نقل درون سالن
  • پرس هيدروليك براي خرد كردن ضايعات
  • كوره ذوب طلا و نقره و مس در جهت ذوب كردن و توليد شمش طلا و نقره

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي در زمينه هاي مختلف مي توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به  كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

 

منبع: طرح توليد طلا و نقره از طريق بازيافت ضايعات الكترونيكي

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۷ تير ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۵۳:۲۰ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی