كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

معرفي محصول | طرح توجيهي توليد مصنوعات چرمي

چرم طبيعي حاصل دباغي پوست خام حيواناتي شامل گاو، گوسفند، شترمرغ، كروكوديل، مار و … مي باشد. در واقع به فرآيندي كه طي آن پوست حيوانات كه خود فساد پذير است، به پوستي قابل استفاده براي مدت زمان طولاني تبديل مي شود، دباغي گفته مي شود.

براي توليد پوست طبيعي، آن ها را در مواد شيميايي و گياهي متفاوتي مي خيسانند تا به دوام و ماندگاري لازم برسند. نتيجه فرآيند هايي كه بر روي پوست طبيعي حيوانات انجام مي شود، يك ماده طبيعي، پايدار، دائمي و انعطاف پذير است كه در زمينه هاي مختلفي كاربرد دارد.

انواع مصنوعات چرمي | طرح توجيهي توليد مصنوعات چرمي

از پوست طبيعي در زمينه هاي مختلفي شامل پوستين دوزي، زين سازي، كفاشي، چاروق دوزي، دلوسازي، جلد سازي، سوخت چرم، نقاشي روي چرم و …. مورد استفاده قرار مي گيرد. در ادامه توضيحات مختصري پيرامون محصولات مورد بررسي در طرح طرح توجيهي توليد مصنوعات چرمي را ارائه كرده ايم:

  • پوستين : پوستين به لباس هاي گرمي گفته مي شود كه از پوست گوسفند تهيه مي شود. در سال هاي گذشته اين لباس را اغلب چوپانان به تن مي كردند. شهر مشهد بيشترين ميزان توليد و استفاده از پوستين را دارد.
  • چاروق : چاروق به نوعي پاپوش كاربردي گفته مي شود كه در گذشته كاربرد بسياري داشته است و در حال حاضر به عنوان وسيله اي تزئيني به كار مي رود. چاروق ها يا به صورت تمام چرم توليد مي شوند و يا رويه آن ها با استفاده از نخ هاي رنگي به صورت توري بافته مي شود. از مهم ترين مراكز توليد چاروق در ايران، استان زنجان مي باشد.
  • زين سازي : زين سازي نيز از صنايع وابسته به چرم مي باشد كه در حال حاضر فقط يك مركز با اين هدف در استان زنجان فعال است.
  • كفاشي : در گذشته تمامي قسمت هاي كفش شامل رويه و زيره چرمي بود، اما هم اكنون غالبا براي رويه كفش ها از چرم استفاده مي شود و زيره آن ها توليد شده از مواد پلاستيكي مي باشد.
  • سوخت روي چرم : از يك قالب فلزي براي ايجاد طرح و نقوش بر روي چرم استفاده مي شود، به طوري كه قالب را حرارت مي دهند و پس از رسيدن به حرارت معين، آن را بر روي چرم مي گذارند و با استفاده از فشار و ضربات چكش، طرح را بر روي چرم منتقل مي كنند. محل نقش بسته بر روي چرم به رنگ قهوه اي تيره مي شود كه در برخي موارد براي زيبايي بيشتر آن را با طلاي مايع زراندود مي كنند.
  • جلدسازي : نگهداري از برخي كتب دستنويس علما و دانشمندان و همينطور كتاب هاي ارزشمند همچون قرآن بسيار مهم است و همين موضوع موجب به وجود آمدن هنر جلد سازي با استفاده از چرم شده است. براي تزئين جلد هاي چرمي از سوخت چرم، طلا كوبي، نقاشي روي چرم و … نيز استفاده مي شود.

انواع چرم طبيعي | طرح توجيهي توليد مصنوعات چرمي

به طور كلي چرم در دو دسته چرم طبيعي و چرم مصنوعي قرار مي گيرد. محصول مورد بررسي در طرح توجيهي توليد مصنوعات چرمي، مصنوعات چرمي توليد شده از چرم طبيعي مي باشد. در ادامه به انواع چرم طبيعي و متناسب با منشاء آن اشاره كرده ايم:

  • چرم حيواني : چرم به دست آمده از پوست حيوانات شامل گوسفند، گاو، بز، شترمرغ و …
  • چرم انساني : مخصوص اعضاي طلايي
  • چرم گياهي : چرم گياهي با استفاده از تانن و ديگر عناصر موجود در پوست تنه و ميوه برخي از درختان همانند مازو، به دست مي آيد. اين نوع از چرم به رنگ قهوه اي مي باشد و انعطاف پذيري بالايي دارد. اما اين چرم در داخل آب پايدار نيست و بي رنگ مي شود. به طوري كه اگر پس از خيس شدن اقدام به خشك كردن آن كنيد، چروك مي گردد و همانند قبل نرم و انعطاف پذير نخواهد بود و يا بسيار سفت و شكننده مي گردد. از اين چرم ها در انواع زره ها و اتصال كتاب ها استفاده مي شود.

كاربرد چرم طبيعي

چرم داراي كاربرد هاي مختلفي مي باشد و از آن در ساخت كاپشن، كيف و كفش و … استفاده مي شود. در ادامه به تعدادي از كاربردهاي اصلي چرم طبيعي استفاده كرد:

  • شلوار
  • كراوات
  • دستكش
  • كت
  • كاپشن و كفش
  • كمربند
  • كيف
  • جاكليدي
  •  و …

انواع چرم طبيعي در صنعت چرم سازي | طرح توجيهي توليد مصنوعات چرمي

در صنعت چرم سازي، انواع چرم طبيعي به سه نوع چرم سبك، چرم نيمه سبك و چرم سنگين تقسيم مي شوند كه در ادامه اطلاعات تكميلي پيرامون آن را ارائه كرده ايم :

  • چرم سبك : اين نوع از چرم طبيعي از پوست حيواناتي همچون گوسفند، بز، بزغاله و … به دست مي آيد و بسيار ظريف و نازك مي باشد و از آن غالبا در توليد لباس چرم، كاپشن، دستكش و … استفاده مي شود. چرم هاي سبك در كيفيت پايين تر براي استفاده در آستري كفش و لباس كاربرد دارند.
  • چرم نيمه سنگين : چرم نيمه سنگين به چرم هايي گفته مي شود كه از حيواناتي همچون كروكوديل و يا شترمرغ به دست مي آيد. اين نوع چرم كمياب و ارزشمند است، به همين دليل جزو چرم هاي گران قيمت و لوكس محسوب مي شود.
  • چرم سنگين : چرم سنگين از حيواناتي همچون گاو، گاوميش، گوساله، شتر و … به دست مي آيد و جزو بهترين چرم ها محسوب مي شود و دليل اين موضوع مقاومت بالا و زيبايي آن است و در ساخت كفش، كيف هاي دستي، تسمه ماشين آلات صنعتي و … كاربرد دارد.

كد آيسيك مرتبط با صنعت توليد مصنوعات از چرم طبيعي

بر اساس سيستم طبقه بندي وزارت صنايع و معادن، كد آيسيك مرتبط با طرح توجيهي توليد مصنوعات چرمي شامل موارد زير مي باشد:

  • كد آيسيك انواع چرم طبيعي : كد 1911312316
  • كد آيسيك انواع كيف و ساك دستي از چرم طبيعي : كد 1912512304
  • كد آيسيك انواع چمدان از چرم طبيعي : كد 1912512309
  • كد آيسيك انواع كيف پول و مدارك و لوازم كوچك ديگر از چرم طبيعي : كد 1912512314
  • كد آيسيك انواع كيف و كاور دوخته شده مخصوص وسايل و تجهيزات و دستگاه ها از جنس چرم طبيعي : كد 1912512339

كد تعرفه گمركي مرتبط با صنعت توليد مصنوعات از چرم طبيعي

از كد تعرفه گمركي براي شناسايي و تعيين جايگاه كالا در زمان ترخيص آن از گمرك استفاده مي شود. در ادامه به كد هاي تعرفه گمركي مرتبط با طرح توجيهي توليد مصنوعات چرمي اشاره كرده ايم :

  • انواع چرم طبيعي : كد 4113 | 411120000
  • انواع كيف و ساك دستي از چرم طبيعي : كد 42021100
  • انواع چمدان از چرم طبيعي : كد 42021100
  • انواع كيف پول و مدارك و لوازم كوچك ديگر از چرم طبيعي : كد  42022100

دانش فني و فرآيند توليد مصنوعات چرمي | طرح توجيهي توليد مصنوعات چرمي

توليد چرم طبيعي براي استفاده در كاربردهاي مختلفي كه پيش تر به آن اشاره كرديم، در چندين مرحله انجام مي شود كه در ادامه پيرامون هر يك از مراحل اطلاعات مختصري را آورده ايم:

1.آماده سازي پوست (چرم)

قبل از شروع مراحل دباغي، مراحل آماده سازي پوست انجام مي شود و طي آن بايد اضافات باقي مانده بر روي پوست شامل چربي هاي اضافه، پشم و … از روي آن پاك شود كه طي چندين مرحله انجام مي شود.

2.حذف اضافات

قسمت هاي اضافي بر روي پوست شامل گوش، دم، سم، گوشت هاي اضافي و ديگر موارد كه از نظر چرم سازي ارزشي ندارد، طي اين مرحله از پوست جدا مي گردد.

پس از اين براي اينكه مواد حل شدني در آب موجود بر روي پوست از بين برود، آن را در داخل آب مي خيسانند تا ضمن از بين رفتن مواد زايد در آب، الياف پوست نيز با جذب آب به شكل طبيعي خود درآيد.

4.لش زدايي

معمولا در هنگام جدا كردن پوست از روي بدن حيوانات، مقداري چربي و يا گوشت هاي اضافي بر روي آن باقي مي ماند كه لازم است حذف شوند. بنابراين با قرار دادن پوست در ماشين لش زدايي و با استفاده از دو غلتك كه يكي فلزي و شياردار و ديگري پلاستيكي است، لش زدايي پوست را انجام مي دهند.

5.مو زدايي و آهك زني چرم

پس از لش زدايي چرم، لازم است پشم، مو و ديگر پروتئين هاي غيراليافي از سطح پوست زدوده گردد. در همين جهت پوست را در محلول آب آهك قرار مي دهند و به آن سولفيد سديم نيز اضافه مي كنند.

هر كدام از مولكول هاي سولفيد سديم به وسيله يك مولكول آب هيدروليز مي شود. مولكول هاي هيدروژن سديمي كه طي اين فرآيند به وجود مي آيد، سبب مي شود كه كندن پشم و مو از روي پوست با سرعت بالاتري انجام شود.

6.حذف ساير زوايد

در اين مرحله نيز غده هاي پوستي، بافت هاي رنگي مو و ديگر مواد آهكي باقي مانده بر روي پوست، توسط ماشين هاي مخصوصي از بين مي روند.

7.حذف آهك

آهكي كه به پوست اضافه شده بود، لازم است به طور كامل از بين برود. باقي ماندن آهك بر روي پوست مي تواند منجر به شكننده شدن پوست و ايجاد ترك هايي بر روي آن شود و همينطور مانع از رنگ آميزي پوست گردد.

براي حذف آهك از روي پوست از مواد شيميايي شامل نمك هاي آمونيم، بيسولفيت سديم،اسيد سولفوريك و … استفاده مي شود.

8.قليايي كردن با استفاده از خيساندن در مواد شيميايي

پس از اتمام مراحل آهك گيري، پوست در يك حمام قليايي كه حاوي نمك هاي آمونيوم است، قرار داده مي شود تا علاوه بر حذف كامل آهك، پوست خواص مطلوبي همچون لطافت، انعطاف پذيري و صافي را نيز به دست آورد.

9.گرفتن چربي پوست | طرح توجيهي توليد مصنوعات چرمي

پوست برخي حيوانات همچون گوسفند، خوك، سگ و … داراي چربي مي باشد، به همين دليل نياز است قبل از عمليات دباغي، چربي هاي اضافه بر روي آن حذف گردد.

براي گرفتن چربي پوست حيوانات، طي اين مرحله به آن هيدروكسيد سديم اضافه مي كنند و پس از اينكه تبديل به نوعي صابون شد، آن را با آب مي شويند.

10.اسيدي كردن پوست

طي اين مرحله از دباغي پوست، آن را در محلول اسيدي كه حاوي نمك مي باشد، قرار مي دهند. نمك داراي خاصيت تراوش كنندگي است و همين موضوع مانع از تورم الياف مي شود.

چنانچه محلول اسيد در الياف پوست تا به اندازه اشباع نفوذ كند، مي توان گفت الياف پوست صاف مي شوند و پوست به مرحله نيم دباغي مي رسد.

11.برش زدن و تراش دادن چرم

پس از مرحله آب گيري از چرم دباغي شده، به كمك ماشين هاي مخصوصي، چرم را برش مي دهند و در ضخامت هاي مورد نظر آن را دسته بندي مي كنند. براي اينكه چرم هاي طبيعي را در ضخامت هاي مختلفي توليد كنند، از ماشين هاي غلطكي براي ترشيدن گوشت در ضخامت هاي مورد نياز استفاده مي كنند.

12.رنگ آميزي چرم | طرح توجيهي توليد مصنوعات چرمي

در نهايت نوبت به مرحله رنگ آميزي چرم مي رسد كه براي اينكار از دو دسته رنگ استفاده مي شود.

• مواد رنگي معدني غير محلول در آب شامل اكسيد روي، كرومات سرب و … . اين رنگ ها داراي پوشش و رنگ دهي بالايي مي باشند.
• مواد رنگي آلي محلول در آب شامل رنگ هاي آنيلي، آنيوني و مواد رنگي نيتروژن دار، ديفنيل آهن و … .

در نظر داشته باشيد كه براي جلوگيري از سفت شدن چرم ها پس از رنگ آميزي به آن ها روغن مي زنند تا خواص مطلوب شامل نرمي، انعطاف پذيري، كاهش ميزان نفوذ گرما، مقاومت در برابر آب و … در آن ها افزايش پيدا كند.

صادرات چرم و مصنوعات چرمي

از گذشته هاي دور، ايران در زمينه چرم و مصنوعات چرمي در بازار جهاني حضور دارد، به طوري كه چرم هاي توليد شده در كشور ايران به ديگر كشورها صادر مي شود.

بر اساس آماري كه در اختيار داريم، سالانه در حدود 26 ميليون جلد پوست در ايران توليد مي شود. تقريبا 15 درصد از اين ميزان در داخل ايران مورد استفاده قرار مي گيرد و 85 درصد از آن به ديگر كشور ها به صورت چرم سالامبور و يا چرم فرآوري شده در قالب مصنوعات چرمي صادر مي گردد.

مشتريان اصلي چرم ايراني، كشورهاي ايتاليا، چين، تركيه و … مي باشند كه غالبا مايل هستند چرم خام را از ايران خريداري كنند و خود فرآوري آن را انجام دهند كه همين موضوع سبب شده است كه كشور ما نيز اقدام به خام فروشي چرم نمايد. در حالي كه بديهي است در صورتي كه از توليد كنندگان داخلي چرم و مصنوعات چرمي حمايت شود، ارزش افزوده خوبي براي توليد كنندگان چرم ايران در پي خواهد داشت. البته طي سال هاي اخير شاهد ثبت برندهاي جديد و با قدرت همچون چرم مشهد، نوين چرم، چرم مغان؛ مارال چرم، چرم درسا و … مي باشيم كه نشان دهنده رشد اين صنعت است.

بازار جهاني محصولات چرمي | طرح توجيهي توليد مصنوعات چرمي

تجارت جهاني مصنوعات چرمي، در بردارنده طيف وسيعي از كالاها است كه مي توان گفت از بازار هاي جهاني مهمي نيز محسوب مي شود؛ چراكه امروزه افراد تمايل بسياري به استفاده از محصولات چرمي نيز دارند كه اين موضوع هم شامل چرم هاي طبيعي و هم چرم هاي مصنوعي مي شود.

همسو با گسترش دنياي مد، محصولات چرمي در طرح ها و اشكال جديد راهي بازار مي شوند و به همين اندازه و با توجه به استقبال افراد، روند توليد چرم در جهان و ميزان مصرف آن نيز افزايش پيدا كرده است.

اين صنعت از قديمي ترين حرفه ها در جهان است كه امروزه به يكي از صنايع مهم در اقتصاد بين الملل تبديل شده است و در بر دارنده طيف وسيعي از كالا ها مي باشد. كارشناسان اين بخش پيش بيني كرده اند كه طي سال هاي اخير، ميزان تقاضا براي چرم بسيار افزايش خواهد داشت و به نرخ رشد سالانه 3.4 درصد خواهد رسيد.

ماشين آلات و تجهيزات طرح توجيهي مصنوعات چرم طبيعي

براي توليد كت و كاپشن، پالتو، كلاه، دستكش و كمربند چرمي و … به برخي ماشين آلات و تجهيزات به شرح موارد زير نياز است:

  • دستگاه برش ليزر چرم
  • چرخ خياطي صنعتي
  • دستگاه لويس
  • دستگاه اشبالت
  •  و …

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي در زمينه هاي مختلف مي توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به  كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

منبع: طرح توجيهي توليد مصنوعات چرمي

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۰۱:۴۴ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی