كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

معرفي محصول | طرح توليد آبميوه با قطعات ميوه

محصول مورد بررسي در طرح توليد آبميوه و يا قطعات ميوه ، آبميوه است كه از نظر اجرا و يا عدم اجراي فرآيند شفاف سازي در دو نوع آب ميوه هاي شفاف و زلال و آب ميوه هاي كدر و پالپ شده توليد مي شوند.

البته آب ميوه ها بر اساس ميزان ميوه طبيعي كه در آن ها وجود دارد نيز در سه گروه آب ميوه، نكتار ميوه و شربت ميوه قرار مي گيرند. تفاوت اين سه نوع آب ميوه اين است كه در آب ميوه ها، 100 درصد ميوه طبيعي، در نكتار ميوه، بين 25 تا 50 درصد ميوه طبيعي و در شربت ميوه ها بين 6 تا 30 درصد ميوه طبيعي وجود دارد. به طور كلي به آب ميوه هايي كه شفاف هستند، آب ميوه و به آب ميوه هايي كه كدر مي باشند، نكتار مي گويند.

البته لازم است اشاره كنيم اينكه آب ميوه توليدي از يك ميوه شفاف و يا كدر باشد، تا حد زيادي وابسته به نوع ميوه نيز مي باشد. به عنوان مثال آب برخي از ميوه ها شامل سيب، انگور، آلبالو و … شفاف است اما آب برخي ديگر از ميوه ها همانند هلو، پرتقال، زرد آلو و … كمي كدر مي باشند. در نظر داشته باشيد كه كدر بودن آب يك ميوه به معناي نكتار بودن آن نيست، چراكه پرتقال داراي آب كدري است اما از آن براي توليد آب ميوه، نكتار و شربت ميوه استفاده مي شود.

آنچه كه منجر به ايجاد تفاوت ميان آب ميوه هاي شفاف و نوشابه هاي حاصل از آن با ديگر نوشابه ها مي شود، اجراي عمل پرس كردن و فرآيند شفاف سازي مي باشد. پس از اتمام مراحل شفاف سازي، آب ميوه داراي غلظت بيشتري نسبت به قبل است.

در مراحل رقيق كردن، متناسب با ميزان آبي كه به محصول رقيق شده اضافه مي شود، ديگر محصولات شامل نكتار و يا شربت به دست مي آيد.

كد آيسيك محصول | طرح توليد آبميوه با قطعات ميوه

بر اساس سيستم طبقه بندي وزارت صنايع و معادن، براي محصول مورد بررسي در طرح توليد آبميوه و يا قطعات ميوه، كد آيسيكي معرفي نشده است اما مي تواند در دسته محصولات غذايي و آشاميدني ها دسته بندي شود. بر اين اساس فرآيند عمل آوري و حفاظت از فساد ميوه ها و سبزيجات (نباتات) با كد شماره 1513 دسته بندي مي گردد.

موارد مصرف و كاربرد محصول مورد بررسي در طرح طرح توليد آبميوه و يا قطعات ميوه

محصول مورد بررسي در طرح توليد آبميوه و يا قطعات ميوه ، آب ميوه است كه از آن به طور مستقيم براي نوشيدن استفاده مي گردد.

بررسي كالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

هر انسان بزرگسال به روزانه 5.1 الي 5.2 ليتر مايعات نياز دارد؛ اين ميزان براي كساني كه در مناطق گرمسيري ساكن هستند و يا فعاليت هاي شديد بدني دارند، بيشتر نيز مي باشد.

يكي از راه هاي رفع عطش، نوشيدن نوشابه ها و آب ميوه هاي غيرالكلي است كه با توجه به افزايش توليدات در اين زمينه، امروزه مصرف كنندگان براي انتخاب نوع نوشابه و يا آب ميوه، داراي حق انتخاب بيشتري مي باشند.

با اينكه در حال حاضر نيز نوشابه هاي گازدار طرفداران خاص خود را دارند، اما كارشناسان فعال در اين زمينه اقدام به عرضه نوشابه هاي كم كالري و انرژي زا نيز نموده اند. در اين ميان آب ميوه نيز براي رفع عطش بسيار مناسب است كه از نظر ارزش غذايي بر نوشابه ها ارجح تر مي باشد.

متخصصين تغذيه توصيه مي كنند كه افراد در رژيم غذايي خود بيشتر از ميوه ها و انواع سبزيجات استفاده كنند. استفاده از آب ميوه ها به مراتب آسان تر از ميوه ها مي باشد، ضمن اينكه داراي خواص بيشتري نيز هست.

طي دهه هاي اخير، هم راستا با افزايش ميزان آگاهي هاي بهداشتي و عمومي افراد و توجه بيشتر آن ها به حفظ سلامتي، استفاده از انواع آب ميوه نيز بسيار افزايش يافته است.

از محصولات جايگزين براي انواع آب ميوه، مي توان به نوشابه هاي گازدار، ماءالشعير، ميوه هاي تازه و … اشاره كرد. اما در نظر داشته باشيد كه آب ميوه ها به دليل داشتن ويتامين هاي مختلف، نسبت به نوشابه هاي گازدار و ماء الشعير ها ارزش غذايي بالايي دارند. همينطور نسبت به ميوه ها نيز ماندگار تر مي باشند و استفاده آن ها آسان تر است.

اهميت استراتژيكي كالا در دنياي امروز

آب ميوه ها از پرمصرف ترين نوشيدني ها در تمام جهان هستند و استفاده گسترده از آن ها، بيانگر اهميت استراتژيكي شان مي باشد. بنابراين رسيدن به خودكفايي در زمينه رشد و پرورش انواع ميوه جات مي تواند كشور را در اين زمينه از واردات بي نياز كند.

كشورهاي عمده توليد كننده و مصرف كننده

كشور آمريكا به عنوان بزرگ ترين مصرف كننده آب ميوه در جهان مي باشد و پس از آن جايگاه دوم و سوم به كشورهاي سوئيس و آلمان اختصاص دارد.

كشور آمريكا ضمن اينكه بزرگ ترين مصرف كننده آب ميوه در جهان است، خود بزرگ ترين توليد كننده آب ميوه در سراسر جهان نيز مي باشد. پس از آمريكا كشورهاي چين و آلمان به عنوان بزرگ ترين توليد كنندگان آب ميوه در جهان شناخته شده اند.

در رابطه با مصرف آب ميوه در سراسر جهان، بايد به اين نكته اشاره كنيم كه تقريبا تمامي كشورها در سراسر جهان، متناسب با جمعيت خود از آب ميوه ها استفاده مي كنند. در حال حاضر آب ميوه هاي ايراني نيز به كشورهاي عربي حوزه خليج فارس و همسايه نيز صادر مي شوند.

مواد اوليه مورد نياز | طرح توليد آبميوه با قطعات ميوه

براي توليد آب ميوه به برخي مواد اوليه نياز مي باشد كه در اين قسمت به مواد اوليه مورد نياز براي توليد آب ميوه پرتقال اشاره كرده ايم:

  • كنسانتره ميوه پرتقال
  • شكر
  • اسيد سيتريك
  • پرتقال
  • قوطي فلزي

دانش فني و فرآيند توليد محصول

براي توليد آب ميوه، نكتار و شربت ميوه، لازم است ابتدا ميوه ها تبديل به كنسانتره گردد و سپس از كنسانتره محصول مورد بررسي در طرح توليد آبميوه و يا قطعات ميوه توليد شود. دليل استفاده از كنسانتره براي توليد آب ميوه، نگهداري آسان آن به دليل داشتن حجم كمتر نسبت به آبميوه مي باشد. در ادامه به اختصار به مراحل توليد آب ميوه پرداخته ايم:

1.مخلوط كردن | طرح توليد آبميوه با قطعات ميوه

متناسب با نوع محصول مورد بررسي در طرح توليد آبميوه و يا قطعات ميوه شامل آب ميوه، نكتار ميوه و شربت ميوه، ابتدا كنسانتره را با آب، شكر و اسيد سيتريك مخلوط مي كنند. لازم است براي رقيق كردن كنسانتره از آبي كه عاري از مواد معدني است، استفاده گردد تا تركيب طبيعي آب ميوه را بهم نزند. همينطور براي اينكه از ايجاد رسوب در داخل كنسانتره جلوگيري گردد، لازم است آب داراي ويژگي هاي مخصوصي باشد.

لازم به ذكر است كه بهتر است شكر مورد استفاده نيز از نوع مخصوصي باشد تا منجر به ايجاد رنگ كدر در آبميوه نگردد. تمامي مواد اوليه گفته شده با رعايت شرايط لازم در داخل تانك هاي داراي همزن به صورت يكنواخت، همزده مي شوند.

2.فيلتراسيون

براي اينكه مواد جامد معلق كه در اثر تركيب آب و شكر ايجاد شده است، از مخلوط جدا شود، طي اين مرحله آب ميوه از يك فيلتر عبور داده مي شود.

3.هواگيري

ممكن است در هنگام هم زدن آب ميوه، كمي هوا نيز در آن حل شود كه مي تواند منجر به ايجاد تغييرات اكسيداتيو گردد. از همين رو آب ميوه را طي اين مرحله از دستگاه هواگير عبور مي دهند تا هواي داخل آن خارج گردد.

براي هواگيري، لازم است آب ميوه به صورت يك لايه نازك فيلم از سطح استوانه عبور داده شود و هواي داخل آن تحت خلاء، خارج شود.

4.پركني

عمل پر كني يا قبل از فرآيند پاستوريزاسيون و يا بعد از آن انجام مي شود. در صورتي كه اين فرآيند قبل از پاستوريزاسيون صورت گيرد، لازم است آب ميوه به صورت ولرم و داراي تقريبا دماي 60 درجه باشد؛ اما در صورتي كه اين فرآيند پس از عمل پاستوريزاسيون انجام شود، لازم است آب ميوه داراي دماي 92 درجه سانتي گراد باشد. در حالت دوم آب ميوه با دماي حداقل 85 درجه سانتي گراد در داخل بسته بندي مورد نظر پر مي شود.

4.سرد كردن

از پس از فرآيند پر كني داغ و يا عمل پاستوريزاسيون، دماي آب ميوه سريعا تا دماي 30 الي 35 درجه سانتي گراد كمتر مي شود. اين موضوع براي پايداري ميكروبيولوژيكي و هم كيفيت چشايي آب ميوه بسيار مهم است.

اگر مرحله سرد كني با رها كردن بطري ها به حال خود انجام شود، مدت زمان طولاني نياز است كه تاثير منفي در طعم و رنگ آبميوه مي گذارد.

5.انبار كردن

پس از به پايان رسيدن مرحله اتيكت زني و بسته بندي، آب ميوه ها به مدت 5 روز در انبار قرنطينه نگهداري مي شوند كه منجر به ايجاد تعادل در طعم آب ميوه مي شود.

اضافه كردن قطعات ميوه به آب ميوه | طرح توليد آبميوه با قطعات ميوه

براي اينكه قطعات ميوه به آب ميوه اضافه شود، لازم است مراحل زير طي شود:

1.شستشو و تميز كردن ميوه

در ابتدا، لازم است كه تمامي آلودگي هاي سطحي ميوه ها كاملا از بين بروند. به همين دليل ميوه ها را در حوضچه هاي مخصوصي قرار مي دهند و آن ها را در آب خالص غوطه ور مي كنند.

حوضچه هايي كه ميوه ها در آن قرار مي گيرند، داراي شيب و همينطور دريچه تخليه هستند؛ ضمن اينكه در برخي كارخانه ها نيز هواي فشرده در پايين اين حوضچه ها جريان دارد و شستشوي ميوه ها با سرعت بالاتري انجام مي شود.

2.درجه بندي

در اين مرحله ميوه ها بر اساس اندازه درجه بندي مي شوند تا ماشين هاي پوست گيري و برش دهنده، بتوانند قطعات يكنواخت تري را ايجاد كنند.

3.پوست گيري

متناسب با نوع ميوه، طي اين مرحله از پوست گيري هاي مكانيكي استفاده مي شود. لازم به ذكر است گاهي پوست گيري ميوه ها با دست و يا سود نيز صورت مي گيرد.

4.بلانچينگ

در بافت ميوه ها، مقاديري هوا وجود دارد كه بايد با آب خالص جايگزين گردد؛ اين فرآيند براي موفقيت آميز بودن فرآيند پاستوريزاسيون اجباري است تا بافت ميوه آسيب نبيند.

براي بلانچينگ، قطعات ميوه در آب نسبتا داغ غوطه ور مي شوند و سپس آن ها را تحت خلاء قرار مي دهند. در چنين حالتي، هوا از بافت هاي ميوه ها خارج شده و آب جاي آن را خواهد گرفت.

5.پركردن در قوطي | طرح توليد آبميوه با قطعات ميوه

بلافاصله پس از بلاچينگ، زماني كه هنوز ميوه ها خيلي داغ هستند، آن ها را در داخل قوطي هاي مخصوص قرار مي دهند و سپس شربت و يا آب ميوه ها را نيز به آن ها اضافه مي كنند.

پر كردن قوطي ها تا 90 درصد گنجايش صورت مي گيرد و ده درصد بالاي آن خالي مي ماند. به همين دليل پيش از درب بندي قوطي ها لازم است كه هواي آن ها خارج گردد.

لازم است اشاره كنيم كه براي بسته بندي آب ميوه ها از انواع بسته بندي شامل ظروف شيشه اي، ظروف فلزي (قوطي آلومينيومي و آهني)، ظروف كارتني (تتراپك)، كيسه هاي آلومينيومي مجوف (دوي پك و چيير پك)، بطري پلاستيكي (Pet) و … استفاده مي شود.

ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز

براي راه اندازي خط توليد آب ميوه به سرمايه نسبتا زيادي نياز است، چراكه بايد ماشين آلات استيل و ضد زنگ خريداري شود. براي خريد ماشين آلات مي توان پيكيج هاي آن را از شركت هاي سازنده خارجي تهيه نمود:

  • دستگاه ژنراتور بخار
  • پكيج آماده سازي ميوه
  • پكيج آماده سازي آب ميوه
  • پكيج پاستوريزاسيون و بسته بندي
  • پكيج كنترل كيفيت و آزمايشگاه

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي در زمينه هاي مختلف مي توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به  كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

منبع: طرح توليد آبميوه با قطعات ميوه ( آبميوه پالپ دار )

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۵۳:۴۳ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی