كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

 

معرفي محصول | طرح توجيهي توليد اتصالات لوله هاي گازرساني

كشور ايران از ذخاير نفت و گاز عظيمي برخوردار است، به همين دليل از اصلي ترين سياست هاي بخش انرژي كشور، بهره گيري هر چه بيشتر از منابع گاز طبيعي و افزايش سهم گاز در الگوي مصرف حامل هاي انرژي در تمامي بخش هاي اقتصادي مي باشد.

بر اساس آماري كه در اختيار داريم، ذخاير نفت و گاز ايران در سال، حدود 270 ميليارد معادل بشكه نفت خام است كه 37 درصد از آن به نفت خام و 63 درصد آن به گاز طبيعي اختصاص دارد.

طي سال هاي اخير، مصرف گاز طبيعي با رشد سالانه 9.11 درصد رو به رو بوده است و توزيع گاز طبيعي ايران طي دهه هاي اخير به طور قابل ملاحظه اي افزايش پيدا كرده است. در پي اين موضوع ميزان انشعابات نصب شده گاز نيز به صورت سالانه افزايش پيدا كرده است. همين موضوع نشان دهنده اهميت صنعت هاي جانبي و مكمل صنعت گاز همچون توليد اتصالات لوله هاي گاز رساني است.

منشاء گاز طبيعي

اجساد و بقاياي گياهان و جانواراني كه طي ميليون ها سال قبل وجود داشته اند، در اعماق اقيانوس ها و قسمت هاي زيرين درياچه ها وجود دارند. اين اجساد به تدريج و با گذشت زمان تجزيه شده اند و تبديل به عناصر آلي گشته اند.

فشار و دماي بسيار در اعماق اقيانوس ها سبب شده است كه اين عناصر آلي تبديل به موادي شوند كه ما آن ها را با عنوان نفت و گاز مي شناسيم. نفت و گاز در مخازن زير زميني و در عمق سه تا چهار هزار متري با فشار حدود چند اتمسفر ذخيره شده است.

پالايش و آماده سازي گاز طبيعي براي مصرف

زماني كه گاز طبيعي از اعماق زيرزميني استخراج مي شود، داراي ناخالصي هايي شامل شن، ماسه، آب شور، گازهاي اسيدي و … است؛ به همين دليل در پالايشگاه هاي گاز اقدام به تصفيه آن نموده و در نهايت گاز قابل مصرف را توليد مي كنند.

گاز پالايش شده از طريق خطوط انتقال گاز فشار قوي به شهر ها و تمامي مناطقي كه به گاز نياز دارند، منتقل مي گردد.

مشخصات گاز طبيعي | طرح توجيهي توليد اتصالات لوله هاي گازرساني

گاز طبيعي گازي بي رنگ، بي بو و سبك تر از هوا است. براي اينكه ايمني مصرف كنندگان گاز تامين شود، در ورودي شهرها به گاز طبيعي مواد بودار اضافه مي كنند.

لازم است اشاره كنيم كه ارزش حرارتي هر متر مكعب گاز طبيعي معادل ارزش حرارتي يك ليتر نفت سفيد است.

انواع گاز طبيعي | طرح توجيهي توليد اتصالات لوله هاي گازرساني

در اين قسمت توضيحات مختصري را پيرامون انواع گاز طبيعي آورده ايم:

1.گاز ساختگي

گاز ساختگي همانند گاز سنتزي از گاز سازي ذغال سنگ و يا گازرساني مواد نفتي به دست مي آيد. ارزش گرمايي گاز ساختگي در مقايسه با گاز سنتز بسيار بالاتر مي باشد چون بخش عمده آن، همانند گاز طبيعي از گاز متان ساخته شده است.

2.گاز سنتز

گاز سنتز، گازي بي بو، بي رنگ و سمي مي باشد كه در صورتي كه در برابر هوا و دماي 574 درجه سانتي گراد قرار بگيريد، مي سوزد. اين گاز از گاز طبيعي، نفت، مواد سنگين و زغال سنگ به دست مي آيد و ميزان هيدروژن و كربن مونو اكسيد موجود در گاز سنتز، تعيين كننده وزن مخصوص آن مي باشد.

از اين گاز عمدتا براي توليد آمونياك، متانول و هيدروژن دهي در عمليات پالايش استفاده مي شود. البته گاز سنتز گاهي به عنوان سوخت نيز كاربرد دارد.

3.گاز شهري

گاز شهري اصطلاحا به گازي گفته مي شود كه از طريق خط لوله از يك مجتمع توليدي گاز به مصرف كنندگان آن مي رسد. گاز شهري عمدتا از ذغال سنگ و يا نفت توليد مي شود كه در مناطقي كه به گاز طبيعي دسترسي ندارند و همينطور زغال سنگ ارزان به فور يافت مي شود، استفاده مي گردد. تركيبات گاز شهري به شرح موارد زير است :

  • هيدروژن : 50 درصد
  • متان : 20 تا 30 درصد
  • كربن مونو اكسيد : 7 تا 17 درصد
  • كربن دي اكسيد : 3 درصد
  • نيتروژن : 8 درصد
  • هيدروكربوها : 8 درصد

در گاز شهري، علاوه بر مواردي كه نام برديم، ناخالصي هاي ديگري همچون بخار آب، آمونيال، گوگرد، اسيد سيانيدريك و … نيز وجود دارد.

4.گاز شيرين

گاز شيرين گرفته شده از هيدروژن سولفيد و كربن دي اكسيد است.

5.گاز طبيعي

گاز طبيعي متشكل از هيدروكربوها به همراه كربن دي اكسيد، نيتروژن و همينطور هيدروژن سولفيد مي باشد.

گاز طبيعي در صورتي كه در نفت خام حل شده باشد، گاز محلول ناميده مي شود اما اگر در تماس مستقيم با نفت از گاز اشباع شده باشد، به آن گاز همراه مي گويند.

گاز غير همراه فقط از ذخاير توليد گاز به صورت تجاري، قابل استخراج است و در برخي موارد نيز حاوي بنزين طبيعي و يا چكيده نفتي است.

6.گاز طبيعي فشرده | طرح توجيهي توليد اتصالات لوله هاي گازرساني

گاز طبيعي فشرده تشكيل شده از متان است و در اكثر نفاط جهان يافت مي شود.  گاز طبيعي فشرده را مي توان از طريق لوله و يا به صورت گاز طبيعي مايع شده به كمك نفتكش حمل كرد.

از گاز طبيعي فشرده و يا سي ان جي در اتوميبل هاي احتراقي به عنوان سوخت استفاده مي شود. از برخي مزيت هاي استفاده از گاز طبيعي فشرده مي توان به روشن شدن موتور در هواي سرد، برخورداري از درصد اكتان بالا، سوختن تميز و بدون ته نشين شدن در موتور، كم كردن هزينه تعمير موتور، توليد مواد آلاينده ناچيز از اگزوز و … اشاره كرد.

7.مايعات گاز طبيعي

مايعات گاز طبيعي معمولا همراه با توليد گاز طبيعي است كه با گاز طبيعي مايع بسيار متفاوت مي باشد. اين نوع از گاز متشكل از متان، گاز مايع (پروپان و بوتان) و بنزين طبيعي مي باشد.

8.گاز طبيعي مايع

گاز طبيعي عمدتا متشكل از متان مي باشد و در صورتي كه تا دماي منهاي 161 درجه سانتي گراد در فشار اتمسفر سرد شود، تبديل به مايع مي گردد. اين موضوع سبب مي شود كه حجم اوليه آن نيز به يك ششم حجم اوليه تغيير پيدا كند كه جا به جايي آن را در كشتي هاي ويژه سهولت مي بخشد.

9.گاز غير همراه

گاز غير همراه از مخازني كه استخراج فقط گاز از آن ها به صورت اقتصادي امكان پذير مي باشد، گفته مي شود.

10.كلاهك

به حجمي از لايه مخزن در اعماق زمين كلاهك گاز و يا گنبد گاز گفته مي شود كه در آن گاز در بالاي نفت جمع مي شود.

11.گاز كلاهك گاز | طرح توجيهي توليد اتصالات لوله هاي گازرساني

گاز كلاهك گاز به گازي گفته مي شود كه در كلاهك گاز محبوس شده است.

12.گاز مايع

گاز مايع و يا ال پي چي متشكل از پروپان و بوتان مي باشد كه از آن ها در سيلندرهايي مخصوص نگهداري مي شود و در منازل مورد استفاده قرار مي گيرد. امكان به دست آوردن گاز مايع از سه منبع زير وجود خواهد داشت:

  • گاز طبيعي غير همراه
  • گاز طبيعي همراه
  • نفت خام

13.گاز مشعل

هيدروكربوهاي سبك به صورت گاز از شيرهاي ايمني در دستگاه هاي بهره برداري، پالايشگاه ها و همينطور مجتمع هاي پتروشيمي مي گذرد و از طريق مشعل سوزانده مي شود. در صورتي كه در يكي از واحد هاي پالايشگاه به علت بروز اشكالاتي در سيستم برق و ديگر دلايل از كار بيفتد، در اين صورت مقادير خوراك مجتمع و يا محصولات پالايشگاه از طريق دودكش به مشعل هدايت شده و سوزانده مي شوند تا از خطرات احتمالي جلوگيري گردد.

14.گاز همراه

گاز همراه به صورت محلول در نفت خام استخراج مي شود كه لازم است در مراحل بهره برداري از نفت خام حدا شود.

لوله و انواع آن

لوله ها استوانه هايي توخالي هستند كه در زمينه انتقال مواد مختلف همچون آب، نفت، گاز و يا فاضلاب كاربرد دارند. معمولا براي تعريف لوله ها از قطر خارجي استفاده مي شود اما ممكن است علاوه بر اين براي شناسايي آن ها از شناسه و يا كميت ضخامت نيز استفاده گردد.

براي ساخت لوله ها از متريال مختلفي شامل پلاستيك اكسترودر شده، سراميك، پشم شيشه، فلز، بتن، سرب، چوب، فولاد، آهن، آلومينيوم و همينطور مس استفاده مي شود.

در طرح توجيهي توليد اتصالات لوله هاي گازرساني براي ساخت لوله هايي كه در زمينه گازرساني استفاده مي گردد، عمدتا از فولاد استفاده مي شود.

لوله كشي

لوله كشي به فرآيندي گفته مي شود كه طي آن چندين لوله از طريق اتصلالات و به كمك برخي لوازم به يكديگر متصل مي شوند و يا به چند قطعه تقسيم مي گردند.

اتصالات لوله كشي | طرح توجيهي توليد اتصالات لوله هاي گازرساني

در بخش لوله كشي براي اتصال لوله ها به يكديگر و يا تقسيم دو يا چند لوله براي تنظيم جريال سيال كه در طرج توجيهي اتصالات لوله هاي گازرساني، گاز مي باشد؛ از برخي لوازم استفاده مي شود كه به آن ها اتصالات لوله كشي گفته مي شود.

اتصالات لوله كشي داراي انواع مختلفي هستند كه متناسب با جنس و نوع سيال و همينطور چگونگي حمل و جا به جايي سيال مورد نظر از آن ها استفاده مي شود.

لازم است اشاره كنيم كه خطرات آتش سوزي، زمين لزره، فشار داخلي و خارجي در لوله ها و اتصالات آن ها با يكديگر متفاوت مي باشد.

انواع اتصالات لوله هاي گازرساني

اتصالات لوله هاي گازرساني داراي انواع مختلفي هستند كه در ادامه به آن ها اشاره كرده ايم:

  • آرنجي
  • آرنجي مسـتقيم يا خياباني
  • سه راه
  • صليبي
  • پستانگي
  • مجرابند
  • سه راهي تركيبي
  • سه راهي بهداشتي
  • سه راهي بهداشتي دوبل

كد آيسيك محصول مورد بررسي در طرح توليد اتصالات لوله هاي گازرساني

بر اساس سيستم طبقه بندي وزارت صنايع و معادن، كد آيسيك مرتبط با لوله هاي فولادي و آهني بدون درز سياه (لوله گاز) ، كد 27101241 مي باشد.

همينطور كد آيسيك فرم دهي اتصالات فولادي، كد 28911115 و كد آيسيك ريخته گري اتصالات فولادي، كد 27311141 است. كد آيسيك مرتبط با اتصالات فلزي لوله هاي چند لايه پلاستيكي و فلزي نيز با كد 27311144 مشخص مي گردد.

معرفي موارد مصرف و كاربرد محصول

موارد استفاده اين محصولات گسترده است و وابسته به نوع ساختي كه دارند در زمينه گازرساني منازل و ساختمان ها كاربرد هاي مختلفي را دارند. به طوري كه از اتصالات لوله هاي گاز رساني در اجراي شبكه گاز شهري، خطوط لوله انتقال گاز، ايجاد جايگاه هاي سي ان جي و پالايشگاه ها استفاده مي گردد.

بررسي كالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

اتصالات لوله هاي گازرساني از جنس فولاد مي باشند و اتصالات توليد شده پليمري مي توانند به عنوان جايگزين اين نوع از محصولات معرفي شوند.

اتصالات لوله هاي گازرساني توليد شده از پلي اتيلن داراي قابليت هايي از جمله اتصال آسان، انعطاف پذيري بالا، نصب آسان و كم هزينه، عمر طولاني، دوام و ماندگاري و همينطور كم هزينه هستند. به همين دليل امروزه در زمينه گازرساني جاي خود را يافته اند و مورد استفاده قرار مي گيرد. به خصوص اگر به اتصالات گازرساني در ابعاد كمتر از 300 ميلي متر نياز باشد.

برخي از كارفرمايان با بررسي شرايط پروژه و در نظر گرفتن هزينه مواد اوليه، مايل هستند از اتصالات لوله هاي گازرساني پلي اتيلني استفاده كنند؛ برخي ديگر از كارفرمايان در صورتي كه قطر لوله خط انتقال افزايش پيدا كند مايل هستند از لوله ها و اتصالات گاز رساني فلزي استفاده نمايند.

بنابراين در يك نگاه كلي اينطور بايد بگوييم كه رقيب اصلي اتصالات لوله هاي گازرساني فلزي، اتصالات لوله هاي گازرساني پلي اتيلني هستند كه غالبا در سايز هاي كوچك توليد مي شوند. به طور كلي در مصارف خانگي كه از لوله هايي با سايز كمتر از ميلي متر استفاده مي شود، اتصالات پلي اتيلني جايگزين مناسبي براي اتصالات فلزي هستند ولي در سايز هاي بالاتر اغلب ترجيح مي دهند از اتصالات فلزي و فولادي استفاده كنند.

اهميت استراتژيكي كالا در دنياي امروز

بر اساس محاسباتي كه كارشناسان انجام داده اند، طي 20 سال آينده، تا بيش از 40 درصد، مصرف انرژي افزايش پيدا خواهد كرد. از همين رو جايگزيني گاز با نفت در آينده اي نه چندان دور به راحتي قابل پيش بيني مي باشد و دليل اين موضوع كم شدن ذخاير نفتي جهان است.

انرژي هاي نو نمي توانند رقيب جدي براي سوخت هاي فسيلي باشند؛ از سويي ديگر حساسيت هايي كه در زمينه حفظ محيط زيست و حيات جامعه بشري وجود دارد و روزانه نيز شاهد افزايش قيمت نفت خام هستيم؛ همين موضوعات منجر به افزايش تقاضا براي سوخت پاك گاز طبيعي شده است.

بهره گيري از مزيت نسبي گاز طبيعي براي تامين انرژي مورد نياز كشور و همينطور افزايش برنامه هاي مبادلات بين المللي گاز طبيعي در راستاي ارتقاي جايگاه ايران از اهميت هاي استراتژيكي توليد اين محصول مي باشد.

در زمينه اهميت استراتژيكي محصول مورد بررسي در طرح توجيهي توليد اتصالات لوله هاي گازرساني ، بايد اشاره كنيم كه گاز و در پي آن اتصالات لوله هاي گاز رساني در صنايع مختلف مورد نياز هستند. توجه به صنايع مرتبط و وابسته به صنعت گاز همچون صنعت توليد لوله و اتصالات گازرساني، براي رسيدن به استقلال و خودكفايي كشور امري ضروري مي باشد.

كشورهاي عمده توليد كننده و مصرف كننده محصول

از مهم ترين و بزرگ ترين كشورهاي توليد كننده اتصالات فولادي لوله هاي گازرساني مي توان به كشورهاي هند، اوكراين، چين، آمريكا، روماني، ايتاليا، اسپانيا، آلمان اشاره كرد.

تمامي كشورهايي كه به گاز طبيعي دسترسي دارند، مصرف كنندگان اتصالات فولادي لوله هاي گازرساني مي باشند.

دانش فني و روش توليد محصول | طرح توجيهي توليد اتصالات لوله هاي گازرساني

توليد اتصالات لوله هاي گازرساني جزو توليد محصولات استراتژيكي محسوب مي شود و عمده كشورهايي كه شامل تكنولوژي توليد اين اتصالات هستند، كشورهاي هند، اوكراين، چين، آمريكا، روماني، ايتاليا، اسپانيا و آلمان مي باشند. در واقع اين محصول در كشورهاي صنعتي كه از سطح تكنولوژي بالايي برخوردار هستند، توليد مي شود. بنابراين سطح تكنولوژي واحد هاي فعال در اين زمينه در سطح كلاس جهاني قرار دارد.

براي توليد انواع اتصالات لوله هاي گازرساني ابتدا مواد اوليه مورد نياز تهيه مي شود و پس از كنترل كيفيت به انبار مواد اوليه تحويل داده مي شود. مواد اوليه در دو گروه جداگانه شامل ورق ها و شمش هاي فولادي تفيكيك مي شوند.

ورق هاي فولادي پس از تفكيك وارد خط توليد مي شوند و با استفاده از قيچي هاي گيوتين، تحت برش كاري قرار مي گيرند و در مراحل بعدي با استفاده از پرس در فرم مطلوب شكل داده مي شوند. متناسب با قالب هايي كه در بخش هاي مختلفي استفاده مي شود، در هر كدام از دستگاه ها، قطعات متفاوتي به دست مي آيد. پس از توليد قطعات با دقت بالا، آن ها آماده براي آبكاري هستند.

برخي قطعات داراي اشكال مختلف و پيچيده هستند و به عبارتي مراحل ساخت بيشتري دارند. براي توليد اين نوع از قطعات ابتدا مواد اوليه به صورت مذاب در مي آيد و سپس تحت عمليات هاي ريخته گيري و فورجينگ توليد مي شوند.

پس از تكميل مراحل گفته شده براي توليد اتصالات لوله هاي گازرساني ، تست قطعات انجام مي شود و محصولاتي كه داراي نشتي نيستند، آماده انتقال به انبار مي شوند.

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي در زمينه هاي مختلف مي توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به  كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

منبع: طرح توجيهي توليد اتصالات لوله هاي گازرساني

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۳۸:۴۴ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی