كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

معرفي محصول | طرح توليد دستگاه ها و ماشين آلات داروسازي

با توجه به اهميت بالاي داروها در سلامتي انسان، امروزه در سراسر جهان، كارخانه هاي داروسازي بسياري ساخته مي شوند. افزايش تنوع بيماري ها از يك سو و همينطور افزايش تقاضا براي داروهاي سنتز شده، از سويي ديگر سبب شده است كه ميزان تقاضا براي راه اندازي شركت هاي داروسازي افزايش پيدا كند.

البته ساخت اين نوع از ماشين آلات و تجهيزات نيز نيازمند توجه و دقت بسيار زيادي مي باشد چراكه كوچكترين سهل انگاري مي تواند براي سلامتي انسان، خطر ساز باشد. در نظر داشته باشيد كه كشور ما در تحريم به سر مي برد و براي برآورده كردن نياز داخلي به برخي از داروها، نيازمند توليد داخلي مي باشد. طراحي و توليد ماشين آلات و تجهيزات داروسازي، ضمن اينكه براي توليد كننده سود آور است، مي تواند شرايطي را براي شركت هاي داروسازي نيز فراهم آورد كه بتوانند با استفاده از آن ها نياز داخلي به داروهاي مختلف را برآورده سازند.

ماشين آلات و تجهيزات داروسازي، در واقع مهم ترين و اصلي ترين تجهيزات در زمينه توليد، بسته بندي و عرضه انواع دارو به شكل هاي قرض، كپسول، شياف، شربت و … هستند. لازم است اشاره كنيم كه به دليل اهميت بسيار زياد خط توليد دارو، تجهيزات و دستگاه هاي مورد استفاده براي داروسازي نيز در گذر زمان با تغيير و تحول بسياري رو به رو شده اند و امروزه شاهد ارائه آن ها در انواع مختلف و از برندهاي گوناگون مي باشيم.

ماشين آلات داروسازي چيست؟

ماشين آلات داروسازي به تمامي تجهيزاتي گفته مي شود كه از آن ها در خط توليد دارو براي توليد، پر كردن قرص، كپسول و شربت، سيل كردن، بسته بندي كردن، استريل كردن و … استفاده مي شود.

در طراحي و توليد تمامي اين تجهيزات، چند موضوع مهم بايستي كه در نظر گرفته شود؛ اولا اين تجهيزات بايد دقت بالايي در اندازه گيري داشته باشند و همينطور در زمان كار، منجر به آلوده سازي محيط و داروهاي توليد شده نگردند.

از سويي ديگر لازم است كه تمامي مراحل توليد و بسته بندي داروها بدون دخالت دست انسان و اپراتور انساني انجام شود و به عبارتي تمامي مراحل به صورت مكانيزه صورت بگيرد. البته با پيشرفت هايي كه در زمينه توليد ماشين آلات و تجهيزات داروسازي انجام شده است، امروزه تمامي مراحل به صورت اتوماتيك انجام مي شود و سازگار با شرايط اتاق تميز و خط توليد دارو مي باشد.

انواع ماشين آلات داروسازي | طرح توليد دستگاه ها و ماشين آلات داروسازي

تجهيزات و ماشين آلات مورد استفاده در صنايع داروسازي داراي انواع مختلفي هستند و مي توان آن ها را بر اساس فاكتورهاي مختلفي دسته بندي كرد. از مهم ترين فاكتور ها جهت دسته بندي ماشين آلات داروسازي، مي توان به عملياتي كه انجام مي دهند، اشاره نمود. از كاربردي ترين ماشين آلات مورد استفاده در صنعت داروسازي مي توان به موارد زير اشاره كرد:

ماشين آلات پر كن در داروسازي

از نام ماشين آلات و تجهيزات پر كن مشخص است كه وظيفه آن ها پر كردن كپسول، شربت، شياف، ورق هاي قرص از داروهاي توليد شده و … است.  براي مثال دستگاه هاي پر كن كپسول خود داراي انواع مختلفي از ماشين آلات اتوماتيك و نيمه اتوماتيك هستند و مي توانند مواد دارويي شيمايي و يا گياهي را در اندازه هاي استانداردي كه براي آن ها برنامه ريزي شده است، در مخازن مخصوص قرار دهند و در نهايت نيز عمليات پرس را به منظور جلوگيري از نفوذ هوا به درون آن انجام دهند.

يكي از دستگاه ها و تجهيزات زيرمجموعه ماشين آلات پر كن داروسازي، دستگاه قرص ساز مي باشد كه قادر است قرص ها را با مواد پودري، خميري، چسبنده و عسلي توليد نمايد. براي رنگ آميزي قرص و ايجاد حالت دراژه اي در آن نيز از دستگاه هاي كوتينگ استفاده مي شود كه از نظر ظرفيت و قابليت داراي زيرمجموعه هاي مختلفي مي باشند.

ماشين آلات پر كن مايع داروسازي

نوع ديگري از ماشين آلات رايج و پر مصرف صنعت داروسازي، ماشين آلات پر كن داروسازي هستند كه از آن ها براي پر كردن داروهاي مايع استفاده مي شود و جهت پر كردن بطري هاي شيشه اي و پلاستيكي كاربرد دارند.

اين تجهيزات كه جهت پر كردن مايع داروسازي مورد استفاده قرار مي گيرند؛ كاملا استريل هستند و طي انجام فرآيند توسط آن ها، آلودگي به درون بطري نفوذ پيدا نمي كند و تمامي مراحل به صورت اتوماتيك صورت مي گيرد.

دستگاه هاي پر كن و دربند داروسازي در دو نوع اتوماتيك و نيمه اتوماتيك توليد مي شوند كه هر يك داراي مكانيزم و عملكرد متفاوتي هستند و بديهي است به دليل اينكه ميزان دخالت دست انسان و اپراتور در حالت اتوماتيك به حداقل مي رسد، گزينه مناسبي براي داروسازي به جهت دقت بالا و حفظ و رعايت مسائل بهداشتي مي باشند.

ماشين آلات فيلينگ و سيلينگ آمپول | طرح توليد دستگاه ها و ماشين آلات داروسازي

يكي ديگر از انواع ماشين آلات و تجهيزات مورد استفاده در صنعت داروسازي، ماشين هاي تمام اتوماتيكي است كه جهت پر كردن و سيل كردن آمپول مورد استفاده قرار مي گيرند.

اين تجهيزات و دستگاه ها به گونه اي طراحي و مورد استفاده قرار مي گيرند كه قسمت هايي از آن ها كه با دهانه ظرف آمپول در تماس است، كاملا استريل هستند و امكان نفوذ آلودگي به درون آن وجود ندارد.

ماشين آلات بسته بندي دارويي و يا بليستر كارتونيك

در بسته بندي مواد دارويي، بهداشتي و آرايشي از دسته اي از ماشين آلات استفاده مي شود كه به آن ها دستگاه بليستر كارتونيك گفته مي شود. در اين مدل از دستگاه هاي داروسازي، فرآيند هاي مختلف در خط توليد دارو شامل بسته بندي انواع كپسول، قرض، آمپول، قوطي، ظرف كرم و لوازم آرايشي و … انجام مي شود.

از ويژگي هاي مهم اين نوع از ماشين آلات و تجهيزات مورد استفاده در خط توليد دارو، اين است كه از نفوذ هر گونه هوا به درون بسته بندي داروها، جلوگيري مي كند كه خود مانعي از فاسد شدن مواد دارويي مي باشد. در دستگاه هاي بسته بندي دارو از روش هاي مختلفي استفاده مي شود كه در ادامه به آن ها اشاره كرده ايم:

  • بليستر يا ورق قرص و كپسول : نوعي پلاستيك مي باشد كه از قبل شكل مي گيرد و داروها در آن قرار مي گيرند.
  • شيشه : شيشه ها كه به دليل عدم واكنس شيميايي با دارو، عدم تغيير در تركيب، رنگ، طعم و بوي مواد دارويي در بسته بندي داروها رايج هستند.
  • پلاستيك : اين نوع از بسته بندي ها داراي قابليت شكل پذيري مي باشند و جهت محافظت، نگهداري و انتقال داروها بسيار مناسب هستند.
  • فويل : در صنعت داروسازي از فوبل به طور گسترده اي جهت بسته بندي دارو استفاده مي شود؛ چراكه در برابر نور، اكسيژن، باكتري و رطوبت انسداد كاملي را ايجاد مي كنند.
  • بسته بندي انعطاف پذير : اين نوع از بسته بندي نيز تركيبي از تمام مواد و مواد غير سخت مي باشد.

دستگاه تبلت پرس (پرس قرص)

از ديگر ماشين آلات مفيد در صنايع داروسازي، ماشين آلات مرتبط با پرس قرص مي باشد. اين نوع از ماشين آلات داروسازي، قادر است طيف گسترده اي از قرص ها را به شكل يكنواخت كه توليد شده از انواع مختلف مواد پودري هستند را توليد كند.

در واقع پودر مواد درون حفره و بروي سنبه هاي دستگاه قرار مي گيرد و سپس قالب زده مي شود. با ايجاد فشار زياد قالب ها بر روي يكديگر، پودر شكل مي گيرد و در نهايت قرص توليد مي گردد.

دستگاه هاي پرس قرص در صنعت داروسازي را به نام هاي مختلفي شامل تبلت پرس، تبلت ماشين، فشرده سازي قرص و … مي شناسند. امروزه براي توليد قرص ها در اشكال و ابعاد مختلف، با سرعت هاي متفاوت و وابسته به ميزان چسبندگي مواد اوليه توليد قرص، اين دستگاه در انواع مختلفي توليد و به بازار عرضه مي شوند.

دستگاه پُركن كپسول (كپسول فيلينگ)

اين دستگاه نيز در صنعت داروسازي براي پر كردن كپسول هاي خالي مورد استفاده قرار مي گيرد. دستگاه پر كن كپسول، يك دستگاه مكانيكي مي باشد كه جهت پر كردن پودر، گرانول و ديگر مواد دارويي در كپسول هاي خالي، كاربرد دارد.

دستگاه پركن كپسول متناسب با خط توليد دارو در انواع مختلفي شامل فيلينگ اتوماتيك، فيلينگ نيمه اتوماتيك و دستي توليد مي گردد. اين دستگاه ابتدا كپسول را پر كرده و سپس آن را قفل مي كند و در نهايت نيز به صورت خودكار به دستگاه هاي بسته بندي ارسال مي نمايد.

لازم است اشاره كنيم كه دستگاه هاي فيلينگ علاوه بر نمونه هاي اتوماتيك و نيمه اتوماتيك، داراي نمونه دستي نيز مي باشند كه غالبا براي صنايع كوچك داروسازي، مورد استفاده قرار مي گيرند؛ چراكه داراي ظرفيت توليد بسيار كمي هستند.

شرايط واردات محصول

بر اساس كتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگاني ، براي واردات محصول مورد بررسي در طرح توجيهي ساخت ماشين آلات و تجهيزات داروسازي ، هيچ محدوديتي وجود ندارد و در واقع مي توان با پرداخت حقوق گمركي كه براي واردات ماشين آلات و تجهيزات دارويي، تعيين شده است، اقدام به واردات آن ها نمود.

كالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

ماشين آلات مورد بررسي در طرح توجيهي توليد ماشين آلات و تجهيزات داروسازي در صنعت داروسازي و جهت توليد دارو، مورد استفاده قرار مي گيرند و به صورت تخصصي براي هر لاين خط توليد دارو طراحي مي شوند.

به همين دليل نمي توان محصول ديگري را به عنوان جايگزين اين ماشين آلات معرفي كرد كه در زمينه مشابه، داراي كاركرد مشابه و مطلوبي باشد. به همين دليل محصول مورد بررسي در طرح توليد دستگاه ها و ماشين آلات داروسازي هيچ جايگزيني ندارد.

اهميت استراتژيكي كالا در دنياي امروز | طرح توليد دستگاه ها و ماشين آلات داروسازي

جالب است بدانيد كه طي چندين دهه گذشته، نقش دارو ها در افزايش طول عمر انسان ها بسيار پررنگ بوده است؛ در حالي كه در گذشته افراد به دليل عدم دسترسي به داروي مناسب، جان خود را از دست مي داده اند با پيشرفت هايي كه در زمينه توليد دارو صورت گرفته است، بسياري از بيماري ها قابل درمان هستند. افزايش طول عمر زندگي انسان ها و همينطور بهبود كيفيت زندگي، ناشي از توليد داروهاي جديد براي درمان انواع بيماري ها مي باشد.

بنابراين صنعت داروسازي داراي اهميت بسياري است و در صورتي كه كشور در زمينه توليد دارو به خودكفايي برسد، مردم مي توانند درمان ارزان و در دسترس را دريافت نمايند. بنابراين اينطور مي توان گفت كه ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز براي داروسازي به دليل وابستگي به صنعت دارو، داراي اهميت استراتژيكي هستند و توليد محصولات داخلي در اين زمينه، مي تواند به توليد داروي مشابه با نمونه هاي خارجي اما با قيمت كمتر منتهي گردد كه اين موضوع خود به افزايش سلامت مردم جامعه كمك مي كند.

در نظر داشته باشيد كه ساخت ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز براي داروسازي، ضمن اينكه از ميزان وابستگي به ديگر كشورها كم مي كند، زيرساخت هاي لازم براي توليد دارو را نيز در داخل كشور فراهم مي كند و در واقع اهميت استراتژيكي ماشين آلات و تجهيزات داروسازي در زمينه توسعه زيرساخت هاي صنعت داروسازي در كشور مي باشد.

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي در زمينه هاي مختلف مي توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به  كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصي  توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

منبع: طرح توليد دستگاه ها و ماشين آلات داروسازي

امتیاز:
بازدید:
[ ۱ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۲۳:۴۳ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی