كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

معرفي محصول | طرح توجيهي توليد اسيد بنزوئيك

اسيد بنزوئيك با فرمول شيمايي (C6H5COOH) در اشكال مختلفي در طبيعت وجود دارد و در واقع يكي از تجاري ترين اسيد هاي كربوكسيليك آروماتيك است.

اين اسيد به صورت مستقيم و يا به صورت تركيبي با ديگر مواد، در صنايع غذايي، دارويي، شيمايي و … كاربرد هاي گسترده اي دارد. اسيد بنزوئيك در آب سرد، نامحلول است و تنها 25 درجه در آب حل مي شود؛ اما در صورتي كه دماي آب به تدريج افزايش پيدا كند و كم كم گرم شود، حلاليت اسيد بنزوئيك نيز در آب بيشتر مي شود به طوري كه تا 75 درجه در آن حل مي گردد. در صورتي كه محلول حاصل را مجدد سرد كرده و به دماي اوليه برسانيم، اسيد بنزوئيك به صورت بلورهاي سوزني شكل زيبايي در داخل آب رسوب مي كند. بنابراين حلاليت بنزوئيك اسيد در داخل آب به خودي خود نيست و انحلال اين ماده در داخل آب، فرآيندي گرما گير مي باشد.

از اسيد بنزوئيك به طور عمده در زمينه هاي مختلف و براي توليد فنل، تهيه پلاستستايزرها، رزين هاي آلكاني، سموم دفع آفات، صنايع دارويي و عطر سازي و … استفاده مي شود. در ادامه خواص فيزيكي اسيد بنزوئيك را در دماي 25 درجه سانتي گراد و فشار 100 كيلو پاسكال را آورده ايم:

وزن مولكولي  (MW) 122/1
چگالي مولي (mol/m3) 8/825
چگالي جرمي (kg/m3) 1077/7
آنتالپي جرمي (kJ/kg) 3054/5
آنتروپي جرمي (kJ/kg) -1/73
ظرفيت حرارتي (kJ/kgmole-C) 210/66
ظرفيت حرارتي ويژه (kJ/kgmole-C) 1/725
ارزش حرارتي پايين (kJ/kgmole) 3/095 E 6
ارزش حرارتي پايين جرمي (kg/kJ) 25344
ميانگين چگالي مايع (kgmole/m3) 8/89
پارامتر (Cp/(Cp-R)) 1/04
پارامتر (Cp/Cv) 1/22
گرماي نهان تبخير 58299
كشش سطحي (dyne/cm) 32/58
هدايت حرارتي (W/m-K) 0/143
ويسكوزيته (cp) 9388
دماي تبخير 249/8
دماي بحراني (C) 478/85
فشار بحراني (kPa) 4600
حجم بحراني (m3/kgmole) 0/341
ضريب بي مركزي 0/62

كد آيسيك محصول | طرح توجيهي توليد اسيد بنزوئيك

بر اساس سيستم طبقه بندي وزارت صنايع و معادن، كد آيسيك مرتبط با طرح توجيهي توليد اسيد بنزوئيك، كد 24113651 مي باشد.

توضيح موارد مصرف و كاربرد محصول

همانطور كه اشاره كوتاهي كرديم از اسيد بنزوئيك ها در زمينه هاي مختلفي استفاده مي شود و به طور عمده در توليد فنل، پلاستستايزرها، رزين هاي آلكاني، سموم دفع آفات، صنايع دارويي و غذايي و … كاربرد دارد.

اسيد بنزويئك از تجاري ترين اسيد هاي كربوكسيليك آروماتيك است كه يا به صورت مستقيم و با به صورت يك تركيب حد وسط در زمينه هاي مختلفي از جمله زمينه هاي شيميايي، غذايي و دارويي مورد استفاده قرار مي گيرد. از كاربردهاي اسيد بنزوئيك مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  • صنايع دارويي : استفاده از اسيد بنزوئيك براي درمان بيماري هاي قارچي پوست و مو، ساخت پماد، توليد داروهاي ضد درد و ضد عفوني كننده
  • صنايع غذايي : استفاده به عنوان نگهدارنده مواد غذايي در غذاهاي كنسرو شده
  • واحدهاي صنعتي : تهيه و توليد موادي شامل بنزيل كلرايد، فنول و …

بررسي كالاهاي جايگزيني و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

به طور كلي هيچ ماده شيمايي وجود ندارد كه از نظر خواص مشابه با اسيد بنزوئيك باشد. بنابراين محصول مورد بررسي در طرح توجيهي توليد بنزوئيك اسيد، هيچ جايگزيني ندارد.

اهميت استراتژيكي كالا در دنياي امروز | طرح توجيهي توليد اسيد بنزوئيك

از اسيد بنزوئيك به عنوان يك محصول مياني براي توليد برخي ديگر از مواد استفاده مي شود كه بديهي است وجود آن لازم و ضروري مي باشد و نبود آن موجب ايجاد مشكل در صنايع دارويي، بهداشتي و … خواهد شد؛ اما با اين حال نيز اين محصول داراي اهميت استراتژيكي نمي باشد.

كشورهاي عمده توليد كننده و مصرف كننده محصول

از مهم ترين كشورهاي عمده توليدكننده اسيد بنزوييك مي توان به چين، آمريكا و آلمان اشاره كرد. كشورهاي عمده مصرف كننده اسيد بنزوييك نيز همين كشورها به ترتيب چين، آلمان و آمريكا هستند.

مواد اوليه مورد نياز اسيد بنزوئيك

مواد اوليه اصلي مورد نياز براي توليد اسيد بنزوئيك، تولوئن است كه مي توان آن را از پتروشيمي هاي داخل كشور تامين كرد. براي توليد اسيد بنزوئيك به برخي مواد شيميايي ديگر نيز نياز است كه برخي از آن ها در داخل كشور و برخي ديگر از طريق واردات تامين مي شود.

يكي از مواد اوليه مورد نياز در فرآيند توليد اسيد بنزوئيك، كاتاليست ها هستند كه بايد از طريق واردات از ديگر كشورها تامين شوند. البته مي توان با برنامه ريزي در زمينه ساخت كاتاليست، اين مواد اوليه مورد نياز را در داخل كشور نيز تهيه كرد تا وابستگي به اين مواد اوليه از خارج كشور وجود نداشته باشد.

دانش فني و فرآيند توليد | طرح توجيهي توليد اسيد بنزوئيك

دانش فني و فرآيند توليد | طرح توجيهي توليد اسيد بنزوئيك

در اين قسمت از طرح توجهيي توليد اسيد بنزوئيك، قصد داريم به فرآيند توليد اسيد بنزوئيك با استفاده از اكسيداسيون تولوئن بپردازيم.

اسيد بنزئيك به روش هاي مختلفي توليد مي شود اما اولين روش آن بازيابي از صمغ درخت بنزوئيك (bezoin) مي باشد. در سال هاي 1850 الي 1870 اين ماده را از طريق سنتز اسيدهپريك به وجود مي آوردند اما از سال هاي 1890 به بعد، روش هيدروليز نيتروتري كلرايد جايگزين آن شد.

البته پس از يك بازه زماني كوتاهي، روش ديگري كه شامل كلراسيون تولوئن و توليد كلريد بنزن و اكسيداسيون با استفاده از اسيد نيتريك و اسيد بنزوييك است، معرفي شد. روش هاي ديگري نيز براي توليد اسيد بنزئيك معرفي و مورد استفاده قرار گرفته است كه از مهم ترين آن ها مي توان به اكسيداسيون تولوئن با اسيد نيتريك، دكربكسيلاسيون اسيد فتاليك يا فتاليك آنديرايد، اكسيداسيون تولوئن با دي كرومات و اكسيداسيون با هوا اشاره كرد.  لازم است اشاره كنيم كه طي سال ها فرآيند اكسيداسيون تولوئن توسط هوا در فاز مايع بهبود پيدا كرده است و امروزه به عنوان فرآيند اصلي مورد استفاده قرار مي گيرد. در ادامه دو فرآيندي كه در اين زمينه مورد استفاده قرار مي گيرد را آورده ايم.

  • استفاده از كاتاليست همچون كبالت و يا نمك منگنز
  • استفاده از Promter Bromine در تركيب با اين كاتاليست ها فرآيند توليد اسيد بنزوئيك از تولوئن

تولوئن تازه و بازگشتي با يكديگر مخلوط شده و وارد اولين راكتور مي شوند. در دماي 340 درجه فارنهايت مخلوط اوليه با بنزوئيك اسيد مخلوط مي گردد.

مخلوط ايجاد شده، پس از اولين واكنش و خنك كاري، وارد راكتور بعدي مي شود. هوا تا فشاري در حدود Psig 320 فشرده شده و به راكتور آخر تزريق مي گردد. يك كندانسور داخلي، مقداري از بخارات را كندانس مي كند تا به اين واسطه جريان بازگشتي ايجاد گردد.

بخارات حاصل از ستون تبخير جريان قبل از ورودي به ستون تفكيك ميعان مي شوند تا تمامي تركيبات سبك از سيستم جدا گردد. منظور از تركيبات سبك، تولوئن و آب مي باشند كه پس از اين تولوئن مجدد به راكتور بازگردانده مي شود و آب از سيستم خارج مي گردد.

جريان خروجي در واقع همان اسيد بنزوئيك خام است كه با EDTA و هيدروكسيد سديم (NaOH) به مدت دو ساعت و در دماي 365 درجه فارنهايت مورد فرآورش قرار مي گيرد و در نهايت تقطير مي شود.

اسيد بنزوئيك خالص از بالاي برخ خلاء جداسازي مي شود. جريان پايين برج در ستون بعدي مورد تفكيك قرار مي گيرد. طي اين مرحله ناخالصي هاي موجود شامل هيدروكسيد سديم و ديگر مواد از اسيد بنزوئيك جدا مي شود؛ در مقابل جريان بالاسري توليدي از دومين ستون نيز داراي مقادير زيادي اسيد بنزوئيك است كه به ستون اسيد بنزوئيك برگردانده مي شود.

تجهيزات و ماشين آلات مورد نياز | طرح توجيهي توليد اسيد بنزوئيك

كارشناسان كاردوك، هزينه هاي خريد تجهيزات و ماشين آلات مورد نياز در خط توليد اسيد بنزوئيك را از طريق استعلام از شركت هاي توليد كننده و نمايندگي هاي معتبر براي شما برآورد خواهند كرد. در طرح توجيهي توليد اسيد بنزوئيك به برخي ماشين آلات و تجهيزات به شرح موارد زير نياز است:

  • راكتورهاي فرآيند
  • برج هاي فرآيند
  • تانك و مخازن
  • مبدل هاي حرارتي
  • كمپرسور
  • پمپ
  • و ديگر تجهيزات

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي در زمينه هاي مختلف مي توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به  كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

منبع: طرح توجيهي توليد اسيد بنزوئيك

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۲۶:۲۹ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی