كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

معرفي محصول | طرح توجيهي توليد انواع پودر ماهي

پودر ماهي يك محصول جامد فرآوري شده است كه حاصل آبگيري، پختن، جداسازي، خشك كردن و آسياب ماهي يا ضايعات آن مي باشد.

پودر ماهي داراي سطح بالايي از اسيدهاي آمينه اصلي از نظر ليسئين است كه در توليدات دانه اي كه غذاي اكثر حيوانات مي باشد، يافت مي شود. همينطور داراي اسيد آمينه ميتونين و سيستئين كه داراي ارزش غذايي بالايي است، مي باشد و ويتامين هاي دسته B شامل ويتامين هاي B12 و B8 را در تركيب خود دارد. پودر ماهي منبع مناسبي براي كلسيم، مس، آهن، فسفر و ديگر مواد معدني نيز هست.

عمر مفيد محصول | طرح توجيهي توليد انواع پودر ماهي

از مهم ترين تركيبات پودر ماهي، پروتئين آن است؛ پروتئين هاي ماهي در تركيبات خود داراي نيتروژن هستند كه به مرور زمان آزاد مي شوند و منجر به از بين رفتن پروتئين مي شوند.

به همين دليل بهتر آن است كه پودر ماهي كمي پس از توليد، بلافاصله مصرف شود. در غير اين صورت به دليل اينكه ازت آن به مرور آزاد مي شود، كارايي اين محصول نيز كم تر مي گردد.

از سويي ديگر چربي هاي موجود در پودر ماهي در اثر قرار گرفتن در مجاورت هوا اكسيد مي شوند و همين موضوع خرابي پودر ماهي و پيدايش قارچ ها و كپك ها را به دنبال دارد. براي جلوگيري از بروز اين مشكل كه به تدريج و پس از توليد پودر ماهي اتفاق مي افتد، در قسمتي از خط توليد به پودر ماهي، آنتي اكسيدان اضافه مي شود تا ماندگاري محصول را تا بيش از يكسال افزايش دهد. با توجه به توضيحاتي كه ارائه شد، عمر مفيد محصول مورد بررسي در طرح توجيهي توليد انواع پودر ماهي و ضايعات ماهي، حداكثر يكسال مي باشد.در واقع پودر ماهي هر چه تازه تر باشد، داراي خواص و فوايد بيشتري نيز مي باشد.

كد آيسيك محصول

بر اساس سيستم طبقه بندي وزارت صنايع و معادن، كد آيسيك مرتبط با طرح توجيهي توليد انواع پودر ماهي و ضايعات ماهي، كد 1512 مي باشد.

توضيح موارد مصرف و كاربرد | طرح توجيهي توليد انواع پودر ماهي

همانطور كه پيش تر اشاره كرديم، پودر ماهي منبع غني از پروتئين است، به همين دليل در تغذيه دام، طيور و آبزيان مورد استفاده قرار مي گيرد. در حال حاضر از اين محصول به صورت فراواني در صنعت مرغداري استفاده مي شود، چراكه بيشترين مواد معدني موجود در دانه مرغ ها را در تركيب خود دارد.

از روغن ماهي نيز در صنعت پرورش حيوانات از جمله آبزيان بسيار استفاده مي شود كه اين موضوع منجر به افزايش رشد آن ها و مقاومت بيشتر در برابر بيماري ها مي گردد.

لازم به ذكر است كه استفاده تركيبي از پودر و روغن ماهي در پرورش آبزيان، منجر به رشد چشمگير آن ها در كنار كاهش هزينه هاي توليدي مي شود، ضمن اينكه سبب حفظ و بهبود طعم ماهيان خوراكي نيز مي گردد.

مطابق آماري كه از سوي شركت هاي مهم پرورش آبزيان در جهان منتشر شده است، ميزان 25 الي 50 درصد از غذاي ماهيان را پودر ماهي و 50 الي 35 درصد از آن را روغن ماهي تشكيل مي دهد.

از روغن ماهي در مصارف ديگري شامل مصرف خوراكي براي انسان ها، مصرف دارويي، توليد لوازم آرايشي و بهداشتي، صنعت رنگ سازي و … نيز استفاده مي شود.

بررسى كالاهاى جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

پودر ماهي بر اساس ميزان پروتئين، ميزان چربي، رطوبت، خاكستر و ازتي كه دارد از نظر كيفي به درجات مختلفي تقسيم مي شود. هر چه ميزان پروتئين موجود در پودر ماهي بيشتر باشد، ميزان چربي، رطوبت، خاكستر و ازت آن كمتر است.

پودر ماهي به عنوان يك منبع غني پروتئين وارد غذاي حيوانات مي شود و اين موضوع به اين معني است كه هر ماده اي كه بتواند پروتئين مورد نياز دام و طيور را تامين كند، در واقع مي تواند جايگزيني براي اين محصول نيز معرفي شود.

از جمله منايع حاوي پروتئين كه جايگزين مناسبي براي محصول مورد بررسي در طرح توجيهي توليد انواع پودر ماهي و ضايعات ماهي هستند، مي توان به پودر گوشت، پودر كشك، پودر شير خشك حيواني، پودر خون و يا منشاء هاي پروتئين گياهي شامل كنجاله سويا، كنجاله تخم پنبه، كنجاله آفتابگردان، كنجاله كنجد، كنجاله بادام زميني، كنجاله بذر كتان و كلوتن اشاره كرد.

از ميان پروتئين هاي حيواني شامل كشك، گوشت، شير و … كه استفاده انساني هم دارند، توليد پودر و استفاده به عنوان غذاي حيوانات چندان به صرفه نيست؛ به همين دليل در يك نتيجه گيري نهايي پودر ماهي ضمن رساندن پروتئين مورد نياز به حيوانات، از نظر اقتصادي نيز بسيار به صرفه است.

اهميت استراتزيكى كالا در دنياى امروز | طرح توجيهي توليد انواع پودر ماهي

متناسب با رشد جمعيت، ميزان نياز انسان به غذا به خصوص مواد پروتئيني و گوشتي نيز بيشتر مي شود و همين موضوع نشان دهنده اهميت پرورش دام، طيور و آبزيان است.

از موضوعات مهم در رشد و كيفيت گوشت حاصل از دام، غذاي آن ها مي باشد. حتي غذاي دام در طعم گوشت آن ها تاثير بسزايي دارد و لازم است كه غذايي كه مورد استفاده قرار مي دهند، نيازهاي دام و در نهايت نياز هاي انسان را برآورده كند.

پودر ماهي به دليل اينكه غني از پروتئين است، از منايع اصلي و مهم براي تهيه غذاي دام به شمار مي رود. بر اساس نتايج تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام شده است، پودر ماهي سرعت رشد دام ها را افزايش مي دهد.

از سويي ديگر صنعت دامپروري بايد رو به سمت مدرن شدن برود و از منابع غذايي جديد و مقوي تري در اين زمينه استفاده كند كه محصول مورد بررسي طرح توجيهي توليد انواع پودر ماهي و ضايعات ماهي گزينه مناسبي خواهد بود.

دانش فني و فرآيند توليد

به طور كلي توليد پودر ماهي، نيازمند تكنولوژي پيچيده اي نمي باشد و توليد اين محصول در سه مرحله شامل پختن ماهي، جداسازي و خشك كردن آن انجام مي گردد.

اما موضوعي كه وجود دارد اين است كه هر چه از تكنولوژي هاي پيشرفته تري براي توليد پودر ماهي استفاده شود، در نهايت پودر ماهي توليد شده، با كيفيت مطلوب تري توليد خواهد شد. با خريد چندين ماشين آلات مدرن، امكان راه اندازي خط توليد پودر ماهي وجود خواهد داشت.

مرحله اول : پخت ماهي

براي توليد پودر ماهي، ابتدا ماهي در دستگاه هاي پخت، پخته مي شود. نوع دستگاه، مدت زمان پخت ماهي، دماي مورد نياز براي پخت ماهي و … وابسته به خط توليد پودر ماهي است كه تا حد زيادي در كيفيت نهايي محصول نيز تاثير گذار است. اما به طور كلي براي پخت ماهي به حداقل دماي 75 درجه سانتي گراد و حداكثر دماي 18 درجه سانتي گراد نياز است كه در اين محدوده دمايي، تمامي باكتري هاي مضر ماهي از بين مي روند. استفاده از دمايي بيشتر از اين بازه، منجر به سوختن ماهي و از بين رفتن مواد معدني آن مي شود. معمولا براي داشتن يك پودر ماهي باكيفيت، به يك بازه زماني 10 الي 15 دقيقه اي براي پخت ماهي نياز است.

مرحله دوم : جداسازي | طرح توجيهي توليد انواع پودر ماهي

پس از اتمام مراحل پخت ماهي، مواد اوليه مخلوطي از جامد و مايع است كه اصطلاحا به آن سوپ ماهي گفته مي شود. به منظور جداسازي اجزاي مايع و جامد پودر ماهي، از روش هاي مختلف جداسازي استفاده مي شود. در اين مخلوط سه نوع ماده شامل پودر مرطوب، روغن ماهي و پساب بايد جداسازي شود.

در كارخانه هايي كه فقط در زمينه توليد پودر ماهي فعال هستند، با بررسي سوپ ماهي، تمامي پودر داخل آن را خارج مي كنند و سپس آن را براي خشك شدن، به خشك كن ها هدايت مي كنند و در نهايت نيز مايع حاصله را دور مي ريزند.

اما در واحد هاي توليدي كه علاوه بر پودر ماهي، قصد توليد روغن ماهي را نيز دارند، پس از بررسي سوپ، مايع حاصله را به يك جداساز دو گانه هدايت مي كنند و در اين مرحله روغن ماهي از پساب جدا مي شود. در واقع پس از اين مرحله سه فاز موجود در سوپ ماهي ، شامل پودر ماهي، روغن ماهي و پساب جداسازي مي شود.

در گذشته كارخانجات توليد پودر ماهي، پس از اتمام فرآيند، روغن ايجاد شده را دور مي ريختند كه اين موضوع خود مشكلاتي را براي محيط زيست ايجاد مي كرد. اما با تغييراتي كه طي سال هاي اخير ايجاد شده است، امروزه پساب هاي حاصل از توليد پودر ماهي كه خود منبع غني از پروتئين هستند، مجدد بازيافت شده و به چرخه توليد بازگردانده مي شوند.

لازم به ذكر است كه در كارخانجات پيشرفته، از تري كانتر براي جداسازي سه فاز سوپ ماهي استفاده مي شود. به اين معني كه سوپ ماهي به داخل دستگاه هدايت مي شود و در پايان سه فاز سوپ ماهي از دستگاه خارج مي گردد. بنابراين در واحد هاي توليدي مختلف از پرس تنها، پرس تنها همراه با دي كانتر و يا دستگاه تري كانتر استفاده مي شود. از آنجايي كه طي روش سوم، ضايعات كمتري توليد مي شود و كيفيت پودر حاصله نيز بيشتر است، توصيه مي گردد از اين روش استفاده شود.

مرحله سوم : خشك كردن پودر ماهي

پس از اتمام مرحله جداسازي، پودر طي دو مرحله خشك مي شود و پس از اضافه شدن پساب تغليظ شده به آن خنك مي شود. در نهايت پس نيز فرآيند توليد پودر ماهي با آسياب كردن و بسته بندي كامل مي شود.

مواد اوليه مورد نياز براي توليد پودر ماهي

مواد اوليه و ورودي طرح توجيهي توليد انواع پودر ماهي و ضايعات ماهي، ورودي هاي توليدي و كمك توليدي هستند. اما تنهاي ورودي اين طرح كه تمامي كار بر روي آن انجام مي شود، ماهي مي باشد.

ديگر مواد اوليه و يا ورودي هاي كمكي، در مراحل مختلف مورد استفاده قرار مي گيرند. به عنوان مثال براي سرد نگه داشتن ماهي، به آب سرد شيرين نياز است. يا در مرحله پخت، جهت پخت و كنسانتره كردن به بخار نياز است كه اين بخار از طريق بويلرها تامين مي شود.

طي مرحله خشك كردن به حرارت بالايي براي خشك كردن پودر ماهي نياز مي باشد كه از طريق گاز تامين مي شود.  براي تامين انرژي مورد نياز براي خنك كردن پودر، از كولر و يا چيلرهاي برقي استفاده مي شود.

براي افزايش ماندگاري پودر ماهي، به آن آنتي اكسيدن اضافه مي شود كه از جمله مواد اوليه مورد نياز خواهد بود. براي بسته بندي پودر ماهي نيز از كيسه هاي پلي پروپيلني استفاده مي شود.

اغلب توليد كنندگان پودر ماهي در شهرهاي جنوبي ساكن هستند، ضمن اينكه استان گيلان نيز از توليد كنندگان مهم پودر ماهي به شمار مي رود. در توليد ماهي از ماهي هاي اقيانوسي غير خوراكي شامل كوسه ماهي، مارماهي، شيرماهي، كپور به همراه ضايعات كنسرو سازي و تلفات استخرهاي پرورش ماهي استفاده مي شود. هر چه مواد اوليه مورد استفاده، كيفيت بالاتري داشته باشد، بديهي است كه محصول نهايي نيز باكيفيت تر و البته با قيمت بيشتري به بازار عرضه مي شود.

ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز | طرح توجيهي توليد انواع پودر ماهي

همانطور كه اشاره كرديم، توليد پودر ماهي داراي فرآيند پيچيده اي نسيت و اغلب ماشين آلات مورد نياز آن از طريق منابع داخلي قابل تامين هستند. در زمينه توليد ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز در اين طرح، كشورهاي آلمان و دانمارك موفق عمل كرده اند و در صورت تمايل براي تهيه ماشين آلات خارجي، مي توان از اين دو كشور كمك گرفت. كارشناسان كاردوك راهنماي شما عزيزان براي استعلام قيمت ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز خواهند بود.

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي در زمينه هاي مختلف مي توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به  كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصي  توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

 

منبع: طرح توجيهي توليد انواع پودر ماهي و ضايعات ماهي

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۳۰:۳۴ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی