كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

معرفي محصول | طرح توجيهي توليد انواع چاشني

طرح حال حاضر، طرح توجيهي توليد انواع چاشني مي باشد كه شامل انواع چاشني ها، ادويه ها، انواع سس ها، آبليمو و آبغوره مي باشد. اما از آنجايي كه پرداختن به تمامي اين محصولات امري طولاني خواهد بود، از همين رو در اين مقاله انواع سس ها مورد بررسي قرار گرفته است.

از انواع سس ها براي ايجاد طعم در غذاها استفاده مي شود و در واقع كالايي مصرفي است كه مصرف آن به صورت عام خوراكي مي باشد. انواع سس هاي سرد و سس مايونز غالبا به عنوان طعم دهنده مورد استفاده قرار مي گيرند، در حالي كه از سس گوجه فرنگي براي طعم دادن به غذاهاي گوشتي و گوست استفاده مي شود. در طرح توجيهي توليد انواع چاشني، سس هاي مايونز، سس سالاد، سس گوجه فرنگي و سس خردل مورد بررسي قرار گرفته است.

سس هايي كه نام برديم، بيشترين تقاضا را از سوي افراد دارند و مي توان با امكانات موجود اقدام به توليد آن ها نمود. در اين زمينه ديگر سس ها شامل سس فرانسوي، سس برايتون، سس تازند آيلند، سس پيكاليلي و … جايگزين سس هاي مايونز، سس سالاد و … مي باشند؛ اما از آنجايي كه فرمولاسيون توليد تمامي آن ها يكسان است؛ مي توان با استفاده از امكانات موجود اين سس ها را نيز تهيه نمود. در واقع متناسب با تقاضا براي محصول، مي توان آن ها را از كالاي رقيب به كالاي قابل جانشيني تغيير داد.

1.سس گوجه فرنگي | طرح توجيهي توليد انواع چاشني

اين سس فرآورده اي مي باشد كه از گوجه فرنگي تازه و رب گوجه فرنگي و ديگر مواد افزودني شامل نمك، سركه، سير، پياز، ادويه ها و … به روش حرارتي به دست مي آيد و در نهايت در ظروف مجاز پر شده و نگهداري مي شود.

سس گوجه فرنگي بايد قرمز و خوش رنگ باشد و از ظاهري همگن برخوردار باشد به طوري كه حالت دو فاز جامد و مايع در آن ديده نشود. اين سس بايد حتما داراي طعم و بوي مشخص گوجه فرنگي باشد و عاري از هر گونه بوي سوختگي، نامطبوع و زننده باشد.

همينطور لازم به ذكر است كه سس گوجه فرنگي نبايد داراي دانه و پوست باشد و ذرات حاصل از سوختگي در آن ديده نشود. عاري بودن از شن و خاك، حشرات و يا اجزاي باقي مانده گوجه در سس گوجه فرنگي از ديگر ويژگي ها و ملزوماتي است كه در فرآيند توليد بايد در نظر گرفته شود.

2.سس مايونز و انواع سس هاي سرد (سس سالاد و سس فرانسوي)

سس مايونز و انواع سس هاي سرد داراي امولوسيون يكنواخت و نرمي هستند و مواد اوليه آن ها شامل روغن مايع نباتي، آب، تخم مرغ و يا زرده تخم مرغ و يك ماده اسيدي كننده طبيعي شامل شير و فرآورده هاي آن، ادويه جات و افزودني هاي مجاز خوراكي و … باشد. اين سس ها با رنگ گرم مايل به سفيد در حالت نيمه جامد و بدون بريدگي هستند.

3.سس خردل

سس خردل فرآورده اي نيمه جامد است كه در نتيجه مخلوط شدن مواد اوليه اي شامل سركه، شكر، نمك، پودر خردل، ادويه ها، نشاسته، روغن مايع و آب به وجود مي آيد.

سس هاي مايونز و تمامي سس هاي سرد، حتما بايد عاري از مواد خارجي همچون گرد و خاك، حشرات، شيشه، فلز، كاغذ و … باشند. همينطور لازم است كه عاري از بوي ناي اكسيده شدن، بوي نامطبوع پيه آب كره، ترشيدگي ناشي از فساد و … باشند.

واحد هاي توليدي مجاز به اضافه كردن رنگ خارجي و هر گونه رنگ مصنوعي به سس ها نيستند. شيشه هاي در نظر گرفته شده براي بسته بندي سس هاي مختلف نيز بايد عاري از ترك خوردگي، لب پريدگي، كثيفي، زنگ زدگي و … باشد. به طور كلي نيز سس ها بايد عاري از هر گونه ذرات غير چرب بوده و در حالت دوفاز نباشند.

كد آيسيك محصول

بر اساس سيستم طبقه بندي وزارت صنايع و معادن، كد آيسيك مرتبط با طرح توجيهي توليد انواع چاشني، كد هاي زير مي باشد.

  • كد آيسيك انواع چاشني غذا و سالاد  : كد 14529551
  • كد آيسيك انواع چاشني : كد 95921199

شرايط واردات محصول | طرح توجيهي توليد انواع چاشني

بر اساس كتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگاني، براي واردات اين محصول محدوديت خاصي وجود ندارد و مي توان با پرداخت حقوق گمركي اقدام به واردات آن نمود.

موارد مصرف و كاربرد | طرح توجيهي توليد انواع چاشني

به طور كلي انواع چاشني ها، دسته اي از مواد غذايي هستند كه از آن ها در تهيه خوراك هاي انساني استفاده مي شود.

چاشني ها به دليل داشتن مواد مفيد، از ارزش غذايي بالائي برخوردار هستند و به تمامي مواد غذايي ديگر طعم مي دهند كه اين موضوع به معناي هر چه بهتر شدن طعم انواع خوراك هاي انساني است.

بررسي كالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

انواع چاشني ها در دسته مواد غذائي دسته بندي مي شوند كه انسان ها در تهيه انواع خوراك ها و غذاها از آن ها استفاده مي كنند.

در واقع انواع چاشني به عنوان مكمل غذايي در طبخ و تهيه انواع خوراك انسان، كاربرد دارند و بديهي است كه مي توان به جاي اين محصول، از كالاي ديگري در تهيه غذاها استفاده كرد. بر اساس سليقه و فرهنگ در هر مكاني، چاشني ها نيز متفاوت هستند و مورد استفاده قرار مي گيرند.

اهميت استراتژيكي كالا در دنياي امروز | طرح توجيهي توليد انواع چاشني

محصول مورد بررسي در طرح توليد انواع چاشني، به عنوان يك ماده غذائي مهم در تهيه انواع خوراك هاي انساني كاربرد دارد؛ اما در يك نگاه كلي به عنوان يك محصول داراي اهميت استراتژيكي خاصي در داخل كشور و يا حتي در بازارهاي جهاني نمي باشد.

انواع چاشني ها صرفا يك مكمل مواد غذايي هستند كه در صنعت غذا و همينطور مصارف خانگي مورد استفاده قرار مي گيرند.

كشورهاي عمده توليد كننده و مصرف كننده محصول

در زمينه توليد انواع چاشني ها و سس ها، كشورهاي چين، هند، آمريكا، ايتاليا، ژاپن، مكزيك، آلمان جزو كشورهاي عمده توليد كننده محصول هستند.

انواع چاشني ها به عنوان يك ماده افزودني غذايي هستند كه در بسياري از محصولات غذايي مورد استفاده قرار مي گيرند.  بنابراين كاربرد محصول در مصرف توسط خانوارها و واحد هاي توليد كننده محصولات غذايي است.

لازم به ذكر است كه الگوي مصرف خانوارها بسيار گسترده است؛ از همين رو نمي توان كشوري را به عنوان بزرگ ترين مصرف كننده انواع چاشني ها معرفي كرد.

دانش فني و فرآيند توليد

اساس روش توليد سس هاي مختلف در اختلاط مواد اوليه و به وجود آوردن يك امولوسيون يكنواخت و مناسب است. معمولا براي توليد انواع سس ها به روش صنعتي از شيوه غيرپيوسته و پيوسته استفاده مي شود. از آنجايي كه روش غير پيوسته آسان تر مي باشد و كار ساده تري است، در طرح توليد انواع چاشني ها توصيه مي شود.

فرآيند توليد سس مايونز

براي توليد سس مايونز ابتدا بايد مواد اوليه مطابق فرمولاسيون واحد توزين و سپس وارد مرحله آماده سازي شود. در نهايت تمامي مواد اوليه با يكديگر مخلوط مي شوند و پس از فرآيند هموژنيزاتور، به صورت يك مخلوط يكنواخت در شيشه هاي مربوطه پر و سپس بسته بندي مي شود.

يكي از مواد اوليه براي توليد سس مايونز كه لازم است عمليات آماده سازي بر روي آن انجام شود، نشاسته مي باشد. ابتدا مقادير مشخصي از نشاسته را وزن كرده و سپس به آن آب اضافه مي كنند و سپس در ديگ هاي پخت دوجداره، حرارت داده مي شود. زماني كه به سفتي مناسبي برسد، به مخلوط كن تحت خلاء منتقل مي شود. در مخلوط كن تحت خلاء با آب، نمك، ادويه، شكر، آبليمو و … مخلوط مي شود در مراحل بعدي نيز تخم مرغ و روغن نيز به اين مخلوط اضافه مي گردد.

مهم ترين مرحله اختلاط مواد اوليه زماني است كه روغن به آن اضافه مي شود. در اين مرحله لازم است كه دور موتور تحت كنترل باشد و روغن به تدريج به مواد اوليه اضافه گردد. ريختن تدريجي روغن در اين مخلوط و هم زدن هاي متوالي سبب مي شود كه نتيجه تركيب آب و روغن، يك امولوسيون طبيعي باشد. به منظور تعليق گلبول هاي چربي در آب يا قطرات آب در چربي، از امولسفاير استفاده مي شود. بدون استفاده از امولسفاير، سس مايونز به دو فاز جداگانه آب و روغن تبديل مي شود..

امولسيون مايونز با استفاده از زرده تخم مرغ، مستحكم مي شود؛ تركيبات فعال زرده تخم مرغ كه فسفوليپيدها هستند كه مهم ترين قسمت آن لستين نام دارد. لستين ها داراي ساختاري مشابه با چربي ها هستند اما در ساختمان آن ها اسيد فسفريك وجود دارد. مهم ترين قسمت آن، در واقع قسمت انتهاي باردار و يا پلار (مثبت و منفي) و قسمت بدون بار و يا غيرپلار است. بخش باردار آب دوست و يا هيدروفيل است و تمايل به حل شدن در آب دارد. بخش بدون بار چربي دوست است و تمايل به حل شدن در چربي دارد. زماني كه امولسيفاير در آب و روغن وارد مي شود، اين دو ماده به صورت دائمي با يكديگر مخلوط مي شوند.

در صورتي كه روغن بيش از اندازه در آب مخلوط شود، تبديل به قطرات كوچكي مي شود. قسمت غيرپلار مولكول هاي لسين با قطرات كوچك روغن تطبيق داده مي شوند و انتهاي پلار ها در قطرات آب فرد مي روند. در چنين شرايطي اطراف قطرات روغن به وسيله سطحي از شارژ الكتريكي احاطه مي شود و قطرات به جاي تمايل به جذب و يا جدا شدن به صورت يك لايه چربي دفع مي شوند. از همين رو امولوسيون مستحكم مي شود.

پس از تشكيل امولوسيون، مخلوط ايجاد شده به وسيله هموژنيزاتور يكنواخت مي گردد. بعد از يكنواخت شدن نيز به وسيله دستگاه هاي پر كن، بسته بندي شده و به انبار منتقل مي گردند. لازم به ذكر است كه PH سس مايونز كمتر از 4.5 است به همين دليل نيازي به پاستوريزه كردن ندارد. مراحل توليد سس مايونز به اختصار شامل موارد زير است :

  • آماده سازي مخلوط نشاسته و آب
  • ديگ پخت + آب
  • مخلوط كن تحت خلاء (اضافه كردن نمك، آبليمو،ادويه، شكر، روغن)
  • هموژنيزاتور
  • پر كردن و در بندي
  • انبار سرد

فرآيند توليد سس سالاد | طرح توجيهي توليد انواع چاشني

براي توليد سس سالاد، ابتدا آب، نمك، شكر، آبليمو و تخم مرغ را در مخلوط كن تحت خلاء قرار مي دهند. پس از اينكه فرآيند مخلوط شدن اين مواد اوليه به پايان رسيد، به تدريج روغن را به آن اضافه مي كنند و در نهايت نيز نشاسته آماده شده به مخلوط مواد اوليه اضافه مي شود.

سپس سس مايونز بر اساس فرمولاسيون واحد توليدي، كم كم به مخلوط اضافه مي شود و پس از اضافه كردن ادويه ها، فرآيند هموژنيزاتور انجام مي شود. بعد از يكنواخت شدن نيز به وسيله دستگاه هاي پر كن، بسته بندي شده و به انبار منتقل مي گردند. لازم به ذكر است كه PH سس سالاد كمتر از 4.5 است؛ به همين دليل نيازي به پاستوريزه كردن ندارد. مراحل توليد سس سالاد به اختصار شامل موارد زير است :

  • نشاسته + آب در ديگ پخت = خمير نشاسته
  • خمير نشاسته + ( سس مايونز آماده+ آب نمك+ شكر+آبليمو+ روغن+ ادويه + تخم مرغ ) در مخلوط كن خلاء
  • هموژنيزاتور
  • پر كن و در بندي
  • بسته بندي نهايي
  • انبار سرد

فرآيند توليد سس گوجه فرنگي

به منظور توليد سس گوجه فرنگي (كچاپ) از گوجه فرنگي هاي خام استفاده مي شود كه لازم است مراحل شستشو، خرد كردن، تلغيظ و … بر روي آن ها انجام شود.

پس اينكه گوجه فرنگي ها مراحل فوق را گذراندند و به غلظت مناسب رسيدند، لازم است كه ديگر مواد اوليه شامل سركه، پودر پياز، ادويه ها و … به آن اضافه شده و مخلوط گردد. لازم به ذكر است براي توليد سس گوجه فرنگي مي توان از رب نيز استفاده كرد. مراحل توليد سس گوجه فرنگي به اختصار شامل موارد زير است :

  • رب گوجه فرنگي با بريكس 28
  • پياز + ادويه + صمغ + شكر + آب + مواد نگهدارنده در ديگ بخت دوجداره
  • پر كن و در بندي
  • پاستوريزاسيون
  • بسته بندي نهايي
  • انبار سرد

فرآيند توليد سس خردل | طرح توجيهي توليد انواع چاشني

براي توليد سس خردل، مواد اوليه مطابق با فرمولاسيون واحد توليدي وزن شده و به مخلوط كن تحت خلاء منتقل مي شود. در اين مرحله آب، شكر، نمك، سركه و پودر خردل همراه با ادويه جات به آن اضافه مي شود.

مخلوط ايجاد شده در مخلوط كن تحت خلاء هم زده مي شوند و سپس روغن نيز به تدريج به آن اضافه مي گردد. مخلوط حاصله به ديگ پخت دوجداره منتقل مي شود و پس از حداكثر ده دقيقه پخت، طي فرآيند هموژنيزاتور يكنواخت مي گردد.

در نهايت نيز به وسيله دستگاه هاي پر كن، پر مي شود و از تونل پاستوريزاسيون عبور مي كند و پس از اتيكت زني آماده عرضه به بازار خواهد بود. مراحل توليد سس خردل به اختصار شامل موارد زير است :

  • مواد اوليه + خمير نشاسته +روغن
  • مخلوط كن تحت خالاء
  • ديگ پخت دو جداره
  • هموژنيزاتور
  • پركن و درب بندي
  • پاستوريزاتور
  • بسته بندي نهايي
  • انبار سرد

ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز | طرح توجيهي توليد انواع چاشني

بد نيست بدانيد كه طي سال هاي اخير تكنولوژي توليد انواع چاشني در كشورمان بومي شده است؛ به همين دليل شركت هاي متخصص داخلي در زمينه طراحي كارخانه ها، ساخت ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز در خط توليد انواع چاشني ها فعال مي باشند. از همين رو تمامي ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز براي توليد انواع چاشني از طريق منابع داخلي قابل تامين مي باشد. از مهم ترين ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز براي توليد انواع چاشني ها و سس ها مي توان به موارد زير اشاره كرد :

  • دستگاه ميكسر هموژن سس مايونز 250 كيلويي
  • وان ضد عفوني و آبگيري تخم مرغ تمام استيل
  • ميز آبكشي نهايي تمام استيل
  • ميز آماده سازي تخم مرغ تمام استيل
  • ميز مخصوص تخم مرغ شكني تمام استيل
  • مخزن ذخيره تمام استيل 300 ليتري جهت ذخيره روغن
  • مخزن ذخيره 1 تني تمام استيل جهت دپوي سس مايونز
  • مخزن ذخيره 1.5 تني تمام استيل همزن دار جهت توليد كچاپ
  • وان مخصوص تخليه حلب روغن 77 ليتري با پمپ انتقال
  • مخزن آماده سازي كچاپ 300 ليتري تمام استيل
  • دستگاه پخت دوجداره تمام استيل جهت توليد سس سرد و كچاپ
  • دستگاه پاستوريزاتور تمام استيل با سيستم آب گرم 2 تني
  • وان سرد از جنس گالوانيزه داراي روليم آلومينيومي
  • مخزن آب گرم با مبدل حرارتي تمام استيل 1000 ليتري
  • دستگاه پر كن اتومات جمهت ظروف شيشه
  • دستگاه پر كن اتومات جهت توليد ظروف پت
  • ميز ترافيك شيشه و پت تمام استيل
  • نوار دربندي 2 متري تمام استيل
  • تونل شرينگ بخار تمام استيل
  • تابلوي فرمان داخل سالن
  • دستگاه پر كن ساشه (تك نفره)

در اين طرح به برخي تجهيزات آزمايشگاهي و كارگاهي نيز نياز مي باشد كه در ادامه به آن ها اشاره كرده ايم :

  • اتوكلاو آزمايشگاهي
  • ترازوي دقيق
  • پي اچ متر ديجيتال
  • ميكروسكوپ
  • كلني كانتر
  • يخچال
  • محيط هاي كشت مختلف
  • ميزهاي كار
  • قفسه ها
  • دستگاه هاي استريل كننده شيشه اي
  •  و …

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي در زمينه هاي مختلف مي توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به  كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصي  توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

منبع: طرح توجيهي توليد انواع چاشني

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۴۹:۰۸ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی