كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

 

معرفي محصول | طرح توليد اسنك برنج

اسنك برنج وعده هاي غذايي كوچكي هستند كه از آن ها در ميان وعده هاي غذايي اصلي استفاده مي شود. به طور كلي اسنك به غذاهايي گفته مي شود كه به عنوان يكي از وعده هاي اصلي شامل صبحانه، ناهار و يا شام استفاده نمي شود و ميان وعده اي است كه به صورت موقتي گرسنگي را برطرف مي كند و انرژي كمي را براي مصرف كننده به همراه دارد.

فرآيند توليد اسنك ها به گونه اي است كه مي توان آن ها را براي مدت زمان طولاني تري نگهداري كرد و زود فاسد نمي شوند. از همين رو در تركيب اسنك ها از انواع مواد نگهدارنده، شيرين كننده ها و مواد افزودني دلخواه شامل شكلات، بادام زميني، انواع اسانس ها و … استفاده مي شود.

در طبقه بندي غذايي، اسنك ها در ميان غذاهاي فاقد مواد مغذي دسته بندي مي شوند؛ به اين ترتيب مي توان گفت كه اسنك ها ارزش غذايي بالايي ندارند و در تغذيه و سلامتي افراد نقشي را ايفا نمي كنند. اما با اين حال نيز بازار فروش محصولات اسنكي بسيار پر رونق است.

كليات گياه شناسي برنج

برنج از گياهان تك لپه است كه در مناطق گرم و مرطوب رشد مي كند. ساقه اين گياه راست و داراي برگ هاي بزرگ و نوك تيز است. هر سنبلك برنج داراي يك دنباله كوتاه و يك گل مي باشد.

ميوه اين گياه به شكل خوشه اي متشكل از سنبلك ها در انتهاي ساقه قرار مي گيرد و يك دانه برنج كه شلتوك نام دارد در آن وجود دارد. برنج از غلات مهم است و غذاي اصلي مردم را تشكيل مي دهد. منشاء برنج از آسيا مي باشد و در حدود سه هزار قبل از ميلاد، در هند و چين زراعت مي شده است.

برنج داراي انواع مختلفي است كه تا كنون 150 نوع مختلف از آن شناسايي شده است. نمونه هاي مرغوب برنج در كشور ما در شمال و جنوب ايران و همينطور نواحي گرمسير فارس و اصفهان كاشته مي شوند.

از رايج ترين برنج ها كه دانه اي كشيده اي و باريك دارد، برنج صدري است؛ همينطور نوع ديگري از برنج ها كه دانه ريز و گرد هستند نيز با نام برنج چيني يا ژاپني شناخته مي شود.

رايج ترين برنجي كه ايرانيان و اغلب مردم جهان مصرف مي كنند، برنجي است كه پوسته خارجي آن گرفته شده است. رنگ اصلي برنج وقتي كه در پوسته است، قهوه اي مي باشد، به همين دليل به آن برنج قهوه اي گفته مي شود. براي به دست آوردن برنج سفيد، دانه هاي برنج را در دستگاه هاي مخصوصي قرار مي دهند تا پوسته خارجي برنج ها جدا شود. در نهايت نيز با اصطحكاك دادن برنج بدون پوسته با يكديگر، غشاي خارجي آن نيز از برنج مي رود و برنجي سفيد و شفاف به دست مي آيد كه ويتامين B1 خود را از دست داده است.

تركيبات شيميايي برنج | طرح توليد اسنك برنج

در برنج ماده اي به نام اوريدين وجود دارد كه از خاصيت ضد التهاب عصبي برخوردار مي باشد. برنج از نظر مواد غذايي بسيار غني مي باشد، به طوري كه در تركيبات آن پتاسيم، ويتامين B2، ويتامين B3 و … وجود دارد.

البته هنگامي كه پوست قهوه اي برنج گرفته مي شود، مقداري از ويتامين هاي آن از بين مي روند و مواد معدني آن نيز كاهش پيدا مي كند. پوست و يا شلتوك برنج كه طي مراحل كوبيدن برنج از آن جدا مي شود، سبوس برنج نام دارد كه در واقع منبع ويتامين ها و مواد معدني است. غشاي قهوه اي رنگ برنج كه طي مراحل بهم ساييدن برنج ها در دستگاه هاي مخصوص و يا شستن برنج از بين مي روند، سرشار از مواد معدني و پروتئين هستند.

مواد غني كننده در برنج

برنج به شكل طبيعي حاوي ويتامين هاي گروه B شامل تيامين، نياسين و آهن مي باشد. در برخي موارد به منظور افزايش ارزش تغذيه اي و رساندن برنج آسباب شده به برنج قهوه اي آن را با مواد غني كننده شامل تيامين، نياسين و آهن غني مي كنند. از سويي ديگر تمامي برنج ها با اسيد فوليك نيز غني شده اند.

از آنجايي كه اين مواد به صورت پوششي بر روي برنج قرار مي گيرند، توصيه مي شود برنج بيش از اندازه شسته نشود و يا در حين پخت آبكش نگردد تا ريز مغذي هاي آن در آن باقي بمانند.

برنج حاوي ويتامين هاي مختلف شامل اسيد فوليك از ويتامين هاي گروه B ، تيامين (ويتامين B1)، ريبوفلاوين (ويتامين B2)، نياسين (ويتامين B3 ) ، ويتامين E و همينطور شامل املاحي از جمله كلسيم، آهن، فسفر، پتاسيم، سديم و … است.

خواص دارويي برنج | طرح توليد اسنك برنج

برنج از نظر طب ايراني، داراي طبع معتدل و خشك است كه البته اين موضوع وابسته به نوع پخت آن نيز مي باشد؛ به طوري كه برنج آبكش شده داراي طبعي گرم و برنج كته شده داراي طبعي گرم مي باشد.

برنح به دليل اينكه از غذاهايي است كه داراي هضم آساني مي باشد، بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد ضمن اينكه داراي خواص درماني متعددي نيز مي باشد كه در ادامه به برخي از آن ها اشاره كرده ايم :

  • برخورداري از خاصيت ضد التهابي عصبي
  • كاهش تحريكات معده و روده
  • درمان كننده اسهال
  • درمان ورم هاي روده اي و استفراغ هاي خوني
  • برطرف كننده تشنگي
  • درمان فشار خون
  • متعادل نگه داشتن قند خون
  • كمك به درمان اختلالات كليوي
  • و …

كد آيسيك محصول

بر اساس سيستم طبقه بندي وزارت صنايع و معادن، كد آيسيك مرتبط با طرح توليد اسنك برنج و توليد انواع اسنك مغز دار بر پايه غلات كد 1634-1531 مي باشد.

شرايط واردات

بر اساس ماده 16 قانون مواد خوردني و آشاميدني كه در سال 64 مصوب شده است، ترخيص مواد غذايي يا بهداشتي و يا آرايشي از گمرك، با دريافت گواهي بهداشت و قابليت مصرف از كشور مبدا و همينطور پروانه ورود از وزارت بهداري امكان پذير است.

به اين معني كه وارد كننده بايد براي دريافت پروانه نامبرده براي فرمول مواد و موادي كه به عنوان نگهدارنده در توليد آن به كار رفته است، به وازرت بهداري مراجعه كند.

موارد مصرف و كاربرد محصول | طرح توليد اسنك برنج

اسنك برنج يك ميان وعده است كه به دليل خواصي كه برنج از آن برخوردار است، از ميان وعده هاي مغذي به شمار مي رود. سهم ميان وعده ها در تامين انرژي و مواد مغذي ضروري، براي تمامي سنين به ويژه دانش آموزان بسيار اهميت دارد؛ به همين دليل استفاده از اين محصول براي تمامي سنين تاكيد مي گردد.

يررسي كالاهاي جايگزين

اسنك برنج، نوعي از اسنك هاي مغذي و رژيمي است كه بدون استفاده از چربي و يا نمك تهيه مي گردد. از جمله محصولاتي كه مي توانند به عنوان محصول جايگزين اسنك برنج معرفي شوند، مي توان به اسنك گندم، اسنك مغزهاي حجيم شده و فاقد شكلات، اسنك ذرت، اسنك ماهي و … اشاره كرد.

اهميت استراتژيك كالا در دنياي امروز

بسياري از عادات غذايي و الگوهاي رفتاري در بزرگسالان، در سنين كودكي شكل مي گيرد و در سنين بزرگسالي كمتر قابل تغيير است. از آنجايي كه كميت و كيفيت الگوي غذايي داراي نقش بسزايي در سلامت انسان ها و يا بروز بيماري هاي مختلف است، لازم است كه به چگونگي شكل گيري عادات و الگوي مصرف غذايي كودكان، توجه گردد.

معمولا كودكان در سنين قبل از مدرسه، داراي عادات غذايي تحت تاثير محيط خانواده هستند اما به محض ورود به مدرسه و دور شدن از محيط خانه، ساعاتي را جدا از خانواده و در كنار همسالان مي گذرانند و همين موضوع سبب مي شود كه عادات غذايي آن ها تغيير كند.

وعده هاي غذايي اصلي كه در كنار خانواده مصرف مي شود، اغلب نيز تابع خانواده است اما ميان وعده ها كه در محيط مدرسه و همراه با دوستان، همسالان و بدون حضور والدين مصرف مي شود؛ شروعي براي اختلاف الگوي غذايي والدين با كودكان است.

از موضوعات مهمي كه در اين زمينه مطرح است، اين است كه كودكان در ميان وعده هاي خود از غذاهايي كه مغذي هستند و ارزش غذايي بالايي دارند، استفاده كنند. اين در حالي است كه اغلب كودكان و نوجوان به سراغ خوراكي ها و وعده هايي مي روند كه انرژي بالا و در عين حال مواد مغذي پاييني دارد. مواد غذايي كه داراي چربي و مواد قندي بالايي هستند و يك حس سيري كاذب را در كودكان ايجاد مي كنند. اين ميان وعده ها ضمن اينكه اشتهاي آن ها را براي خودن مواد غذايي اصلي از بين مي روند، به تدريج منجر به كمبودهاي تغذيه در آن ها نيز مي شوند و در بلند مدت به دليل تجمع انرژي اضافي در بدن، مشكلات اضافه وزن را نيز به همراه دارند.

گنجاندن يك ميان وعده مغذي و در عين حال خوش طعم به جاي استفاده از انواع پفك، چيپس، شكلات، شيريني ها، پيراشكي، نوشابه هاي گازدار، آب ميوه هاي صنعتي، انواع ساندويچ ها، سوسيس ها، كالباس و همبرگر هاي آماده و … تاثير بسياري در رشد و سلامت تغذيه اي آن ها خواهد داشت. البته ميان وعده هاي مغذي در حافظه كوتاه مدت كودكان نيز تاثير مي گذارد و توانايي يادگيري آن ها را افزايش مي دهد.

از مهم ترين ميان وعده هايي كه بسيار مغذي هستند مي توان به اسنك برنج، اسنك غلات، اسنك ماهي و يا ميوه جات و سبزيجات  اشاره كرد.

كشورهاي عمده توليد كننده و مصرف كننده | طرح توليد اسنك برنج

توليد غذاهاي مغذي و سبك كه داراي ارزش غذايي بالايي هستند، در كشورهاي توسعه يافته و يا در حال توسعه بسيار اهميت دارد؛ به همين دليل كشورهاي آمريكا، كانادا، استراليا، برزيل، تايلند، چين و ؤاپن بيشترين سهم توليد را در ميان وعده هاي مغذي از جمله اسنك برنج دارند.

مواد اوليه مورد نياز

در خط توليد اسنك برنج به برخي مواد اوليه شامل موارد زير نياز است:

  • برنج
  • روغن زيتون
  • انواع شكلات
  • پودر پنير
  • انواع پودر بيسكوئيت
  • لوازم بسته بندي

دانش فني و فرآيند توليد | طرح توليد اسنك برنج

اسنك هاي برنج به شكل مختلفي شامل بيسكوييت، برنج پف كرده و رول توليد مي شوند كه در ادامه پروسه توليد آن را شرح داده ايم:

ابتدا تمامي مواد اوليه با يكديگر و با آب تركيب مي شوند تا خميري با رطوبت مناسب آماده گردد؛ سپس خمير آماده شده به دستگاه اكسترودر منتقل مي شود.

در دستگاه اكسترودر، مواد اوليه به صورت كامل با يكديگر فشرده مي شوند، به طوري كه امكان فشردن بيشتر آن ها وجود نداشته باشد؛ سپس مواد از دستگاه اسكروچرخ عبور مي كند و با افزايش دما، حجم آن ها نيز افزايش پيدا مي كند.

پس از خروج از اين مرحله، خمير مربوطه بر اساس فرمولاسيون واحد توليدي و نوع سفارش، بر اساس طول و يا وزن برش داده مي شوند.

خمير برش داده شده بر روي كانواير عبوري از دستگاه پخت، پخته شده و حجيم مي شود. در نهايت اسنك توليد شده با روغن و دماي 130 درجه سانتي گراد و پوشش هاي مورد نياز شامل شكلات، بيسكوئيت و … پوشش داده مي شود.

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي در زمينه هاي مختلف مي توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به  كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصي  توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

منبع: طرح توليد اسنك برنج

امتیاز:
بازدید:
برچسب: طرح توليد اسنك برنج،
موضوع:
[ ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ] [ ۰۲:۳۶:۰۲ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی